Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Januari 11, 2017

Wacana mengenai kewujudan Hang Tuah di UPNM

Artikel untuk majlis ilmu  pertama dihadiri saya tahun ini.


Beberapa hari lepas saya mendapat tahu tentang acara yang terpapar di atas mahu diadakan di UPNM iaitu Universiti Pertahanan Nasional Malaysia di Sungai Besi, Kuala Lumpur. Setakat yang dapat dilhat ini adalah acara pertama berbentuk seminar dan sebagainya melibatkan sejarah mahu diadakan di mana-mana instirusi pengajian tinggi atau badan yang setarafnya di Malaysia buat tahun baru 2017.


Terasa ia adalah pembuka tahun yang baik untuk seorang pengkaji sejarah yang mahu mendaulatkan Melayu Islam seperti saya. Sampai waktunya iaitu pagi semalam 10 Januari, satu tarikh yang cantik sebenarnya (10 Januari bersamaan 10.01...seperti 1001 malam) saya pun bergegas ke lokasi acara...

















Ketika saya mengambil tempat duduk di barisan hadapan dewan sekitar jam 10,36 Profesor Emeritus Dato’ Dr. Wan Hashim Bin Wan Teh yang merupakan dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan UPNM.sedang memberikan sedikit kata-kata pengenalan tentang Hang Tuah dan majlis.


Beliau yang merupakan orang lama dalam pengkajian hal-hal mengenai ketamadunan Melayu, pernah memimpin ATMA (Institut Alam dan Tamadun Melayu) di UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia) memberikan gambaran apakah yang akan dipersembahkan oleh ahli-ahli panelis majlis.


Para panelis adalah seperti berikut, Saya sunting sedikit daripada maklumat yang dipanjangkan kepada saya melalui Facebook :-


1. Dr Rohaidah Kamarudin dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Beliau disebut akan bercakap tentang dokumen-dokumen dari kerajaan Ryukyu abad ke 15 Masihi (sekarang sebahagian daripada negara Jepun) yang mana terdapat surat-surat dari Laksamana, juga sebilah keris lama Melayu di sana, Turut mahu disebut adalah tentang kunjungan Hang Tuah ke kerajaan Vijayanagar di benua Hindi ataupun India.

2. Prof Emeritus.Dr Hashim Musa, dijangka bercakap tentang kapal Melayu.

3. Dato Paduka Zainal Al-Johan, katanya bekas kor marin Amerika Syarikat.(US) semasa Gulf War atau Perang Teluk dan keturunan Bendahara Melaka.



Mereka didudukkan di atas pentas dari kiri ke kanan sepertimana aturan panelis yang disenaraikan tadi. Di atas kelihatan paparan sebuah buku yang ditulis oleh Rohaidah dan Hashim. Rujuk ulasan saya lebih setahun lalu tentang buku tersebut. Lihat artikel Buku "Hang Tuah : Catatan Okinawa".



Sekitar jam 10.50 Rohaidah pun mengambil tempat. Beliau tidak membuka dengan Ryukyu tetapi dengan berkongsikan beberapa penemuan terbaru membuktikan Hang Tuah pernah menjejakkan kaki di kerajaan Vijanagar.



Ditunjukkan satu video dokumentari sejarah India buatan orang sana yang mana watak bernama Hang Tuah disebut dengan terang pernah menghadap lalu berkhidmat dengan maharaja kerajaan Vijayanagar,





Sesungguhnya cerita ini memang ada disebut di dalam Hikayat Hang Tuah, Namun ramai masih beranggapan hikayat itu adalah dongeng semata-mata. Maka itu untuk membuka mata orang ramai perlu dicari bukti-bukti berkaitan di negara-negara dan tempat yang disebut hikayat pernah dilawati Hang Tuah. Di bawah ini saya letakkan video dokumentari India yang menceritakan tentang Hang Tuah itu,,,



Video ini sebenarnya sebahagian daripada satu siri dokumentari 53 episod tentang sejarah India yang diterbitkan tahun 1988.  Ia dibuat berdasarkan buku The Discovery of India tulisan Jawaharlal Nehru, perdana menteri pertama India (berkhidmat 15 Ogos 1947 – 27 Mei 1964). Saya menyemak sendiri secara laju (bukan tengok semuanya daripada mula sampai akhir) video ini lalu mendapati watak yang dikatakan Hang Tuah muncul mulai minit 22:17 dengan perkataan "Hikayat Hang Tuah" disebut dengan jelas walaupun semua dialog adalah dalam bahasa India. Saya mengesan lagi watak Hang Tuah mulai minit 41:26. Cuma kali ini beliau disebut sebagai Laskhman, merujuk pada pangkat dan gelaran beliau iaitu Laksamana...




Kemudian baru Rohaidah menysebut tentang bukti-bukti Hang Tuah pernah melawat negara Jepun. Lebih tepat Jepun yang dimaksudkan adalah kepulauan Okinawa laut belah selatan menghala ke China. Di situ pernah berdiri kerajaan tersendiri Ryukyu sebelum ia diserapkan ke dalam Jepun yang kita kenal hari ini bermula sekitar abad ke-19 gitu.



Apa yang diperkatakan tentang Hang Tuah dan Ryukyu adalah lebih kurang serupa dengan apa yang saya lihat dibentangkan oleh beliau dalam satu majlis lain di Kuala Lumpur lebih setahun lalu. Lihat artikel Antara mitos dan sejarah Hang Tuah - Leonardo da Vinci pun ada kena mengena?



Sekitar jam 11.15 sampai giliran Hashim yang merupakan guru Rohaidah untuk membentang. Untuk makluman mereka adalah penulis buku tentang Hang Tuah dan Okinawa (Ryukyu) yang disebut pada awal artikel ini. Dan mereka juga sama-sama pernah membentang dalam majlis di Wisma Sejarah yang disebut sebentar tadi.


Maklumat awal yang saya terima tentang pembentangan menyebut beliau akan bercerita tentang kapal Melayu. Tetapi apabila naik ke pentas ternyata Hashim mahu menambah lagi bukti-bukti tentang kewujudan Hang Tuah, kali ini melalui cerita-cerita tentang pahlawan besar Melayu itu yang tersebar luas di Alam Melayu/Nusantara kita.








Skop pengembaraan/perjalanan Hang Tuah ke merata dunia seperti disebut dalam Hikayat Hang Tuah kemudian mula dikupas beliau.





Disebut juga 7 perkara pada diri dan peribadi Hang Tuah yang melambangkan sifat budiman atau gentleman orang Melayu.


Sekitar jam 11.43 giliran Zainal mengambil pentas dengan menceritakan apa yang beliau ketahui tentang Hang Tuah melalui kajiannya yang tersendiri.



Bercakap terus tanpa bantuan slaid beliau memberitahu bahawa tidak patut lagi keris Taming Sari yang sering dikaitkan dengan kehebatan Hang Tuah diperbesar-besarkan lagi. Kata Zainal sepatutnya yang diperbesarkan adalah keris Tempa Melaka yang dianugerahkan oleh Sultan Melaka kepada Hang Tuah.


Beliau yang menyatakan diri sebagai keturunan keluarga Bendahara Melaka juga menunjukkan alat-alatan yang menurut beliau diwarisi turun temurun dalam keluarga sejak 500 tahun lalu.



Tetapi terus terang saya harus menyatakan di sini. Banyak dakwaan beliau perlu disiasat dengan adil dan teliti. Ini kerana saya tahu sejumlah cerita kurang enak tentang Zainal yang antara lain mempersoalkan apakah barang-barang yang didakwa diwarisi dalam keluarga sejak 500 tahun dahulu adalah barangan asli atau buatan kemudian, barangan yang boleh ditiru orang, boleh dibeli di tempat-tempat seperti Central Market (Pasar Seni) atau sesetengah pasar karat? Selain itu ada dakwaan malah laporan polis dibuat orang melibatkan wang 'dilaburkan' kepada beliau 'belum lagi menjadi'.  

Posisi saya tentang semua ini, Zainal memang hebat dalam bercerita hal-hal yang boleh membangkitkan semangat orang Melayu. Tetapi apakah kata-kata beliau selari dengan perbuatan dan amalan diri sendiri? Mereka yang sudah 'terkena' telah menyatakan sebaliknya. Cukup kata-kata saya tentang ini.



Sekitar jam 12.42. Tanpa masuk dalam rancangan asal program, budayawan dan penyair Dr. Ibrahim Ghaffar dipanggil naik ke pentas membaca sebuah sajak.


Nasib baik beliau sentiasa siap siaga untuk melantunkan bait-bait puitis. Pilihan untuk memakai busana tradisional anak bangsa menyerlahkan penampilan. Peribadi dan semangat sejati orang Melayu pun dilaungkan menambah warna acara tentang Hang Tuah ini.




Ibrahim yang juga merupakan seorang pesilat selain aktivis budaya bukan seorang sahaja berpakain begitu. Beberapa orang aktivis termasuk saya turut datang berbusana tradisional Melayu. Dikongsikan beberapa keping gambar yang diletakkan kawan-kawan ke dalam FB...


Kami berbuat begini kerana mahu menampilkan identiti sejati keMelayuan dalam satu majlis yang mahu memperkatakan tentang satu tokoh besar ikon orang Melayu seperti Hang Tuah. Bergambar beramai-ramai bersama hadirin yang majoritinya merupakan pelajar dan tenaga pengajar UPNM.


Kawan-kawan busana bergambar bersama panelis dan lain-lain selepas makan tengah hari. Difahamkan kehadiran kami berpakaian begini agak memeranjatkan namun sangat memuaskan hati pihak penganjur. Alhamdulillah... :)



Tiada ulasan: