Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, August 15, 2008

Perjalanan ke Perak hujung minggu ini... Mari bersiap-sedia memeriahkannya!

Entah kenapa saya terasa mahu menggunakan gambar senget ini sebagai hiasan. Daripada artikel Perjalanan terbaru ke Perak... Ke Beting Beras Basah, tempat pertabalan Sultan Perak! yang dibuat 2 bulan lalu.


Alhamdulillah, dalam tempoh 36 jam begitu saya dapat menyiapkan beberapa artikel di blogspot-blogspot saya yang dapat menutup gerak bercerita yang terasa patut dilepaskan sebelum dapat pergi untuk perjalanan terbaru ke Perak hujung minggu ini dengan aman. Maka kini, hampir jam 3 pagi ini bolehlah saya membuat satu artikel sebagai wadah perbincangan terakhir atau last minute untuk perjalanan akan datang ini.

Adapun perjalanan tak disangka ke Negeri Sembilan yang dibuat Rabu minggu lepas menyebabkan saya terasa patut juga bercerita. Lalu dalam tempoh 36 ini, 3 cerita terakhir berjaya dilepaskan di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dengan tajuk-tajuk ini:-

Istana lama (the old palace of) Seri Menanti...

Makam diraja (royal mausoleum of) Negeri Sembilan, Seri Menanti

Makam (Tomb of) Tuan Tulis

Blogspot BERPETUALANG KE ACEH pula menyaksikan 2 cerita terakhir sebagai ulasan atau summation untuk perjalanan ke Negeri Sembilan itu. Tajuk-tajuknya ialah:-

The unexpected Negeri Sembilan trip: Around Seri Menanti and on...

The unexpected Negeri Sembilan trip: From Kuala Talang on to Seremban to close the trip!

Sementara itu, blogspot ini menyaksikan 2 gerak cerita berasingan ditutup... Satu tentang perjalanan tak disangka ke Singapura penghujung 2006, satu lagi adalah sedutan-sedutan daripada Bab 12 buku ketiga saya "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?" yang boleh dijadikan panduan untuk sesiapa yang ingin mengikuti perjalanan terbaru ke Perak yang akan bermula Insyaallah esok pagi! Ini tajuk-tajuknya:-

Lawatan ke Singapura 2006. Makam Habib Nuh dan segala macam makam di sana...

Bab 12, perebutan takhta dan harta di Perak yang membawa kepada keadaan negara hari ini...



OK. Sekarang baru saya boleh umumkan pelan perjalanan terbaru ke Perak.

Adapun jika tiada aral melintang, saya dan saudara Zaidi @ Perpatih Tulus yang bertindak sebagai cameraman yang akan merakamkan apa-apa cerita yang akan muncul daripada perjalanan ini akan meninggalkan Kuala Lumpur sekitar jam 10 pagi... Melalui lebuhraya Utara-Selatan. Saya tak tahu jika ada sesiapa yang mahu mengekori kami dari KL, kalau ada sila beritahu cepat. Satu pertemuan boleh diatur di kawasan rehat tergantung Sungai Buloh... Kalau tidak kami akan terus ke Tanjung Malim untuk singgah sebentar di Masjid Sheikh Ismail yang terletak di bahagian Selangor sebelum "memberi salam" kepada negeri Perak di jambatan Sungai Bernam yang merupakan sempadan negeri.

Dari situ kami akan terus ke Teluk Intan, samada melalui lebuhraya atau jalan biasa bergantung pada keadaan, masa dan gerak rasa. Matlamat kami adalah untuk sampai ke kawasan masjid lama Batak Rabit tengahari, Insyaallah sebelum Zuhur.

Saya difahamkan saudara Zam akan bertemu kami di sana. Saya juga difahamkan saudara RadenCilik mungkin datang dengan Dong dari arah Kuala Selangor. Jika jadi, eloklah bertemu kami di Batak Rabit juga...

Selesai apa-apa kerja di Batak Rabit, Insyaallah kami akan singgah sejenak di Menara Condong Teluk Intan sebelum menziarahi makam Sultan ke 22 Perak, Sultan Abdullah Muhammad I di Durian Sebatang. Di situ juga dikatakan terletak makam Laksamana Tuk Janggut... Atau mereka sebenarnya orang yang sama? Hehe! :]

Kemudian kami akan pergi ke Kampung Bahagia untuk menziarahi makam Keramat Kuala Bidor. Selesai itu baru ke tempat yang dikenali sebagai Bandar Baru di mana terdapat masjid lama misteri seperti yang terpapar pada kulit buku kedua saya "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang!".

Sila lihat artikel Masjid lama misteri (The mysterious old mosque) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Hmm... Terasa nak letak kat sini pula... Sat.



OK, settle!

Adapun tidak jauh daripada masjid ini terdapat makam Sultan ke 19 Perak. Tidak jauh dari situ pula terdapat kawasan perkuburan Kristian yang mengandungi kubur Residen pertama British ke Perak J.W.W. Birch serta kubur kuncu-kuncu penjajah yang terbunuh akibat serangan orang Melayu 1875. Haa... Tentu menarik bukan? Nak tahu apa yang menarik, elok dibaca balik artikel ini... Laksamana pulang ke Perak: Bandar Melayu yang hilang!

Selesai kerja di situ (kerja apa lagi, buat klip video le... Sila baca artikel Program berjalan sambil buat video cerita Perak sekitar Perjanjian Pangkor 1874 dan pembunuhan Birch, apa sebenarnya berlaku... Jemputan untuk semua! ) kami akan pergi ke makam Raja Ahmad. Baginda dikatakan anak Sultan Abdul Malik tetapi ada pihak menyebut menantu!

Apapun Raja Ahmad adalah moyang kepada semua kerabat diraja terdekat dalam tempoh lebih 100 tahun kebelakangan., Baginda juga dikatakan sebagai orang yang menjaga jin-jin di Beting Beras Basah, kuala Sungai Perak...

Selesai itu baru kita ke Kampung Gajah lalu ke Pasir Salak, tempat yang dikatakan tapak peristiwa Birch dibunuh Datuk Maharajalela, Datuk Sagor dan orang-orangnya. Jika kita selesai segalanya di situ sebelum jam 6, Insyaallah kita akan berlepas ke Taiping dan bermalam di sana. Kalau tidak, mungkin harus bermalam di sekitar Kampung Gajah sebelum pergi ke Taiping esoknya.

Ingat, Sabtu malam Ahad ialah Nisfu Sya'aban. Insyaallah seboleh-boleh kita cuba menghabiskan waktu Maghrib hingga Isyak di sebuah masjid yang terasa elok tak kiralah belah mana.

Di Taiping, kita akan pergi ke Kota Ngah Ibrahim. Selesai itu baru ke Kuala Kangsar, Insyaallah singgah ke satu makam tepi jalan yang dikatakan makam Sheikh Abdul Qadir al-Jilani (lihat Makam Sheikh Abdul Qadir al-Jilani di Kuala Kangsar, Perak? ) sebelum naik ke Bukit Chandan untuk ke makam Daeng Selili, moyang kepada Datuk Maharajalela lalu ke Masjid Ubudiyah dan kawasan pemakaman diraja Perak... Untuk menziarahi makam Sultan Abdullah II yang dibuang ke Pulau Seychelles juga makam Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin.

Hmm... Rasanya cukuplah apa yang disebut ini. Lain-lain tambahan mungkin terjadi secara spontan. Kepada semua terutama mereka yang bercadang untuk menyertai perjalanan ini, sila berikan feedback di ruangan komen di bawah ini ya . Selamat malam eh... Selamat pagi Jumaat! :]

4 comments:

PerpatihTulus said...

err. aku bawak parang kontot eh, tak silap ada terbaca dalam forum cvt pasal tebas menebas..

PerpatihTulus said...

err. aku bawak parang kontot eh, tak silap ada terbaca dalam forum cvt pasal tebas menebas..

tarabas said...

mari BERSIAP-SEDIA memeriahkannya.....hmm perkataan BERSIAP-SEDIA yang saudara gunakan tu mendalam betuuuuuuuuul maksudnya....

Radzi Sapiee said...

Alhamdulillah, settle dah perjalanan. Ramai jugak yang join. Insyaallah sat lagi saya bagi cerita sikit apa yang berlaku!