Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Jun 27, 2007

Melihat burung di Bukit Fraser?

Sungguh berwarna-warni... Suasana yang menggamit para pengunjung di Bukit Fraser untuk perlumbaan antarabangsa melihat burung 23-24 Jun.

Dua minggu lepas seorang sepupu yang sudah lama tidak berhubung tiba-tiba menalifon. Rupa-rupanya, dia terbaca ulasan tentang siri buku "Berpetualang ke Aceh" yang baru keluar dalam akhbar Berita Harian hari itu. Sila lihat Ulasan Berita Harian mengenai BKA II.
Sepupu ini agak teruja dengan ulasan tersebut lalu mencadangkan agar saya membuat promosi di Bukit Fraser, sempena acara perlumbaan antarabangsa melihat burung tahun ini. Kebetulan saya telah menghadari acara yang sama tahun lepas dan ternyata ramai peserta serta pengunjung memeriahkan suasana, maka timbul rasa untuk menyahut cadangan sepupu itu.
Khamis, 21 Jun.
Saya pun bergegas ke rumah almarhum nenek di Raub di mana Mak Uda, ibu kepada sepupu ini tinggal. Baru saya tahu, tidak seperti tahun lepas di mana sepupu ini telah datang ke Bukit Fraser bersama keluarga iparnya, tahun ini mereka tidak dapat pergi kerana kesibukan hal masing-masing. Nyaris-nyaris saya membatalkan rancangan untuk ke sana, jika tidak kerana disebabkan beberapa 'kebetulan' yang saya anggap sebagai tanda perlu juga naik ke Bukit Fraser. Maka saya pun mengambil kesempatan atas kehadiran ramai manusia sempena acara perlumbaan burung untuk mempromosikan buku saya.
Pada awalnya, saya ingat saya perlu berada di Raub sehingga hari Isnin demi menolong ahli keluarga. Seorang bapa saudara telah mengalami kemalangan yang menyebabkannya tidak dapat memandu kereta maka Mak Uda meminta saya agar bersedia untuk bertindak sebagai pemandu untuk menghantar isteri kepada bapa saudara itu, Mak Ngah untuk pergi balik kerja.
Demi keluarga, saya pun menyatakan kesediaan untuk mula 'berkhidmat' pada esoknya. Ternyata Mak Ngah bercuti hari Jumaat dan kemudian muncul saudara-mara lain mengambil-alih kerja, maka saya mempunyai masa yang terluang untuk berbuat apa-apa perkara yang disukai. Tetapi susah rasanya untuk pergi ke Bukit Fraser kerana saya tidak memiliki kenderaan... Tahun lepas, saya pergi menaiki kereta sepupu...
Hari Jumaat itu, saya telah pergi ke bandar Raub seorang diri menaiki bas kemudian berjalan kaki hampir sebatu ke Simpang Kallang untuk makan tengahari masakan ikan keli gulai asam rong di sebuah warung . Oleh kerana masjid jamek baru terletak agak jauh sedangkan saya tidak memiliki apa-apa kenderaan, saya sudah terfikir akan membuat solat Zuhur sahaja di masjid jamek lama yang terletak lebih dekat. Lagipun saya sedang bermusafir, tidak wajib menunaikan solat Jumaat.
Dalam perjalanan kembali ke pusat bandar selepas makan, saya bercadang untuk singgah di sekitar restoran Kentucky Fried Chicken kerana sepupu saya ada memberitahu di situ terdapat signal wi-fi Internet yang mungkin saya boleh tumpang. Seorang buah hati pula telah menalifon sehingga saya terleka lalu berjalan kaki 3 blok kedai melepasi restoran Kentucky!
Rupa-rupanya ada hikmah kenapa ini berlaku. Perjalanan yang terlajak ini menyebabkan saya terserempak dengan sepupu yang ketika itu berada di sebuah kedai foto. Maka dapatlah saya menumpangnya menaiki skuter untuk menunaikan solat Jumaat di masjid jamek. Kemudian kami singgah di rumah keluarga iparnya dan di situlah si mak ipar memberitahu, terdapat perkhidmatan bas 2 kali sehari daripada Raub ke Bukit Fraser.
Dipendekkan cerita, saya pun dapat naik ke sana untuk membuat promosi buku "Berpetualang ke Aceh"... Tetapi biarlah cerita tentang promosi ini dibuat dalam artikel lain ya, rasanya untuk blogspot "Catatan Si Merah Silu" sahaja... Di sini, saya sekadar ingin bercerita tentang apa yang berlaku serta suasana di sekitar Bukit Fraser 23-24 Jun lalu. Silakan... :]


Jam besar Bukit Fraser... Ketika sedang duduk berehat di satu kawasan, saya dapat melihat sekumpulan pelajar perempuan yang masih muda, rasanya pelajar sekolah menengah berjalan menghala ke jam besar, masing-masing membawa kamera.
Tidak lama kemudian, kelihatan seorang dewasa dengan peralatan kamera yang lebih canggih, rasanya guru mereka. Orang ini menyuruh mereka mengambil gambar jam besar itu. "Inilah identiti Bukit Fraser!" katanya.


Sebahagian daripada gerai-gerai pamiran yang didirikan sempena acara perlumbaan melihat burung Bukit Fraser. Untuk makluman, acara yang diadakan sejak tahun 1988 (kalau tak salah ingatan) ini dihadiri juga oleh ramai peserta dan pengunjung daripada luar negara.
Ini memberi kesempatan kepada mana-mana pihak untuk mempromosi barangan jualan atau keluaran mereka ke khalayak yang lebih luas. Maka itu ada gerai mempromosi batik dan barang-barang optikal seperti teropong dan lensa kamera. Ada juga gerai mempromosi tumbuh-tumbuhan hutan terutama di negeri Pahang.
Di latar-belakang gambar adalah hotel Puncak Inn yang juga merupakan salah sebuah bangunan identiti Bukit Fraser. Harga penginapan di sini, kalau tak salah ingatan sekitar RM50 hingga RM90 untuk satu bilik sehari, dikatakan paling murah di bukit peranginan ini.


Pemandangan gerai-gerai pamiran daripada sudut lain. Kawasan ini juga dikenali sebagai 'pusat bandar' Fraser Hill. Jam besar (tidak kelihatan dalam gambar) terletak di sebelah kiri latar-belakang gambar.

Bangunan Kelab Golf yang juga bertindak sebagai pusat jawatankuasa dan sekretariat perlumbaan antarabangsa melihat burung Bukit Fraser.
Oh... Perlumbaan ini adalah perlumbaan berpasukan di mana setiap pasukan perlu bergerak ke kawasan-kawasan yang ditetapkan lalu mencari dan melihat seberapa banyak jenis burung yang terdapat di sesuatu kawasan dan membuat catatan. Pasukan yang dapat mencari paling banyak jenis burung dikira sebagai pemenang.

Jam besar Bukit Fraser dilihat daripada sudut lain. Kelihatan bunting promosi buku "Berpetualang ke Aceh" hasil reka-cipta sendiri diletakkan bersebelahan pokok, lokasi pertama bunting ini diletak di sini dalam eksperimen untuk melihat reaksi orang yang lalu-lalang.

Kemeriahan waktu malam ramai pengunjung di Bukit Fraser.


Sebuah konsert turut diadakan untuk memeriahkan suasana. Kelihatan anggota kumpulan Kopratasa di atas pentas.


Inilah masjid tempat saya bermalam untuk menjimatkan belanja... Letaknya sekitar 500 meter naik bukit daripada 'pusat bandar'.
Bukannya saya dapat tidur nyenyak pun, maklumlah saya sebenarnya sedang demam sambil mengharapkan jacket serta dua helai kain pelikat untuk melindungi diri daripada kesejukan malam udara pergunungan.
Untuk makluman, Bukit Fraser terletak sekitar 4,000 kaki daripada paras laut. Suhu harian selalu berada di sekitar 22 Celsius pada waktu siang dan 20 Celsius atau kurang waktu malam sedangkan saya sudah terbiasa suhu Kuala Lumpur dengan minimum 27 Celsius dan sering mencapai 31 Celsius ke atas.
Hasilnya, saya tidak dapat tidur nyenyak kerana sering menggigil kesejukan malah sering sakit perut dan pundi-pundi kencing. Jam 5.15 pagi, saya terbangun lagi untuk ke tandas lalu bangun terus untuk solat Subuh berjemaah kemudian turun ke 'pusat bandar' untuk mendirikan bunting "Berpetualang ke Aceh". Penat woo tak cukup tidur!

Suasana kedai-kedai makan di kaki Puncak Inn. Cantik bukan warna-warninya?

Hmm... Cukuplah saya bercerita di sini ya. Ketika menulis perenggan ini, waktu sudah melepasi jam 2 pagi sedangkan saya sebenarnya belum makan malam sejak kembali daripada pusat bandaraya Kuala Lumpur 9 malam tadi... Sibuk sangat nak buat update untuk blogspot. Selamat malam ya... :]

p/s: Mungkin ada yang bertanya, apakah saya juga turut melihat burung di Bukit Fraser? Lagipun, bukankah tajuk artikel ini ialah "Melihat burung di Bukit Fraser?"
Hmm... Memang terdapat beberapa jenis burung yang kelihatan berterbangan di sana-sini. Mungkin saya boleh melihat lebih banyak lagi jika tidak sekadar berlegar-legar berhampiran 'pusat bandar'... Mungkin juga saya boleh turut mencari burung-burung yang tersembunyi jika ada membawa teropong sendiri.
Yang pasti saya telah terjumpa 'seekor burung' yang cantik, siap memakai tudung dengan senyuman yang manis menawan. Kami sempat berkenalan, bercerita panjang sambil berjalan-jalan dan saya merasa senang dan suka dengannya..
Cuma saya rasa cukuplah kami sekadar berkawan... Saya ada memberitahu 'burung' ini bahawa saya masih ada perasaan sayang terhadap bekas isteri terutama apabila mengenangkan anak perempuan kami. Dan saya juga memiliki dua orang teman wanita yang sangat saya sayangi. Cukuplah setakat itu...

Tiada ulasan: