Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Oktober 12, 2024

Falsafah analitikal dan cerita mengarut : Kaedah saintifik memperkecilkan apa yang kita boleh tahu

Cerita majlis ilmu petang semalam.



Kelihatan adalah satu gambar yang diletakkan ke grup-grup WhatsApp ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) bagi mempromosikan satu majlis ilmu. Disertakan sekali teks berikut:


--------

Al-Ghazali Chair Philosophical Discourse No.10

11 October 2024

 Friday 3-4.30PM

ANALYTICAL PHILOSOPHY AND THE STORY OF NONSENSE : SCIENTIFIC METHOD REDUCING WHAT WE CAN KNOW

Analytical philosophy, the Vienna circle has reduce philosophy to empirical science We must engage with science, in fact celebrate science but at the same time, we must also transform science and guide it with our ethico-religious world view that will make science a true blessing for all mankind. In order to do this, we must purify religion from error and superstition, re-appropriate science as a study  of critical and rational thinking within society.

By: Associate Professor Dr Isham Pawan Ahmad. ISTAC
Moderator: Jonathan Wong Zhi Wen


---------


Dapat dilihat ia dinyatakan sebagai syarahan ke-10 dalam siri wacana Kursi Al-Ghazali di ISTAC. Tajuknya boleh diterjemahkan sebagai "Falsafah Analitikal dan Cerita Mengarut : Kaedah Saintifik Memperkecilkan Apa yang Kita Boleh Tahu".




Alhamdulillah, tidak seperti pada hari Selasa yang mana saya ingin hadir ke satu majlis di ISTAC tetapi tidak dapat kerana isteri perlu ke cawangan pejabat di Kuala Lumpur (lihat Muda mudi dan pendidikan persekitaran : Mengasuh penetapan minda yang dipandu nilai) kali ini boleh kerana isteri bekerja dari rumah lalu boleh menguruskan anak pergi balik sekolah. Dapatlah bersolat Jumaat di masjid ISTAC lalu selepas masjid kosong menyambung bacaan Al-Quran untuk bulan Rabiul Akhir. Ketika itu hendak masuk Surah Al-A'raf yang membawa makna "tempat tertinggi". Terus teringat bahawa ketika sampai pada surah itu bagi bulan Hijriah sebelumnya Rabiul Awal saya sedang berada di puncak sebuah bukit yang agak tinggi di selatan bandar raya. Lihat Dari online ISTAC ke fizikal ke Bukit Besi - Masuk sedikit hal rambut panjang....




Surah disambung baca di bahagian lain ISTAC. Apa yang berlaku adalah saya ingat majlis hendak bermula jam 2.30 lalu bergegas ke bilik persidangan berkenaan. Tengok-tengok pintu bilik terkunci. Terlupa ia sebenarnya bermula jam 3. Tu yang sambung bacaan Al-Quran di bahagian yang terletak dekat dengan bilik persidangan.




Jam 3 majlis pun bersedia untuk dimulakan.




Pembicara, Profesor Madya Dr Isham Pawan Ahmad dari ISTAC membuka dengan memberikan komen tentang hal GISB (Global Ikhwan Services and Business Holdings) yang hangat sejak sebulan lalu akibat didakwa membawa ajaran sesat dan beberapa isu tidak enak. Kata beliau kenapa boleh ada orang Islam mengikut ajaran sebegitu secara membuta tuli? Sedangkan ia bersifat tidak rasyional, bertentangan dengan akal fikiran sihat?




Lalu masuklah pada tajuk yang hendak diperkatakan, tajuk yang saya terjemahkan sebagai "Falsafah Analitikal dan Cerita Mengarut : Kaedah Saintifik Memperkecilkan Apa yang Kita Boleh Tahu".





Disebutlah tentang projek "Islamisasi ilmu pengetahuan" yang disandarkan kepada almarhum Ismail Faruqi (sebagai salah seorang pelopor utama, selain Syed Naquib al-Attas). Tentang projek sila rujuk artikel lama Renungan terhadap legasi pengIslaman ilmu pengetahuan dan masa hadapannya - Satu gagasan besar ummah yang harus diteruskan. Isham melihat ia terlalu menumpukan pada sains sosial, kerana sains itu berurusan dengan manusia dan masyarakat. Lalu mengabaikan penelitian terhadap sains semulajadi moden (seperti fizik, kimia dan biologi/ilmu hayat) atas alasan sains ini berurusan dengan alam semulajadi lalu bersifat neutral dan objektif.




Padahal metodologi atau kaedah pengkajian dalam sains semulajadilah yang mendominasi dan membentuk kaedah dalam sains sosial dan persoalan-persoalannya.




Disebutlah tentang perkembangan sains dan falsafahnya. Dahulu ia masih meliputi hal-hal seperti etika dan moral. Tetapi disebabkan perkembangan semasa yang membawa kepada penolakan apa-apa sahaja yang tidak boleh ditangkap dan diukur melalui pancaindera nyata lalu tidak boleh ditelaah melalui logik akal maka ia tidak layak untuk diperkatakan dan tidak boleh dianggap sebagai sains. Disebutlah tentang satu kumpulan ahli pemikir yang dikenali sebagai Vienna Circle yang berpusat di Vienna, Austria awal abad ke-20 Masihi. Mereka ini yang membentuk satu kumpulan 'hukum' bagi apa yang layak dianggap sebagai sains. 

Timbullah apa yang dikenali sebagai "falsafah analitikal" yang mana ia cuma kaedah pemikiran untuk mengabsahkan sains berdasarkan cerapan pancaindera dan jangkauan pemikiran logik akal. Sambil itu ditegaskan lagi pemikiran bersifat "Positivism" iaitu berdasarkan logik akal semata. Juga pemikiran "Empiricism" yang mana sesuatu itu dianggap benar jika boleh diulang ujikaji atau eksperimen bagi menerbitkan hasil yang boleh ditangkap sesiapa sahaja melalui pancaindera. Dalam bahasa Inggeris pancaindera adalah senses atau deria. . Kalau tidak boleh ditangkap melalui deria ia menjadi nonsense - tidak boleh dicerap dengan deria, satu perkataan yang kemudian membawa makna mengarut atau tidak masuk akal.




Dengan itu semua ilmu yang tidak bersifat fizikal menjadi nonsense, mengarut lalu tidak layak untuk dikaji mahupun diperkatakan.




Ilmu seperti metafizik yang memikirkan kewujudan sesuatu yang lebih tinggi selain kewujudan nyata di alam mata kasar pun ditolak mentah-mentah. Selari dengan itu hal-hal seperti etika dan moral juga tidak lagi dilayan. Apa yang kita boleh tahu diperkecilkan skopnya melalui 'kaedah saintifik'. Selain daripada itu dianggap sekadar emosi dan sebagainya semata, tidak ada kepentingan untuk kemajuan manusia. Itulah yang dilihat membawa pada keadaan sains sekarang yang sering mengejar kelebihan materialistik, sentiasa mahu mengalahkan dan menakluki pihak lain. Tidak ada lagi rasa bersalah seperti halnya orang beragama yang meyakini, tindakan salah jika tidak menerima balasan di dunia akan menerima balasan lebih teruk di akhirat.


Tiada ulasan: