Salam pagi Khamis 20 Rejab. Kembali pada cerita kenangan pengembaraan berbasikal lebih 31 tahun dahulu. Masuk ke fasa empat perjalanan. Bersambung daripada artikel Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Gerik ke Tanah Merah dan hal tempoh masa perjalanan berlaku.
Dalam artikel terdahulu telah disebut bahawa selepas menyeberangi Banjaran Titiwangsa menggunakan Lebuh Raya Timur Barat kami menginap di sebuah kampung di Tanah Merah tapi tak ingat lokasi tepat. Destinasi seterusnya mahu dituju iaitu pada hari berikutnya adalah ibu negeri Kelantan iaitu Kota Bahru. Walaupun tak ingat langsung butiran perjalanan berdasarkan kedudukan dalam peta kami harus mengambil jalan ke Pasir Mas. Ia kerana ia adalah laluan terdekat menghubungkan kedua-dua tempat.
Beberapa kilometer selepas meninggalkan pekan (sekarang sudah menjadi bandar) Tanah Merah menggunakan laluan ini harus kelihatan sebuah bukit yang dikenali sebagai Bukit Panau. Walaupun tak ingat langsung apa berlaku dalam perjalanan ke Kota Bahru itu saya harus merasa tertarik melihatnya kerana memang suka melihat bukit dan gunung ganang. Ketika itu tak tahu pun ia adalah sebuah bukit legenda yang memiliki banyak cerita menarik bersifat mistik. Tapi saya pasti ada tertarik kerana ia memang menonjol. Ketinggiannya melebihi 700 kaki dari paras laut. Semakan melalui Google Earth menunjukkan ia adalah satu-satunya tanah tinggi menonjol dari Tanah Merah ke Kota Bahru.
Kelihatan dalam gambar Sungai Kelantan membelah bumi ke arah utara. Sebetulnya laluan atau jalan raya dari Tanah Merah ke Kota Bahru menghilir sungai. Walaupun cukup dekat dengan jalan raya sungai tidaklah kelihatan disebabkan banyak pokok dan sebagainya kecuali apabila hampir ke pekan Pasir Mas (sekarang juga sudah menjadi bandar).
Gambar daripada artikel Kelantan-Langkawi-Perak hujung tahun - Kedai Mulong, Tok Kenali dan ceramah di masjid sultan hujung tahun 2012 ini pula menunjukkan pintu gerbang tradisi berdekatan Istana Balai Besar di tengah bandar Kota Bahru. Tak tahu dan tak ingat jika ada singgah pada tahun 1989 tetapi kalau masuk bandar harus ada lalu. Dan lagi kami ada banyak sama untuk berjalan-jalan kali ini kerana jarak dari Tanah Merah ke Kota Bahru kurang 50 km. Ini membolehkan kami sampai setelah mengayuh kurang 3 jam. Ia adalah jarak dan masa paling pendek bagi satu hari perjalanan dalam pengembaraan berbasikal kami ke separuh Semenanjung.
Cuma satu sahaja perkara saya ingat dengan jelas daripada fasa perjalanan ini. Selepas sampai ke tempat penginapan kami berehat sebentar lalu harus bersiap untuk suatu pertemuan rasmi. Kami semua disuruh pergi berkayuh ke Sekolah Kebangsaan Zainab yang merupakan sebuah sekolah untuk pelajar perempuan. Di situ kami semua ditunjukkan sebagai pelajar kolej yang sedang membuat persediaan untuk pengajian ke luar negara.
Lebih kurang beginilah keadaan para pelajar sekolah menengah berkumpul untuk bersama kami. Gambar diambil daripada blogspot sekolah di sini. Kami ditunjukkan sebagai contoh pelajar yang berjaya masuk ke dalam program persediaan ke luar negara kerana mendapat keputusan peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) yang cukup cemerlang. Nampaknya kami dijadikan modal motivasi untuk pelajar.
Saya ingat ketua rombongan kami yang merupakan seorang pelajar Batch 8 (junior saya di kolej) memberikan penerangan sambil yang lain berdiri di hadapan kelas. Beliau adalah seorang yang aktif berpersatuan. Dan beliau memang seorang anak Kelantan. Mudahlah untuk berkomunikasi selain menjadi contoh kebanggaan anak tempatan.
Jumlah kesemuanya adalah 588 km. Itu belum dicampur perjalanan dari tempat penginapan di Kota Bahru ke Sekolah Zainab dan kembali. Harus juga kami ada berjalan ke sana ke mari lagi. Dengan itu tak salah untuk membulatkan jumlah menjadi 600 km.
Walaupun dalam artikel Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Gerik ke Tanah Merah dan hal tempoh masa perjalanan berlaku ada disebut kami menaiki van di beberapa bahagian jalan yang susah mendaki juga berbahaya ketika turun ini menjadikan masih ada lebih 500 km kami berkayuh basikal setakat itu. Inipun sudah suatu pencapaian yang besar buat kami. Selepas itu ada jarak lebih 600 km perlu ditempoh sebelum dapat kembali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan