OK. Sekadar berkongsi apa yang diletakkan di Facebook siang tadi :-
Pada tarikh hari ini 22 Februari tepat setahun lalu. Pada 22/02/2020. Terlaksanalah acara ke-22 HIKMAH di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) di Bukit Tunku, Kuala Lumpur. Sekali lagi gagasan besar untuk memperkasakan pemikiran anak Melayu Islam melalui kesedaran sejarah dan pelbagai ilmu bersifat intelektual diwacanakan... setelah beberapa lama HIKMAH membawa gagasan sama tetapi dengan pelbagai pengisian berlainan ke merata Semenanjung membawa 3 kali di Aceh. Esoknya kerajaan atau lebih tepat pentadbiran Pakatan Harapan yang kelihatan banyak merosakkan kepentingan umat Melayu dan Islam jatuh setelah 22 bulan memerintah. Namun bukanlah ia jatuh kerana acara atau gagasan. Sebaliknya berlakunya itu menjadi bukti bahawa kami bergerak menurut jadual akhir zaman.
Saya tidak ingat tarikh tepat bilakah perjalanan berbasikal separuh Semenanjung itu berlaku. Tetapi seperti disebut dalam artikel sebelum ini ia nampaknya harus pada cuti semester hujung tahun 1989 iaitu sekitar bulan Disember. Yang dapat diingati seterusnya dalam proses penggalian kembali ingatan adalah saya meminjam basikal lumba berusia beberapa tahun milik seorang bapa saudara. Ketika itu adik kepada ibu saya ini sedang menumpang di rumah seorang lagi adik ibu di Taman Aman, Petaling Jaya.
Seingat saya peserta lain semua membeli basikal lumba baru yang ditawarkan pada harga RM150 (tak salah ingatan) oleh institusi kami iaitu PPP/ITM (Pusat Persediaan Pelajar, Institut Teknologi Mara). Saya sahaja memakai basikal lama walaupun lebih berat lalu memerlukan lebih banyak tenaga untuk digerakkan. Saya ingat dalam tempoh 2-3 minggu sebelum perjalanan bermula selalu berulang alik dari Taman Aman ke asrama pelajar di Seksyen 18. Jarak antara kedua tempat itu sekitar 20 km. Pergi balik sekitar 40 km.
Kiranya itulah latihan dan persediaan saya untuk perjalanan. Tak ingat bagaimana orang lain bersedia kerana saya buat hal sendiri. Tunggu perjalanan bermula baru hendak bergerak bersama.
Oh. Acara ini dianjurkan oleh pelajar junior setahun bawah saya daripada Batch 8 program A Level PPP/ITM. Memikirkan ini teringat bahawa sebelum atau selepas itu saya ada mengikuti pelajar Batch ini dalam program outward bound training di Pulau Pangkor selama seminggu. Teringat kami berjalan kaki merata pulau meredah paya bagai mendaki bukit tertinggi pulau yang melebihi ketinggian 1,000 kaki dari paras laut lalu turun ke bahagian lain bukit. Kami berkhemah di beberapa lokasi dan saya merupakan satu-satunya pelajar senior daripada Batch 7 ikut sama dalam program.
Untuk perjalanan berbasikal ada seorang lagi Batch saya ikut sama, lain semua Batch 8. Untuk makluman Batch 8 terdiri daripada lebih 400 orang pelajar sedangkan batch saya cuma sekitar 200 orang. Mungkin disebabkan jumlah sekali ganda itu mereka lebih aktif dengan pelbagai aktiviti kokurikulum. Seingat saya Batch 7 tidak pernah membuat kelab pengembaraan. Sebab itu saya ikut budak Batch 8 dalam program dan memang saya sering diajak bersama kerana diketahui suka berperangai lasak.
Gambar atas menunjukkan satu gugusan flat PKNS (Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor) di Seksyen 18, Shah Alam. Lebih kurang beginilah rupa asrama di kawasan berkenaan. Antara perangai lasak gila-gila saya yang ramai orang dah kenal adalah suka memanjat tingkap keluar pada tingkat tertinggi asrama lalu berjalan dengan memijak mana-mana bahagian bangunan yang dapat untuk masuk ke bilik lain melalui tingkap. Ini adalah lanjutan daripada perangai suka memanjat pokok dan bangunan sejak zaman tadika. Semasa sekolah menengah saya selalu melompat ke bawah dari tingkat tiga asrama kemudian berlari naik tangga untuk melompat lagi dari atas.
Oh. Gambar teratas menunjukkan sebuah basikal lumba Shimano model lama. Basikal yang saya pakai untuk perjalanan lebih kurang begitu rupanya tetapi berwarna kelabu keputihan. Gambar ini pula menunjukkan paparan satelit Google Map di satu bahagian Seksyen 17, Shah Alam. Acara atau perjalanan berbasikal separuh Semenanjung ini secara rasminya bermula di tempat kami belajar di Seksyen 17.
Berdasarkan ingatan terhadap kedudukan dan jalan ia harus terletak dalam kawasan yang kini ditanda sebagai Universit Teknologi MARA Seksyen 17. Dari asrama di Seksyen 18 kami harus berkayuh lebih 2 km. Oleh itu walaupun secara rasmi perjalanan bermula di Seksyen 17 jarak kayuhan sebenarnya harus meliputi perjalanan dari Seksyen 18.
Saya tidak ingat bagaimana perjalanan dilancarkan mahupun siapa yang merasmikan. Malah sebetulnya tidak ingat langsung apa yang berlaku sebelum sampai ke satu bahagian jalan lama Kuala Lumpur ke Ipoh, Namun berdasarkan fakta bahawa pada waktu itu kebanyakan lebuh raya malah jalan biasa yang terdapat di Lembah Klang belum lagi wujud maka dari Seksyen 18 kami harus menuju ke Lebuh Raya Persekutuan (Federal Highway) lalu ke Petaling Jaya sebelum mengambil jalan ke utara. Di Lebuh Raya Persekutuan kami seharusnya mengambil laluan motosikal seperti kelihatan dalam gambar atas.
Besar kemungkinan kami seterusnya mengambil jalan ke bangunan Tabung Haji lama lalu menuju ke Damansara Utama diikuti Taman Tun Dr Ismail. Seterusnya kami harus ke Bukit Lanjan yang sekarang sudah ditenggelami pembangunan kawasan mewah Damansara Perdana. Untuk makluman ketika itu belum wujud pusat membeli belah One Utama yang sangat terkenal di belah sana bersama pusat penyiaran TV3 bernama Seri Pentas di sebelahnya. Belum wujud taman-taman perumahan banyak di sekitar itu, yang ada rata-rata adalah ladang kelapa sawit sahaja.
Dari laluan tersebut kami harus masuk ke Kepong, rasanya di sekitar FRIM (Pusat Kajian Perhutanan Malaysia) lalu keluar di Selayang. Barulah sampai ke jalan lama KL-Ipoh lalu melepasi Hutan Lipur Kanching menuju ke Rawang (masih pekan kecil dengan beberapa rumah kedai) sebelum bergerak lebih jauh ke utara.
OK. Berapa jauh kami berkayuh pada hari pertama itu? Oleh kerana begitu banyak perkara sudah terlupa saya harus membuat tekaan bijak (intelligent guess). Gunakan kadar biasa kelajuan orang berkayuh basikal. Google "average cycling speed km/h " dapat paparan di atas.
Berdasarkan maklumat ini rasanya adil untuk menganggarkan bahawa kami mengayuh basikal pada kadar kelajuan purata 20 km sejam. Ingat. Kami bukan pelumba basikal, kami cuma pelajar yang ingin mengembara jauh pusing separuh Semenanjung. Stamina, nafas dan kesihatan perlu dijaga, jangan selalu memecut lalu hilang tenaga sedangkan perjalanan masih jauh dan memakan masa. Perlu ada rehat yang cukup. Perlu ada sarapan pagi, berhenti untuk makan tengah hari dan makan petang juga perlu masa untuk bersolat (walaupun ketika itu saya tidak rajin menunaikan suruhan Tuhan harus ada peserta lain yang sangat menjaga solat).
Saya memang tiada ingatan langsung lagi bagaimana suasana perjalanan kecuali sedikit ingatan kabur berkayuh pada kadar suka-suka sambil bergurau senda dengan kawan-kawan. Ada berhenti beli air di kedai tepi jalan, rasanya ada berbuat nakal pegang belakang lori biar ditarik buat suatu jarak. Apapun, pada kadar kelajuan 20 km/j nak sampai Ipoh pun harus berkayu lebih 11 jam kerana jaraknya sekitar 230 km mengikut jalan lama dari Shah Alam. Campur berhenti makan dan macam-macam, kalau bertolak pada jam 8 pagi pun lewat malam baru sampai.
Kelihatan peta ringkas laluan berdasarkan apa yang dapat digali daripada ingatan. Jadi apakah kami menginap di Ipoh pada malam pertama perjalanan? Saya tak pasti kerana memang tak ingat. Boleh jadi kami menginap di tempat lain terlebih dahulu seperti Tanjung Malim atau Tapah. Apapun kami tetap sampai dan singgah ke Ipoh selepas itu. Jadi biar cerita hari pertama perjalanan atau lebih tepat fasa pertama perjalanan ditamatkan di situ.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan