Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, May 05, 2022

Beraya di kampung tahun 2022 setelah 2 tahun raya tak dapat balik kampung

Masyaallah. Dah lewat malam Jumaat lepas jam 11 baru tersedar tarikh hari ini cantik 5.5.22. Sedangkan menunggu masa sahaja untuk mempersembahkan artikel ke-2,255 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU. Tetapi saya kini berada di luar rumah pula nak makan-makan bersama keluarga. Jadi park aje dahulu le apa yang dapat guna telefon bimbit ya.



OK. Menyambung balik penulisan, pada petang Jumaat 6 Mei 2022 jam 6.53. Sementara ada sisa lagi tarikh Islam 5 Syawal 1443 Hijriah. Masuk Maghrib karang dah 6 Syawal.

Adapun saya sebenarnya dalam mood malas menulis buat suatu waktu. Selepas mempersembahkan artikel ke-2,254 iaitu Jumaat 27 Ramadhan di ISTAC dan harapanku bagi hari raya pada malam 1 Syawal, Ahad malam Isnin lalu memang menunggu masa sahaja untuk mempersembahkan artikel ke-2,255 yang harus berkenaan musim raya. Tapi mood belum datang, fikirnya selepas kembali ke rumah dari kampung nanti. Cuma tu le, bila malam tadi baru perasan tarikh cantik 5.5.22 itu yang dibuat penulisan ini lalu jadilah ia artikel ke-2,255 di sini walaupun sangat ringkas isinya.

Adapun gambar atas diambil lewat petang Khamis, dah malam Jumaat sebenarnya sebab dah masuk waktu Maghrib. Ingat nak cerita panjang lebar juga tentang beraya di kampung kali ini memandangkan 2 tahun sebelum itu tidak dapat beraya di kampung akibat PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) demi membendung masalah wabak virus Covid-19. Tetapi bila dilihat gambar-gambar yang ada terasa kena ambil masa untuk bercerita. Buat masa ini biarlah sedikit isi ringkas bagi membentuk artikel ke-2,255 ini.




Gambar bersama sebahagian keluarga isteri di kampung beliau di Tanjung Sepat pada petang 1 Syawal...



Gambar bersama sebahagian keluarga saya di kampung kami di Muar pada petang 3 Syawal...

Ringkasnya kami sekeluarga kembali ke kampung isteri di Tanjung Sepat pada hari Sabtu malam Ahad 29 Ramadhan dalam keadaan memikirkan bahawa Isnin nanti masih berpuasa, Selasa baru beraya. Tengok-tengok 1 Syawal jatuh pada hari Isnin, kelam kabut satu Malaysia jadinya untuk bersedia bagi menyambutnya. Lewat petang Selasa 2 Syawal baru bergerak ke kampung saya di Muar, sampai sekitar jam 11 malam gitu. Kini kami masih di Muar. Insyaallah esok tengah hari Sabtu baru bergerak untuk kembali ke rumah. Selepas itu baru akan dikongsikan cerita yang lebih menyeluruh ya. Sekian. Selamat hari raya maaf zahir batin. Wassalam.

 

Sunday, May 01, 2022

Jumaat 27 Ramadhan di ISTAC dan harapanku bagi hari raya

Salam malam 1 Syawal 1437 Hijriah. Selamat hari raya maaf zahir batin. Ada cerita perlu dilepaskan sebelum saya dapat betul-betul berhari raya.



Merujuk pada artikel Umur 53 tahun menurut kalendar Hijriah dan pada malam Jumaat Tujuh Likur - Apakah signifikannya? yang dipersembahkan malam Jumaat lalu. Sebenarnya saya mengharapkan dua perkara dapat diselesaikan dahulu sebelum artikel dipaparkan jam 11.19 malam. Satu adalah dapat mengkhatamkan bacaan Al-Quran bagi bulan Ramadhan. Satu lagi dapat menyiapkan pusingan ketiga penulisan dan semakan bagi tesis saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Tamadun dan Pemikiran Islam).




Untuk yang pertama alhamdulillah dapat dilakukan sehari sebelum itu. Pembacaan Al-Quran bagi bulan Ramadhan dapat dikhatamkan lewat petang Rabu 25 Ramadhan. Tetapi untuk penulisan dan semakan tesis cabarannya lebih berat. Antaranya disebabkan gangguan komputer riba rosak petang Selasa.

Akibatnya sebahagian daripada kerja-kerja pusingan ketiga yang dimulakan tengah hari Isnin sehingga petang Selasa hilang begitu sahaja. Selepas itu saya disibukkan pula berkejar untuk memperbaiki komputer. Bila tengok tak berbaloi baru pergi ke tempat lain mencari komputer ganti.  Lihat Akhirnya komputer ribaku yang ke-7 tewas juga. Itupun belum boleh terus pakai untuk buat kerja. Kena selesaikan dahulu berbagai settings yang patut lalu pagi Rabu barulah dapat disambung kerja.




Oh. Kenapa sampai kena ada tiga pusingan ya? Begini. Pusingan pertama adalah penulisan tesis itu sendiri. Saya betul-betul bermula pada bulan April tahun 2020, selepas penyelia saya iaitu Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar telah bersetuju dengan aturan isi kandungannya. Tetapi disebabkan masalah kepala berat, ilham tidak mengalir, tulisan terasa tidak sedap dan sebagainya, selain hal-hal harian kehidupan dan lain-lain perkara yang perlu ditangani dari semasa ke semasa ia asyik tersangkut lalu dapat ditulis sedikit-sedikit sahaja. 

Adapun tesis saya mengandungi lima buah bab. Saya tulis tidak ikut aturan lalu cuba membuat Bab 1, 2 dan 3 sekaligus dengan cara memasukkan apa-apa yang patut pada mana-mana bab berkenaan apabila timbul gerak ilham. Ia dibuat sekaligus kerana saling berkaitan. Tiba-tiba pada bulan Mei tahun itu kalau tak salah dapat menyiapkan Bab 2 dalam tempoh 2-3 hari sahaja.




Kemudian tersangkut lama lagi. Nak dapat satu ayat pun terasa amat susah apatah lagi satu perenggan. Penghujung bulan Oktober tahun 2021 Bab 1 baru dapat sampai ke tahap yang cukup bagus untuk saya tidak merasa malu menyampaikan kepada penyelia. Yang tinggal ketika itu cuma Literature Review iaitu Kajian Literatur. 

Penyelia pun memberikan cadangan. Sambil itu disediakan sekali isi untuk menghadapi Thesis Proposal Defense atau mempertahankan cadangan tesis yang sepatutnya sudah dilakukan selewatnya penghujung tahun 2020. Tetapi pada bulan Februari 2022 baru dapat disediakan selengkapnya berserta Bab 1 yang terasa cukup siap. Ini kerana isi Bab 1 yang merupakan bab pengenalan tentang tesis, cadangannya dan permasalahannya adalah sama dengan apa yang membentuk cadangan tesis. Maka dengan itu ia memang patut ditulis secara selari.

Lalu berlakulah proses rasmi berkenaan pada 15 Mac yang mana saya telah melepasi dengan jayanya. Lihat Berjaya mempertahankan cadangan tesis di ISTAC. Fikir saya dapat juga menyelesaikan Bab 3 sebelum berlaku sesi itu. Rupa-rupanya kena tunggu dekat seminggu lagi baru betul-betul menjadi. Tidak diketahui ketika itu sudah berlaku suatu perkara penting melibatkan hubungan saya dan keluarga Laksamana Perak daripada cabang tertentu dengan orang-orang besar sedia ada juga Istana Perak...



Apapun, penulisan tesis menjadi semakin lancar selepas itu. Selepas Bab 3  siap Isnin malam Selasa 21 Mac penulisan Bab 4 pun mahu dimulakan keesokannya harinya. Tengok-tengok terasa ada yang perlu ditambah pada Bab 3 lalu ini disiapkan kemudian dihantar 22 Mac. Selepas itu baru dimulakan Bab 4 lalu ia siap dan dihantar pada 8 April. Terus dimulakan pula Bab 5 lalu dapat disiapkan dan dihantar 16 April.

Tu dia. Bayangkan. Bab 1, 2 dan 3 dimulakan secara sekaligus pada bulan April 2020 (tak ingat tarikh tepat) tapi masuk 22 Mac 2022 iaitu dekat dua tahun kemudian baru dapat siap. Tiba-tiba dua bab seterusnya dapat disiapkan dalam tempoh kurang sebulan. Lebih tepat dalam tempoh 22 atau 23 hari sahaja. Masyaallah. Agak ajaib sebenarnya apabila difikirkan kembali.




Dengan itu selesailah penulisan tesis. Tetapi itu baru pusingan pertama. Perlu dibuat lagi satu pusingan penulisan dan semakan. Kena bermula balik daripada Bab 1 sehingga Bab 5. Kena tengok kot-kot ada silap taip, silap tunjuk rujukan. Kena tengok apa perlu ditambah, dan ada masanya, apa yang perlu dikurangkan. Pusingan kedua ini dimulakan pada siang Sabtu 16 April kalau tak salah. Awal pagi Isnin 25 April iaitu sembilan hari kemudian dapat disiapkan di rumah kawan di Bukit Tinggi. 

Pun begitu kerja-kerja penulisan tesis belum dirasakan cukup selesai. Saya merasa perlu untuk membuat pusingan ketiga tulisan dan semakan baru boleh betul-betul puas hati. Proses ini dimulakan tengah hari itu juga sambil belum habis lagi berjalan ke sana ke mari. Lihat Mengharapkan sinar muncul kembali dengan "Tanda Baik"

Dah memang saya dan isteri kaki berjalan suka membawa anak-anak keluar mengembara. Ada kalanya saya berjalan bersendirian sahaja. Dalam tempoh dua tahun sejak penulisan tesis betul-betul dimulakan April 2020 pun sudah cukup banyak  perjalanan dilakukan walaupun ketika itu sedang berlangsung PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) bagi membendung wabak virus Covid-19. Lihat artikel-artikel berikut :-






















Tapi itu le,. tengok-tengok berlaku pula komputer rosak lalu lalu hilang segala kerja antara pagi Isnin sebelum Subuh dengan petang Selasa (jam 5 gitu) seperti telah diceritakan lebih awal tadi. Pagi Rabu 27 April harus dimulakan kembali daripada awal pusingan ketiga penulisan dan semakan tesis. Alhamdulillah  selepas jam 2 petang Bab 1 siap lalu dapat dihantar kepada penyelia. Bab 2 pula dapat disiapkan lalu dihantar sekitar jam 8.30. Maka kerja pun disambung dengan Bab 3 dengan harapan segalanya dapat diselesaikan sebelum masuk waktu Maghrib Khamis malam Jumaat seterusnya.

Kenapa mahu begitu? Kerana pada malam Jumaat itu jam 11.04 tepatlah umur saya 53 tahun menurut kalendar Islam. Tetapi masuk jam 11 belum lagi dapat diselesaikan. Lalu artikel Umur 53 tahun menurut kalendar Hijriah dan pada malam Jumaat Tujuh Likur - Apakah signifikannya? pun disiapkan lalu dipaparkan pada jam 11.19. Kena tunggu dekat jam 12.30 pagi baru dapat siap Bab 3 lalu terus dihantar kepada penyelia.

Untuk makluman disebab ada menghantar kerja kepada penyelialah saya tahu bila ia siap. Ini kerana waktu ia dihantar melalui e-mail juga fail-fail berkenaan masih tersimpan dalam sistem e-mail. Dengan cara itu penyelia boleh tahu perkembangan kerja saya. Kedua, fail-fail berkenaan daripada satu peringkat ke satu peringkat (pusingan pertama, pusingan kedua dan seterusnya) semuanya ada dalam sistem lalu boleh menjadi back up.

Memandangkan siang Jumaat itu merupakan hari Jumaat terakhir bagi bulan Ramadhan kali ini maka saya pun merancang mahu ke bersolat Jumaat di ISTAC. Itu yang ditunjukkan gambar-gambar yang ada di sini. Sebenarnya ia menunjukkan perjalanan sehingga masuk ke bangunan utama ISTAC di Bukit Tunku, Kuala Lumpur kemudian ke masjid kampus untuk bersolat Jumaat.

Sekadar berkongsi. Adapun PKP telah menyebabkan 18 bulan saya tidak dapat menjejakkan kaki di ISTAC. Pada hari Jumaat 8 Oktober 2021 baru dapat masuk sejak sekian lama untuk bersolat Jumaat. Lihat Aku, ISTAC, pandemik Covid-19 dan Jumaat yang berkat. Selepas itu saya ada beberapa kali bersolat Jumaat di sana. Kali terakhir rupa-rupanya adalah pada 28 Januari 2022. Lihat Dari nasi beringin ke ISTAC ke impromptu reunion A Level.




ISTAC dan bangunannya adalah sangat istimewa buat saya. Aura ilmunya begitu terasa sesuai dengan jiwa. Sebetulnya sebaik sahaja siap Bab 3 saya menyambung dengan peringkat ketiga Bab 4. Selepas Subuh baru tidur. Selepas bersolat Jumaat di ISTAC sambung kerja lagi di masjid. Sampai dah nak masuk waktu Maghrib pun rupa-rupanya tak selesai lagi. 

Selepas  berbuka lalu bersolat Maghrib saya berjumpa dua orang kawan lama di Bukit Damansara. Sambil layan kawan-kawan berbual sambil menyambung kerja pun tak siap-siap. Bila balik rumah lewat malam sambung lagi. Dekat nak Subuh pagi Sabtu 30 April baru selesai Bab 4 itu.

Hmm. Benda ni sebenarnya berlaku baru sahaja semalam. Tapi saya pun dah lupa bila masanya berehat. Rasanya selepas Subuh kot ada le tidur dalam 3-4 jam gitu. Selepas itu sambung kerja untuk Bab 5.

Alhamdulillah dapat selesai sebelum Maghrib, dapat selesai sebelum masuk tarikh 29 Ramadhan. Yang ini ingat dengan tepat kerana e-mail yang mengandungi fail tertera jam 7.09 petang waktu dihantar kepada penyelia.

Dengan itu selesailah pusingan ketiga keseluruhan tesis. Baru le ada mood sedikit nak beraya. Malam jam 9 lebih keluarlah kami sekeluarga untuk membeli sedikit barangan raya di bandar Rawang kemudian baru makan malam. Ya. Kami berbuka puasa sangat ala kadar kerana cadangnya selepas itu hendak makan di luar dalam perjalanan kembali ke kampung isteri di Tanjung Sepat. 

Apapun di kampung isteri petang tadilah baru dibuat kerja seterusnya iaitu menggabungkan semua bab (asalnya dibuat menggunakan Microsoft Word) dalam bentuk PDF. Campur sekali sedikit bahan tambahan sebagai apendiks. Ia kira tesis muktamad buat masa ini. Belum betul-betul muktamad kerana itu memerlukan maklum balas penuh penyelia terlebih dahulu kemudian kena letak muka surat untuk penghargaan, daftar kandungan dan sebagainya. Itu akan dibuat selepas raya insyaallah.

Sekarang berbalik pada satu hal penting yang ada kena mengena dengan tesis.  Telah disebut lebih awal tadi bahawa pada 15 Mac berlaku satu proses rasmi yang mana saya telah melepasinya dengan jayanya. Lihat Berjaya mempertahankan cadangan tesis di ISTAC. Rupa-rupanya pada tarikh itu berlaku suatu perkara yang penting melibatkan hubungan saya dan keluarga Laksamana Perak daripada cabang tertentu dengan orang-orang besar sedia ada juga Istana Perak. Dengan itu artikel Dari 'keemasan' ke 'keperakan' - 1 April 2022. Jumaat yang sejahtera walau rasa dikhianati yang dipersembahkan 4 April pun dirujuk... 

Ada diberitahu dalam artikel bahawa pada 1 April itu saya mendapat tahu bahawa gelaran Toh Muda Laksamana yang diharap dapat digapai untuk membawa amanah keluarga telah diberikan kepada orang lain. Rujuk artikel Laksamana pulang ke Perak? Membuka langkah diiringi doa orang ramai diikuti Laksamana pulang ke Perak? Temu bual yang dipermudahkan  tentang permohonan bagi gelaran berkenaan. 

Sebetulnya ada banyak perkara mahu dinyatakan tentu itu. Tentang rasa dikhianati, tentang rasa Istana Kesultanan Perak atas saranan orang-orang tertentu nampaknya telah menolak bukan sahaja saya tetapi sebenarnya seluruh cabang tertentu daripada keturunan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin, cabang yang paling rapat dengan Sultan Abdullah yang sama-sama dibuang ke Pulau Seychelles tahun 1877. Saya mahu melepaskan sedikit lagi rasa hampa yang ada dilampiaskan sedikit melalui artikel Antara 'keemasan', 'keperakan' dan kehampaan dan sejumlah artikel yang terkumpul di dalamnya 17 hari lalu. 

Sebaliknya timbul rasa cukuplah untuk menyatakan bahawa saya kemudian dapat tahu secara rasminya orang lain yang bukan sahaja lebih 20 tahun lebih muda daripada saya malah darah keturunan Laksamananya adalah daripada belah perempuan, bukan laki-laki seperti sepatutnya itu dipilih pada tarikh 15 Mac 2022. Sedangkan pada tarikh tersebut saya pula baru menyelesaikan satu proses penting dalam penulisan tesis. Maka fahamlah saya Allah SWT mahu agar tesis disiapkan sepenuhnya sebelum memikirkan apa-apa yang penting selain itu.

Selepas itu iaitu dalam tempoh kurang sebulan saya dapat menyelesaikan baki penulisan Bab 3 kemudian terus ke Bab 4 diikuti Bab 5. Ini dapat dilakukan walau dalam keadaan hampa walhal sebelum itu hampir dua tahun penulisan tersenggut-senggut teruk. Kini ia sudah dapat disiapkan ke satu tahap muktamad untuk semakan penyelia, pada petang tadi yang merupakan hari terakhir Ramadhan kali ini rupanya. Sesungguhnya penulisan artikel ini dimulakan  petang tadi  dalam keadaan masih menyangkakan Selasa nanti baru nak raya. Dalam jam 8.12 malam tadi baru dapat tahu esok Isnin raya malah malam ini dah masuk pun 1 Syawal sebenarnya. Semoga ini membawa sinar yang cemerlang buat diri ini.

Sesungguhnya saya masih berhajat untuk berkhidmat dengan negeri Perak diikuti orang Melayu secara keseluruhannya. Ini telah mula saya lakukan sebenarnya melalui usaha-usaha penggalian sejarah yang terpendam, penulisan buku, perkongsian pengalaman dan pelbagai cerita di blogspot juga penganjuran majlis-majlis ilmu secara percuma sejak menyedari makna asal usul keturunan lebih 20 tahun lalu. Saya tahu ada orang tidak suka saya naik kerana apa yang mahu dilakukan terhadap sistem sedia ada. Saya pula bukan jenis orang yang berpura-pura atau bermuka-muka. Sejak dahulu saya telus dengan apa yang dirancang demi agama, bangsa dan negara.

Pada awal tahun saya pernah membuat artikel bertajuk Semangat pedang bagi tahun 2022. Dengan ini, berserta lafaz Inna Fatahna Laka Fathan Mubina saya menyeru, dengan wasilah tok nenek moyang yang tak perlu disebut nama kecuali menyebut ia membawa ke Perak ke Aceh ke Samudera Pasai ke Baghdad ke Mekah dan ke Madinah semoga yang bathil akan gugur secara sendiri tidak lama lagi. Biar yang hak menjalankan amanah seperti yang sepatutnya. Itulah harapanku bagi hari raya. Dengan itu diucapkan selamat hari raya maaf zahir batin kepada semua.