Awal pagi Ahad 21 April 2019. Keadaan ketika hendak bersolat Subuh di suatu masjid.
Selepas itu saya ke makam Tok Pulau Manis untuk mengucapkan selamat tinggal. Nak keluar bertembung pula dengan seorang ulamak dari Surabaya dan kumpulan yang dipimpinnya dari Sabah. Terus diajaknya berzikir kemudian bermaulud dalam makam. Kalau tak salah dekat jam 3 pagi baru sampai ke masjid ini lalu dapat berehat.
Itupun asalnya kami mahu ke masjid lain lebih jauh di Kuala Berang. Tetapi timbul gerak untuk ke masjid ini apabila melihat papan tanda menunjukkan arah. Sampai ke masjid saya sebenarnya tidak betul-betul dapat melelapkan mata kerana teringat apa yang berlaku sepanjang majlis haul Tok Pulau Manis dan kemudian. Masuk jam 4.44 pagi seperti biasa alarm pada telefon bimbit berbunyi untuk bangun solat Tahajud sebelum bersahur.
Biasanya kalau penat saya akan melelapkan mata selepas sahur. Dalam setengah hingga sejam kemudian baru bangun Subuh. Kali ini dah berada di masjid dan orang pun sampai awal lalu saya tunggu solat berjemaah. Selepas itu baca al-Quran setakat yang larat.
Saya tunjuk gambar sebagai peringatan untuk diri sendiri. Ini adalah muka surat terakhir yang dibaca pagi itu juga setakat ini. Kononnya masuk bulan Rejab saya mula berpuasa sunat lalu hendak katamkan sekali al-Quran. Tengok-tengok dah satu setengab bulan baru sampai muka surat 7 surah ke-2 iaitu Surah Ali Imran.
Tu le. Hasrat untuk beramal tu tinggi. Tetap ada rasa keinsafan untuk sentiasa memperbaiki diri lantaran sedar amanah yang wujud dalam darah daging keturunan. Tapi kita ni insan yang lemah. Selain disibukkan dengan bermacam hal saya juga ada sedikit masalah kesihatan. Ia menyebabkan badan selalu rasa tak sedap, terasa lemah, kepala sakit, selalu hendak tidur memanjang. Tapi sesekali Allah SWT pinjamkan kekuatan sehingga macam-macam perkara dapat dilakukan walaupun hakikatnya saya mungkin lebih patut terlantar di hospital.
Adapun itulah kali pertama saya juga keluarga menjejakkan kaki ke masjid tersebut. Pertama adalah terpanggil kerana melihat nama Langgar. Teringat bahawa ada cerita menyebut sebelum Tok Pulau Manis menetap di Kampung Pulau Manis beliau telah terlebih dahulu menetap dan mengajar agama di Langgar. Tentang nama Langgar ini ada digunakan di beberapa tempat ataupun negeri - satu negeri ada satu sahaja tempat bernama Langgar. Di Kedah dan Kelantan kawasan pemakaman diraja terletak di Langgar. Di Pahang, dekat-dekat Langgar sana ada makam Sultan Muhammad iaitu sultan pertama Pahang daripada keturunan Sultan Melaka (hidup lebih 500 tahun lalu).
Yang saya faham Langgar adalah tempat 'putus dunia' yang membawa dua maksud - kembali ke rahmatullah juga memutuskan diri daripada dunia dengan beramal salik/suluk, Dalam kes Langgar di Terengganu ini setahu saya memang pernah menjadi tempat Tok Pulau Manis mengajar. Sebelum itu beliau menetap di bahagian lebih hulu Sungai Terengganu dekat Kuala Berang.
Sebab kedua kami bermalam di masjid Langgar adalah ialah ia terletak dalam daerah Kuala Berang tetapi sebelum bandar dari arah Kampung Pulau Manis. Selepas jam 11 kami meninggalkan masjid...
Kalau hendak selesa dan nyaman baik kami tidur di Pulau Manis. Kami memang diberikan sebuah homestay yang cukup segala keperluan. Tetapi saya meminta diri untuk bergerak kerana sudah berniat akan bermalam di Kuala Berang. Menurut amalan saya adalah suatu bentuk pengkhianatan dan tidak amanah kalau membatalkan suatu niat semata-mata kerana mendapat pilihan baru yang lebih selesa. Kalau memang berlaku suatu hal yang menghalang lalu terpaksa bermalam di tempat lain itu baru boleh diterima...
Adapun niat untuk bermalam di Kuala Berang itu adalah supaya dekat dengan kawasan di mana Batu Bersurat Terengganu ditemui, juga dekat dengan kerabat-kerabat berkenaan termasuk almarhum Sharif Muhammad al-Baghdadi yang dikatakan menulis batu bersurat dengan tangan. Kalau di Kuala Berang selalunya saya akan bermalam di Masjid Kampung Buluh kerana tahu ia 'mesra musafir'. Maksud saya pintunya tidak terkunci seperti kebanyakan masjid sekarang. Ada pula kemudahan air minum sejuk dan panas lalu saya sudah beberapa kali bermalam di masjid ini (kelihatan dalam gambar).
Masjid itu juga terletak sangat dekat dengan Memorial Batu Bersurat. Ia adalah satu monumen yang dibina berdekatan tempat Batu Bersurat Terengganu dikatakan ditemui sekitar 100 tahun lalu. Namun ada satu masalah walau tak sebesar mana sangat. Kalau bermalam di Masjid Kampung Sungai Buluh siangnya nanti harus berpatah balik hampir 4 km untuk mengisi minyak di bandar. Ini kerana laluan yang akan diambil selepas itu iaitu lalu Tasik Kenyir hingga ke Gua Musang di Kelantan setahu saya tiada stesyen minyak. Campur perjalanan sebelumnya dari Kampung Pulau Manis ada jarak 200 km sedangkan saya terlupa untuk mengisi tangki penuh. Takut tak cukup minyak.
Maka itu apabila ternampak papan tanda ke Masjid Kampung Langgar sebelum bandar Kuala Berang saya pun pergi atas dua sebab yang telah disebut... sebab nama Langgar mengingatkan kaitan dengan Tok Pulau Manis dan sebab kedudukan. Saya sebut pada isteri, kalau tak berkunci di situlah kami akan bermalam. Alhamdulillah memang ia tidak berkunci malah seperti di Masjid Kampung Buluh ada alat minuman air panas dan air sejuk (water dispenser). Dapatlah kami berehat di masjid kemudian isi minyak di Kuala Berang tanpa perlu berpatah balik.
Kelihatan dalam gambar isteri dan anak-anak makan hidangan spesial "roti binjai". Nampak best tapi saya boleh tengok ajelah sebab berpuasa. Isteri pun memesan dua biji roti dengan kuah kambing untuk dibungkus buat saya berbuka nanti.
Sebut pasal kunci tak berkunci perjalanan saya ke Terengganu kali ini banyak dimudahkan daripada segi itu. Dahulu kalau suatu makam dan sebagainya terkunci ketika sampai saya akat panjat tembok atau pagar dan redah masuk. Kali ini saya pasang niat begini. Kalau berkunci takkan masuk. Saya cuma akan beri salam dari luar kemudian beredar.
Saya pergi ke makam Sultan pertama Terengganu pada petang Sabtu 19 April dengan niat begitu. Tengok-tengok pintu pagar bawah tidak berkunci lalu saya pun naik ke makam di puncak bukit. Lihat
Menyahut panggilan haul Tok Pulau Manis - Dari Kuantang ke Londong. Hampir waktu Maghrib kami sekeluarga ke makam Tokku Paloh lalu ia disebut ringkas dalam artikel yang dipautkan. Apa yang tidak disebut adalah bangunan makam tidak berkunci lalu kami pun masuk. Walhal ia memang selalu berkunci kecuali dibuka atas permintaan atau ada majlis khas.
Kali ini saya rasa mesti pergi walau tak ingat dan tak cam kat mana. Masuk sahaja Kampung Kuala Por saya memperlahankan kereta sambil melihat ke kiri mencari bukit kecil di mana terletak makam di puncak. Tengok-tengok dah sampai nampak papan tanda kampung seterusnya iaitu Kampung Pasir Nering masih tak dapat cam tempat. Kalau begini memang sudah terlepas.
Nak jadi cerita seberang jalan ke kanan dari tempat kereta diberhentikan ada sebuah rumah. Isteri pun menyarankan agar bertanya kepada penduduk rumah. Mula-mula nampak seorang perempuan sidai baju lalu dipanggil suaminya. Suami tersebut terus mengecam saya sebagai Merah Silu. Beliau memberitahu ada berkawan di Facebook lalu sedia untuk menunjukkan makam.
Terus dia memakai baju kemudian menunggang motosikal. Rupa-rupanya tak jauh kami terlepas dalam 50-100 meter sahaja. Tapi kalau tak cam memang susah. Nasib baik hamba Allah ini menunjukkan. Biar disebut namanya sebagai Joe.
Diberitahu bahawa beberapa bulan sebelum itu beliau juga telah menunjukkan kedudukan makam kepada seorang lagi pengkaji. Disebut ada orang lain dari Johor memberitahu bahawa Tok Raja Ri ini adalah adinda kepada Sultan Malikus Saleh, pengasas kerajaan Samudera-Pasai (sekarang dalam Aceh). Masyaallah!
Sama ada benar atau tidak saya tak tahu. Yang pasti batu nesannya adalah batu nesan Aceh jenis buatan Samudera-Pasai...
Selesai ziarah makam Joe memberitahu dia juga telah menunjukkan kedudukan makam Tok Surat kepada pengkaji yang disebut tadi. Tok Surat? Saya tak tahu cerita ini. Joe pun menunjukkan arah ke makam itu pula. Kena naik satu bukit yang lebih tinggi sedikit di Pasir Nering...
Dekat makam ada akar kayu seperti membentuk huruf Lam Jalallah.
Identiti sebenar Tok Surat tidak diketahui. Menurut Joe, orang tuanya memberitahu beliau dikenali sebagai Tok Surat kerana di sinilah asalnya terletak Batu Bersurat Terengganu yang sangat terkenal itu. Di Kampung Buluh itu dah kemudian. Katanya ada orang Cina hendak membawa lari batu bersurat dengan sampan melalui Sungai Terengganu - dulu sungai besar ada lalu di belakang bukit, sekarang tinggal alor.
Sampai dekat Kampung Buluh batu bersurat itu patah lalu bahagian atas yang lebih besar terjatuh ke dalam sungai. Sampai sekarang tidak ditemui dan tidak diketahui apa jadi. Bakinya bahagian bawah itulah yang kemudian ditemui telah menjadi alas kaki tempat orang berwuduk dekat sebuah surau di Kampung Buluh. Itulah yang dipersembahkan kepada sultan sekitar 120 tahun lalu sehingga menjadi Batu Bersurat Terengganu yang dikenali hari ini. Lihat
Makam (Tomb of) Tok Surat.
Dari makam Tok Surat rupanya sangat dekat dengan makam Tok Gajah, pahlawan Pahang yang merupakan ayahanda kepada Mat Kilau.
Makam ini tak perlulah ditunjukkan arah kerana mudah dicari lalu Joe pun kembali ke rumah.
Seterusnya kami ke satu makam lagi yang terkait dengan legasi lama Islam Kuala Berang, salah satu moyang utama kepada Tok Pulau Manis.
Adapun sepanjang perjalanan di Terengganu ini saya ada membawa sebilah pedang yang ditempa khas untuk pakaian. Tetapi ia sebenarnya belum siap ditempa. Saya minta untuk dibawa keluar buat suatu waktu sebelum dipulangkan bagi menyempurnakannya supaya dapat dijadikan serasi sambil beramal juga mengikuti majlis haul. Di makam Tok Gajah baru timbul rasa untuk mengeluarkan daripada sarung sementaranya. Begitu juga halnya di makam ini.
Sesungguhnya saya sudah lama sedar akan amanah yang perlu dipikul akibat darah keturunan yang dimiliki. Cuma diri ini masih begitu banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Saya juga sedar tidak mampu menyiapkan diri semata-mata atas kehendak dan kekuatan diri sendiri sahaja. Sesungguhnya inilah hakikat Lahawlawala - tiada daya dan upaya kecuali daripada Allah SWT. Maka itu saya ikut gerak hati dan ilham pergi ke sana ke mari walau tidak faham kenapa, walau sangat memenatkan dan ada kala boleh menyabung nyawa atas keyakinan bahawa itulah jalan yang perlu diikuti untuk persediaan diri.
Seterusnya kami singgah di Masjid Kampung Dusun tidak jauh dari makam tadi.
Terjumpa hamba Allah ini. Imam masjid rasanya...
Menariknya adalah ukiran yang terdapat pada masjid. Beliau menunjukkan lalu membacakan satu tulisan jawi berkenaan ukiran. Selepas menjamakkan solat Zohor dan Asar saya tidur berehat dalam setengah jam gitu.
Kami beriktikaf hampir sejam di masjid. Jam 2.30 baru mengorak langkah meninggalkan Kuala Berang...
Nasib baik sejak 2-3 tahun lalu ada jambatan dekat menyeberangi Sungai Terengganu. Kalau tidak harus berpatah balik ke bandar10 km baru boleh menyerangi sungai dengan jambatan.
Destinasi seterusnya adalah tasik buatan terbesar di Asia Tenggara iaitu Tasik Kenyir...
Seterusnya kami membawa anak-anak ke pusat gajah berdekatan.
Tapi apabila mendapati harga tiket masuk adalah RM40 bagi setiap orang dewasa, RM20 bagi kanak-kanak terus tak jadi masuk. RM120 tu bagi kami suami isteri dan dua orang anak. Macam-macam benda lain kami boleh belanja dengan duit sebanyak itu.
Perjalanan diteruskan menyusuri tepian utara Tasik Kenyir menuju ke arah barat.
Selepas beberapa lama sampai ke Gua Musang.
Persinggahan seterusnya adalah di Bukit Kota, dekat Bukit Betong dalam laluan yang memotong dari Padang Tengku (utara Kuala Lipis) ke Sungai Koyan.
Kawasan ini pernah menjadi pusat pemerintahan Maharaja Perba Jelai yang menguasai wilayah hulu Pahang di kaki Banjaran Titiwangsa.
Melihat aliran Sungai Jelai sebelum matahari terbenam, sebelum perjalanan diteruskan ke Raub kemudian Kuala Lumpur kemudian rumah. Sesungguhnya semua tempat yang dilalui ada kena-mengena dengan perjuangan orang lama. Daripada masuk Maghrib malam sebelumnya sehingga perjalanan dibuat demi menziarahi makam-makam tertentu di sekitar Kuala Berang semuanya berlaku pada hari istimewa Nisfu Sya'aban. Hari yang jatuh pada pertengahan bulan Sya'aban ini memiliki keakraban sendiri dengan peribadi dan rohani junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Semoga semangat perjuangan tinggi Melayu dan Islam dengan sokongan dan syafaat Rasulullah SAW dapat diterbitkan demi kedaulatan ummah akhir zaman. Allahuakbar!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan