Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, March 26, 2009

Alif Mim Nun Wau - Lanun... eh silap, sarkis...

Keputusan pemilihan UMNO bagi tiga sayap parti telah pun keluar. Walaupun saya benci dan amat menyampah dengan dunia politik, saya tetap mengikuti perkembangannya kerana sedar realiti zaman di mana apa yang berlaku dalam dunia politik amat-amat mempengaruhi suasana sosio-politik sebenar Malaysia secara keseluruhan.

Terus terang saya cakap, saya rasa kecewa melihat Khairy Jamaluddin menang jawatan ketua pemuda. Malam semalam selepas berlegar-legar di sekitar PWTC waktu petang untuk melihat suasana di sana, saya dan isteri kembali ke sebuah rumah milik keluarga di Kajang. Seperti dijangkakan, selepas Isyak baru keluar keputusan pengundian. Tetapi kenapa bagi wanita UMNO sahaja, kenapa yang lain-lain lambat?

Tolak ke tepi keputusan Puteri UMNO yang muncul agak lama kemudian. Apapun saya lega apabila mendapati satu calon dari keluarga gila kuasa mendapat antara undi tercorot. Saya tetap menunggu keputusan undian pemuda UMNO. Mengapa masih tak keluar? Jam ketika itu telah melepasi 11 malam...

Dalam pada itu saya terus memerhatikan perkembangan di televisyen. Kalau awal tadi, muka Mukhriz Mahathir selalu juga kelihatan di kaca TV, kenapa semakin lewat malam ia semakin menghilang? Ah... gambar menyorot pada muka Khairy. Dia nampak begitu gelisah. Keadaan seperti keputusan mahu diumumkan. Tetapi kelihatan suasana tak puas hati. Keputusan tertangguh lagi, beralih ke rancangan lain sebentar...

Lama kemudian baru perhatian dikembalikan kepada pemuda UMNO. Kali ini muka Khairy kelihatan cerah penuh keyakinan. Hati saya pula lebih awal berkata, ini mesti macam kes pilihanraya di Rembau dahulu... punya le lama nak dapat keputusan... apa hal? Apakah ada masalah sehingga undi harus dikira beberapa kali? Atau ada undi-undi yang ditambah atau diubah pada saat-saat kemudian.

Kemudian keluar keputusannya. Kelihatan barisan Exco yang terpilih seperti semuanya geng atau penyokong Khairi. Patutlah dia tersenyum lebar.... kemudian confirm, menantu Pak Lah ini dah menang jawatan ketua pemuda. Allah! Masalah...

Nasib baik jawatan naib ketua jatuh pada si Razali budak Johor. Ada le sedikit harapan. Kalau tak lagi le teruk sebab pemuda dah dipegang sepenuhnya oleh orang barisan duit... ada faham! Duit tu satu hal, duit tu datang dari mana? Bila orang dah bagi duit tolong kita kempen, ingat dia bagi free aje ke?

Reaksi seorang rakan berpangkat Datuk yang pernah menjadi salah seorang penasihat dalaman Tun Dr. Mahathir dalam membentuk polisi negara mengenai kenaikan Khairi cukup ringkas. "Welcome CIA welcome!". Yep, fikir saya. CIA memang dah lama masuk, soalnya cuma betapa kuat pegangan mereka sahaja bergantung kepada betapa kuat dan tingginya kedudukan calon-calon pilihan mereka dalam hierarki pemerintahan negara...


Saya tak ingat filem P. Ramlee yang mana ada sebut "Alif Mim Nun Wau - sarkis!" jadi saya letak aje le gambar poster ini sebagai hiasan ya. Apapun, itulah ayat yang bermain dalam fikiran apabila berjalan-jalan di sekitar kawasan perhimpunan UMNO di PWTC semalam. Apabila keluar keputusan pemilihan pemuda lewat malam, semakin bergema-gema le ayat komedi itu...

Keputusan lewat menimbulkan spekulasi dalam diri saya. Apakah awalnya Khairy kalah lalu meminta undi dikira semula... dan ini berlaku lagi dan lagi sampailah dia menang?

Ini pula adalah satu 'berita', saya tak pasti le betul ke tidak yang saya lihat dalam blogspot "Tukar Tiub" tadi. Biar saya copy and paste. Hmm... harusnya ia betul kot kerana dikutip dari sebuah organisasi media professional? Ini dia... saya copy tanpa menukar apa-apa waima kesilapan menaipnya sekalipun...

Khamis, 2009 Mac 26

BILA KJ DIBERITAKAN MENANG – malaysian insider

Bila Khairy Jamaluddin di istiharkan menang penyokong Mukhriz naik bengang.

Merea menuduh Khairy main duit beli undi.

Susana tengang lalu penyokog Khairy dan penyokong Mukhriz bertembuk.

Akhirnya polis datang untuk melerai.

(The tension became literally tangible as after the results were announced, supporters of Khairy and Mukhriz clashed.)

(The latter's group accused Khairy of bribery and cheating but police stepped in to break up the scuffle.)

kah kah kah….MESTI TAK ADA AKHBAR LAPOR… kah kah kah..

woit… KALAU TAK ADA BERITA DARI INTERNET SAMPAI MAMPUS KITA TAK TAHU…. kah kah kah…

kah kah kah... GADUH JANGAN TAK GADUH.... kah kah kah..


Tujuan saya ke PWTC sebenarnya adalah untuk mempromosi siri buku "Berpetualang ke Aceh". Asalnya saya tidak mahupun mendekati perhimpuan UMNO ini tetapi mengingatkan saranan rakan lama saya Siza semalam (lihat penghujung artikel Dari atas highway Karak hingga ke Pulau Tawar... singgah sebentar ke makam Mat Kilau ) serta saranan isteri, saya pun ke sana.

Pada mulanya saya cuba mencari tempat di mana saya boleh meletakkan motosikal bersekali dengan poster promosi dan buku-buku. Ternyata motosikal cuma dapat diletakkan di belakang PWTC sedangkan kalau boleh saya mahu satu tempat di halaman kawasan orang lalu-lalang.

Saya pun turun motosikal membawa rucksack besar dengan 3 keping poster besar yang bergulung diselit pada rucksack... terus saya berjalan masuk ke bangunan melihat-lihat sekitar. Sambil melihat gelagat orang ramai dan segala macam perniagaan yang berjalan, saya mencari-cari tempat yang sesuai bagi saya bertapak mempromosikan buku.

Pusing punya pusing, saya mula merungut. Mana dia tempat yang si Siza kata ada orang menjual buku sambil berdiri ini? Yang saya nampak, tiada... kalau setakat pekerja menjual buku dan menyuakan pada orang yang lalu-lalang, itu biasa le... salesmen. Tak da hal punya menempel sua buku kat orang. Mana dia penulis-penulis buku yang dapat menjual buku secara terang-terang di hadapan orang ramai? Bukan saya tak tahu, aktiviti penjualan buku, lebih-lebih lagi jika ada citarasa politik dikawal pihak tertentu.

Dalam pada itu saya terlihat kelibat penulis politik Pak Habib @ S. H. Al Attas. Seperti biasa sejak Pak Lah memegang kuasa dan si Khairi dikatakan ada memberi arahan agar penulis buku politik tidak dibenarkan membuka meja dalam bangunan ketika perhimpunan, dia setakat duduk di meja Restoran Riverview berbual-bual le dengan mana-mana orang yang tersangkut. Orang-0rang bawahannya sahaja yang ke sana ke mari menjual buku dengan menyuakannya kepada sesiapa yang mungkin berminat.

Di hadapan satu-satunya kedai majalah dalam PWTC (lupa namanya) pula terdapat tidak kurang 10 tajuk baru buku-buku politik terkumpul untuk dijual. Gelak besar saya apabila ada 2-3 buku yang menonjolkan Ketua Menteri Melaka, Datuk Ali Rustam sedangkan beliau sudah pun terkeluar dari pemilihan. Ini mesti kes tak sempat tarik balik cerita ni, dah masuk print dah pun... kah! kah! kah! Sesekali seronok juga ketawa besar lebih-lebih bila saya tahu peribadi sebenar penulis yang terlibat. Kah! Kah! Kah!

Selepas berjalan hampir ke seluruh pelusuk bangunan, sempatlah berjumpa beberapa kawan lama dari pihak media, saya membuat keputusan suasana di sini tidak sesuai untuk menjual atau mempromosi siri buku "Berpetualang ke Aceh". Di sini tempat berjual-beli mencari peluang buat duit lebih, peluang perniagaan dan dapat projek, lobi-melobi jawatan dan kedudukan, bukan tempat betul-betul mahu berjuang demi agama, bangsa dan negara.

Saya pun bergegas keluar lalu mengambil motosikal di belakang. Dalam perjalanan keluar, tiba-tiba ternampak satu tempat yang sesuai untuk membuat promosi jalanan. Ya, tempat itu memang sesuai. Tetapi bukan sekarang, insyaallah selepas solat Jumaat esok!

p/s:
Kalau tak mahu Alif Mim Nun Wau jadi lanun ke, sarkis ke, elok gak ditukar balik ke nama Melayu persatuan ini yang asal iaitu PEKEMBAR. Bukankah bahasa menggambarkan jiwa bangsa? Dalam lambang pun memang dah ada... Fa Kaf Mim Ba Rho. Ada sesiapa yang cukup serius untuk membawa perubahan ini ke persidangan hari Jumaat dan Sabtu ini? Nampak kecil tetapi besar maknanya dan hasilnya nanti... percayalah. Tak perlu kasyaf untuk nampak ini kecuali mata sudah begitu kabur akibat politik wang.

3 comments:

sangtawal said...

salam...

sangat setuju dengan anda..
maka...hidup dan bangkitlah singapura !!!! dengan kemenangan KJ itu...

dunia akhir zaman....mata manusia dari bangsa Mim dah kabur ...maka tak nampak PEKEMBAR dan huruf Fa Kaf Mim Ba Rho itu....perjuangan sudah jauh lari dari landasan sebenar saudara...

wassalam.

PerpatihTulus said...

Assalamualaikum,

Apa kaboo.
Harap sihat selalu di samping isteri.

kecewa sungguh, tapi terpikir pulak teori "game selection" ni.

satu down untuk up kan satu lagi.

kalau teori konspirasi aku ni sama cam satu lagi jawatan..

rasa macam nak ambik MC aje esok.


okeylah..

good luck dengan projek buku masjid tu. insyaAllah, aku nak beli satu.

calling-calling lah time pesta buku tu..

wassalam.

^^~::RadenCilik::^~^ said...

Assalamualaikum w.b.t

Abg MS & Akak... Tahniah ar dgn
berita gembira tu..senyap2 eh..hehe takpe ader ar bakal hero yg jadi model masa expedisi akan datang tu nanti..hehe

Sandiwara Purbawara kini di Babak seterusnya! Mmmm...Kalo setakat gelas berlaga dan pecah bertaburan tak apa tapi yang tak bagusnya melukakan orang lain yang tak memegang gelas tu bahana dek serpihan yang tajam menikam.