Salam petang Isnin 11/11/24. Satu cerita berupa penghormatan terakhir buat sebuah kereta yang telah banyak berjasa kepada kami sekeluarga.
Kereta 7-seater atau 7 tempat duduk ini mula dibeli lalu dipakai penghujung bulan September tahun 2014. Ketika itu ia telah berusia lebih 12 tahun. Kia Carens generasi pertama model tahun 2001 bernombor plet WKA 248 ini diimport dari Korea lalu mula dipakai oleh pemilik asalnya di Malaysia awal tahun 2002. Difahamkan harga barunya lebih RM100,000. Tetapi selepas beberapa lama ditawarkan sebagai kereta terpakai pada harga RM13,800. On the road dapatlah dalam RM14,500 gitu.
Sambil itu ada perjalanan-perjalanan jauh yang dibuat oleh saya seorang diri lalu menggunakan Kenari sahaja. Nak naik Caren yang begitu besar tak berbaloi kecuali Kenari sedang digunakan isteri. Bila berlaku begitu isteri menggunakan Caren untuk ke pejabat. Perjalanan jauh seterusnya dapat dikesan menggunakan kereta besar itu adalah pada penghujung tahun 2014. Lihat
Trip anak-beranak ke Desaru – Compiled. Ia adalah pertama kali naik 6 beranak iaitu saya, isteri, 2 anak bersama kami dan 2 anak isteri daripada perkahwinan terdahulu.
Lain-lain perjalanan jauh menggunakan Caren dapat dikesan adalah seperti berikut :-
Selain itu ada perjalanan kurang jauh menggunakan Caren lalu tidak perlu dicatat. Biasanya apabila balik kampung saya di Muar dibawa kereta itu supaya dapat membawa ibu bapa bersiar-siar dengan selesa. Melalui artikel
Analisis corak dan tren perjalanan - awal 2017 hingga terkini tahun 2021 yang turut ditulis lebih 3 tahun lalu dapat dikesan perjalanan-perjalanan jauh Caren seterusnya adalah seperti berikut :-
Kemuncaknya adalah apabila kereta lama yang sudah berusia hampir 16 tahun pada Disember 2017 membawa saya, isteri, 2 orang anak dan 2 kawan dewasa pusing Thailand hingga ke Ayuthia, 80 km ke utara Bangkok lalu meliputi jarak keseluruhan pergi balik hampir 4,200 km. Lihat
Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation. Awal tahun 2018 masuk lagi Thailand walau setakat ke Patani. Pun begitu ia meliputi jarak sekitar 1,600 km. Lihat
Jejak Wasilah Patani - The compilation
Perjalanan-perjalanan jauh seterusnya dapat dikesan menggunakan Caren adalah seperti berikut :-
Namun ketika hendak menuju ke Thailand lagi, penghujung 2019 berlaku kerosakan besar kereta sehingga harus ditukar enjin. Lihat
Kompilasi cerita perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019. Pun begitu, setelah mengambil masa agak lama sebelum masalah enjin betul-betul selesai kereta tetap dipandu lagi jauh untuk beberapa perjalanan. Lihat :-
Namun pada penghujung tahun itu, ketika berjalan lagi di Thailand, berlaku satu masalah yang kemudian membawa kepada kerosakan gear automatik. Ini seterusnya membawa pada kemalangan dalam bengkel kereta di Patani. Pun begitu dapat dibaiki cukup-cukup untuk selamat dibawa kembali ke rumah hampir 600 km perjalanan. Dari Patani ke sempadan negara di Bukit Bunga, Kelantan kereta dibawa atas trak pemilik bengkel. Seterusnya saya memandu dalam keadaan berhati-hati sejauh 430 km. Lihat
Kompilasi cerita perjalanan selatan Thailand penghujung 2022.
Selepas dibuat pembaikan-pembaikan berkenaan dibuat beberapa lagi perjalanan jauh dengan kereta lama itu. Lihat :-
Sebetulnya ada 2 kali berlaku masalah besar pada suku keempat tahun 2023, kedua-duanya di Muar. Tetapi perkara ini cuma dinyatakan dalam artikel Dugaan perjalanan raya 1445 Hijriah, selepas berlaku satu lagi masalah berkenaan 12 April 2024, ketika hendak bergerak dari Muar kembali ke rumah. Pun begitu, masih dibuat lagi perjalanan dengan kereta itu. Ada satu kerosakan berlaku kemudian tapi itu memang salah saya kerana tak sedar terlanggar batu di tepian jalan kecil pendalaman sehingga pecah koyak rabak tayar hadapan kiri.
Cuma apabila dicari ceritanya dalam CATATAN SI MERAH SILU langsung tak jumpa. Nampaknya saya tidak ada menulis tentangnya. Ya. Walaupun blogspot ini terdapat begitu banyak perkongsian pengalaman sehingga kelihatan seperti saya mahu menulis setiap sesuatu yang berlaku sebenarnya tidak. Ada banyak lagi perkara tidak pernah dikongsikan. Saya cuma bercerita setakat cukup untuk mendapat rasa puas atau cukup sebagai terapi jiwa.
Namun saya ingat bagaimana ia berlaku, selepas membawa isteri dan anak-anak ke Ipoh untuk satu urusan kemudian melawat satu tempat di pendalaman Gopeng. Tarikh kejadian 15 April dapat dikesan kerana ada menulis tentang tempat yang dilawat sejurus sebelum kemalangan berlaku. Lihat artikel
A beautiful part of inland Gopeng di
blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Disebabkan itu kena buat pembaikan di Gopeng. Dapatlah setakat cukup untuk membawa kereta kembali ke rumah dengan selamat. Selepas itu kena buat lagi pembaikan tambahan di bengkel berdekatan.
Beberapa waktu kemudian berlaku suhu enjin naik sehingga air dalam radiator kering ketika hendak menghadiri satu majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Paling mutakhir naik suhu ketika hendak balik kampung 15 September bagi cuti Maulidur Rasul lalu harus menukar kereta. Lihat
Sekitar 16 September dan hari Maulidur Rasul - Menurut aturan Qada dan Qadar.... Apabila diperiksa mekanik didapati tidak ada kebocoran di mana-mana bahagian luaran. Kemungkinan besar ada masalah dalam blok enjin lalu kata mekanik harus mengeluarkan belanja RM1,500 untuk memperbaiki.
Itu yang akhirnya membuat kami suami isteri tidak tahan. Sebetulnya ada masalah-masalah lain pernah melanda lalu kami telah mengeluarkan belanja lebih RM10,000 untuk memperbaiki, mungkin lebih RM20,000 pun ada. Dan enjin kereta lama ini walau sudah diganti pun tidak lagi efisyien. Isi penuh tangki minyak dalam RM90 tapi perginya setakat 360 km. Maka dibuatlah keputusan untuk mencari kereta lain sebagai ganti.
Gambar-gambar atas ini sebenarnya diambil pada pagi Sabtu 26 Oktober 2024. Ketika itu kereta sedang disediakan untuk towing atau diangkut ke tempat besi buruk bagi pelupusan. Ini supaya NCD (No Claim Discount - diskaun jika tidak pernah membuat apa-apa tuntutan) insurans sebanyak 55% boleh dialihkan ke kereta baru. Selain itu cukai jalan pun boleh dikembalikan setakat tempoh belum dipakai.
Tiba-tiba dimaklumkan elok urusan pelupusan dibuat secara rasmi di JPJ (Jabatan Pengangkut Jalan) dahulu, selepas itu baru boleh diangkut kereta. Itu yang membuat saya ke Kuala Kubu Bharu pada hari Isnin 28 Oktober seperti disebut dalam artikel
Antara urusan keluarga, rumah dan kereta. Ketika itu sedang menunggu untuk menerima wang bagi membayar harga kereta baru. Sampai masanya berlakulah urusan-urusan seterusnya seperti diceritakan dalam artikel.
Selepas tak jadi angkut hari Sabtu cadangnya mahu lakukan hari Rabu 30 Oktober. Tetapi diberitahu lori angkut pula bermasalah lalu harus masuk bengkel. Sambil itu pemandu hendak bercuti Deepavali 31 Oktober membawa ke hujung minggu.
Kunci kereta dan surat lupus kereta yang dikeluarkan oleh JPJ pagi Isnin 28 Oktober. Adapun gambar ini dan seterusnya diambil hampir jam 1 petang Sabtu 9 November. Sebelum itu iaitu pada hari Khamis 7 November pemandu lori angkut menyatakan kereta boleh diambil pada petang Jumaat 8 November. Tengok-tengok apabila sampai masanya beliau masih belum selesai satu urusan di Seri Kembangan lalu tidak sempat datang.
Saya pula sedang bersiap untuk ke Ipoh lalu memberitahu, boleh ambil hari Isnin. Apabila diberitahu hal ini kepada isteri beliau meminta diambil hari Sabtu. Ini kerana boleh mengatur perkara sementara saya berada di luar kawasan. Maka diberitahu pemandu lori angkut agar diambil selepas jam 11 pagi Sabtu. Tengok-tengok kemudian isteri nak ikut sama ke Ipoh. Nasib baik ada anak lelaki bujang dapat kembali bercuti malam itu lalu dapat mewakili urusan hari Sabtu.
Ketika kereta diambil saya sedang sibuk bermesyuarat di Ipoh bersama saudara mara keturunan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin. Lihat artikel
Ke Perak atas asbab mesyuarat keluarga pula yang baru dipersembahkan semalam. Cuma ada rasa sedikit terkilan kerana tidak hadir pada saat-saat akhir kereta. Cadangnya hendak duduk seminit dua di dalamnya mengimbau kenangan lama sebelum diangkut untuk dilupuskan.
Untuk pengetahuan, kami anak beranak pernah dua kali merasa duduk dalam kereta yang sedang diangkut. Satu dari tepian Lebuh Raya Utara Selatan berdekatan Gua Tempurung ke tol Gopeng, satu lagi dari Bacho, Narathiwat ke pintu sempadan Malaysia-Thailand di Bukit Bunga dekat Jeli, Kelantan. Lihat artikel-artikel berikut :-
Apapun selesai satu urusan yang merupakan satu titik tolak penting dalam perjalanan keluarga kami. Masuk fasa baru, dengan kereta lain yang jauh lebih baru sebagai ganti. Hal kereta baru ini ada disebut sedikit dalam artikel
Antara urusan keluarga, rumah dan kereta yang dipersembahkan petang Khamis 4 hari lalu. Selamat tinggal Kia Carens WKA248 yang telah banyak berjasa.
Walaupun bukan selalu digunakan kerana ada Kenari untuk kegunaan harian rasanya lebih 150,000 km juga kereta Caren ini dipandu sepanjang 10 tahun dimiliki. Seperti Kenari ia sudah dibawa ke merata Semenanjung. Tetapi luar dari itu Kenari setakat pernah sampai ke Hatyai di selatan Thailand. Caren pula telah 3 kali masuk hingga ke Patani malah pergi lebih 1,100 km lagi ke utara hingga ke Ayuthia. Sekian penghormatan buat sebuah kereta kesayangan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan