Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Mac 15, 2008

Nombor 55556 dan realiti sebenar kerajaan Melayu lama...


Ini adalah nombor counter jumlah pengunjung ke blogspot ini yang tertera nun jauh di bawah sana, dilihat sekitar 2 minit lalu. Awal sebelum itu, saya telah membuka Internet dan masuk ke blogspot saya ini dan ketika itu nombornya adalah sekitar 55,540 lebih begitu.
Setelah melihat sedikit apa yang dibincang di chatbox, saya pun pergi melayari website-website lain untuk melihat perkembangan terbaru negara selepas seminggu tamat Pilihanraya Malaysia ke 12. Tiba-tiba muncul rasa untuk refresh page blogspot ini... Mana tahu tiba-tiba dapat nombor 55555 pula? Kan saya ni ada gila-gila nombor dan memang nombor 55 membawa makna tertentu buat saya... Nombor yang saya sering kaitkan dengan seseorang wanita yang sangat saya sayangi tapi sudah 3 bulan tidak berhubung... Nombor yang juga terasa terkait dengan seorang lagi wanita yang hubungan kami saya rasa elok direnggangkan atas sebab-sebab tertentu.
Tengok-tengok dapat 55556 pulak. Ertinya sejurus sebelum saya refresh tadi, ada orang telah menjadi pengunjung ke 55,555 di blogspot ini tetapi ia bukanlah saya.
Apapun, terasa ingin berkongsi cerita ini di sini. Buang tebiat agaknya saya... Tu le kalau dah ada perangai gila nombor... Nasib baik tak gila nombor ekor, setakat gila melihat yang tersurat dan tersirat dalam aturan nombor...
Dalam pada itu, alang-alang sudah "terbuka" dashboard blogspot-blogspot saya untuk membuat posting ini, maka elok juga disiarkan sekali gambar-gambar serta cerita perjalanan Perak yang seterusnya.
Hmm... Tengoklah dahulu ya... Ikutkan saya terasa sangat penat dan kurang sihat ni.... Makan siang tadi pun kurang, mungkin kena makan lebih banyak sebentar lagi. Ada juga terfikir mahu menikmati sepinggan nasi goreng kerabu sebentar lagi. Ada kudrat setakat ini pun sekadar cukup untuk melihat akan sedikit apa yang berlaku di dunia Cyber-Cafe sedangkan kalau hendak menulis membuat postings, kena ada lebih semangat dan tenaga kerana memerlukan banyak masa dan konsentrasi.
Tengok dululah ya... Sementara itu, elok juga dikongsi di sini satu komen atau jawaban yang baru diletakkan tadi di thread "Berpetualang ke Aceh" di forum "rawatan alternatif" (dahulu dikenali sebagai harmonisers)... Boleh masuk di sini Forum Rawatan Alternatif... Soal-jawab Berpetualang ke Aceh... . Cuma link itu yang ada diletakkan di sebelah kanan bawah blogspot ini akhir sekali di update ketika perbincangan di sana sampai mukasurat 303... Kini sudah sampai 308. Apapun, walaupun thread ini kurang aktif berbanding dahulu, sekurang-kurangnya ia telah dilihat orang hampir 82,000 kali.
OK... Berbalik pada komen tersebut. Seorang pembaca telah bertanya kenapa kita tidak membuat filem Melayu yang menonjolkan betapa hebatnya kerajaan-kerajaan Melayu dahulukala... Pembaca ini bertanya setelah membaca cerita daripada posting bertajuk Mencari asal-usul Beruas Gangganegara yang sebenar... yang dibuat di blogspot ini beberapa hari lepas kemudian di copy and paste kan ke thread itu (tanpa gambar-gambar kerana ia tidak boleh "melekat" di sana).
Dalam posting tersebut, saya ada menyebut akan angkatan Raja Suran sebanyak 12,000,000 orang pergi menyeberang kerajaan lama Gangganegara yang berpusat di Perak sekurang-kurang 1,000 tahun lalu. Jadi kenapa filem Melayu tidak boleh menonjolkan peperangan dasyat sebegitu seperti yang kita lihat dalam siri filem Lord of the Rings? Kenapa selalu kerajaan Melayu ditunjukkan begitu "sengkek" dalam fiem Melayu dengan rakyat sekitar 30 orang sahaja.
Inilah jawaban yang diletakkan 2 jam lalu di thread tersebut. Maaf ya jika ada typo error dan sebagainya. Sila! :]
------------------------------
Masalahnya orang Melayu sendiri pun tak percaya bahawa kerajaan-kerajaan Melayu tu dulu sebenarnya besar, ramai penduduk, kosmopolitan dan hebat-hebat belaka... Kita ambil contoh Melaka udah le... Bukan empayar Melaka, ambik kat Kota Melaka aje cukup... Di situ, di pasar-pasarnya para pengkaji sejarah Barat pun ada menyebut sekitar 84 buah bahasa dituturkan... Satu bahasa pun sekurang-kurang dituturkan 2 orang, kalau tak nak cakap bahasa tu dengan siapa... Ini sahaja dah menunjukkan sekurang-kurangnya ada 84 x 2 = 168 orang kat pasar Melaka ni... Inipun kira-kira mengarut... Dalam realiti kehidupan takda tempat yang ada sesuatu bahasa hidup kalau tidak terdapat 50-100 orang menuturkan bahasa itu... Kalau setakat 10 orang je cakap bahasa tu, para pengkaji sejarah takkan ambil kira untuk memasukkannya sebagai salah satu bahasa yang turut dituturkan di suaut tempat. Ini sahaja boleh digunakan untuk menunjukkan terdapat antara 50 hingga 100 orang di kali 84 bahasa atau 4,200-8,400 orang. Ini pun masih kira-kira sempit sebab bahasa Melayu itu sendiri dituturkan berjuta-juta orang sejak zaman dahulukala, belum masuk bahasa Cina, Arab dan Hindi sebab orang-orang mereka pun zaman-berzaman selalu singgah di Tanah Melayu terutama di Kota Melaka pada zaman kegemilannya... Jadi agaknya ada berapa ramai orang kat pasar Melaka? Ini baru cerita pasar sedangkan telah disebut dalam kitab Sulalatus Salatin ataupun sejarah Melayu bahawa rumah-rumah orang dahulu tak putus daripada bandar Melaka sekarang sehingga ke Jugra di Selangor... Itu ada gak 100km rumah tak putus di spenjang garisan pantai... Berapa ramai orang agaknya pernah duduk ni? Tu le... Kita selalu diperbodohkan dengan gambaran tamadun Melayu yang dhaif termasuk di dalam filem-filem Melayu. Mungkin juga disebabkan budget filem kita rendah... Alangkan filem Melayu "terhebat akhir zaman" iaitu Puteri Gunung Ledang pun menunjukkan pasar Melaka itu setakat dipenuhi kedai-kedai berupa bangsal atap daun kelapa dan nipah dengan orang yang kelihatan tak sampai pun 100 orang sedangkan budget shootingnya tertinggi setakat ini di Malaysia iaitu RM6 juta, apatah lagi filem-filem Melayu lain yang kadang-kadang budget tak sampai RM200,000 pun untuk shooting? Apakah kita kena tunggu budget filem epic style Hollywood, Bollywood atau Hong Kong yang memakan belanja sekurang-kuragnya US50 juta baru dapat menampilkan akan kehebatan tamadun Melayu yang sebenar? Tepuk dada tanya le selera.... Kalau tak cukup budget nak upah orang ramai masuk filem untuk menunjukkan betapa ramai penduduk dan hebatnya kota-kota Melayu dahulukala, kan boleh pakai teknologi computer CGI macam dalam filem Lord of The Rings bagi nampak hebat? Kenapa tak boleh sedangkan di Terengganu pun siap offer course computer graphic dan animation free lagi untuk menarik mat rempit dan remaja bermasalah supaya buat sesuatu yang berfaedah, tak kiralah jika ia dibuat untuk tarik undi. Sebenarnya kita boleh buat kalau nak buat. Tetapi sekali lagi, yang paling susah adalah nak bagi orang Melayu percaya balik akan kehebatan tamadun Melayu yang pernah dicemburi Barat lalu cuba mendirikannya kembali. Kota Melaka masa abad ke 15 Masihi dipanggil oleh penulis Portugis sendiri sebagai Venice of the East woo... Zaman tu, kota Venice di Italy adalah kota paling besar di seluruh Eropah. Jadi bayangkanlah hebat tak hebat...
p/s: Yang ada askar 12,000,000 orang tu Raja Suran bukannya Gangganegara. Tetapi askar Gangganegara pun boleh tahan ramai gak, kalau tidak tentu langsung tak boleh bagi tentangan...

3 ulasan:

Radzi Sapiee berkata...

STUPID AKIGONAL, READ MY WARNING IN ARTMELAYU. DONT DARE SHOW YOUR STUPID SELF-PROMOTIONS AGAIN IN ANY OF MY BLOGSPOTS YOU STUPID FOOL!

Tanpa Nama berkata...

BETTER TO DELETE...

syahir berkata...

hehe, saya pernah bukak dulu salah satu daripada iklan sebegini, tap tap virus darrr...sabar jelah. nasib baik tuhan beri gerak cepat. selamat laptop wa. ahaks!
mm...bercerita tentang filem blockbuster melayu ni, sedey wooo...balik2 cintan, rempit, rogol dsbgnya. cam takder modal jeww. PGL lagi ler hampehh..membazir duit kerajaan jeww. barangkali tuhan xmengizinkan lagi orang melayu bikin filem temadun melayu dasat2 coz utk keselamatan 'waris' jugak. wallahualam.