Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, January 09, 2008

Sedikit kata-kata aluan yang baru keluar secara spontan tadi?

Ini adalah gambar sebahagian peralatan diraja Perak. Adapun sejak kebelakangan ini saya rasa tidak lengkap pula kalau membuat apa posting-posting tanpa menyertakan gambar. Sedangkan gambar-gambar yang saya ambil sendiri pula tersangkut kerana laptop rosak... Maka jangan hairan jika semenjak dua menjak ini saya banyak mencedok gambar entah apa-apa entah daripada Internet.
Adapun melihatkan kata-kata yang menyebabkan timbulnya posting ini, saya terasa mahu memaparkan satu gambar yang ada kaitan dengan wali. Gambar siapa, apa dan bagaimana, saya pun tidak tahu dan seperti biasa saya cuma ikut gerak sahaja. Lalu saya menaipkan keyword "raja wali" di dalam google dan memulakan image search. Yang peliknya gambar di atas adalah gambar yang pertama sekali keluar. Itulah ceritanya...

Hmm... Baiklah. Sebenarnya saya cuma mahu menjenguk apa yang baru diperbincangkan di c-box baru-baru ini. Setelah melihat isi kandungan terbaru setakat yang boleh dapat, terkeluarlah kata-kata spontan yang baru diletakkan lalu saya sedar, kata-kata itu agak panjang dan tidak lama lagi akan hilang apabila masuk kata-kata tambahan daripada para pembaca lain.
Maka itu saya rasa elok dikumpulkan ke dalam posting ini supaya ia tidak terus hilang. Harapnya dapatlah ia dijadikan renungan. Yang elok dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. Sekian...



8 Jan 08, 23:48
MerahSilu: Assalamualaikum semua. Alhamdulillah nampak kawan-kawan di sini dapat berbahasa dengan lebih elok. Baguslah tu... Pinta saya, dapat diteruskan perbincangan dan perbualan dengan suasana aman damai. Tak

8 Jan 08, 23:49
MerahSilu: tak perlulah sesiapa pun merajuk dan mengundurkan diri. Teguran saya dalam apa-apa perkara adalah supaya kita tidak berpecah-belah dan menyinggung mana-mana pihak. Ingat kata Saidina Ali, lihat apa ya

8 Jan 08, 23:50
MerahSilu: apa yang dikata, bukan siapa yang berkata. Jika kita bercerita tentang masalah kerajaan yang suka makan cukai waima cukai arak, saya setuju sangat. Ini bukan soal politik tetapi soal akhlak sejagat. T

8 Jan 08, 23:51
MerahSilu: Tapi kalau kita kata sesuatu parti itu semuanya salah dan satu lagi parti pula semua betul, maka kita akan menyerkap jarang lalu hilang keadilan dalam pertimbangan. Adapun tentang teguran saya bab per

8 Jan 08, 23:51
MerahSilu: perjumpaan dengan wali-wali, adapun dalam pengajian saya diajar supaya sentiasa merasa rendah diri... Mungkin benar saya telah diberi peluang berjumpa seseorang wali besar yang secara syariatnya telah

8 Jan 08, 23:52
MerahSilu: telah pun meninggal dunia tetapi saya tidak akan sekali-kali menyatakannya kepada khalayak ramai... Kerana satu, timbul fitnah mereka yang tidak memahami, kedua mungkin timbul ujub dan riak dalam diri

8 Jan 08, 23:53
MerahSilu: dalam diri saya. Pendekatan sebaiknya jika tak tahan sangat nak bercerita, cakap sahaja saya telah berjumpa seseorang yang begitu dan begini sifatnya... Rupanya macam Tok Kenali (contoh aje)...

8 Jan 08, 23:54
MerahSilu: Tapi saya pun tak berani confirm orang yang dijumpai tu adalah Tok Kenali. Seeloknya saya ambil sikap yang saya ini kerdil, belum layak berjumpa dengan para wali. Begitu juga sepatutnya sikap kita jik

8 Jan 08, 23:55
MerahSilu: jika betulpun kita bermimpi Rasulullah SAW. Nampak dalam mimpi ada orang sebut Rasulullah SAW tapi saya tak berani ngaku jumpa Rasulullah... Apakah saya telah betul-betul layak berjumpa Nabi atau saya

8 Jan 08, 23:55
MerahSilu: terasa pencapaian kerohanian saya begitu tinggi sehingga dan sampai makam boleh berjumpa para Nabi lalu harus menceritakan kepada semua orang?

8 Jan 08, 23:56
MerahSilu: Ingatlah... Jiwa kita selalu diuji dengan pelbagai cara. Seringkali ego diri sendiri ini inginkan pengakuan dan pengiktirafan lalu kita terus membuat dakwaan... Jumpa orang bersrban ghaib dengan cahay

8 Jan 08, 23:57
MerahSilu: cahaya terang benderang terus kita anggap kita dah jumpa Nabi. Memang syaitan tidak boleh menyerupai Nabi tapi siapa kata dia tak boleh menyamar? Sebabnya adalah kita pun tak tahu camana rupa sebenarn

8 Jan 08, 23:58
MerahSilu: sebenar Nabi... Kalau ada syaitan pakai serban muka lebih hensem daripada Tom Cruise mengaku Nabi lepas tu ajar ayat Quran macam-macam, betul ke kita boleh betul-betul kenal?

8 Jan 08, 23:59
MerahSilu: Sebab tu seeloknya kita merendah diri. Seperti saya sebut awal tadi, cukuplah kalau kita kata jumpa orang begitu-begini, misai dan janggutnya begini, nampak gaya macam orang alim... Biar orang lain ya

9 Jan 08, 00:00
MerahSilu: yang confirm kan, betul... Kita telah diberi peluang berjumpa dengan seorang wali ternama yang ciri-ciri rupa-paras dan sifat-sifatnya dikenali oleh ahli-ahlinya. Tak perlu kita bagitahu satu dunia si

9 Jan 08, 00:00
MerahSilu: siapa yang kita jumpa... Allah lebih tahu di manakah kedudukan kita yang sebenarnya. Sekian...

9 Jan 08, 00:01
MerahSilu: Oh... Lupa nak cakap. Tadi saya sempat singgah ke Pengkalan Kempas di Negeri Sembilan, menziarahi makam yang dikatakan milik seorang Sheikh bernama Ahmad Majnun yang dikatakan hidup zaman kegemilangan

9 Jan 08, 00:02
MerahSilu: kegemilangan Melaka. Kat situ ada beberapa batu hidup. Kemudian saya sempat berkenalan dengan beberapa orang yang membawa saya pergi menziarahi Masjid Linggi di mana terdapat makam kaum keluarga juga

9 Jan 08, 00:03
MerahSilu: juga ayahanda dan nenda kepada Sheikh Said Linggi. Selamat malam!

No comments: