Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, January 24, 2020

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Kota Bahru dan laluan Pantai Timur

Salam lewat petang Jumaat. Meneruskan lagi cerita perjalanan Krabi dan selatan Thailand. Masuk hari ke-9 perjalanan secara keseluruhan. Bersambung daripada Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Antara 'huru hara' di Yala dan sekitar dengan pengeboman di London.


Pagi Selasa 24 Disember 2019 iaitu tepat sebulan lalu. Selepas bersarapan bersama isteri dan anak-anak saya keluar untuk berjalan kaki dan meneroka persekitaran secara berseorangan. Biar mereka berehat sementara saya melihat apa yang patut. Oh, sebelum itu ada mengambil gambar pemandangan waktu pagi Sungai Kelantan dari bilik hotel. Lihat artikel Morning view of Kelantan river from our hotel di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Sudah diberitahu dalam artikel Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Antara 'huru hara' di Yala dan sekitar dengan pengeboman di London bahawa pada hari sebelumnya iaitu Isnin 23 Disember kami telah mengorak langkah meninggalkan selatan Thailand. Namun kami masih jauh dari rumah, dalam 460 km kalau ikut laluan Gua Musang. Sedangkan selepas ini kami mahu menghala ke Kuala Terengganu yang terletak 160 km ke arah berlainan dari Kota Bahru.


Dengan mengambil laluan pejalan kaki menyusuri tepian sungai saya menuju ke satu kawasan pemakaman lama.


Ia baru setahun gitu diratakan, katanya untuk memberi laluan kepada pembangunan. Lihat artikel Makam Langgar Buruk yang telah diratakan (Langgar Buruk tombs which has been leveled up), Kota Bahru di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Sambung lagi berjalan kaki melihat keadaan bandar raya pada waktu pagi.


Dapat juga singgah melihat tempat-tempat bersejarah di sekitar kemudian bersolat dan bertafakur di masjid utama ini iaitu Masjid Muhammadi. Lihat artikel Morning walk around Kota Bahru diikuti Ke halaman Istana Balai Besar (To the courtyard of the Grand Palace).





Keluar dari pintu belakang masjid terlihat bangunan menarik ini. Lihat Rumah kayu cantik di belakang Masjid Muhammadi (Beautiful wooden house behind Muhammadi mosque).
.

Jam 11.45 baru kembali ke hotel. Sebelum itu melihat lagi Sungai Kelantan tetapi daripada satu monumen berdekatan. Lihat Kelantan river from the royal jetty


Selepas mendaftar keluar daripada hotel jam 12 tengah hari kami anak beranak berjalan kaki ke pusat bandar raya.


Ketika ini tinggal 4 beranak kerana 2 orang anak remaja sudah pergi ke rumah bapa saudara mereka di luar Kota Bahru.


Dengan isteri dan 2 anak kecil ini saya akan meneruskan perjalanan di Pantai Timur.





Kami berjalan kaki hingga ke stesyen bas Kota Bahru.


Sampai sahaja jam 12.20 terus ternampak bas ke Kuala Besut lalu menaikinya...


Namun ia tidak bergerak terus pada waktu itu kerana mahu menunggu penumpang setelah kembali daripada perjalanan sebelumnya...









Dipendekkan cerita kami sampai ke Kuala Besut sekitar jam 2.30 lalu minta diturunkan di masjid lama...





Sempatlah beriktikaf sementara menunggu seorang rakan sepejabat isteri yang sedang bercuti di kampung datang menemui.


Selepas itu kawan menghantar kami ke stesyen bas Kuala Besut.


Kali terakhir singgah di Kuala Besut entah beberapa tahun lalu stesyen basnya terletak dekat dengan kuala sungai. Yang ini adalah stesyen baru dekat tepi jalan utama jauh sedikit dari laut.


Alhamdulillah dapat bas jam 3 untuk meneruskan perjalanan. Ia adalah bas ke Kuala Terengganu melalui jalan pantai...


Rupa-rupanya ia dari Kota Bahru sekitar jam 1. Kalau tahu tadi mungkin naik bas ini sejak daripada awal...





Jam 4.19 sampai simpang masuk ke destinasi utama kami buat hari itu lalu kami pun turun bas.


Makan nasi dahulu di kedai makan berdekatan.


Kemudian baru berjalan kaki 400 meter ke destinasi.


Ia adalah sebuah resort atau pusat peranginan/penginapan yang agak besar. Kami tempah bilik kerana ada tawaran murah melalui Internet.





Tempahan sudah dibuat sebelum memulakan perjalanan Krabi dan selatan Thailand 16 Disember.


Sengaja kami ambil yang ada kolam renang bagi menggembirakan anak-anak. Lokasinya sekitar 25 km ke utara bandar raya Kuala Terengganu. 


Untuk makluman ini adalah artikel ke 1,900 di blogspot ini. Blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) sudah lama melepasi tahap 2,000 artikel setiap satu.


Wednesday, January 22, 2020

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Antara 'huru hara' di Yala dan sekitar dengan pengeboman di London

Salam. Setelah beberapa lama masuk kita pada hari ke-8 perjalanan Krabi dan selatan Thailand. Bersambung daripada Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Mencari jejak sejarah Melayu Islam di Phattalung/Bedelong/Merdelong.


Pagi Isnin 23 Disember 2019. Pemandangan bandar raya Hatyai daripada tingkap bilik hotel tempat kami menginap di stesyen kereta api.


Keluar menuju ke barisan kedai hadapan stesyen.


Ada kedai makan Melayu tempatan halal lagi harga berpatutan. Saya mahu membeli sarapan buat kami 6 beranak...


Saya pergi seorang diri bagi menjimatkan masa. Kembali ke hotel isteri dan anak-anak sudah siap dengan segala barangan lalu kami pun melangkah masuk stesyen, terus ke platform (lupa pulak bahasa Melayu) yang berkenaan.


Kami mahu menaiki kereta api jam 7.55 pagi ke selatan.


Tengok-tengok jam 8.52 baru ia sampai. 


Tak mengapalah. Yang penting sampai lalu kami dapat bergerak. Cuma ada rasa sedikit terkilan sebab kalau tahu begini tentu sempat kami anak beranak bersarapan di kedai, bukan di platform stesyen kereta api. 


Kalau ikut rancangan asal iaitu sebelum berlaku kereta rosak di Ipoh, selepas Hatyai kami mahu ke Patani lalu menginap satu malam. Sebaliknya kami sekadar berhenti sebentar di stesyen kereta api Pattani.


Dari stesyen tersebut ada jarak lebih 20 km untuk sampai ke bandar Patani. Kami sudah kesuntukan masa lalu cuma boleh singgah apa yang mudah dicapai terus dengan kereta api. Oh. Inilah kali pertama kami mengambil kereta api mengikut laluan ini. Yang pernah sebelum ini adalah laluan Bangkok ke Hatyai membawa ke Padang Besar, Perlis di pantai barat Semenanjung Malaysia (bagi saya sudah beberapa kali). Yang diambil kali ini adalah laluan ke pantai timur. Lihat artikel Train to Yala di blogspot BERPETUALANG KE ACEH


Tajuk artikel yang dipautkan sudah jelas untuk menunjukkan arah tujuan kami. Adapun bandar Yala terletak sekitar 124 km dari Hatyai sedangkan stesyen Patani berada di tengah-tengah. Sekadar memberitahu, bandar Patani sudah 2 kali kami singgah - sekali pada penghujung tahun 2017 (lihat  Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Panggilan tersirat kerajaan Reman-Patani, kedua pada awal 2018 (lihat Jejak Wasilah Patani - The compilation).  Sebelum itu saya pernah sampai sekali tanpa keluarga. Llihat  Misi jejak Aceh-Langkasuka : Forum Batu Aceh di Patani, asbab utama perjalanan dibuat. Tetapi bandar Yala kami belum pernah singgah. Setakat pernah  lalu dalam wilayah atau daerah tapi tak masuk bandar...


Oleh itu memang saya berhajat sangat untuk melihat apa yang ada di bandar Yala. Sebelum ini kami sering diberitahu bahawa tempat ini sangat bermasalah kerana selalu berlaku tembak menembak juga pengeboman dan huru hara. Ini katanya adalah akibat perlawanan antara puak pemisah (memperjuangkan kebebasan wilayah Patani yang sebenarnya turut meliputi Yala dan Narathiwat sebelum dipecahkan oleh pihak Thailand yang menakluki mereka penghujung abad ke-18) dengan kerajaan. Tetapi kami mendapat tahu daripada warga tempatan Yala yang ditemui di Hatyai bahawa itu adalah di kawasan pendalaman, bukan luar bandar.


Sebetulnya kawasan pendalaman yang pernah kami lalui dengan kereta sendiri penghujung tahun 2017 itu jauh lebih bermasalah kerana dikatakan terdapat markas puak pemisah. Alhamdulillah, perjalanan kami dimudahkan lalu tiada masalah. Lihat artikel lama Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Panggilan tersirat kerajaan Reman-Patani. Teringat pula bagaimana ketika masuk ke selatan Thailand melalui Padang Besar 18 Disember ada orang Melayu Malaysia mengaku selalu pergi ke merata Thailand lalu menasihatkan kami agar tidak singgah ke bandar Yala. Sekarang saya melihatnya sebagai orang yang 'sembang lebat' aje lebih. Kalau betul dia tahu selok belok semua tempat tentu boleh menyatakan setakat mana ia berbahaya, kawasan mana yang boleh dikira selamat dan sebagainya. Lihat Around Yala town.



Memikirkan hal ini teringat bagaimana ketika mengaji di London tahun 1991-1995 hampir setiap hari asyik terdengar orang mahu mengebom. Ini berlaku akibat pertentangan daripada puak pemisah IRA (singkatan bagi Irish Republican Army - Tentera Republik Ireland) yang mahu menuntut agar wilayah Ireland Utara dipisahkan daripada berada di dalam kuasa pentadbiran United Kingdom yang berpusat di London. Semasa itu selalu keluar dalam berita dan suratkhabar berita tentang serangan atau ancaman serangan di bandar raya. Selalu berlaku stesyen kereta api bawah tanah ditutup sementara pihak polis menggeladah mencari bom yang katanya disembunyikan di mana-mana. 

Saya sendiri pernah mengalami keadaan ini banyak kali malah pernah mendengar bunyi bom meletup di London sekurang-kurangnya 2 kali. Keadaan ini menyebabkan ramai ahli keluarga pelajar dan mereka di luar UK risau tentang keselamatan kami. Tetapi 'baiknya' IRA ini adalah mereka akan membuat pengumuman  jika mahu membuat serangan bom. Tujuan mereka cuma mahu merosakkan infrastuktur awam supaya kerajaan akur dengan permintaan. Mereka tidak mahu mencederakan orang  awam lalu disalahkan kerana memerlukan sokongan popular rakyat bagi memenuhi tuntutan.

Keadaan begitu merisaukan sehingga pernah berlaku sebuah kedai kaset dan CD terkemuka di London iaitu Tower Records di Piccadily Circus ditutup buat sementara waktu kerana beg sandang besar saya disyaki mengandungi bom. Ya. Ini bukan main-main, cipta atau tokok tambah cerita. Apa yang berlaku adalah saya telah meninggalkan beg sandang besar yang selalu dibawa ke sana ke mari ke satu bahagian dalam kedai lalu berjalan ke tempat lain (hmm... yakin tu orang tak sanggup curi. Sekarang bila fikir balik apa punya biol lah aku ni). Ketika kembali didapati kawasan tersebut telah dikepung polis sementara menunggu pakar bom datang untuk memeriksa. Saya pun memberitahu itu adalah beg saya. Nasib baik tak jadi apa-apa yang teruk.


Ketika itu memang selalu berlaku beg berisi bom juga kenderaan ditinggalkan di mana-mana lalu dibiarkan meletup. Polis apabila mendapat berita ada benda mencurigakan akan menyuruh orang ramai keluar dari kawasan lalu mengepongnya sambil meminta pakar datang untuk mematikan bom. Hal ini tentu tidak boleh disamakan dengan pergolakan yang berlaku di Yala juga wilayah-wilayah Melayu bersebelahan seperti Patani dan Narathiwat. Di selatan Thailand ini memang selalu berlaku pengeboman dan tembak menembak sehingga mengorbankan orang awam. Tapi kalau dah faham selok belok dan keadaan sebenar kawasan ia tidaklah begitu menakutkan. 

Sebab itu setelah pertama kali ke Patani awal tahun 2017 saya menjadi cukup yakin dan berani sehingga sanggup memandu kereta sendiri membawa ahli keluarga berjalan-jalan walau tetap harus melepasi berpuluh road block malah sekatan dan pemeriksaan tentera juga polis bersenjata. Apapun, selain mahu melihat keadaan bandar Yala saya mahu menjejakkan kaki ke sebuah kuil yang pada pandangan dan penglihatan saya menjadi suatu macam pasak 'kebatinan' bagi membuat penduduk tempat Melayu Islam di sekitar akur terhadap pemerintahan bukan Islam. Lihat artikel Kuil pasak (Pillar shrine of) Yala di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Saya turut mengambil peluang melihat Sungai Patani di belah sana kemudian singgah ke masjid utama. Lihat artikel Patani river near Yala railway bridge diikuti Masjid pusat (Central mosque of) Yala.


Jam 12 kembali ke stesyen kereta api untuk ke destinasi seterusnya. Lihat Yala railway station.


Kami mahu menaiki kereta api jam 12.27 tengah hari untuk bergerak lebih jauh ke selatan dan pantai timur. Kali ini kami tidak perlu menunggu terlalu lama kerana jam 12.41 ia pun sampai. Lihat Train to Sungai Kolok.


Oh, lupa nak sebut. Sebetulnya dalam perjalanan kereta api dari Hatyai ke Yala kemudian Yala ke Sungai Golok ada sahaja pihak tentera dan polis bersenjata datang menjengok memerhatikan semua yang ada.


Malah semasa keluar daripada stesyen Sungai Kolok anak lelaki bujang saya ditahan lalu mahu diperiksa. Terus saya memberitahu ini anak saya dan kami orang Malaysia lalu ditanya ada bawa paspot? Saya kata ada lalu anak pun dilepaskan.


Dari stesyen kami berjalan kaki masuk ke bandar Sungai Kolok atau orang Melayu kita panggil Golok lalu singgah makan.


Selepas itu kami menyambung berjalan kaki menyeberangi sempadan masuk kembali ke Malaysia melalui Rantau Panjang. Lihat Walking across Sungai Kolok.


Setelah meliputi jarak lebih 2 km baru berhenti untuk mendapatkan bas ke Kota Bahru.








Kami berhenti sebelum stesyen bas utama lalu berjalan kaki jauh lagi untuk ke hotel.





Ia terletak di tepi Sungai Kelantan. Pemandangan begitu cantik daripada bilik kami di tingkat 5. Lihat Kelantan river from 5th floor of a riverside hotel.


Malam itu seorang kawan kami datang untuk membawa berjalan-jalan.


Dapatlah ziarah ke makam wali besar Kelantan hujung abad ke-19 hingga awal abad ke-20 iaitu Tok Kenali...


Dapat juga beriktikaf sebentar di masjid yang didirikan oleh anak cucu beliau...