Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Oktober 05, 2007

BKA III akan bergerak lebih laju, Insyaallah!

Nota: Penulisan ini telah dimulakan dengan gambar di bawah yang di upload petang tadi kemudian disimpan dalam bentuk draft... Malam ini setelah masuk jam 10 baru saya boleh menyambung dengan sedikit cerita lalu boleh disiarkan untuk tatapan umum.
Oh... Sila jenguk cerita-cerita yang dibuat lebih awal tadi iaitu From Perak to Selangor... Time to start settling down dalam blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan Masjid (mosque of) Tanjung Malim dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART)...


Di atas adalah gambar saya bersama saudara Syed Munawar, pengacara rancangan Resensi dan Selamat Pagi Malaysia di RTM. Ia diambil di Studio 2 pagi semalam semasa membuat satu temu-bual tentang siri buku "Berpetualang ke Aceh" untuk program Resensi akan datang, Insyaallah akan dipaparkan di televisyen selepas Hari Raya nanti.

Adapun kami telah berhubung sejak 3 bulan lalu. Pernah awal dahulu saudara Syed Munawar menghantar message agar saya dapat hadir untuk satu proses recording yang dibuat di luar studio, kalau tak salah ingatan di sebuah universiti di pinggir ibukota tetapi ketika itu saya pula sedang sibuk dengan beberapa hal. Kemudian rancangan Resensi dipenuhi oleh ulasan-ulasan tentang buku-buku keluaran pihak tertentu terutama yang membawa kepada sambutan kemerdekaan ke 50 tahun negara... Pendek-kata jadual penuh! Baru 2 hari lepas saya dihubungi agar datang ke studio untuk program Resensi atau ulasan buku kelolaan RTM ini.

Rupa-rupanya segala yang berlaku ada hikmahnya... Jika ditemu-bual lebih awal, mungkin saya cuma dapat bercerita tentang buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I dan buku kedua "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA II. Sebaliknya kelambatan yang berlaku menyebabkan saya sempat menyiapkan buku ketiga yang melengkapkan trilogi siri... Itulah dia buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang?" atau BKA III yang masuk kilang percetakan Isnin baru ini!

Bayangkan... Buku itu masuk kilang hari Isnin... Belum siap pun lagi kerana percetakan akan memakan masa sekurang-kurangnya seminggu apalagi ketika semua orang sibuk bersedia menyambut Hari Raya Aidilfitri yang akan berlangsung tidak sampai 10 hari lagi. Tiba-tiba hari Selasa saudara Syed Munawar menghubungi saya untuk menghadiri program Resensi. Maka hari Rabu sempatlah saya membuat satu cetakan sendiri kulit buku BKA III yang boleh digunakan sebagai mock dalam temu-bual nanti.

Alhamdulillah temu-bual itu telah selesai dengan jayanya. Dan saya juga dapat menunjukkan bagaimana rupa buku BKA III yang dijadualkan (sudah letak di dalam buku bulan keluarannya) akan menemui khalayak ramai November ini. Temu-bual ini akan keluar di televisyen selepas Hari Raya pada satu tarikh yang akan diberitahu... Segalanya cukup cantik untuk menyaksikan BKA III bergerak lebih laju daripada BKA I dan BKA II, Insyaallah.

Pagi tadi pula saya baru selesai menyerahkan 1115 naskah BKA II untuk Perpustakaan Negara. Ini ditambah sedikit cerita yang baru diluahkan dalam blogspot-blogspot saya yang lain iaitu BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) membuat diri ini terasa begitu lega malam ini. Alhamdulillah! Maka terimalah sedikit lagi sedutan daripada BKA III sebagai hadiah untuk pembaca ya... Ini dia, daripada bab permulaan bertajuk "Mukadimah: Sedikit catatan mengenai tarikh dan peristiwa yang bercanggah" ! :]

--------------------------------

Pengalaman sebagai wartawan mengajar Rasyid bagaimana sesuatu peristiwa boleh diubah untuk memenuhi citarasa tertentu supaya boleh dihidangkan kepada khalayak ramai dengan tujuan mempengaruhi fikiran mereka ke arah mempercayai sesuatu perkara. Contohnya, selepas pulang daripada sebuah perhimpunan yang dianjurkan pihak tertentu, dia pernah ditanya berapa ramaikah manusia yang menghadiri perhimpunan itu...
Pemuda yang telah mempunyai banyak pengalaman menghadiri pelbagai acara besar melibatkan pelbagai peringkat dan lapisan masyarakat itupun menjawab 3,000 orang, mengikut anggaran mata kasarnya... Lalu diarahkan supaya meletakkan angka 1,000 dalam laporan berita untuk menggambarkan penyokong perhimpunan itu tidaklah seramai mana.
Pada ketika lain pula, perhimpunan yang dihadiri 3,000 orang disuruh "tingkatkan" menjadi 5,000 supaya mereka yang membaca laporan akhbar itu percaya, perhimpunan tersebut mendapat sokongan ramai. Pada pihak pengarang, ini adalah satu perkara biasa di dalam dunia kewartawanan... Sesuatu peristiwa itu boleh sahaja dilihat daripada berbagai sudut. Maka terpulanglah kepada kita untuk mengetengahkan yang mana…
Rasyid faham ada masanya suatu laporan itu perlu di"adjust", diubah-suai demi kepentingan negara... Salah satunya supaya tidak wujud huru-hara yang boleh menakutkan pelabur luar yang telah menyuntikkan berbillion Ringgit ke dalam ekonomi Malaysia. Hakikatnya, samada kita suka atau tidak, keutuhan kewangan negara juga bergantung kepada mereka.
Keadaan ini boleh diibaratkan begini: Jika diketahui ada pengganas telah menanam bom di dalam lapangan terbang, pihak keselamatan tidak boleh membuat pengumuman "lurus bendul" mengatakan terdapat sebiji bom menunggu masa untuk meletus. Ini akan menyebabkan orang-ramai panik, lagi susah hendak memperbetulkan keadaan. Maka sebuah alasan yang "lebih lembut" akan dikemukakan untuk mengajak mereka beredar ke tempat selamat sementara pihak yang berkebolehan mencari bom.
Tetapi pemuda itu tetap percaya, jika kita betul-betul jujur, betul-betul orang Islam, maka kita tahu sudut mana yang perlu diambil, sesuai dengan agama yang menyuruh kita menyampaikan apa yang benar mengikut kadar yang sesuai. Kalau untuk kepentingan orang ramai, untuk kemaslahatan umum dia tiada masalah untuk menyembunyikan sesetengah fakta. Tetapi kalau untuk menyelamatkan individu tertentu seperti yang sering terjadi di dalam realiti, hmm... Ini memang masalah...
Apapun, hakikatnya, samada anda suka atau tidak, whether you like it or not, itulah kenyataan hidup, realiti dunia hari ini… Bukan semua manusia bersifat jujur malah zaman sekarang ini cukup susah untuk mencari orang yang sanggup mengotakan perkara yang benar. Seringkali manusia cuma mahu menaikkan orang yang disokong sehingga membelakangkan atau menjatuhkan langsung orang yang tidak disukai. Wujud pula pertimbangan politik, wang ringgit serta untung rugi menyebabkan sesuatu artikel itu boleh diwarnai secukup rasa demi menjaga periuk nasi sendiri.
Sesuatu laporan, artikel ataupun rencana yang keluar di dada akhbar seringkali diterima sebagai kebenaran tanpa banyak soal. Sampai satu masa, ia akan menjadi dokumen sejarah serta sumber rujukan generasi akan datang lalu menjadi "bukti ilmiah" kerana telah didokumentasikan mengikut garis panduan yang boleh diterima ahli sejarah.
Ramai tidak sedar, jika asas sesuatu cerita itu sudah lari daripada kebenaran, apatah lagi bila ia menjadi rujukan sejarah? Lalu cerita-cerita yang telah diwarnai pihak berkepentingan boleh diterima masyarakat umum yang tidak sedar mereka telah ditipu bulat-bulat secara "lmiah". Tidak hairanlah nanti akan timbul cerita-cerita yang bercanggah.
Interpretasi sesuatu peristiwa siaran akhbar-akhbar rasmi yang mempunyai ramai pembaca lebih senang diterima sebagai cerita yang ‘sahih’ sedangkan pihak yang tertindas, yang ceritanya telah digelapkan pula tidak diendahkan. Mereka terpaksa "makan hati", disisih daripada pandangan serta sokongan majoriti. Maka pihak yang tertindas cuma dapat menyatakan kebenaran sesuatu peristiwa itu kepada orang-orang yang tertentu, mungkin di kalangan keluarga dan sahabat handai terdekat.
Begitu juga yang telah berlaku dahulukala... Sementara cerita ‘rasmi’ yang dijaja pihak yang berkuasa mewarnai sesuatu peristiwa diakui sebagai fakta sejarah yang tidak boleh disanggah, kebenaran yang disimpan pihak yang terpinggir pula cuma dapat dikekalkan turun-temurun melalui lisan dan ingatan. Lalu timbullah apa yang dinamakan atau dikenali sebagai cerita-cerita lisan atau cerita orang tua-tua, cerita-cerita yang selalunya dianggap sebagai mitos ataupun legenda sahaja oleh para pengkaji sejarah yang menggunakan "kaedah-kaedah ilmiah" apalagi jika cerita itu mengandungi peristiwa-peristiwa yang tidak masuk akal...

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat hari raya ...
Macam mana ya nak kontek agar boleh saya resensikan novel saya ini? Terima kasih ...

syahir berkata...

ya tak ya juga, patutlah sejarah selalu ada dua versi, satu catatan rasmi dan satu lagi cerita lisan orang2 tua. dan memang slalunya bercanggah cerita kedua2nya. sbg contoh kisah hang tuah. dalam sejarah lain, dalam hikayat lagila lain. terima kasih atas penjelasan saudara.

Tanpa Nama berkata...

Kisah putar belit jadi sejarah, kisah sejarah diputar belitkan, kita pun percaya yang itu sejarah, sejarah yang betul terus dilupakan, akhir sekali kita pun termasuk dalam sejarah yang diputar belitkan.

sahaya

preencess berkata...

salam..My dearest Rashid...How are you doing?I have been spending most time on the road in Aceh,hence my silence...anyway,I had visited makam Sultan pertama perlak,Sultan Aliuddin Sheikh Maulana Abdul Aziz who is the 7th generation of Rasullullah S.A.W alhamdullillah 3 days before ramadhan starts...manage to do first terawih too in Baiturrahman...just a note of hello from me,selamat beribadah di bulan Ramadhan yang mulia ini dan salam Aidilfitri from me...Ann

Tanpa Nama berkata...

Kadang-kadang sendiri jadi bingung dengan ke"putarbelit"an kisah sejarah ini, dari yg tertulis sampailah sejarah lisan. Takpelah, kena istikharah selalu la nak dapat kisah yg benar :)

MS, selamat terus berjuang.

-awanbadai-