Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, April 09, 2009

Stadium Wembly, bola sepak dan kekhalifahan Islam!

Ini adalah gambar Stadium Wembly yang baru dikutip di Internet. Rasanya ramai peminat bola mesti pernah terdengar nama stadium yang sangat terkenal ini. Suatu masa dahulu  ia adalah stadium bola sepak yang paling utama di England.


Ini pula ialah peta rangkaian keretapi bawah tanah di bandaraya London juga dikenali sebagai London Underground atau The Tube, bercampur rangkaian keretapi biasa yang menghubungkan tempat ke tempat di bandaraya London. Untuk melihatnya lebih dekat, sila klik pada gambar dan buka di windows yang lain.

Untuk pengetahuan, keseluruhan bandaraya London atau apa yang dipanggil sebagai Greater London adalah sebesar negeri Melaka sekarang. Kalau diamati peta ini, anda akan dapati satu stesyen bernama Wembley Park di bahagian kiri atas atau barat-laut. Di situlah terdapatnya Stadium Wembly yang terkenal itu.

Lebih menarik, di London juga terdapat markas sekurang-kurangnya 5 kelab Premier League atau kelab-kelab paling utama dalam Liga Bola Sepak Inggeris. Itu yang setakat saya dapat pastikan melalui penelitian di Internet tadi. Kelab-kelab ini ialah Arsenal, Totenham Hotspurs, Fulham, Chelsea dan West Ham. Sedangkan terdapat banyak lagi kelab lebih kecil tetapi tidak kurang hebat bermarkas di sana.

Namun sepanjang 4 tahun menetap di London 1991-1995 saya tidak pernah menghadiri walau satu pun perlawanan bola Liga Inggeris. Sedangkan di Malaysia, beribu, mungkin berjuta orang berebut membuka rangkaian sukan di televisyen setiap kali terdapat perlawanan terbaru liga tersebut.

Terus-terang saya mengaku, saya bukan kaki bola. Zaman sekolah menengah dan kolej dahulu saya lebih aktif bermain ragbi. Namun pada satu hari sekitar tahun 1992 atau 1993, saya pun dah lupa tarikh tepatnya, saya sanggup bergegas ke Stadium Wembley semata-mata untuk satu menghadiri satu acara... bukan acara bola sepak atau apa-apa acara sukan tetapi satu perhimpuan umat Islam yang bercakap tentang kekhalifahan.

Ya, saya ke Wembley untuk menghadiri perhimpunan tentang kekhalifahan. Walaupun saya bukan contoh umat Islam yang terbaik, walaupun ketika itu saya termasuk dalam golongan orang yang nama sahaja dilahirkan Islam tetapi sudah jauh rosak akhlak, saya tetap rasa perihatin akan isu ini walaupun saya sendiri kurang faham kenapa.

Semasa itu, saya termasuk di dalam golongan orang Islam yang sudah terpengaruh dengan ajaran kebatinan yang menyebut tidak perlu lagi mengamalkan syariat jika sudah faham hakikat. Pendek kata, saya tidak bersolat malah diakui saya suka minum arak! Namun saya rajin pergi ke Speaker's Corner atau ruangan orang berdebat dan bercakap di Hyde Park hampir setiap pagi Ahad, juga malam-malam minggu di hadapan Leicester Square untuk turut meluahkan rasa menyokong semangat Islam di hadapan mereka-mereka yang memandang rendah Syariat Nabi Muhammad SAW. Walaupun saya sendiri tidak pasti diri saya sudah goyah entah ke mana, saya tetap menyokong Islam walaupun amalan saya sendiri amatlah berkarat.

Saya sudah lupa bagaimana mendapat tahu tentang perhimpunan berkenaan kekhalifahan di Stadium Wembley. Yang pasti, saya cukup bersemangat untuk mendengar apa yang ingin diketengahkan lalu pergi ke sana bersama seorang buah hati lama. Kalau tak salah ingatan, perhimpunan itu dihadiri sekitar 20,000 orang Islam yang hidup atau bermastautin di England!

Sayangnya setelah lebih kurang 2 jam berada di sana, timbul satu kesimpulan negatif dalam diri ini. Betul ke kekhalifahan dapat ditegakkan balik di muka bumi ini? Mungkin saya yang tersilap rasa tetapi apa yang dapat saya hayati, terdapat banyak kelompok yang ada kepentingan tersendiri.

Ya, masing-masing melaungkan ingin menegakkan kembali konsep kekhalifahan Islam yang dikatakan runtuh dengan kejatuhan kerajaan Uthmaniyah di Turki tahun 1920an. Masalahnya, siapa yang harus dipilih sebagai khalifah? Apa yang saya lihat, setiap kelompok seolah-olah sudah memiliki calon tersendiri, orang Turki mungkin dengan khalifah dari Turki, orang Arab khalifah daripada Arab.

Keadaan ini saya lihat masih berlanjutan hingga kini. Ada begitu banyak tariqat, gerakan Islam dan sebagainya yang katanya sudah mengenali pemimpin tertinggi yang bakal membuka daulah Islam di bumi Timur untuk diperluaskan lalu diserahkan kepada Imam Mahdi. Masing-masing kelihatan seperti sudah ada calon dari kumpulan mereka, masing-masing mengaku mendapat isyarat dari langit dan kata penentu dari golongan yang kasyaf tentang status pemimpin yang diagung-agungkan mereka.

Jadi bagaimana ini? Dari satu sudut positif saya melihat ini semua sebagai 'muslihat' daripada langit. Bagus juga jika ada ramai calon Pemuda Bani Tamim dan Imam Mahdi. Biar musuh dari golongan Zionis dan para pencacai mereka jadi keliru. Kalau sudah pasti siapakah Pemuda Bani Tamim dan Imam Mahdi ini, tentu sudah lama dicantasnya mereka. Sebaliknya sudah muncul begitu banyak calon sehingga dah tak tahu dah nak buat bagaimana.

Begitu juga, apabila disebut bahawa watak-watak utama pemimpin Islam akhir zaman ini berasal daripada keturunan tertentu terutama keturunan Ahlul Bait anak cucu Nabi. Rasanya setiap salasilah yang terang-terang menunjukkan seseorang itu berdarah keturunan Saidina Hassan ataupun Saidina Hussin juga berada dalam tangan Yahudi Zionis. Bukan susah sangat untuk mereka mendapatkannya. Sesetengahnya ada dibincangkan malah diperincikan di Internet! Lalu kalau nak cari calon-calon pemimpin akhir zaman, mereka cuma perlu menelusuri setiap salasilah ini kemudian memerhati dengan lebih dekat sifat-sifat sesiapa yang layak menjadi calon dan cantaslah ia jika ada ciri-ciri yang boleh memenuhi sifat sebagai pemimpin akhir zaman.

Ah... mungkin Allah masih lagi mahu merahsiakan semua ini. Maka itu ada keturunan Nabi yang tidak tahu pun mereka berasal dari keturunan Nabi sampai tiba waktu tertentu. Sekurang-kurangnya musuh tidak dapat menjejaki identiti mereka sehingga mereka cukup dewasa untuk mempertahankan diri sendiri. Sambil itu muncul mula berbagai-bagai calon yang setiap seorang diwar-warkan oleh para pengikut masing-masing sebagai pemimpin akhir zaman yang akan membawa kegemilangan. Mungkin ini semua berlaku agar apabila betul-betul sampai saat yang dinanti-nantikan, semua orang akan mendapat big surprise nanti? Kerana semua jangkaan yang sering diwar-warkan bakal meleset akibat cuba menduga rahsia Tuhan, kononnya kerana sudah mantap ilmu kasyaf lalu begitu pasti dengan calon pilihan sendiri?


Tiada ulasan: