Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Oktober 26, 2013

Kenangan zaman UK : Mukadimah 1144


Salam sejahtera wahai para pembaca yang dimuliakan. Semenjak dua menjak ini saya sering teringatkan zaman muda semasa belajar di London juga berjalan-jalan di sekitar United Kingdom diikuti beberapa buah negara di Eropah 1991-1995. Timbul rasa untuk pergi ke sana membawa keluarga namun belum ada rezeki dan kelapangan. Sambil itu kaki saya yang patah tebu akibat terjatuh penghujung April belum 100% pulih. Tulang yang patah dah baik tapi otot dan urat masih terasa keras dan tersangkut... sudah beberapa lama tidak dapat menurut kehendak suka berjalan termasuk ke hutan mendaki bukit atau gunung malah hendak mengembara dengan motosikal besar pun lama tak buat, motosikal pun baru nak siap repair masalah brek setelah hampir setengah tahun tidak dihidupkan.

Keadaan ini sedikit sebanyak mengganggu proses pemikiran saya. Ia juga menganggu kelancaran menulis sehingga buat beberapa lama saya tidak aktif mengenengahkan cerita baru di blogspots yang dimiliki. Saya juga sudah dua bulan tersangkut penulisan buku baru, penulisan yang asalnya dimulakan awal tahun lepas tetapi tersangkut beberapa kali. Untuk mengatasi masalah ini saya rasa harus menggali sesuatu daripada masa lalu.

Zaman saya belajar di UK merupakan satu titik penting dalam hidup. Disebabkan keadaan tertentu seperti diluahkan dalam siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" (terbit 2006-2007) bermulalah peralihan besar perhatian diri yang asalnya bercita-cita mahu menjadi seorang saintis bertukar arah menjadi orang yang lebih meminati ilmu Tasawuf dan berkaitan sehingga boleh menjadi seorang penulis. Dengan itu saya mahu memulakan siri baru yang dipanggil "Kenangan zaman UK". Saya mahu menggunakan penulisan ini untuk mengingatkan kembali perkara-perkara yang sudah terlupa berlaku lama dahulu, perkara-perkara yang mungkin perlu diatasi untuk saya bergerak ke hadapan memasuki fasa baru juga menyiapkan penulisan buku.

Untuk pengetahuan pembaca rata-rata penulisan saya dalam blogspots menghuraikan pengembaraan demi pengembaraan yang dibuat daripada penghujung 2006 sehingga ke hari ini. Ini disebabkan bermula tempoh itu baru saya memiliki kamera digital lalu dapat merekodkan perjalanan sebanyak mungkin. Sedangkan begitu banyak pengembaraan telah dilakukan sebelum itu termasuk di UK yang tidak pernah direkodkan dengan gambar. Perjalanan sebulan di Eropah musim panas 1995 yang merangkumi 11 buah negara pula cuma diambil kurang 100 keping gambar kerana zaman itu masih pakai rol filem, nak beli rol banyak duit tak cukup... dan selalu terjadi gambar rosak cuma disedari selepas dicuci. Itupun banyak dah hilang, tinggal kira-kira 30 sahaja dalam simpanan. 

Pengembaraan sebelum 2006 kalau pernah diceritakan pun hanya dalam bentuk ringkas antaranya dalam siri "Berpetualang ke Aceh". Cuma pengalaman pertama umrah 2005 dan satu siri berkaitan sahaja ada diceritakan kemudian panjang lebar iaitu pada pertengahan 2009. Lihat Cerita An-Nur yang membawa kepada Umrah 2005 dan seterusnya.... Kiranya ini adalah usaha untuk menceritakan lebih terperinci zaman belajar di UK sambil cuba mengingati banyak perkara. Selepas siap siri ini saya mahu mengingati kembali pula perjalanan sebulan di Eropah.

Untuk artikel pertama siri UK ini biar disenaraikan isi-isi penting yang mungkin akan dihuraikan untuk membentuk cerita-cerita seterusnya. Senarai ini dibuat sambil saya cuba mengingati banyak perkara yang sudah dilupakan atau kalau ingat pun samar-samar. Pada peta atas dibulatkan sejumlah kota di UK yang pernah diziarahi, baru beberapa jam tadi saya dapat mengingatinya dengan pasti. Ada kota yang sudah lupa pernah dijejaki, ada pula harus pernah dijejaki dalam perjalanan ke kota-kota yang dibulatkan. Kiranya ini adalah mukadimah, membentuk artikel ke 1,144 di blogspot ini...


1. Perasaan awal ketika sampai ke London - Yang ini mungkin mudah sedikit sebab pernah diceritakan dalam buku ketiga saya "Berpetualang ke Aceh : Sirih pulang ke gagang?" (Nov 2007).

2. Keadaan di tempat saya belajar, University College of London, salah satu  pusat pengajian terulung di dunia dan universiti pertama membentuk konsortium University of London.

3. Tempat-tempat kegemaran - misalnya kedai buku Dillon's, Foyle's melepak di Trocadero, kedai-kedai komik, kedai-kedai gitar, Covent Garden, Camden Town. Tu dia. Sambil saya menulis ni baru ingat nama Trocadero, sebuah pusat membeli-belah berdekatan Piccadilly Circus di mana saya suka bermain video game.

4. Beberapa peristiwa menunjukkan keadaan hidup di sana - Ada juga pernah diceritakan dalam "Berpetualang ke Aceh" lalu saya boleh copy paste mana yang patut.

5. Pertama kali keluar dari lingkungan Greater London atau London Besar, satu kawasan meliputi pembangunan kota London dan sekitar, kawasan sebesar negeri Melaka - Seingat saya untuk ke pekan Hatfield melihat tempat kawan penghujung 1991. Letaknya sekitar 33 km dari pusat bandar London.

6. Kota pertama jauh sedikit dari London pernah diziarahi iaitu di Canterbury, sebuah kota lama yang dikelilingi tembok tinggi awal 1992 kalau tak salah. Letaknya 100 km dari pusat London.

7. Melepak hampir 3 bulan di Sheffield 250 km ke utara London musim panas 1993. Ketika itu saya merasakan baru betul-betul keluar dari lingkungan terdekat London.

8. Perjalanan ke Bristol dan Exeter di sebelah barat, lupa masa bila, mungkin 1994.

9. Perjalanan ke Cambridge, tempat universiti terkenal dan antara paling terkemuka di dunia.

10. Perjalanan ke Lake District, kawasan banyak tasik cantik. Hah... inilah satu lagi contoh bagaimana penulisan sebegini berguna untuk membuka ruang ingatan. Kerana saya dah lupa langsung pernah sampai ke tempat ini  sehinggalah menyebut tentang Cambridge tadi.

11. Sewa kereta naik utara sampai ke Leeds, Blackpool, Manchester, Birmingham dan beberapa tempat - Saya memandu lebih 720 km untuk perjalanan ini (tadi semak menggunakan Google Map) sedangkan ketika itu saya sebenarnya tiada lagi lesen memandu!

12. Perjalanan ke Scotland - Glasgow, tasik Loch Lomond, Ediburgh, puncak Adam's Peak

13. Pengalaman 3 bulan jadi orang homeless atau gelandangan di tengah kota London musim panas 1995 - Satu langkah mencari pengalaman dan menyediakan diri untuk perjalanan pusing Eropah


Bila perkara-perkara ini dihuraikan ada kemungkinan banyak lagi yang akan terbuka. Tiba-tiba teringat Hyde Park, Regent's Park, British Museum dan sebagainya. OK. Saya adalah seorang yang sangat jujur dan terbuka ketika bercerita sehingga kadangkala boleh menghiris perasaan orang lain tanpa disedari. Maka itu untuk penceritaan kali ini saya telah berjanji dengan isteri tidak akan menyebut lagi tentang teman-teman wanita lama kecuali sedikit supaya tak lari cerita. Misalnya sewa kereta naik utara itu saya boleh menyebut berlaku dengan buah hati lama supaya berbeza dengan keadaan di mana saya keluar mengembara bersendirian. Selain itu ada juga perkara yang tidak boleh diceritakan lagi secara jujur, maklumlah ketika itu zaman saya agak jahiliah, tidak menurut syariat. 

Siri ini akan memberi lebih penekanan pada pengalaman menjejak dari tempat ke tempat dan sedikit perasaan serta luahan sebagai anak muda ketika itu. Huraian tentang tempat-tempat berserta gambar insyaallah akan dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Saya akan bercerita pada bila-bila masa sahaja yang perlu terutama kalau rasa buntu tak dapat membuat hal lain ya. Sekian buat masa ini. Wassalam.


Tiada ulasan: