Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, October 13, 2009

Lahirnya anakku Muhammad Al-Aminul Rasyid dan 131...

Nampaknya keadaan menentukan saya cuma dapat menyambung apa-apa cerita perjalanan selepas tamat bulan Syawal. Kita ikut aje le ya mood penceritaan terbaru ya...


Pemandangan kolam wuduk masjid jamek Muar dari belakang...


Gambar baby 1...

Gambar baby 2...


Gambar baby 3...



Beberapa rakan pembaca setia blogspot ini bersama saya dan isteri Ahad baru ini...


Assalamualaikum semua. Jadi apa cerita kali ini? Apakah maksud gambar-gambar di atas diatur sebegini rupa? Rasanya bab gambar baby tu dah cukup terang. Oleh itu sukacita dimaklumkan bahawa anak terbaru saya yang namanya sudah ditetapkan sebagai Muhammad Al-Aminul Rasyid telah selamat dilahirkan awal pagi tadi, Selasa 13/10/2009 pada jam 3.26 pagi. Jadi apa kena-mengena pula dengan gambar masjid dan gambar pembaca blogspot yang ada?

Lihat aturan yang tercetus. 1 gambar masjid diikuti 3 gambar bayi seterusnya 1 gambar pembaca yang diambil ketika menerima lawatan mereka ke rumah saya. Bukankah ada aturan 1-3-1 di sini? Saya rasa pembaca setia blogspot ini sudah sedia maklum betapa nombor 131 membawa makna tertentu buat saya. Siapa sangka anak yang isteri mahu panggil sebagai Al-Rasyid ini lahir pada satu tarikh yang juga ada 131 (13/10/2009)!

OK. Sebenarnya 2 gambar yang mengapit gambar-gambar bayi sangat relevan dalam penceritaan kali ini. Biar dimulakan dengan apa yang berlaku bulan Ramadhan lalu.

Pada pertengahan bulan itu, ketika isteri saya sudah sarat mengandung hampir 8 bulan gitu, saya dan isteri sempat membuat perjalanan jauh ke Kelantan untuk melihat anak-anak isteri (anak tiri saya le) di sana sebelum membawa mereka berjalan-jalan ke beberapa tempat di Terengganu. Kemudian saya dan isteri pergi ke Cameron Highlands melalui Gua Musang sebelum ke Chenderiang. Perak untuk melihat Lata Kinjang. Lihat penerangan yang dibuat dalam artikel Kata-kata santai setelah berjalan jauh lagi ke Pantai Timur... lebih sebulan lalu. Insyaallah satu siri cerita tentang perjalanan ini akan dibuat nanti.

Masuk minggu terakhir bulan Ramadhan, isteri saya mula terasa sakit-sakit di bahagian perut dan anggota badan berkaitan. Timbul rasa risau, apakah isteri saya akan beranak awal seperti mana pernah berlaku pada saya hampir 40 tahun lalu? Untuk makluman, menurut telahan doktor, saya sepatutnya lahir pada 22 Disember 1970. Sebaliknya saya lahir sebulan lebih awal iaitu pada malam 26 November yang menurut ibu saya adalah Malam Tujuh Likur @ 27 Ramadhan tahun itu! Anak saya pula dijangkakan lahir 8 Oktober. Kalau dia lahir sekitar Malam Tujuh Likur tahun ini, maka dia akan jadi lebih kurang macam kes saya agaknya...

Saya risau anak dalam perut lahir tak cukup bulan. Saya tak mahu apa-apa kesakitan yang pernah ditanggung saya mahupun segala macam kecelaruan hidup yang pernah dilalui turut dialami anak ini. Percaya atau tidak, saya memujuk anak di dalam perut. Kata saya: "Cukuplah Abah tak cukup bulan. Biarlah Al-Rasyid duduk dalam perut sampai cukup matang..."

Hari Raya tahun ini agak lain dari yang lain buat seluruh keluarga besar saya dari sebelah ibu apabila seorang sepupu perempuan melangsungkan perkahwinan di Kuala Lumpur pada hari raya ketiga. Ini menyebabkan 4 generasi keluarga kami dari seluruh pelusuk Semenanjung, juga Singapura berkumpul di KL selama beberapa hari itu, tidak seperti tahun-tahun lepas di mana kami mesti bersua di Muar sekitar hari raya kedua atau ketiga. Apapun, saya merancang untuk kembali ke kampung ibu pada hujung minggu pertama raya. Sebaliknya Rabu malam Khamis iaitu malam raya ke-empat, selepas menghadiri satu acara keluarga di Ampang isteri saya mula mengalami contractions.

Maaf ya, saya tidak tahu perkataan Melayu untuk menerangkan keadaan ini. Nak sebut sakit-sakit rasa kurang tepat pula. Apabila contractions terus berlaku sehingga esok harinya, saya pun memasukkan isteri ke dalam wad. Maka pada malam Jumaat isteri saya berada di hospital. Tergendalalah rancangan kami untuk kembali ke Muar hujung minggu.

Ketika itu terbetik juga harapan agar anak saya lahir pada hari Jumaat iaitu penghulu segala hari. Kalau tak dapat malam Jumaat seperti saya, dapat pagi atau petang Jumaat pun jadilah. Sebaliknya setelah menunggu lama sehingga hampir waktu Asar, tak juga jadi apa-apa. Lalu saya terpaksa membawa isteri keluar dari hospital dan hari-hari seterusnya saya jadi 'dungu' apabila perjalanan jadi tersekat akibat harus menunggu sekitar Lembah Kelang untuk kelahiran anak yang entah tak tahu bila.

Pagi Khamis minggu kedua Syawal, isteri saya mendapat surat MC 2 hari dari klinik kerajaan setelah membuat pemeriksaan pagi hari. Saya pula dah tak tahan asyik menunggu di rumah ataupun di KL lalu terus mengajak isteri pergi ke Kampung Janda Baik di Bentong, Pahang. Logik saya begini. Jarak antara rumah kami di Bandar Tasik Puteri ke Hospital Selayang tempat isteri berharap dapat melahirkan anak adalah sekitar 40 km. Begitu juga jarak hospital dari Janda Baik. Jadi elok juga ke sana menikmati angin segar pergunungan. Kalau berlaku apa-apa, tidak begitu jauh untuk berkejar ke hospital. Kami pun ke sana dengan cukup persiapan untuk bermalam 2-3 hari. Sebaliknya setelah berehat 2-3 jam, timbul rasa yang kuat untuk menyambung perjalanan ke Muar.

Saya bertanya isteri dan dia menurut sahaja. Kami pun nekad pergi ke sana dan sampai malam Jumaat. Mungkin anak kami mahu dilahirkan di daerah kelahiran saya itu? Apapun, dapatlah saya bersolat Jumaat di masjid tempat saya sering bermain dan bersolat ketika membesar. Tu yang diletakkan gambar tempat berwuduk di atas.

Di Muar kami dapat melawat beberapa tempat sebelum pergi ke bandaraya Melaka, Masjid Tanah, Kuala Linggi, Linggi, Rembau dan Kajang lalu kembali ke rumah di Bandar Tasik Puteri. Ternyata tidak ada apa-apa tanda baru bayi bakal lahir malah pada Rabu minggu ketiga Syawal, kami sempat ke Shah Alam untuk menghadiri majlis pengkebumian seorang nenek saudara, begitu juga tahlil pada malam esoknya iaitu malam Jumaat. Ketika itu terfikir juga apakah anak kami akan lahir Jumaat kali itu? Apapun, hati kami sedikit terhibur dengan kehadiran beberapa orang ahli keluarga yang merupakan para doktor, 3 daripadanya memang pakar sakit puan.

Jumaat ketiga Syawal berlalu tanpa apa-apa tanda. Padahal ia bersamaan 8 haribulan Oktober iaitu due date atau tarikh lahir bayi dijangkakan! Kami pun terus nekad menghadiri apa-apa acara hari raya juga berjalan ke sana ke mari. Tiada gunanya duduk termangu di rumah sekadar menunggu bayi keluar.

Kemuncaknya adalah apabila kami bergegas 80 km dari Bandar Tasik Puteri ke Bangi untuk menghadiri satu acara reunion kolej (lihat artikel Reunion A Level malam tadi di Bangi... ) Sabtu malam Ahad. Esoknya selepas Zuhur kami menerima kehadiran beberapa orang rakan pembaca setia blogspot di rumah kami sedangkan ketika itu isteri sudah masuk 3 hari overdue atau terlebih jangkaan tarikh kelahiran! Itu sebab diletakkan gambar terakhir di atas...

Saya mula menerima kenyataan bahawa bayi ini tidak semestinya lahir hari Jumaat. Janji selamat dan cukup sifat jadilah... hari apa pun boleh. Dalam pada itu tergerak pula untuk membuat perbandingan dengan situasi saya sendiri hampir 40 tahun lalu. Apakah anak ini lahir lambat untuk memenuhi 'kekurangan' saya dahulu? Apakah ia akan keluar hari Isnin kerana saya bercadang mahu memulakan puasa enam pada hari itu, puasa yang mahu dibuat 6 hari berturut-turut tetapi selama ini tergendala kerana mahu menemani isteri menikmati segala macam majlis sempena hari raya dan hal-hal lain berkaitan...

Saya pun menyemak Internet untuk melihat due date saya dahulu iaitu 22 Disember 1970, apakah tarikhnya jika menurut kiraan Hijrah. Jawaban yang diberikan oleh sebuah Gregorian-Hijriah converter (program menukar kalendar) ialah 23 Syawal dengan menyebut kemungkinan lari satu hari sedangkan sebuah lagi program menyebut 24. Mungkin juga muncul kiraan berbeza disebabkan dahulu, tarikh bermula puasa juga hari raya seringkali tidak sama dari satu negara ke satu negara akibat ada tempat yang melihat anak bulan lebih awal sedangkan ada yang terus menurut kiraan falak. Rasanya dalam tempoh sedekad ini baru diselaraskan agar semua pihak menurut kiraan falak lalu mendapat tarikh umum yang selari untuk seluruh dunia.

Ya, 22 Disember 1970 mungkin bersamaan 23 Syawal, mungkin juga 24. Yang pasti ia adalah hari Selasa kerana kiraan hari tak pernah lari, tetap 7 hari seminggu menurut turutan yang sepatutnya tak kira menurut kalendar apa. Ah, apakah anak ini bakal lahir hari Selasa? Tetapi jam 4:30 pagi Isnin ketika saya bangun untuk bersahur, ternyata isteri sudah mendapat satu tanda utama apabila pendarahan bawah bermula... apakah ia akan keluar hari Isnin pula?

Sebaik sahaja selesai rush hour atau waktu orang berkejar pegi kerja, saya terus menghantar isteri yang semakin rancak mengalami contractions masuk ke Hospital Selayang. Hampir jam 3 petang baru dia mendapat katil akibat ramai orang. Tetapi dipendekkan cerita, masuk tengah malam baru isteri saya mengalami cukup pembukaan yang bermakna untuk menandakan bayi akan keluar dalam waktu terdekat. Cuma timbul masalah yang memerlukan pembedahan. Akhirnya bayi selamat dilahirkan pada pagi Selasa 13/10/2009, jam 3.26 iaitu 5 hari selepas due date 8 Oktober. Nampaknya berat yang menjangkau 4.3 kg memerlukan ia keluar begitu...

Yang nyata anak yang dinamakan Muhammad Al-Aminul Rasyid ini lahir 24 Syawal 1430 Hijrah. Ini seolah 'memperbetulkan' keadaan saya yang lahir tidak cukup bulan hampir 40 tahun lalu... atau cukup 40 tahun malah boleh kata tepat 40 tahun menurut kalender Islam kerana saya lahir 1390 Hijrah! Bukankah due date saya dahulu iaitu 22 Disember 1970 bersamaan 23 atau 24 Syawal? Campurkan dengan kemunculan angka 131 yang selalu saya sabitkan dengan home sweet home atau konsep rumahku syurgaku melalui kelahiran pada 13/10/2009, dengan keadaan bayi dkeluar 5 hari melepasi due date... sedangkan isteri saya mendapat katil nombor 5 di Wad 5B yang terletak di tingkat 5 hospital, apakah ini semua sekadar kebetulan?

Sesungguhnya saya menaruh harapan yang tinggi dengan kelahiran bayi ini. Nama Muhammad Al-Aminul Rasyid yang timbul satu petang ketika menyeberangi Sungai Perak di sekitar pekan Parit, setelah pertama kali menziarahi makam beberapa orang kerabat diraja lama Perak telah disimpan sejak penghujung 2001, baru kini saya mendapat seorang anak lelaki yang layak menerima nama itu. Selama ini, ia cuma dapat dipakai untuk watak utama siri novel "Berpetualang ke Aceh" yang dibuat berdasarkan pengalaman sebenar kehidupan dan pengembaraan saya. Semoga anak ini menjadi orang yang lebih baik dari saya, semoga ia mendapat manfaat dari segala salah-silap perkiraan hidup saya yang membuahkan segala macam ilham dan ilmu tanpa dia sendiri perlu melalui segala susah-payahnya!

Oh. Untuk sesiapa yang tidak tahu betapa bermaknanya nombor 131 untuk saya, bolehlah baca artikel-artikel lama ini.

13 haribulan 11 dan 131... Sesuatu yang istimewa...

Apa ada kat P131 Rembau?

Satu majlis buku, nombor 1310 dan Adiputra si kanak-kanak 'genius'...

Nombor 131 dan segala "adik-beradiknya"...

Nombor 131 dan gerak penceritaan seterusnya...

"Sirih pulang ke gagang", nombor 131 dan DVD "Sekitar Perjanjian Pangkor 1874"...

Nombor 131 dan makna satu pernikahan...

Sampai ke Aceh setelah 5 tahun 5 bulan menunggu! Rupa-rupanya ada faktor 131 di sini...

Sekian wassalam. Sekali lagi, selamat hari raya.


18 comments:

Merbawi said...

Salam..!

Tahniah Bro atas kelahiran HERO..!! Semoga anak yang lahir bakal mengembirakan dan mewarnakan hidup lagi..!

Tahniah..! Curut aku jgn lupa..hehe

Oghang Ba Ado said...

ha ha ha.. curut juga ada.. tahniah bang! kirim salam pada kak anggun!

Sangtawal Sakranta said...

salam Radzi,

Tahniah atas kelahiran seorang putera!.

Ikut alamat orang tua-tua... anak tu kena jaga elok-elok... lahir hari selasa.... 24hb melayu.... ermmm...

ia banyak berkaitan dengan benda-benda mistik!!!

Jadi, kalau boleh ,jangan dibawa sangat melawat kubur-kubur lama dan tempat-tempat yang 'keras'.

Sifatnya dirinya nanti mudah dipengaruhi kerana tarikh kelahirannya itu banyak berkaitan dengan unsur angin!

Apapun,itu ikut petua orang-orang tua... tetapi semua yang berlaku itu sudah ada dalam ilmu Allah dan sudah ditetapkan olehNya sejak azali lagi!

saya doakan semoga saudara bahagia selalu dan dimurahkan rezeki oleh Allah dengan kehadiran hero ini! :)

tahun depan heroin pulak!!! :)

he he he..

Wassalam.

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Terimakasih atas kata-kata aluan semua.

Insyaallah saya akan jaga anak ini sebaik mungkin. Selain itu saya terpaksa membiarkan dia jatuh bangun sendiri agar dia dapat mengenali erti kehidupan dan tidak menjadi terlalu manja. :]

syahir said...

Tahniah...

Mohd Shahrizal said...

Congrats dari Melaka

yohteh said...

Tahniah anggun tahniah MS... alhamdulillah...

Pootz in Boots said...

I AM SO HAPPY FOR YOU!! JAGA DIRI, ISTERI DAN ANAK BAIK2!!! ALHAMDULILLAH!! I am sure your atuk will be proud of you!

Merbawi Jr. said...

Salam.

Tahniah... tahniah!!!
Moga dirahmati Allah.

PerpatihTulus said...

Wooo.. tahniah.. alhamdulillah.. ini baru tahu sebab masuk blog ni..

waah bagusnya...

contraction tu..ialah --(physiology) a shortening or tensing of a part or organ (especially of a muscle or muscle fibre), The process or result of becoming smaller or pressed together.

dalam bahasa .. kerutan ; pengecutan.

tertanya-tanya juga 2 3 hari ni.. rupanya dah selamat..

Radzi Sapiee said...

Hehe. Alhamdulillah. Petang tadi baru discharge. Penat gak layan kerenah baby, first time kat rumah tadi. Ni dah elok tido. Mintak2 le terus nyenyak sampai pagi, Insyaallah! :]

karami said...

TAHNIAH!!

lloni said...

tahniah...mendapat anak lagi...

Radzi Sapiee said...

Mekasih!

awanbadai said...

Tahniah juga dari saya & isteri.

Anonymous said...

tahniah le.. cita2 die dah tercapai. pas ni jaga anak bini tu bebaik. bagi makan pakai secukupnya.

Radzi Sapiee said...

K...

khamal said...

Tahniah bro... sedap nama HERO loo.. :)

Tentang nombor 131 etc... Saya teringat gelagat anak saya bila ditanya tentang umurnya ketika adilfitri lalu oleh sahabat ayah saya. "Umur adik berapa?". anak saya menjawap " 5 7 1 ".
5 maksud 5 tahun umur anak saya (lelaki namanya Muhammad Kamarul Adam)
7 maksud 7 tahun umur kakak dia
1 maksud kakak dia darjah satu.

-khamal-