Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, October 13, 2015

Reunion kecil Sains Johor sambil meraikan buku baru "Mencari Diri dan Erti"

Salam 13 Oktober 2015. Masih ada sejam lebih sebelum tarikh berubah menjadi 14 Oktober. Adapun pada jam 3.30 awal pagi tadi genaplah umur anak saya Muhammad al-Aminul Rasyid 6 tahun. Ini adalah anak yang namanya digunakan untuk mewakili diri dan watak saya dalam siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" (terbit 2006-2007). Kini siri ini sedang diterbitkan dalam bentuk yang lebih menarik untuk bacaan lebih ramai orang. Hasilnya terbitlah buku "Mencari Diri dan Erti : Menjejak Salasilah Kesultanan yang Hilang" sebagai pembuka siri baru yang dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu" sebulan lalu. Lihat Mencari Diri dan Erti : Menjejak Salasilah Kesultanan yang Hilang" dah keluar!.

Tadi selepas Maghrib masuk pula tarikh 1 Muharram 1437 menurut kiraan Hijriah iaitu tahun baru Islam. Mengambil kira 2 faktor ini iaitu anak genap 6 tahun dan malamnya masuk tahun baru Islam atau Maal Hijrah yang penuh berkat, dipersembahkan artikel ini sebagai kesinambungan dan penutup gerak penulisan 3 hari kebelakangan.




Adapun pada artikel Wawancara siaran langsung "Mencari Diri dan Erti" di TV1 yang dibuat 3 minggu lalu saya ada menyebut telah diwawancara secara langsung dalam televisyen pada pagi Sabtu 19 September itu. Cuma saya terlupa hendak membawa bateri kamera lalu tidak dapat merekodkan apa yang berlaku. Apabila isteri saya cuba merakam menggunakan handphone kawan pula dia tersilap tekan butang lalu video tidak dirakam. Nasib baik kemudian saya dapati ada bapa saudara merekodkan sedikit video dan kawan-kawan mengambil gambar. Itulah yang dipaparkan dalam artikel tersebut.

Antara mereka yang merakamkan gambar sekitar wawancara yang dilihat dalam televisyen lalu memaparkannya di Facebook dan Whatsapp adalah kawan-kawan lama daripada zaman saya belajar di Sekolah Menengah Sains Johor, Kluang 1983-1986. Oh. Sepatutnya saya bersama mereka sehingga tahun 1987 mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Tapi atas sebab tertentu, saya dibuang daripada sekolah penghujung tahun 1986 lalu menamatkan pelajaran sekolah menengah di Sekolah Tinggi Muar.

Melihat bagaimana beberapa orang kawan Sains Johor teruja melihat saya keluar televisyen dengan buku baru dan penampilan bergaya busana penuh tradisional Melayu bersampin, bertanjak dan berkeris saya pun tergerak untuk berkongsi kepada umum cerita dalam buku berkenaan zaman belajar di sekolah itu. Lihat Kenangan Sekolah Sains Johor dalam buku "Mencari Diri dan Erti".  Oleh kerana ada beberapa orang kawan memberitahu mahu membeli buku siap dengan tanda tangan saya, satu perjumpaan pun diatur merangkap reunion kecil sambil meraikan terbitnya buku itu.

Di atas adalah rakaman penuh wawancara yang dimuatnaik RTM ke Youtube. Ahad lalu iaitu pada 11 Oktober baru saya sedar ia wujud di situ. Walhal video telah dimuatnaik pada hari sama wawancara berlaku 19 September. Dah takdir agaknya. Setelah saya menghadiri reunion yang berlaku untuk meraikan buku, baru saya terjumpavideo lalu dapat memaparkannya kepada umum. Maka bersambunglah cerita daripada artikel Diwawancara di rumah untuk satu projek dokumentari tentang Melaka yang dipersembahkan 21 jam lalu.


Petang Jumaat 9 September 2015 saya tidur sejam dua untuk melepaskan penat lelah selepas sehari suntuk diwawancara di rumah. Jam 6 lebih saya pun bersiap untuk ke acara seterusnya. Berlepaslah saya menyusuri Lebuh Raya PLUS menghala ke selatan untuk ke rumah seorang kawan lama di Putrajaya, kawan yang seingat saya kali terakhir ditemui tahun 1986, hampir 30 tahun lalu.


Dekat jam 8 baru saya sampai, setelah meredah traffic jam teruk yang bermula selepas restoran jejantas Sungai Buloh dan berpanjangan sehingga ke simpang USJ. Gambar di atas diambil jam 9 malam. Ketika itu sudah cukup ramai kawan lama muncul untuk memeriahkan acara.


Semua yang datang adalah daripada batch SPM 1987 kecuali dua orang, seorang senior setahun dan seorang junior dua tahun.


Dua orang kawan sama batch pula datang jauh daripada Johor Bahru. Seorang menyatakan dapat datang kerana acara diadakan Jumaat malam Sabtu. Kalau Sabtu malam Ahad dia tak dapat kerana esoknya hari bekerja di negeri Johor. Seorang pula tidak memberitahu akan datang sebelum ini. Cuma kebetulan beliau naik ke Lembah Klang untuk mengambil seorang anak yang belajar di institusi pengajian tinggi kembali bercuti. Alang-alang dah ada berdekatan dia pun datang ke majlis ini.


Membuka majlis adalah kawan yang kami panggil Sam. Beliau adalah orang pertama menawarkan tempat iaitu stesyen minyak miliknya untuk reunion kecil merangkap majlis meraikan buku. Pada mulanya tarikh yang dicadangkan adalah 3 Oktober Sabtu malam Ahad. Seterusnya ia ditukar kepada 2 Okt Jumaat malam Sabtu agar kawan dari JB dapat bersama. Kemudian seorang kawan yang paling mula menyatakan mahu membeli buku menyatakan tidak dapat bersama pada tarikh itu. Ini kerana dia harus ke Pulau Jawa untuk melaksanakan tugasan hingga hujung minggu.


Setelah perkara dibincangkan lagi mengambil kira pendapat lain-lain kawan, tarikh 9 Okt iaitu seminggu kemudian pun dipilih. Kelihatan Sam memperkenalkan buku "Mencari Diri dan Erti : Menjejak Salasilah Kesultanan yang Hilang". Beliau telah memiliki ketujuh-tujuh buku saya sebelum ini iaitu 3 buku asal siri trilogi "Berpetualang ke Aceh", "Rumah Azan" (terbit 2009), "Ahlul Bait (Family) of Rasulullah SAW and Malay Sultanates" (2010), "Kereta Api Menuju Destinasi" (awal 2011) dan "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" (penghujung 2011). Sam adalah orang kedua menyatakan mahu membeli buku terbaru...



Lima hari sebelum acara iaitu pada 4 Oktober seorang kawan lain menawarkan rumahnya di Putrajaya pula sebagai tempat acara. Kawan inilah yang disebut tadi tak pernah berjumpa sejak saya keluar Sekolah Sains tahun 1986, kalau tak salah ingatan le. Beliau yang kami panggil sebagai Topoi sudah beberapa tahun bekerja di Jeddah, Saudi Arabia namun katanya 3-4 kali juga kembali ke Malaysia setiap tahun. Cuma untuk tahun ini beliau baru pertama kali balik bercuti. Kebetulan kena dengan tarikh acara dan beliau sampai hari sebelumnya... pagi Sabtu hendak kembali ke kampung di Rengit, Batu Pahat pula.


Yang kelihatan berdiri dalam gambar inilah saudara Topoi kita. Duduk di sebelah ketika itu adalah Adrian, orang pertama menyatakan mahu membeli buku terbaru saya. Seperti Sam yang mula-mula menawarkan tempat untuk meraikan terbitnya buku, Adrian juga memiliki ketujuh-tujuh buku saya sebelum ini. Beliau antara kawan lama yang paling kuat menyokong penulisan-penulisan saya.


Selepas itu sampailah masa untuk saya bercerita tentang buku dan isinya. Saya pun mengambil peluang untuk menyatakan beberapa perkara yang berlaku kepada saya lebih 30 tahun lalu tetapi tidak semua kawan lama menyedarinya. Turut diterangkan adalah bagaimana saya yang kawan-kawan lama semua kenali sebagai genius matematik boleh berubah arah menjadi penulis yang meminati sejarah pula. Secara rata apa yang diceritakan sudah diluahkan dalam siri trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" tetapi mahu dijelaskan kembali dengan lebih nyata dalam siri baru "Pengembaraan Si Merah Silu". Lihat artikel Kenangan Sekolah Sains Johor dalam buku "Mencari Diri dan Erti" sebagai contoh.


Selepas memberi penerangan sampai tak tahu nak sambung lagi apa selain tidak mahu mengambil terlalu banyak masa seorang kawan mencadangkan agar penerangan diteruskan dalam bentuk soal jawab. Ketika inilah Adrian membuat pengakuan mewakili diri dan sekumpulan kawan yang sama-sama nakal. Katanya ketika saya digantung sekolah dahulu (ini pernah berlaku sebelum saya dibuang), mereka telah menyorokkan beberapa kotak rokok dalam beg kegemaran saya.

"Aku ingat lagi beg tulis Yaboom gambar koboi tembak pistol keluar asap dengan tulisan itu," Adrian membuka kenangan lama. Masyaallah, saya sendiri dah lama lupa pasal beg ini. Lama sangat.

"Masa tu engko tengah kena gantung," katanya. "Warden buat spot check (di asrama), kami tak tahu nak sorokkan rokok kat mana, nampak beg Yaboom engko terus longgokkan kesemuanya dalam beg itu."

Kemudian dia bertanya. Apakah ini menerbitkan apa-apa masalah kepada saya kemudian? Ini kerana menurutnya warden dapat menemui rokok dalam beg itu. Seingat saya perkara ini tak pernah kena batang hidung saya. Saya dibuang sekolah kemudian pun sebab masalah disiplin lain.


Selesai bersoal jawab Sam memulakan persembahan menyanyi lagu-lagu lama sambil bermain gitar. Hampir setiap kali kami reunion dia mesti bawak gitar dan alat pembesar suara. Masa sekolah dahulu takda pula dia sibuk main. Yang kaki adalah saya dan beberapa kawan lain. Lihat artikel-artikel lama reunion kami :-






Al-Rasyid berhari-raya : Bertemu kawan lama dan lepasan dari sekolah sains...

Perjumpaan bekas pelajar di Masjid Besi dan lain-lain hal

Beraya awal minggu ke-3 ganti shooting Daulah Melayu


Tu dia. Bila dah senaraikan begini nampak macam banyak kali juga saya sudah menghadiri reunion Sekolah Sains termasuk dengan batch-batch lain. Reunion pertama saya dengan kawan-kawan lama itu adalah pada tahun 2008. Ini berlaku setelah saya sudah lebih 20 tahun putus hubungan dengan mereka...



Selepas beberapa lama, Sam mula terasa penat menyanyi lalu mengajak saya masuk membantu meneruskan momentum. Saya sikit-sikit boleh le, cuma ketika itu sakit tekak dan batuk-batuk belum sembuh. Namun seronok jamming dengan kawan punya pasal layan juga walaupun selalu tak dapat sampai high pitch.



Hujung-hujung siap layan gitar sambil menyanyi. Dah dekat setahun rasanya tak sentuh gitar-gitar kat rumah, jadi hiasan aje kat sebelah ruang makan.


Lepas tu kawan-kawan lain pula menunjukkan bakat masing-masing. Dalam artikel ini saya sudah sebut Sam, Topoi dan Adrian. Sekarang biar diucapkan juga terima kasih kepada Amoi, Sobeh, Man Bilal, Faris, Nurul McKay, Arab, Sahlan, Yatie dan Fadhil kerana sudi bersama meraikan penerbitan buku baru saya. Ada aku terlepas mana-mana nama atau panggilannya? Kalau ada harap ingatkan dan bagitau. Terima kasih juga kerana sudi membeli buku. Inilah punca rezeki aku kawan-kawan, takda le banyak hasil materialnya tapi sangat memberikan aku kepuasan selain dapat berdakwah menyampaikan ilmu dengan cara tersendiri. 

Oh. Bila dah semak balik betul-betul semua yang tertulis ternyata memang kenalah artikel ini ditulis pada 13 Oktober walhal acara berlaku pada 9 Okt. Ini kerana jumlah yang datang termasuk saya adalah 13 orang. Macam ada makna ni. Bukan saja-saja pilih nak menulis 13 Oktober. Cuma saya tetapkan mesti ada satu artikel ditulis pada tarikh ini, ketika waktu malam kerana sudah masuk 1 Muharram. Kebetulan artikel tentang reunion ini muncul mengikut giliran sebagai pelengkap kepada gerak penceritaan 3 hari kebelakangan, berdasarkan apa yang berlaku Khamis (lihat artikel Bagaimana penggunaan wang kertas dan sistem perbankan berasas riba' merompak harta kekayaan orang Melayu dan Islam...) hingga Jumaat malam Sabtu. Menurut perkiraan Islam, ini sendiri meliputi 3 hari kerana Jumaat malam (berbeza dengan malam Jumaat)  sudah masuk hari Sabtu. Dan lagi saya masih bersama kawan-kawan sehingga hampir jam 2 pagi, dah masuk pun hari Sabtu kalau ikut perkiraan Barat. Hmm. Bertemu kita di lain waktu dan kelapangan insyaallah. :]



No comments: