Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, February 10, 2007

Sedikit pengalaman diganggu makhluk halus

Assalamualaikum... Di sini saya tergerak untuk menyertakan sedikit isi daripada buku 2 "Berpetualang ke Aceh" yang mempunyai sub-title "Membela Syiar yang Asal." Untuk makluman, buku ini masih dalam proses editing... Beberapa hari yang lepas, saya telah tergerak untuk mengeluarkan isi yang sama dalam Forum CVT tetapi ketika itu ada bahagian yang belum disunting lagi... Silalah baca... Semoga ada manfaat untuk semua... :]


Dahulu lagi, seorang bapa saudara pernah memberitahu ada golongan manusia yang seboleh-bolehnya mahu menghapuskan seisi keluarga Rasyid dengan cara halus kerana tidak mahu sesiapa pun daripada jurai keturunan mereka muncul mengembalikan hak kepimpinan keluarga yang pernah dipegang nenek-moyang mereka turun-temurun zaman berzaman. Yang menyedihkan, golongan ini termasuk saudara-mara mereka juga!
"Pernah sekali, seisi rumah kami dilanda demam teruk dan semua orang diganggu benda halus," bapa saudara itu bercerita. "Teruk jugalah keadaan kami semasa itu... Selalu menggigil tidak tentu pasal, mahu tidur pun susah, ada pula suara seperti memanggil-manggil. Bila terlelap mata pula asyik ternampak benda yang bukan-bukan seperti hantu dan tengkorak!"
Nasib baik Allah masih melindungi mereka. Katanya, beberapa hari kemudian, sebiji petir muncul menembak dua pucuk pohon kelapa bersebelahan rumah. Yang pelik, ketika itu hari sedang terang, tidak ada apa-apa pun tanda hujan. Demam yang melanda keluarga pula surut dan gangguan pun hilang. Dua pohon kelapa tersebut "botak" sampai sekarang!
Rasyid sendiri membesar dalam keadaan selalu diganggu mimpi buruk serta "ditemani" kehadiran sesuatu yang menyeramkan... Seperti kelibat hitam yang cuma dapat ditatap sekali imbas. Ketika menuntut di sekolah berasrama penuh pula, dia selalu ditekan suatu lembaga sehingga sesak nafas. Anak muda ini juga pernah beberapa kali mendengar bunyi laungan anjing dan ngauman harimau dari sebelah bilik asramanya di tingkat 3, pernah juga terdengar derapan orang berkawat di tengah malam buta!
Pernah gelas yang digunakan Rasyid untuk menikmati teh tarik meletup berkecai halus sehingga tinggal tapaknya sahaja! Ini berlaku selepas tamat zaman persekolahan, ketika sedang berehat di sebuah warung di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Apabila air di dalam gelas tinggal tidak sampai setengah inci tinggi, dia tergerak untuk bangun dan membayar harganya. Pemuda itu kembali ke tempat duduk untuk menghabiskan sisa teh tarik itu tetapi gelasnya pula meletup sebelum sempat disentuh...
Reaksi awalnya adalah memandang ke atas sebelum mencari-cari ke sekeliling kerana menyangkakan mesti ada benda keras telah terjatuh daripada atas lalu menghentam gelas yang terletak di atas meja makan. Tetapi setelah diteliti, tidak terdapat apapun benda daripada atas. Bangunan yang terdekat, sebuah rumah pangsa 12 tingkat pula terletak agak jauh, hampir 100 kaki dari tempatnya duduk! Jadi, apakah yang telah berlaku?
Kebetulan, Rasyid sedang duduk bersama beberapa orang kenalan yang sudah masak dengan selok-belok kehidupan malam di ibukota... Mereka ini faham akan realiti kehidupan jalanan yang sering menyaksikan manusia bersifat samseng bergaduh untuk menunjukkan siapa jaguh... Pantang ada silat atau ilmu batin, mesti hendak mencabar orang...
"Ada orang mahu menguji kamu, itu sahaja..." kata seorang kenalan. "Kerana gaya dan penampilan diri kamu nampak lain macam, tidak seperti kebanyakan orang. Lalu ada yang menghantar santau ke dalam air minuman kamu. Nasib baik ada kuasa melindungi... Sebab itu gelas tadi meletup!"
Rasyid sendiri kurang menyedari apa yang berlaku kerana tidak berminat mendalami ilmu sebegini. Cuma semasa zaman budak-budak di Muar dahulu, ada orang pernah mengajar ayat-ayat untuk pukulan batin jarak jauh... Katanya ilmu Nasrulhaq. Selain itu, ada juga permainan kebatinan Buluh Rencong dan Bintang Tiga tetapi semuanya suka-suka untuk bermain-main di hadapan masjid sahaja. Lagipun, dia sudah lama meninggalkan kesemuanya. Lalu apakah yang telah menyelamatkannya?
"Rasanya kamu ini ada pelindung," kata kenalan itu. "Mungkin disebabkan darah dan zat tertentu yang mengalir di dalam tubuh kamu?"
———————————
Semasa memulakan pengajian universiti di London, tahun 1991, Rasyid telah diserang sejenis penyakit ganjil yang menyebabkannya selalu kuat tidur... Sekali tidur sampai berbelas jam, tiga hari berturut pun pernah, bangun pun sekadar untuk buang air sahaja! Sebenarnya, sejak Tingkatan Tiga lagi penyakit ini sudah mengganggu tetapi cuma dalam tempoh tertentu... Mungkin tiga hari berturutan sekali kena, mungkin seminggu sebelum pulih kemudian kena lagi sebulan dua selepas itu.
Di luar negeri, penyakit itu menjadi semakin teruk.Tidur berlebihan yang tidak dapat dibendung menyebabkannya cuma dapat menghadiri kelas pengajian mungkin tidak sampai 20 jam setahun. Fikiran pula jadi tumpul dan badan sering terasa lemah sehingga ada-kalanya hendak menulis pun tangan menggigil dan bercakap pula asyik tersasul. Cuma anak muda ini bernasib baik kerana sedikit ketajaman fikiran yang tinggal masih cukup untuk membolehkannya kembali ke tanah air dengan segulung ijazah kepujian. Kalau tidak, tentu segalanya jadi habuk belaka!
Dalam tempoh itu, Rasyid selalu mengalami mimpi yang ganjil-ganjil... Kadang-kala jadi mimpi dalam mimpi, atau mimpi dalam mimpi dalam mimpi - bermimpi sehingga tiga lapisan seperti dalam filem seram Nightmare on Elm Street... Sedar daripada satu mimpi tetapi rupa-rupanya masih berada dalam mimpi. Dan apabila sedar daripada mimpi itu pula, rupanya masih belum selesai lagi, perlu tiga kali sedar sebelum dapat kembali ke alam nyata! Anak muda ini menjadi begitu lali sehingga dia "terbiasa" bermain dengan mimpi - menukar isi cerita lalu menerbitkan watak-watak dan latar-belakang yang dikehendaki. Dengan cara ini, mimpi buruk boleh ditukar menjadi mimpi menyenangkan. Dan dia paling suka apabila dapat "terbang" menjelajahi pelbagai alam aneka rupa kerana itulah yang sering dialami semasa kanak-kanak jika tidak diserang igauan ngeri atau gangguan menakutkan lagi menyakitkan hati.
Masalahnya, penyakit ini menyebabkannya lebih banyak "menuntut ilmu" di alam mimpi daripada mengaji di universiti sehingga dia kadang-kala terlupa, yang mana mimpi yang mana realiti. Pernah beberapa kali, ketika bersiar seorang diri di tengah kesibukan kota London, pemuda ini nyaris berbaring di atas jalan untuk membiarkan dirinya digilis bas ataupun teksi kerana merasakan dirinya masih bermimpi... Pada ketika lain pula, (yang ini bukan mimpi) anak muda berdarah Aceh ini dapat melihat sejenis makhluk menyerupai dirinya sedang melayang-layang di udara, dalam 20 hingga 30 kaki di atas sambil mengekorinya dengan gaya seperti Superman... Walaupun ketika itu dia sedang berjalan mencelah di antara berpuluh ribu orang yang membanjiri jalan utama tempat membeli-belah di Oxford Street. Ada masanya, Rasyid dapat melihat dirinya sendiri sedang berjalan-jalan di bawah... Peliknya, dia melihat daripada sudut pandangan makhluk yang menyerupainya di atas, kata Orang Putih, bird’s eyeview! Melihat daripada kacamata seekor burung...
Tidak cukup itu, ada ketikanya (dan pemuda itu yakin ini juga bukan mimpi), dia dapat melihat diri sendiri daripada satu sudut yang tidak dapat digambarkan kerana ia bukan terletak di dalam ruang alam nyata... Bukan dari tepi, hadapan ataupun dari atas, dalam matahati agaknya... Apabila melihat pada diri dalaman ini, akan kelihatanlah satu peribadi dengan rupa-paras sama tetapi lebih tenang dan bercahaya tanpa masalah dan rasa gundah-gulana... Tetapi apabila melihat "ke luar", akan kelihatan pula diri harian biasa sedang berserabut memikirkan berbagai perkara.
Rasyid juga sering mendengar suara-suara seperti orang berbual di telinga. Ada kalanya, ia bergerak melalui otak, sekejap ke telinga kiri, sekejap kanan seperti sedang bermain-main dengannya. Ada ketikanya ia datang mendayu-dayu memanggil nama seperti dalam cerita hantu! Gangguan yang bermula sejak sekolah menengah ini amat menakutkan sehingga anak muda itu selalu demam-demam seram sejuk dengan bulu meremang... Hendak melelapkan mata untuk tidur pun takut kerana jika tertidur, selalunya dia akan mengalami gangguan yang lebih teruk.
Gangguan suara tanpa rupa ini terus dialami di universiti serta beberapa tahun kemudian. Ketika sedang bekerja sebagai wartawan di sebuah syarikat akhbar berbahasa Inggeri terkemuka di ibukota, dia telah diganggu lagi semasa sedang berbaring di atas sofa bilik komputer waktu makan. Kali ini, pemuda yang selalunya ketakutan apabila ini berlaku memberanikan diri lalu bertanya dengan lantang: "Apakah yang kamu mahu?" Soalan itu dijawab dengan satu "serangan" berbentuk gerakan bunyi membingitkan yang bermain di dalam kepala... Tetapi ia beransur hilang apabila Rasyid berjaya mengumpulkan tekad untuk melawan.
Sejak itu, suara-suara ini tidak lagi muncul lagi. Tetapi pemuda itu dapat merasakan masih ada percubaan untuk menakutkannya daripada arah ghaib. Dan sejak itu juga dia telah mengalami berbagai lagi percubaan untuk menganggu malah menghancurkannya melalui kaedah batin seperti santau angin serta pukulan jarak jauh. Alhamdulillah, kebanyakkannya tidak "melekat" kerana perlindungan diri yang semakin kuat hasil ketekunan diri mendalami ilmu Tasawuf. Tetapi ada juga serangan yang berjaya menyusup ke dalam menyebabkannya sengsara dalam diam.
Pada Rasyid, ini berlaku kerana kerana salah sendiri juga – kerana belum mencapai darjah kesempurnaan yang dituntut oleh darah dan zat yang mengalir di dalam diri. Lagipun anak muda ini masih belum bersedia berhenti merokok, satu-satunya perkara buruk yang masih diamalkan demi mendapatkan sedikit kelegaan yang boleh mengekang sifat panas-baran yang telah lama berakar-umbi. Di situlah terletak kelemahan utama yang menyebabkannya masih boleh disihir orang... Kerana asap itu adalah makanan jin. Melalui jalan itulah mereka boleh menyusup ke dalam badan dan berkembang-biak lalu memporak-porandakan sistem dalaman.

2 comments:

Anonymous said...

salam,

60% cerita kao sama lah.. tapi aku tak leh benti rokok lagi la.
-Matp

Radzi Sapiee said...

Hehe... Bukan senang wo benti rokok MatP... Sampai sekarang kehendak tu masih muncul, kekadang rasa tekak tu tak ngam, nak gak pekena walau sepam dua. Tapi aku tahu kalo dah kena sepam tu jawabnya sat lagi aku balas dendam le.
Sukacita dimaklumlah, sekarang ni dah 5.5 bulan aku berjaya menahan daripada merokok semenjak 22 tahun jadi perokok tegar. Apa yang membuat aku masih bertahan bukan le masalah kesihatan tetapi peringatan bahawa perjalanan hidup aku dah sampai peringkat yang aku wajib henti rokok... Itu aje... Salams!