Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Disember 13, 2006

Pulau Kampai, Mas Merah dan kerajaan Haru

Hmm... Terasa ingin meletakkan sedikit lagi sedutan daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA II yang sedang dalam proses editing dan lay-out untuk tatapan ramai. Bacalah... Yang ini daripada mukasurat 140-142.


Baru dua tiga hari di Pengkalan Brandan, Rasyid telah mendapat berpuluh orang kenalan baru. Pengunjung tetap masjid raya yang suka melepak di serambi sudah jadi seperti rakan lama. Setiap kali tidak tahu apa hendak dibuat terutama di waktu petang, dia cuma perlu ke sana untuk mengisi masa lapang menghilangkan rasa jemu. Ramai kaki berborak dan para penglipur lara. Ada sahaja kisah untuk dikongsi, tidak kurang lawak jenaka meringankan bebanan jiwa. Dan di serambi masjid besar yang terletak lebih kurang 40km dari sempadan Aceh inilah anak Malaysia yang sudah lebih tiga tahun asyik menziarahi kuburan lama ini mendapat tahu tentang kewujudan seorang wanita cantik bernama Mas Merah…
Mula-mula, Rasyid tidak berapa mahu ambil tahu apabila kawan-kawan ini menyebut tentang sebuah makam lama di Pulau Kampai, 25km ke utara Pengkalan Brandan, dalam perjalanan menghala ke Aceh juga. Dia lebih sibuk memikirkan apa yang perlu dibuat untuk masuk ke wilayah yang sedang darurat itu sambil menunggu petunjuk, isyarat ataupun gerak muncul dari "atas". Namun mereka terus memujuk... Kata mereka, anak kelahiran Muar, Johor ini harus ke sana dahulu kerana salah satu tujuan utamanya ke Aceh adalah untuk menziarahi makam-makam lama terutama makam raja-raja dan para wali yang ada kaitan dengan cerita-cerita lama yang dicarinya. Dan makam di Pulau Kampai itu ada cerita dan sejarahnya yang tersendiri, lagi dianggap keramat dan amat dihormati penduduk setempat. Mulalah timbul minat Rasyid untuk mengetahui lebih lanjut... Lalu terkeluarlah cerita Mas Merah, seorang perempuan yang cantik yang pernah diculik sekumpulan enam perompak yang mengganas di perairan sekitar Pulau Kampai. Teringat pula cerita filem Enam Jahanam yang menonjolkan seniman negara, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.
Beberapa hari sebelum berangkat meninggalkan Kuala Lumpur, pemuda ini sempat singgah di rumah seorang kawan untuk mengambil balik sebuah barang peribadi miliknya yang telah lebih tiga bulan ditinggalkan di sana, barang yang menurut nasihat seseorang elok dibawa bersama ke Aceh kerana mungkin akan berguna di sana. Kebetulan ketika di rumah itu, filem Enam Jahanam yang sudah berapa tahun tidak ditontonnya sedang disiarkan di televisyen. Lebih menarik lagi, ada pula watak sokongan utama bernama Mas Merah (ke Masmira? Yang pasti bunyinya macam Mas Merah), isteri kepada Tantari, seorang saudagar kain yang dilakonkan seniman agung berketurunan bangsawan Aceh itu.
Mengikut cerita filem, Mas Merah adalah anak kepada mahaguru silat yang mengajar Tantari ilmu perajurit di dalam sebuah gua terpencil di sebuah negeri. Anak gadis yang menemani bapanya bermastautin di gua itu juga bertugas menyediakan makanan untuk murid-murid yang berjumlah sekitar 20 orang. Di sinilah Tantari yang tidak henti-henti asyik berlatih bermain senjata tekpi berjaya menarik perhatian Mas Merah.
Seperti lazimnya dalam cerita-cerita sebegini, mereka jatuh cinta. Apabila tempoh perguruan hampir tamat, pasangan ini tidak dapat membendung rasa untuk bersama. Mahaguru pun menikahkan mereka. Pesannya kepada Tantari, jagalah Mas Merah baik-baik. Tantari pula bersumpah akan menjaga isterinya bersungguh-sungguh walau terpaksa menggadaikan nyawa. Setelah tamat perguruan, beliau membawa isterinya pulang ke kota untuk meneruskan hidup sebagai seorang saudagar kain.
Pada satu malam, Mas Merah telah mengajak suaminya bergambar bersama di kedai mereka tetapi Tantari terpaksa keluar kerana ada urusan. Tinggallah Mas Merah seorang diri menunggu Cina tukang gambar dari kedai berdekatan datang seperti yang dijanji. Tanpa disangka datang pula enam orang perompak ganas bergelar Enam Jahanam. Penjahat tidak berperikemanusiaan itupun tertarik dengan rupa-paras Mas Merah lalu mula mendekatinya. Cina tukang gambar yang sudah tua cuba melarang tetapi terus dibunuh Enam Jahanam. Orang-orang sekeliling pula telah lama ca alif but kerana tiada seorang pun yang berani berhadapan dengan para pengganas ini. Mas Merah yang tidak mampu mempertahankan diri pun dirogol bergilir-gilir sebelum dibunuh dengan kejam.
Apabila Tantari kembali, dia terkejut melihat kedainya tunggang-langgang. Dan alangkah terperanjatnya melihat isteri tersayang mati terkulai dalam keadaan menyedihkan. Beliau teringat sumpahnya untuk mempertahankan Mas Merah walau terpaksa menggadaikan nyawa lalu bertekad akan mencari dan membunuh orang yang empunya angkara.
Kebetulan Cina tukang gambar sempat mengambil gambar kesemua anggota Enam Jahanam. Setelah diberitahu orang sekeliling, itulah gambar si perompak, Tantari pun tahu siapa yang perlu dicari... Lalu keluarlah dia menyandang balik tekpi berkembar yang sudah lama digantung di dinding rumah untuk pergi memburu dan membunuh ahli kumpulan itu satu demi persatu. Muncul pula watak bernama Laksamana Damburi yang akan menjadi kawan karib Tantari ketika memburu penjahat-penjahat ini.
Dipendekkan cerita, Tantari selesai membalas dendam. Kebetulan rumah Laksamana Damburi tidak jauh daripada tempat anggota terakhir Enam Jahanam dibunuh. Beliau pun mengajak rakannya bertandang... Di situ Tantari terjumpa adik perempuan Laksamana. Mukanya saling tidak tumpah seperti muka mendiang isterinya! Lalu dia menyangkakan memang itu Mas Merah yang entah bagaimana telah hidup kembali!
Dalam keadaan itu, bapa Laksamana Damburi pula kembali. Rupa-rupanya dialah mahaguru yang mengajar Tantari ilmu perajurit di gua terpencil dahulu dan adik kepada Laksamana pula adalah saudara kembar Mas Merah! Jadilah happy ending... Tantari dapat berkahwin dengan kembar Mas Merah yang seiras seperti mendiang isterinya dahulu. Tammat...
Semasa menonton cerita ini di Kuala Lumpur dahulu, Rasyid tidak terfikir pun tentang Mas Merah, apalagi kaitannya dengan apa yang berlaku di Pengkalan Brandan nanti. Yang menarik perhatian adalah cara Laksamana Damburi membahasakan diri sebagai "Nanda" apabila bercakap dengan bondanya. Teringat pula nendanya, almarhum Atuk Perak, suami Nenek yang dikenali orang kampungnya sebagai "Nanda".
Kebetulan kampung itu mempunyai kaitan rapat dengan keluarga Laksamana Perak. Seolah-olah ada sesuatu yang hendak diberitahu, ada petunjuk untuk Rasyid mencari cerita-cerita lama di dalam perjalanannya "Berpetualang ke Aceh." Inilah yang menyebabkan pemuda ini pasti dia mesti ke Pulau Kampai lebih-lebih lagi apabila mendapat tahu perairan di sekitar pulau itu bernama Teluk Aru, berdasarkan nama sebuah kerajaan lama, Haru yang pernah wujud suatu masa dahulu.
Kitab Sejarah Melayu menyebut Haru pernah menjadi sebuah negeri yang setaraf dengan Melaka dan Pasai... Kerana cuma "raja dua buah negeri itu sama besarnya dengan Raja Melaka, tua muda sekaliannya berkirim salam jua." Semasa itu, awal zaman kegemilangan Melaka, sekitar awal abad ke 15 Masihi, Haru merupakan sebuah kerajaan yang besar lagi kuat dengan sempadan utaranya di Temiang, melepasi sempadan Aceh-Sumatera Utara sekarang dan sempadan selatannya beratus-ratus kilometer jauh ke Rokan, sekarang in dalam wilayah Riau. Tetapi kitab itu tidak menyatakan Haru setaraf dengan Melaka dan Pasai kerana keluasan wilayah dan jajahan takluknya. Sebaliknya ia mendapat penghormatan itu kerana kebesaran raja serta ketinggian daulatnya. Siapakah Raja Haru ini sehingga boleh menjadi setaraf dengan Raja Melaka dan Pasai?

Tiada ulasan: