Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, January 26, 2016

Meninjau lebih dalam hutan berdekatan dan rupa baru Kampung Tauhid



Selepas syarahan tamat saya berlegar-legar di UTM sehingga tengah malam kemudian ke KL Sentral menghantar orang. Selepas itu saya ke Gombak lalu masuk ke dalam hutan berdekatan.


Saya mahu masuk ke satu penempatan yang dibuka oleh seorang kawan dah ahli-ahli kumpulannya. Sampai di penempatan hampir 1.30 pagi.



Esok pagi baru dapat melihat persekitaran dengan jelas.


Selamat datang ke penempatan dalam hutan yang dipanggil Kampung Tauhid.





Ketika saya pertama kali sampai Gotong royong di tadika, qeqah di Bukit Damansara dan air terjun pembentangan di Gombak hampir setahun lalu belum ada rumah batu.









Ketika saya sampai kali kedua iaitu sekitar 10 hari selepas itu kolam renang baru boleh digunakan. Lihat Bermalam di Kampung Tauhid - Berkhemah bersama isteri dan anak-anak.


Saya pun melihat rupa baru penempatan daripada beberapa sudut...





Saya diberitahu rumah siap dibina 3 bulan lalu.








Kalau dah masuk sini rasa tak sah kalau tak masuk lebih dalam ke hutan melihat air terjun yang ada. Namun saya agak kepenatan disebabkan beberapa aktiviti yang dilakukan hari sebelumnya. Sekitar 2.30 petang baru mengorak langkah dan seperti biasa saya lebih suka meneroka seorang diri...








Kali ini saya pergi lebih jauh daripada apa yang pernah dilakukan...


Seterusnya biarlah dicopy paste perkongsian yang dibuat di Facebook semalam dengan sedikit suntingan dan tambahan...


-----------------


ANTARA PENAT MASUK HUTAN DAN DIEKORI HARIMAU...


Penat tapi tak boleh tidur lagi. Sabtu pagi hingga petang berada di Janda Baik untuk mengatur apa yang perlu untuk acara ke-16 HIKMAH di sana 30-31 Jan. Lihat artikel Penggunaan ruang untuk HIKMAH Janda Baik dan penginapan percuma untuk semua di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Malam, pergi syarahan Prof Naquib al-Attas di UTM. Lihat Tentang keadilan dan fitrah manusia - Satu syarahan Prof Syed Naquib al-Attas. Lepas tengah malam masuk penempatan yang didirikan seorang kawan di dalam hutan belakang Gombak, penempatan yang mereka panggil sebagai Kampung Tauhid. Lepas Zuhur siang tadi pi trekking seorang diri ikut air terjun yang diaorang panggil Air Terjun Tujuh Puteri pas tu follow sungai sambil mendaki bukit dengan niat nak cari hulu sungai. Makin lama makin jauh masuk hutan. Ada le sesuatu yang saya jumpa tapi diingatkan jangan bagitau kepada umum.

Selain tu saya dapat merasakan ada harimau mengekori, tak pasti daripada belakang atau sisi. Bau hamis yang biasa dikaitkan dengan rimau muncul di tiga tempat, ada sekali tu terdengar bunyi macam deruan kapal terbang. Tapi deruan kapal terbang bunyinya lama, yang ni dalam 5-6 saat je. Bila diamati betul2 macam ngauman perlahan pun ada.

Diakui ada juga rasa cemas timbul dalam hati. Tapi saya ingatkan diri. Bukan sekali dua saya pernah masuk hutan berbekalkan tawakal dan Allah bagi selamat. Takkan kali ni rasa cuak pulak? Mungkin sebab saya dah tak berapa lasak macam dulu. Bila dah tetapkan hati saya teruskan perjalanan masuk lebih jauh ke dalam hutan tapi tetap dalam keadaan berhati-hati. Kalau rasa semacam saya berhenti dahulu meninjau keadaan sambil merangka apa yang patut dilakukan kalau betul-betul diancam.

Dalam perjalanan keluar balik saya lebih menjaga ruang. Lalu di celah pokok dan sebagainya supaya kurang ruang untuk apa-apa makhluk datang menerkam. Apapun bila dah sampai balik bawah kat penempatan saya menceritakan apa yang berlaku, tentang kawasan yang saya masuk dan bau hamis itu. Saya diberitahu, ya memang ada harimau di situ. Tetapi ia biasanya tak kacau orang, setakat meninjau keadaan...



Saya keluar daripada penerokaan sekitar 6.30 petang. Kelihatan ahli-ahli penempatan sedang bermain panah.


Sambil itu juga ada kumpulan lain sudah masuk untuk bermalam. Mereka sedang berehat menikmati pemandangan, ada yang mandi di kolam renang, ada yang sedang makan-makan.

Di sini ingin saya memanjangkan pesanan tuan punya tempat dan kawan-kawan. Kata mereka datanglah bawak kawan-kawan rehat beramai-ramai dan beriadah di Kampung Tauhid. Ada bermacam-macam aktiviti, boleh berenang, boleh main panah, main tombak pun ada. Boleh buat jungle trekking, boleh berkhemah, bermalam, tak perlu nak bayar apa-apa kerana mereka memang suka orang ramai datang memeriahkan. Kalau nak bagi sumbangan mungkin sekadar duit minyak untuk menghidupkan generator. Tempat ni takda bekalan eletrik daripada luar. Kalau nak lampu, kipas atau apa-apa barangan elektrik hidup kena le pakai generator...

Sekian pesanan. Sukacita dimaklumkan, dengan ini saya telah berjaya melepaskan segala gerak penceritaan yang patut daripada aktiviti hujung minggu lalu. Semoga acara ke-16 HIKMAH yang pihak saya akan laksanakan di Janda Baik 4 hari sahaja lagi akan bergerak lancar dan mencapai matlamat demi keredhaan Ilahi dunia dan akhirat. Untuk cerita berkenaan rujuk artikel Penggunaan ruang untuk HIKMAH Janda Baik dan penginapan percuma untuk semua.




No comments: