Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, April 18, 2007

Takziah untuk Ustaz Wan Saghir, seorang pejuang kesusasteraan Islam...

Gambar lukisan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam yang dibeli daripada kedai Pustaka Fathaniyah milik almarhum Ustaz Wan Saghir

Assalamualaikum kawan-kawan, para pembaca dan Ikhwanul Muslimin sekalian. Di sini saya ingin mengambil peluang mengucapkan takziah kepada keluarga Ustaz Wan Saghir, seorang tokoh yang pada saya adalah seorang pejuang sejati kesusasteraan Islam kerana cuba memartabatkan kembali ulamak-ulamak Melayu lama menerusi kajian beliau di Pustaka Fathaniyah dan penulisan dalam akhbar tempatan.
Sepatutnya penulisan takziah ini telah dibuat lebih awal kerana Almarhum telah kembali ke Rahmatullah minggu lepas... Tetapi entah kenapa, baru sekarang muncul gerak daripada pihak saya, mungkin kerana hari ini adalah hari terakhir bulan Rabiulawal? Bulan yang mengandungi hari lahir junjungn besar kita Nabi Muhammad SAW?
Apapun, saya sebenarnya kurang ilham untuk bercerita tetapi rasa wajib pula menyatakan sesuatu tentang apa yang berlaku di sini... Maka biar disambung cerita ini dengan beberapa input yang diambil daripada thread "Berpetualang ke Aceh" di Forum CVT...

--------------------------------

SerbanHijau Orang LamaJoined: 25 February 2004Location: MalaysiaPosts: 481
Posted: 13 April 2007 at 10:54am IP Logged

Minta maaf la saudara MS. Sebab baca sekerat-sekerat BKA ni. Boleh ker buat thread baru BKA part 2. Panjang sangat dah. Tak mampu nak baca dari awal balik.
Hmmm ari ni Ruangan Rencana UM. Kisah usaha Wan Mohd Saghir bikin koleksi ulama nusantara. Menarik gak. Adakah usaha saudara wan ini hampir sama dengan saudara MS punya?

SETIAP Isnin, pasti ramai pembaca setia Ulama Nusantara tertunggu-tunggu apakah nukilan terbaru Wan Muhammad Shaghir Abdullah anak kelahiran Pulau Midai, Riau, Indonesia dalam ruangan Agama, Mega.
Bagaimanapun, kita pasti akan terasa kehilangan atau ketandusan tulisan dan manuskrip tokoh yang lebih dikenali sebagai Ustaz Wan Shaghir ini yang dipanggil menghadap Ilahi, semalam.
Beliau meninggal dunia akibat serangan strok pada pukul 10.50 pagi di rumahnya di Taman Melewar, Gombak pada usia 62 tahun.
Allahyarham meninggalkan seorang balu, Hamidiah Abdul Majid, 48, dan enam orang anak..... seterusnya


kerapu Orang LamaJoined: 10 March 2006Location: MalaysiaPosts: 255
Posted: 13 April 2007 at 11:06am IP Logged

al fatihah..mengikut maklumat, dia dah selamat dikebumikan di kedah, tgh mlm smlm..


Dr_Alya Orang LamaJoined: 27 December 2006Location: United KingdomPosts: 668
Posted: 13 April 2007 at 11:41am IP Logged

Abang nama wartawan ni pun sama nama ngan Abang... another D for me....

Pemelihara khazanah ulama

Oleh: MOHD. RADZI MOHD. ZIN (WARTAWAN UTUSAN)

ALLAHYARHAM Wan Muhammad Shaghir Abdullah yang uzur dipapah selepas membentangkan kertas kerja di Muzakarah Alus Sunah Waljamaah oleh keluarga Rawa di Raub, Pahang, bulan lalu.
SETIAP Isnin, pasti ramai pembaca setia Ulama Nusantara tertunggu-tunggu apakah nukilan terbaru Wan Muhammad Shaghir Abdullah anak kelahiran Pulau Midai, Riau, Indonesia dalam ruangan Agama, Mega.
Bagaimanapun, kita pasti akan terasa kehilangan atau ketandusan tulisan dan manuskrip tokoh yang lebih dikenali sebagai Ustaz Wan Shaghir ini yang dipanggil menghadap Ilahi, semalam.
Beliau meninggal dunia akibat serangan strok pada pukul 10.50 pagi di rumahnya di Taman Melewar, Gombak pada usia 62 tahun.
Allahyarham meninggalkan seorang balu, Hamidiah Abdul Majid, 48, dan enam orang anak.
Biarpun penulis tidak pernah bertemu mata, namun komitmen Allahyarham terhadap pengkajian ulama Nusantara amat mengagumkan.
Apa tidaknya, sejak tahun 1958 lagi Allahyarham mengembara dan mengumpulkan pelbagai bahan berkaitan biografi, pemikiran, ketokohan dan perjuangan, analisis teks, transliterasi kitab-kitab lama serta karya ulama silam.
Dalam uzur, Allahyarham menggagahkan diri membentang kertas kerja pada seminar-seminar baik yang diadakan di universiti mahupun oleh pihak lain di dalam dan luar negara.
Walaupun baru keluar dari hospital kira-kira dua minggu lalu, Allahyarham masih terus berkarya. Dan karya terakhir beliau telah dikirim ke ruangan Agama, Mega Rabu lalu untuk siaran 16 April ini.
Semalam, Allahyarham juga dijadual membentangkan kertas kerja pada suatu seminar di Terengganu <===== Abang g Ganu kan baru nih?????????. Menurut Hamidiah, cinta suaminya terhadap bidang penulisan tidak pernah padam walaupun semasa terlantar sakit di rumah. “Walaupun menaip dalam keadaan mata tertutup kerana sakit namun Allahyarham tetap terus berkarya menyiapkan bahan untuk Agama, Mega,” katanya. Jodoh Allahyarham bersama Utusan Malaysia bermula sejak 12 Februari 2004. Ketika itu Ustaz Wan Shaghir berada di peringkat awal mengumpul, menyebar dan mengembangkan karya tokoh ulama Nusantara ke alam Melayu. Karya sulung beliau yang disiarkan Utusan Malaysia ialah Syeikh Abdul Lathif Tambi Ulama gigih dan Dermawan. Allahyarham juga adalah pengasas Persatuan Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara Malaysia (Pengkaji) yang didaftarkan pada tahun 1996. Persatuan ini juga berfungsi sebagai Pusat Penyelidikan dan Penyebaran Khazanah Islam Klasik dan Moden Dunia Melayu. Bercakap soal penulis yang prolifik, tidak syak lagi Allahyarham adalah salah seorang contohnya. Apa tidaknya, sepanjang lebih tiga tahun bersama Utusan, lebih 100 karya kajiannya telah diterbitkan. Ini tidak termasuk hasil kerja berbentuk transliterasi teks, kertas kerja, koleksi rencana yang disiarkan dalam buku dan majalah. Karya-karya itu pula menjadi bahan rujukan bukan sahaja oleh para penuntut institusi pengajian tinggi tetapi juga di kalangan para pengkaji ilmu Islam antarabangsa. Dalam temu bual bersama Utusan Malaysia pada 12 Februari, Allahyarham memberitahu, “seawal usia 12 tahun saya telah mula mengembara ke Kepulauan Riau dan Sumatera untuk membuat penyelidikan di samping mengikuti pengajian di beberapa pondok di sana.” Sebenarnya, minat berkarya cucu kepada tokoh ulama yang tidak asing lagi, Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani ini dipupuk oleh ibunya Hajah Wan Zainab melalui cerita-cerita karamah tokoh ulama terulung silam. Kelebihan Allahyarham ialah dari segi semangat mencari dan mengumpul bahan-bahan terutama khazanah yang tidak diperoleh daripada pihak lain kecuali dirinya. Untuk itu, beliau menjelajah beberapa negara asal ulama tertentu seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan beberapa wilayah di Pattani dan Kalimantan Barat dalam usaha meneroka dan pencarian bahan-bahan ulama Nusantara. Malah, sanggup membelinya walaupun dengan harga yang mahal. Di antara karya beliau ialah Sufi dan Wali Allah, Pusaka Penulisan al-Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain, Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani dan banyak lagi. Semuanya boleh didapati di Pengkaji. Kini, semua usaha beliau hanya tinggal sejarah. Namun, alhamdulillah matlamat Allahyarham menyebar dan mengembangkan tokoh ulama silam ke alam Melayu telah berjaya. Pemergian Allahyarham memang satu kehilangan kepada dunia ilmu Islam khususnya ulama Nusantara. Sebabnya, beliau semasa hayatnya bukan sahaja aktif berkarya tetapi terlibat menerbit, mencetak dan membentang kertas kerja. Bagaimanapun, kita berharap Pengkaji yang diasaskan oleh Allahyarham akan meneruskan perjuangan yang murni ini. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham. Al-Fatihah.

lloni Orang LamaJoined: 21 May 2006Location: MalaysiaPosts: 155
Posted: 13 April 2007 at 12:04pm IP Logged

innalillahiwa innailairoji'un...al fatihah...........sungguh terperanjat dan sedih saya mendangar khabar ini...walau pun tidak pernah bersua muka tapi niat saya untuk berjumpanya ada....tapi nampaknya tidak kesampaian...ohh!
perginya seorang tokoh ilmuan yang sangat berjasa...
p/s : kalau saya jadi Sultan...sudah lama saya beri pingat dan pangkat kepada dia..

MerahSilu Orang LamaJoined: 14 June 2006Location: MalaysiaPosts: 2998
Posted: 13 April 2007 at 2:18pm IP Logged

Wassalam dik... Ada gerak tapi gerak kena keluar rumah le, ada hal sikit, hehe... Rasanya adik faham.
Tentang Allayarham atau Almarhum Ustaz Wan Saghir, saya tidak berpeluang mengenalinya lebih dekat tapi kami pernah berkirim salam melalui pembantunya yang menjaga Pustaka Fataniyah. Di pustaka itu le ada berbagai koleksi kitab yang menarik, nanti saya cerita lagi camana saya boleh kenal diaorang.
Ustaz Wan Saghir tahu tentang BKA malah dia pernah melihat BKA versi tangan berkulit hitam yang saya buat sendiri sebelum keluar BKA melalui print. BKA warna hitam tu saya print menggunakan programm buat buku dalam Adobe dan saya jilid sampai jadi rupa buku betul..
Hmm... Saya dah kena cabut ni... Nanti sambung cerita k... Silakan kengkawan.
p/s: Mari kita tolong Pustaka Fathaniyah yang dibuka oleh Ustaz Wan Saghir... Kedainya ada berdekatan stesyen monorail Chow Kit, kat simpang Jalan TAR ngan jalan apa entah yang boleh pegi The Mall.
Carilah... Banyak kitab yang tak terdapat di tempat lain ada di sini. War-warkan pada kengkawan...
Al-Fatihah untuk Almarhum...

AbnormalSuam Orang LamaJoined: 25 July 2006Location: MalaysiaPosts: 3466
Posted: 13 April 2007 at 3:11pm IP Logged

Jalan Tunku Abdul Rahman atau Jalan Batu, tidak jauh dari simpang Jalan Chow Kit dan kawasan pertemuan Jalan Raja Laut, Jalan Pahang, Jalan Raja Muda, Jalan Ipoh dan Jalan Batu...
Tak tahu mengapa, tetiba jer berbisik kata-kata ini:Allah Taala mengasihi Ia akan langit dengan bintang dan mengasihi Ia akan bumi dengan kayu dan mengasihi Ia akan laut dengan ombak dan mengasihi Ia akan segala malaikat dengan Jibril dan mengasihi akan syurga dengan bidadari dan menghiasi Ia akan segala Nabi dengan Nabi Muhammad s.a.w dan mengasihi Ia akan hari dengan hari Jumaat dan mengasihi ia akan segala malam dengan malam Lailatulqadar dan menghiasi Ia akan segala bulan dengan bulan Ramadan dan menghiasi Ia akan segala masjid dengan Kaabah dan menghiasi Ia akan kitab dengan al Quran dan menghiasi Ia akan al Quran dengan BISMILLAH HIRRAHMA NIRRAHIM

ciknaha Rakan MudaJoined: 08 April 2007Location: MalaysiaPosts: 90
Posted: 13 April 2007 at 3:28pm IP Logged

Al-Fatihah utk Arwah..

AbuMukmin Rakan MudaJoined: 30 October 2006Location: MalaysiaPosts: 137
Posted: 13 April 2007 at 4:15pm IP Logged

Salammmmsss,
Al fatihah buat roh beliau, moga ALLAH mencucuri rahmat keatas roh beliau. Yang pergi tetap pergi, yang hidup nie teruskan perjuangan.
Dunia nie hanyalah pinjaman, nyawa buat khalifah pinjaman jua, buat baiklah kepada semua moga kita bahagia selalu.
"Jangan kamu bawa segunung emas kepada ku, bawalah hati yang suci lagi hening bersih kepada ku".

jaga Orang LamaJoined: 26 February 2007Location: MalaysiaPosts: 211
Posted: 13 April 2007 at 4:29pm IP Logged

amin

SerbanHijau Orang LamaJoined: 25 February 2004Location: MalaysiaPosts: 481
Posted: 13 April 2007 at 5:30pm IP Logged

(MerahSilu wrote:
p/s: Mari kita tolong Pustaka Fathaniyah yang dibuka oleh Ustaz Wan Saghir... Kedainya ada berdekatan stesyen monorail Chow Kit, kat simpang Jalan TAR ngan jalan apa entah yang boleh pegi The Mall.
Carilah... Banyak kitab yang tak terdapat di tempat lain ada di sini. War-warkan pada kengkawan...
Al-Fatihah untuk Almarhum...)

(AbnormalSuam wrote:
Jalan Tunku Abdul Rahman atau Jalan Batu, tidak jauh dari simpang Jalan Chow Kit dan kawasan pertemuan Jalan Raja Laut, Jalan Pahang, Jalan Raja Muda, Jalan Ipoh dan Jalan Batu...
Tak tahu mengapa, tetiba jer berbisik kata-kata ini:Allah Taala mengasihi Ia akan langit dengan bintang dan mengasihi Ia akan bumi dengan kayu dan mengasihi Ia akan laut dengan ombak dan mengasihi Ia akan segala malaikat dengan Jibril dan mengasihi akan syurga dengan bidadari dan menghiasi Ia akan segala Nabi dengan Nabi Muhammad s.a.w dan mengasihi Ia akan hari dengan hari Jumaat dan mengasihi ia akan segala malam dengan malam Lailatulqadar dan menghiasi Ia akan segala bulan dengan bulan Ramadan dan menghiasi Ia akan segala masjid dengan Kaabah dan menghiasi Ia akan kitab dengan al Quran dan menghiasi Ia akan al Quran dengan BISMILLAH HIRRAHMA NIRRAHIM)

Hmmm kenapalah pulak sampai dua gerak aku dapat. patutlah sejurus selepas MS post, aku tak boleh nak reply, kelepuk hilang mesej tu. Ek eleh rupanya nunggu AbnormalSuam reply dulu. Hmmmm adakah kitab "Akidah Sunnah Wal-Jamaah - Tuhan Tak Bersila Di Atas Arasy" akan daku jumpa kat kedai di sini? Dah lama aku cari kitab ni. Kalau ada dalam versi rumi ingin ku beli banyak-banyak, nak sedekah kat jemaah aku. Hmmmm harap-harap adalah kat petunjuk yang saudara berdua ni bagi. Kedai Fathaniyah ya MS?
Setahu aku nama samaran tempat yang MS dan AS beritahu ni dinamakan sebegai "pulau". Sebab tempat menunggu bas di bawah mrt dahulu kalanya memang rupa macam pulau pun. Sungainya ialah deruman kereta-kereta yang bertali arus.
Okay terima kasih semuanya.

MerahSilu Orang LamaJoined: 14 June 2006Location: MalaysiaPosts: 2998
Posted: 13 April 2007 at 11:58pm IP Logged

Wasalam dik Alya... Cam tau-tau je... Tadi Abang baca thread BKUK dulu, terus Abang jawab bab poligami tu... Entah le... Dah banyak kali Abang paksa diri Abang jadi one-woman-man dan setiap kali mesti ada je yang membuat Abang jadi lemah tak dapat memenuhi potensi diri. Yang peliknya, masa Abag nakal ramai pompuan, on aje kepala tu... Sekarang Abang nak belajo balance... Ikut aje le caman Tuhan nak bagi... Abang tak paksa diri jadi one-woman-man lagi, maka tak perlu lagi menutup diri ini daripada terlibat ngan orang lain tapi fenin gak situasi Abang sekarang, rasanya Alya tahu...
Bab Pustaka Fataniyah ni, ada cerita menarik pada tahun 2003 ke hapa di mana aku tergerak berjalan kaki enam batu ke bandaraya pas tu tergerak belok kanan masuk satu jalan di mana aku jumpa satu-satunya kedai yang ada buku-buku Pustaka Fataniyah... Di situlah aku pertama kali dapat gerak suruh pi Makam Tok Pulau Manis... The rest is history... Bila aku tahu kaitan Tok Pulau Manis, Sharif Muhammad Al-Baghdadi (penulis batu bersurat) sampai ke Saidina Hassan... Lebih pelik lagi, masa aku tido kat sebelah makam Tok Pulau Manis, datang satu orang tua (bukan ghaib ek, lepas tu aku pun kenal orangnya), dia kata apa tau... "Tak pa... Tido le... Kamu tu pun anak cucu dia..."...
Cerita di atas tu kira ringkasan sebab aku malam nak menulis panjang... Bayangkan kalau aku ada mood nak tulis, camana panjang le citenya.. Heh!
Anyway, itule permulaan aku kenal Pustaka Fathaniyah serta buku-bukunya, lama sebelum keluar karya Ustaz Wan Saghir kat Utusan Malaysia... Aku dah pegi tempat diaorang kat Taman Melewar dan lepas tu kedai bukunya beralih kat area Ong Tai Kim, Batu 5.5 Jalan Gombak...
Dalam sebulan lepas, aku tergerak nak jalan-jalan gi KL. Seperti biasa aku ambik bas dari Ampang, selalu turun kat KLCC merayap sana atau dekat area Masjid Jamek, samada pi Central Market atau Masjid India. Tapi hari tu aku tergerak turun kat simpang Jalan Ismail lalu naik monorail pi Chow Kit.
Turun je stesyen, aku turun naik escalator ke bahu kanan Jalan TAR, jalan sikit, aku tergerak le nak masuk kedai... Rupanya, masyaallah Pustaka Fathaniyah dah beralih ke situ plak.. See... Tuhan tunjuk aku kat mana dengan cara gerak sebegitu. Kalau tak bukan senang nak cari kedai ni wooo pasal ada satu je dalam Malaysia!
Sehari sebelum masuk bulan Rabiulawal, aku tergerak pi sana dengan awek latest aku @ awek bongsu (hehe!)... Tu yang aku tergerak nak beli gambo Iskandar Muda yang aku dah paste kat thread ni... Masa tu gak pembantu kedai (nama Azrul, muka pun ada sikit-sikit cam forumer AzrulJr) yang aku dah kenal lama dan lama juga tak jumpa siap bagi copy kertas kerja Ustaz untuk presentation di Raub - Tentang nasab serta Tuanku Rao gitu...
Pagi esoknya (1 Rabiulawal), aku terbangun tido dengan nampak bayangan muka Iskandar Muda lepas tu timbul gerak supaya menulis tentang Pustaka Fathaniya dan perjuangannya dalam segmen akan datang "Laksamana Pulang ke Perak" kat tabloid Kencana... Malangnya lepas tu Ab plak ada problem sikit dan Kencana tengah sangkut.
Anyway aku tulis panjang lebar ni dengan harapan supaya perjuangan Ustaz Wan Saghir diteruskan... Kita boleh menolongnya dengan menolong Pustaka Fataniyah, insyaallah... War-warkan seantero dunia yek! Salams!

----------------------------

OK, itu aje... Diharap perjuangan Ustaz Wan Saghir untuk memartabatkan ulamak-ulamak Melayu dahulukala serta penulisan mereka terus berjalan dan dipikul mereka yang berkebolehan, insyaallah! :]

No comments: