Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Jun 21, 2007

Jalan-jalan KL malam-malam buta!

Gambar ini diambil di sebuah restoran di Wisma Central, Ampang sejurus sebelum masuk waktu Subuh. Dalam bahagian basement bangunan ini pernah wujud sebuah disko terkenal semasa zaman saya ligat keluar malam 20 tahun lalu, disko bernama Traqs (atau Traxx? Tak ingat ejaannya) kemudian bertukar nama jadi Baze.
Adapun sebab utama saya tergerak untuk mengambil gambar ini adalah kerana nama Rasyid yang tertera sama seperti nama watak utama dalam siri buku "Berpetualang ke Aceh".
Hmm... Muncul pula rasa untuk copy and paste sesuatu daripada buku pertama saya, "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti". Ini dia...

Pak Syed pun mula bersyarah tentang kehidupan dan kejayaan, tentang penulisan dan penerbitan buku... Tentang bagaimana dia sendiri melangkah sebelum menjadi penulis terkenal. Pemuda itu cuma mendengar sahaja, tidak terfikir pun mahu enjoy. Terlalu banyak perkara yang merunsingkan fikirannya... Tahun Baru akan menjenguk tidak lama lagi tetapi kemelut yang melanda jiwanya tidak juga selesai-selesai. Semuanya terasa tawar dan hambar. Mana ada mood hendak enjoy? Tengok orang ramai pun pening, meluat... Rasa nak muntah pun ada. Boleh ke celebrate new year begini?
Lalu Rasyid teringat perayaan-perayaan hujung tahun 80an dan awal 90an dahulu, ketika dia masih suka enjoy... Ketika itu layaklah kalau Pak Syed menegurnya... Zaman itu, awal-awal lagi dia sudah menyiapkan seluar, baju dan kasut yang hendak dipakai dan digayakan, supaya penampilannya ‘mengancam’, dapat menarik perhatian... Sudah merancang dengan kawan-kawan, manakah lokasi yang happening, tempat ‘hinggap’ yang sesuai...
Tempat-tempat seperti Dataran Merdeka boleh tahanlah juga, boleh menonton konsert free dengan show bunga api. Tetapi anak muda ini sudah terbiasa menghabiskan zaman kolejnya di pusat-pusat hiburan eksklusif seperti Scandals di Bukit Bintang dan Faces di Jalan Ampang, tempat-tempat yang pengunjungnya ada class, bukan orang sembarangan... Barulah boleh berjumpa awek yang dapat memenuhi citarasanya yang agak tinggi.
Zaman itu, waktu hujung minggunya sering dipenuhi bersama kawan-kawan ‘sealiran’ berdansa mengurat perempuan, kalau tidak membawa girlfriend ataupun date bersama... Gelak ketawa santai minum-minum, kadang-kala sampai tujuh disko satu malam! Dari Scandals boleh ke Faces, tukar selera pula ke Traqs. Eh... Ke Trax? Sudah lupa ejaannya, diskonya pun tak ada lagi... Yang nyata, ia terletak di Jalan Ampang juga, tidak jauh dari beberapa kelab malam lain dalam segitiga emas Kuala Lumpur.


OK... Sekarang barulah saya boleh meneruskan cerita.

Adapun artikel kali ini mahu digarap setelah selesai berjalan kaki pusing bandaraya Kuala Lumpur seorang diri pada suatu malam (atau pagi?) buta. Ini berlaku setelah membuat artikel tentang Janda Baik bertajuk "Nyamannya Janda Baik!" Isnin malam Selesa di sebuah cyber-cafe di kawasan Pudu Raya, artikel yang dibuat di dalam ketiga-tiga blogspot saya, dalam bahasa Melayu untuk blogspot ini, dalam bahasa Inggeris untuk blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan dalam bahasa Melayu berserta terjemahan Inggeris untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)
Hari itu, saya memang banyak berjalan kaki. Pada siang hari, saya telah berjalan kaki daripada sebuah rumah keluarga di Sungai Jelok, Kajang sehingga ke Stesyen Komuter (hampir 3km) untuk mengambil keretapi komuter ke Bandar Tasik Selatan. Petangnya, saya berjalan kaki daripada Chow Kit sampai ke Masjid Jamek pula di mana saya telah menunaikan Solat Maghrib sebelum ke cyber-cafe di Puduraya.
Niat saya adalah untuk menyiapkan cerita bergambar mengenai Janda Baik hasil ilham berehat di sana minggu lepas. Cuma cerita yang dibuat untuk ketiga-tiga blogspot termasuk proses terjemahan (selain merayap melihat perkembangan lain di dunia siber) telah menyebabkan saya terperuk di cyber-cafe sehingga melepasi waktu tengah malam.
Oleh kerana penghuni rumah ibu saudara tempat saya menumpang di Ampang semuanya tidur awal, sudah menjadi kebiasaan saya apabila keluar lewat untuk menghabiskan sisa-sisa malam di luar rumah agar tidak mengganggu mereka. Saya akan berehat di rumah kenalan, saudara-mara atau buat apa-apa aktiviti sehingga muncul waktu Subuh... Dan kali ini, saya membuat keputusan untuk merayau-rayau melihat suasana pagi buta kotaraya, sesuatu yang saya selalu buat semasa zaman remaja melarikan diri daripada rumah juga semasa zaman saya ligat berdansa sambil mengurat wanita di disko-disko. Kira nak buat jejak nostalgia lah ini... Hehe!

Oh... Sebenarnya saya bercadang untuk membuat artikel ini dalam dua bahasa untuk digunakan di dalam ketiga-tiga blogspot saya... Tetapi memandangkan saya rasa kurang sihat, penat campur sedikit malas, rasanya cukuplah ia dibuat untuk blogspot ini sahaja ya... Lagipun saya kekurangan masa. Semasa menulis ayat ini, jam sudah masuk pukul 5.11 petang sedangkan kedai komputer tempat saya menulis dan menggunakan wi-fi akan tutup jam 6 petang.
Itupun nasib baik saya telah memasukkan gambar yang ingin dipakai dalam bentuk draft semalam. Hmm... Lupa pula nak beritahu, draft itu dibuat di Kuala Lumpur sedangkan saya kini berada di Raub, Pahang. Sebab itu blogspot ini menyatakan artikel ini dimulakan Khamis 21 Jun 2007 sedangkan penulisan sebenar dibuat hari ini, Jumaat 22 Jun 2007.
Apapun, saya bersyukur kerana dapat memulakan penulisan ini... Kalau tak mungkin tertunda lagi akibat kurang mood dan rasa letih-lesu bercampur demam sedangkan saya rasa kurang senang jika tidak menyiapkan cerita yang patut dimulakan 2 hari lepas. Baiklah dilepaskan sekarang, besok lusa entak ke mana pula saya akan merayap... Mungkin ke Fraser's Hill pula?
OK... Inilah ceritanya menurut urutan peristiwa setelah meninggalkan cyber-cafe di Pudu-raya sekitar jam 12.30 malam pagi Selasa...


Di atas adalah pemandangan daripada luar cyber-cafe. Kelihatan di kiri, jejantas untuk masuk ke kawasan letak-kereta kompleks stesyen bas dan teksi Pudu Raya. Teringat pula yang saya belum menunaikan solat Isyak. Nasib baik boleh menggunakan bahagian luar surau di stesyen itu...



Selesai menunaikan solat, saya pun berjalan kaki melalui hadapan Kompleks Kotaraya, Petaling Street seterusnya Central Market. Terserempak seorang rakan pelukis yang sedang berbaring di hadapan bangunan annexe Central Market... Sempatlah bertukar-tukar cerita... Baru saya tahu rakan (sebenarnya rakan kepada seorang rakan lain) ini berdarah Bugis malah berpangkat Daeng dan berasal daripada Perak, negeri kelahiran bapa... Klik Central Market pula jadi port terbaru "Berpetualang" untuk mengetahui hubungan saya dengan Central Market.
Kemudian saya berjalan-jalan pula di Dataran Merdeka. Banyak juga mat rempit sedang "bersiar-siar" jadi Superman. Tak nak kacau mereka... Biarlah budak-budak dengan darah muda, saya dengan hal saya sendiri melihat kebesaran Allah mencipta alam maya ini. Maka saya pun ambillah sekeping gambar bangunan Sultan Abdul Samad seperti yang dipaparkan di atas...



Gambar ini pula diambil di Jalan Raja Laut, berdekatan dengan Wisma Cycle and Carriage. Tidak lama kemudian, beberapa kaki sahaja daripada tempat saya berdiri mengambil gambar ini, saya nyaris-nyaris dilanggar sebuah kereta (kalau tak salah Proton Wira) yang sedang berlumba dengan sebuah kereta lain.
Kedua-dua kereta ini sedang memecut laju, saya tak pasti daripada arah Jalan Sultan Ismail atau arah Kompleks Pertama. Pada awalnya, kedua-dua kereta kelihatan seperti hendak memecut terus melalui Jalan Raja Laut tetapi apabila menghampiri tempat saya berdiri, tiba-tiba sahaja mereka membuat pusingan ke kanan untuk masuk ke jalan berhadapan sebuah hotel besar (lupa namanya) yang berhubung terus ke Jalan Tuanku Abdul Rahman, tanpa membuat apa-apa signal untuk menyatakan pertukaran arah!
Kereta yang di hadapan dapat membuat corner dengan lebih teratur tetapi kereta di belakang pula yang tersasar sedikit sehingga membelok langsung menuju kepada saya. Nasib baiklah saya sempat melompat ke belakang, cukuplah untuk mengelak dalam jarak 1 kaki daripada libasan maut besi sementara kereta itu sedikit terbabas lalu naik ke penghadang jalan dan melanggar sebuah tiang penghadang.


Sampai ke kawasan Chow Kit, saya boleh sahaja memendekkan perjalanan dengan memotong terus melalui mana-mana jalan pintas ataupun lorong untuk ke Jalan Tuanku Abdul Rahman tapi entah kenapa, saya rasa perjalanan ini tidak akan lengkap tanpa melalui sedikit bahagian Jalan Ipoh yang menyambungkan kedua-kedua jalanraya besar itu.
Di atas adalah gambar kawasan Chow Kit sekitar jam 2-3 pagi...

Berehat sebentar di lorong belakang Chow Kit bersama warga-kota menyaksikan cerita Kung-Fu di warung.


Ini pula adalah pemandangan stesyen monorail Medan Tuanku, dalam perjalanan daripada Jalan Tuanku Abduk Rahman menghala ke Ampang setelah membuat keputusan untuk melalui kawasan KLCC.


Papan-tanda di hadapan menunjukkan KLCC lagi 1.5 km lagi...



Ini pula gambar persimpangan Jalan Sultan Ismail dengan Jalan Ampang. Kelihatan hotel Concorde di belakang, teringat zaman disko saya 20 tahun lalu ketika hotel itu dipanggil Hotel Merlin (kalau tak salah ingatan). Di basement hotel itulah terletak disko Reflections yang selalu beroperasi sehingga jam 8 pagi!



Pemandangan Menara Berkembar Petronas di KLCC pagi buta, dalam jam 5 pagi begitu. Inilah gambar kelam yang kelihatan menggunakan kamera digital murah saya....



Singgah berehat minum teh tarik di sebuah restoran 24 jam di Wisma Central. Gambar restoran ini yang diambil daripada sudut lain telah digunakan sebagai gambar permulaan untuk menghiasi artikel ini.



Bahagian anjung Masjid As-Syakirin di sekitar KLCC. Sempat menunaikan Solat Subuh sebelum berjalan kaki ke Ampang Park kemudian naik bas kembali ke rumah ibu saudara di Ampang. Tammmmmaaat!!! :]






2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hihihi... saya kenal betul dgn si "Rasyid" ni masa dia sekolah dan masa A level tu.... kwang kwang kwang....

Radzi Sapiee berkata...

Hehe... Tau tak pa! Hehe...