Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, March 31, 2018

Jejak Wasilah Patani - Dugaan denda 10,000 Baht yang mengubah sedikit rancangan

Salam semua. Masuk penceritaan hari ke-2 perjalanan ke Patani 19-25 Mac baru ini. Bersambung daripada artikel Jejak Wasilah Patani - Mukadimah hujan lebat ke Ipoh.


Awal pagi Selasa 20 Mac 2018 saya solat Subuh berjemaah bersama sejumlah pelajar sekolah pondok di sebuah masjid lama.


Kami anak beranak telah menumpang bermalam di masjid tersebut.


Beginilah rupa masjid (atau surau) lama apabila kami bersedia untuk menyambung perjalanan sekitar jam 10 pagi. Kami sampai malam sebelumnya pun dekat jam 3 pagi. Cukuplah dapat berehat sedikit melepaskan penat...


Masjid atau surau tersebut sudah kerap kami singgahi apabila lalu berdekatan sejak beberapa tahun kebelakangan. Letaknya sangat dekat dengan kompleks makam diraja Kedah di Langgar lalu kami pun singgah.


Inilah kali pertama kami ke situ setelah sultan Kedah terdahulu merangkap Yang di-Pertuan Agong Malaysia ketika itu, Sultan Abdul Halim mangkat 11 September 2017. Ziarahlah kami ke makam baginda juga makam beberapa orang sultan dan kerabat...


Dan sudah menjadi kebiasaan kami kalau berada di Langgar, Kedah mesti singgah makam seorang ulamak (ada kata pernah menjadi sultan) yang diperkirakan hidup lebih 1,000 tahun lalu. Ketika menulis ini baru teringat kami dan dua orang kawan ada singgah di Langgar selepas almarhum Sultan Abdul Halim mangkat iaitu sekembalinya kami daripada perjalanan jauh di Thailand 12-23 Disember lalu. Cuma ketika itu kami sampai malam, tidak masuk ke makam diraja Kedah. Rujuk artikel Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Langkah-langkah akhir di Trang, Phattalung dan Hatyai.


Dari Langgar kami menghala ke timur kemudian timur laut ke pekan Kuala Nerang. Selepas Kuala Nerang itu ada satu laluan masuk ke selatan Thailand yang ingin kami cuba.


Sebelum Kuala Nerang kami singgah dahulu menziarahi rumah Pok Su Mid yang dikenali ramai sebagai seorang wali hidup. Rumah beliau dah tak berapa jauh dari Kuala Nerang. Dahulu, selepas kembali daripada perjalanan jauh Thailand 12-23 Disember 2017 isteri berhajat untuk singgah tapi tak sempat. Saya sendiri dah sekali ziarah susulan daripada satu majlis di Gunung Jerai bulan April tahun lepas. Lihat artikel lama Maulidur Rasul dan Hol di Gunung Jerai - Ziarah tak dirancang Poksu Mid sebelum menghala ke Pulau Pinang.


Apa pun inilah kali pertama kami mengambil laluan dari Langgar ini.. Inilah kali pertama saya sendiri sampai ke pekan Kuala Nerang.


Sekitar 30 km selepas itu sampailah ke pintu masuk sempadan di satu tempat bernama Durian Burung.


Urusan paspot mudah dan orang lain pun hampir tak nampak langsung dengan keadaan begitu lengang. Sekejap sahaja paspot kami disemak oleh pihak imigresyen Malaysia lalu kami sedia untuk melepasi sempadan.


Di belah Thailand ambil masa sedikit kerana kena turun kereta isi beberapa borang kemudian pergi ke kaunter. Pun begitu urusan masih mudah. Sekarang tinggal mendapatkan dokumen bagi membawa masuk kereta sendiri ke Thailand.


Di sinilah terbit masalah yang memakan masa dan wang yang agak besar. Bab immigresyen kereta tiada masalah. Tapi sangkut pula kat kaunter kastam. Dalam rekod mereka kereta saya dah kena blok kerana tidak menyerahkan surat atau dokumen yang sepatutnya ketika keluar dari Thailand dalam perjalanan terdahulu 12-23 Disember. Kalau nak masuk juga dengan kereta sendiri kena bayar denda 10,000 Baht!  

Itu dah bersamaan RM1,270 tu. Bajet kami untuk perjalanan ini pun baru dalam 6,300 Baht. Seingat saya dah buat dah. Mereka tanya saya keluar dari mana dahulu. Saya jawab di Bukit Kayu Hitam.

Seingat saya tiada langsung masalah ketika keluar. Dah cop paspot, dah bagi surat kemasukan kereta, Saya tanya pegawai yang cop paspot dan ambil surat ok tak? Dia kata ok, dah boleh jalan . Pegawai kastam Thailand dekat Durian Burung atau lebih tepat, Banprakop (nama tempat di sebelah Thailand) kata mungkin saya patut ke Bukit Kayu Hitam untuk menyemak. Allah. Nak ke Bukit Kayu Hitam itu sendiri dah kena lebih 60 km perjalanan. Dan ia diketahui pintu masuk sempadan yang sangat sibuk dengan kenderaan keluar masuk. Apakah jaminan masalah dapat diselesaikan di sana bila sampai?

Setelah beberapa lama baru tersedar. Rupa-rupanya saya cuma bagi satu surat untuk bawa kereta iaitu surat immigresyen ketika meninggalkan Thailand melalui Bukit Kayu Hitam dahulu. Ada satu surat untuk kastam saya terlupa nak serahkan, masih ada terselit dalam sampul plastik yang menempatkan gran kereta juga insyurans Thailand daripada perjalanan terdahulu, Ada dinyatakan dengan jelas surat tersebut harus diserahkan kepada kastam ketika meninggalkan Thailand. Kalau tidak akan didenda 1,000 Baht setiap hari terlewat sehingga mencapai maksimum 10,000 Baht. Nak tak nak kena bayar denda jugak kalau nak bawa kereta sendiri masuk ke Thailand lagi. Nak naik kenderaan awam tak nampak satu pun di pintu masuk sini...


Saya sudah berkira-kira untuk membatalkan perjalanan ke Patani ini. 10,000 Baht bersamaan RM1,270 pada kadar tukaran matawang ketika itu bukanlah sedikit. Jauh langkah kami kalau digunakan untuk berjalan di tempat lain. Tetapi apabila memikirkan niat asal mahu menziarahi sejumlah makam yang tidak sempat dijejaki ketika perjalanan terdahulu di Thailand kami pun mengalah. Duit bekalan perjalanan sebanyak sekitar 6,300 Baht (termasuk untuk sewa hotel di Patani) pun lebur termasuk duit bayaran buku yang baru diterima hari sebelumnya (rujuk balik artikel Jejak Wasilah Patani - Mukadimah hujan lebat ke Ipoh), ditukarkan ke dalam duit Baht di pusat immigresyen itu sendiri (ada warga Melayu Thai bukan orang immigresyen atau kastam membuat perniagaan sambilan) untuk membayar denda...

Baki tukaran wang termasuk wang yang isteri tukar untuk satu tujuan masih cukup untuk menampung sewa hotel 4 malam. Tapi mana cukup sekadar belanja penginapan? Kami perlu ada belanja makan dan lain-lain keperluan dalam perjalanan. Untuk itu kami harus berpatah balik 30 km ke Kuala Nerang bagi mengeluarkan duit daripada bank. Adapun gambar sebelum ini di mana ditunjukkan surat kastam bagi membawa masuk kereta daripada perjalanan terdahulu itu diambil dalam perjalanan menuju ke Kuala Nerang. Ketika itu kami belum membayar denda. Masih ada pilihan untuk membatalkan perjalanan masuk ke Thailand. Cuma kami tidak cop keluar lalu secara rasminya masih berada di Thailand...


Sampai di Kuala Nerang terlihat pula masjid ini lalu terasa patut mengambil gambar. Masa mula-mula tadi ada rasa gak nak singgah tapi tidak sebab hendak berkejar masuk cepat ke Thailand konon. La ni dah tentu masuk lambat. Singgahlah sat. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Mu'adzam Shah, Kuala Nerang, Kedah di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Ini pula sebuah kuil Buddha ala Siam dalam perjalanan dari Kuala Nerang kembali ke Durian Burung. Ni pun awalnya lalu tak ambil gambar. Kali ini baru tangkap..


Dipendekkan cerita setelah membayar denda 10,000 Baht dapatlah dibawa masuk kereta dengan diberikan surat baru kastam. Lain kali ingat, mesti serahkan bila keluar dari Thailand nanti. Ini pula gambar ketika berehat di satu tempat dalam 1-2 km selepas melepasi sempadan. Kami sedang menunggu urusan membuat insyurans siap bagi membawa kereta sendiri dalam satu tempoh waktu.

Tu dia tuan-tuan dan puan-puan. Berjalan sendiri mengembara mencari jejak kesan sejarah ini bukan semudah bercakap besar cerita berdegar-degar di Internet. Namun kalau kita berhajat mahu betul-betul berjejak dan menjejak insyaallah pengalaman seperti saya lalui ini berguna untuk dijadikan panduan dan sempadan. Tapi kalau tetap mahu menafikan pengalaman sebenar orang atas alasan cukuplah mengkaji melalui perpustakaan dan Internet teruslah kamu hidup dalam angan-angan dengan menyangkakan nilai cakap sama malah mengatasi nilai berbuat. Nak lepas sempadan Thailand dengan membawa kereta sendiri kena bawa geran kereta, kena dapatkan surat immigresyen juga surat kastam (tak sama dua-dua tu) untuk pelepasan kereta, Kemudian kena cari tempat untuk beli insyurans bagi membawa kereta di Thailand. Itu baru urusan formaliti menurut undang-undang. Belum difikirkan urusan bagaimana mahu berhadapan dengan orang ramai juga polis malah pihak tentera apabila masuk dengan kereta sendiri tanpa orang lain memberikan panduan mahupun perlindungan keselamatan dalam wilayah yang dikenali selalu bergolak... selalu ada kes bunuh, pengeboman dan sebagainya akibat pertentangan berterusan antara pihak pemberontak (puak pemisah selatan Thailand) dengan kerajaan pusat di Bangkok.


Ini pula gambar kami membeli SimCard tempatan. Ini pun satu keperluan penting dalam perjalanan. Dalam pengembaran terdahulu ke Thailand 12-23 Disember kami masuk melalui Betong iaitu selepas Pengkalan Hulu di Perak. Kami bernasib baik dapat berurusan dengan pemuda pekerja kedai telefon yang fasih berbahasa Melayu lalu beliau jelas dengan keperluan kami. 

Ketika itu kami dicadangkan membeli nombor baru SimCard dengan harga 150 Baht. Katanya boleh pakai data tanpa had selama seminggu. Kali ini kami berurusan dengan orang yang tidak tahu berbahasa Melayu, dapatlah berhubung sedikit dalam bahasa Inggeris. Beliau mencadangkan kami membeli nombor baru dengan harga 50 Baht sahaja. Katanya boleh pakai data tanpa had selama seminggu juga!


Selepas menyambung perjalanan buat beberapa lama baru tersedar ada masalah untuk menggunakan Google Map. Rupa-rupanya data tanpa had selama seminggu dalam pakej 50 Baht itu adalah untuk penggunaan Facebook dan WhatsApp sahaja. Dalam keadaan terpinga-pinga kerana tidak boleh berpandukan arah menggunakan Google Map kami ikut sahaja jalan besar asalkan menghala ke arah timur yang diketahui menuju ke Patani. Sedangkan kami bercadang mahu ke Yala dahulu kemudian baru ke Patani.


Disebabkan hal itulah kami cuma dapat menemui simpang ke Yala pada lewat petang. Sedangkan ada simpang awal boleh menjimatkan jarak perjalanan tapi kami sudah lama terlepas. Kalau ikut simpang yang kelihatan ini perlu bergerak 20 km ke selatan untuk sampai ke Yala sedangkan Patani terletak 20 km ke utara dari simpang. Kalau pergi ke Yala kemudian Patani jadi jarak tambahan perjalaanan 40 km lagi. Sedangkan ketika itu tinggal sejam sahaja lagi nak masuk Maghrib. Lalu kami meneruskan perjalanan ke arah bandar Patani sambil melupakan Yala. Lihat artikel The route from Durian Burung to Patani town di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Sebelum sampai ke bandar Patani kami menjamakkan solat Zohor dan Asar di masjid ini. Lihat Masjid (Mosque of) Ridwaniah, Patani. Ia adalah masjid pertama kami singgahi di Patani dalam perjalanan kali ini.
.

Alhamdulillah kami sampai ke bandar sejurus sebelum masuk Maghrib. Pusing sat bandar satu round sebelum check-in hotel yang kami telah tempah setelah membuat perancangan perjalanan ini 2 bulan lalu. Kami memilih untuk menginap 4 malam atas satu sebab yang akan diceritakan kemudian. Menariknya hotel di tengah bandar ini terletak betul-betul di tepian Sungai Patani.


Ini adalah gambar resit denda 10,000 Baht dikepilkan bersama resit proses paspot immigresyen ketika masuk ke Thailand. Gambar ini baru diambil tadi. Ia disimpan bersama sejumlah kertas menunjukkan rancangan untuk perjalanan ini. Tanda pangkah dibuat kerana ikut rancangan kami akan menaik ke utara dari Yala ke Patani. Tetapi laluan tidak diambil akibat masalah Google Map seperti disebut tadi.

Apa pun, laluan diubah bukan semata-mata kerana masalah Google Map. Kami masih boleh ke Yala sebelum ke Patani selepas menemui simpang yang jelas. Tetapi disebabkan dah lewat petang itu yang dibatalkan. Dan kelewatan pula berlaku akibat hal denda 10,000 Baht.

Ini memakan banyak masa di sempadan juga menyebabkan kami harus berulang alik  ke Kuala Nerang (30 km pergi 30 km balik).. Kami mula-mula sampai ke sempadan jam 1.12 tengah hari. Tetapi akibat masalah tersebut jam 3.42 baru betul-betul dapat meneruskan perjalanan di Thailand menggunakan kereta sendiri...


Thursday, March 29, 2018

Jejak Wasilah Patani - Mukadimah hujan lebat ke Ipoh

Subhanallah saya baru sahaja mendapat kunjungan daripada seorang kawan lama yang sudah bertahun tidak ditemui. Menariknya beliau yang merupakan seorang ahli kerabat diraja Patani daripada sebelah ibu dan kerabat diraja Perak daripada sebelah bapa baru sahaja kembali daripada satu urusan besar di Patani. Apakah urusan itu tidak perlulah diceritakan. Cukup ditambah saya adalah orang pertama mendapat berita tentang urusan tersebut sekembalinya beliau daripada Patani.

Kawan lama yang juga ada hubungan persaudaraan dengan saya ini juga datang untuk mengambil 10 set buku berkembar "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" dengan "Benua Tua Melayu : Sumber Peradaban Dunia". Semua buku tersebut saya tandatangani dengan tarikh hari ini 29/3/18 (29 Mac 2018) tertera. Saya pun memberitahu ini adalah tepat setahun setelah acara HIKMAH kali terakhir diadakan iaitu acara ke-20, di Aceh. Kemudian baru tersedar acara ke-20 itu sebenarnya diadakan pada 19 Mac. Lihat artikel Acara kedua puluh HIKMAH di Rumah Cut Nyak Dhien, Aceh 19 Mac 2017 di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH)

Yang berlangsung pada 29 Mac itu sebenarnya acara ke-10 yang turut diadakan di Aceh tetapi 4 tahun dahulu. Lihat Acara kesepuluh HIKMAH di Muzium Aceh, Banda Aceh, Aceh 29 Mac 2014.. Apa pun, apa yang berlaku hari ini menyebabkan ia terasa amat sesuai untuk memulakan satu siri baru penceritaan iaitu tentang perjalanan saya dan keluarga ke Patani baru-baru ini. Tentang perjalanan yang berlaku 19-25 Mac ini ada disebut sedikit dalam artikel Ulasan ringkas buku berkembar Nabi Adam dan Orang Melayu serta Benua Tua Melayu dalam akhbar dan perkongsian pembaca awal... 2 hari lalu, Sekarang biar dimulakan cerita.


Perjalanan dilakukan mengambil kesempatan atas cuti sekolah selama 9 hari bermula hari Sabtu 17 Mac. Tetapi isteri cuma mengambil cuti bekerja bermula hari Selasa. Kembali dari tempat kerja petang Isnin 19 Mac barangan keperluan pun dimuatkan ke dalam kereta. Jam 5 petang kami pun bersedia untuk memulakan perjalanan walaupun dalam keadaan hujan sedang lebat mencurah-curah.


Kali ini kami mahu menginap beberapa hari di Patani. Ini kerana perjalanan terdahulu masuk negara Thailand (Patani terletak di bahagian selatannya) yang juga dibuat dengan memandu kereta sendiri berlaku secara tergesa-gesa kerana banyak tempat mahu dilawati. Rujuk artikel Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation terutama Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Panggilan tersirat kerajaan Reman-Patani. Seperti biasa saya membawa tanjak kesayangan Mahkota Alam yang selalu dibawa mengembara ke mana-mana. Dua persalinan busana tradisional Melayu turut dibawa, sepasang untuk dipakai pada satu acara keMelayuan yang dijadualkan berlangsung di Patani 24-25 Mac, Sabtu- Ahad.


Perjalanan kali ini turut dibuat untuk mencapai satu maksud kebatinan dalam menyusur salasilah keluarga. Saya sudah lama mendapat alamat dan rasa bahawa seorang moyang sebelah bapa pernah berhijrah dari Aceh ke Patani awal abad ke-18. Anak daripada moyang tersebut kemudian berhijrah dari Patani ke Perak. Cuma saya tiada bukti dalam bentuk rekod manuskrip mahupun salasilah rasmi. Keyakinan yang sudah bertahun dipegang erat dalam hati walau tanpa bukti itu disokong oleh seorang kenalan melalui jalan ghaib kira-kira sebulan lalu. Beliau malah menambah moyang tersebut masuk ke dalam istana Patani atas nama lain yang tidak menggambarkan langsung hubungan asalnya dengan kerajaan Aceh.


Hal ini yang membuat saya manu menamakan siri artikel baru ini sebagai "Jejak Wasilah Patani". Sambil kami berjalan petang Isnin itu ada masanya hujan menjadi renyai kemudian berhenti. Ada masa pula ia jadi lebat selebatnya kembali.








Apa pun perjalanan harus diteruskan. Keluar sebentar dari Lebuh Raya PLUS untuk ke Tanjung Malim.


Singgah ke Sarang Art Hub untuk menyerahkan satu set buku Nabi Adam dan Benua Tua Melayu kepada pengarah filem terkenal Mamat Khalid. Beliau sudah lama menempah, cuma tiada kesempatan untuk mengambilnya sendiri. Ingat sekejap aje singgah. Tengok-tengok jadi panjang juga bercerita membincangkan konsep masa boleh menjadi panjang dan pendek seperti disebut dalam buku.


Jam 6/15 petang baru bergerak meninggalkan Tanjung Malim.


Kalau ikut rancangan selepas itu saya mahu menziarahi kawasan pemakaman keluarga di Batak Rabit, Teluk Intan, Perak.


Tapi bila dilihat balik masa, laluan perjalanan dan sebagainya kami memutuskan untuk terus bergerak ke destinasi utama hari itu iaitu Ipoh.


Persinggahan ke Ipoh itulah menjadi asbab perjalanan ke Patani mahu dimulakan pada hari itu iaitu pada petang Isnin 19 Mac 2018. Ini kerana ada satu acara mahu dihadiri isteri di sana. 


Ah.. Baru tersedar. Perjalanan ini dimulakan tepat setahun selepas acara terakhir HIKMAH diadakan,, Rujuk kembali artikel .Acara kedua puluh HIKMAH di Rumah Cut Nyak Dhien, Aceh 19 Mac 2017. Menariknya tarikh 19 Mac 2018 itu juga jatuh pada 1 Rejab 1439 Hijriah.. Kami sampai ke pinggir bandar raya Ipoh hampir jam 8 malam. 


Sampai ke lokasi acara pula lebih 10 minit kemudian.


Ia adalah acara re-union bekas pelajar satu batch dengan isteri saya semasa belajar di SEMESTI (Sekolah Menengah Sains Teluk Intan) 1988-1992.







Ini gambar kumpulan mereka yang menghadiri re-union tersebut. Ini termasuk beberapa orang cikgu (duduk di hadapan) dan ahli keluarga bekas pelajar Oleh kerana saya memakai busana tradisional Melayu penuh berkeris, bersampin, bertanjak saya diminta berdiri di tengah. Saya diberitahu bahawa saya dan istero tidak pernah lagi tertinggal majlis reunion mereka, Batch 5 SEMESTI yang setakat ini sudah diadakan 4 atau 5 kali.


Alhamdulillah 5 set buku dibeli oleh kawan-kawan lama isteri saya. Dapatlah membantu belanja perjalananan. Hampir tengah malam baru saya dan keluarga meninggalkan Ipoh untuk meneruskan perjalanan. Sampai ke destinasi seterusnya iaitu tempat berehat ke bandar raya Alor Setar hampir jam 3 pagi. Dari situ kami akan mencuba satu laluan masuk ke Thailand yang belum pernah kami lalui. Jalan yang akan diambil menuju ke sempadan juga akan membawa kami hampir ke rumah seorang yang terkenal sebagai wali hidup di Kedah. Siang nanti akan kami ziarah sebelum masuk ke Thailand...


Tuesday, March 27, 2018

Tentang pelancaran rasmi buku berkembar Nabi Adam dan Benua Tua Melayu akan datang serta beberapa hal berkaitan

Salam semua. Sukacita dimaklumkan saya dan keluarga telah selamat kembali daripada satu perjalanan di selatan Thailand 19-25 Mac. Perjalanan itu memakan jarak 1,537 km dengan memandu kereta sendiri dan 5 hari 4 malam telah dihabiskan di sekitar bandar Patani. Antara kenangan pahit manis perjalanan kali in adalah kena bayar denda 10,00 Baht (bersamaan RM1,270) dan membuat syarahan tentang sejarah di Prince of Songkla University. Sebelum cerita lanjut dikongsikan biar dilepaskan satu gerak kecil cerita berkaitan...


Ini adalah gambar saya bersama seorang pengusaha Melayu selatan Thailand di Kampung Gadeng, Narathiwat. Beliau adalah pemilik sebuah muzium peribadi yang diberi nama Museum Khun Laharn penuh dengan pelbagai ukiran kayu juga barangan lama termasuk keris, tombak dan berbagai senjata tradisional lain. Kami telah menginap di muzium yang juga mengandungi rumahnya Sabtu malam Ahad 24 Mac. Pagi Ahad keesokannya sebelum bergerak ke bandar Narathiwat kemudian meninggalkan Thailand melalui pekan Takbai saya menghadiahkan kepada dia satu set buku berkembar "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" berserta "Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia".



Dalam artikel Ulasan ringkas buku berkembar Nabi Adam dan Orang Melayu serta Benua Tua Melayu dalam akhbar dan perkongsian pembaca awal... yang ditulis hampir 3 minggu lalu ada dikongsikan sedikit tentang kandungan buku juga maklum balas pembaca. Sukacita dimaklumkan perkara yang diketengahkan terutama hal penyelarasan masa antara peristiwa berdasarkan sains berbanding kitab telah menarik perhatian ramai pihak. Atas sebab itu saya telah diundang untuk memberikan syarahan berkenaan di sebuah institiusi pengajian tinggi tersohor negara iaitu ISTAC (International Institute of Islamic Civilisation and Malay World ). Syarahan di bangunan ISTAC, Bukit Tunku, Kuala Lumpur ini dijadualkan berlangsung pagi Selasa 9.30 - 11.30 minggu hadapan 3 April 2014.



Ini pula gambar ketika menghadiri majlis hol almarhum Sheikh Abdullah al-Qumairi di suatu tempat di kaki Gunung Jerai 23-24 April. tahun lepas. Saya telah diberi penghormatan mengetuai barisan perarakan sambil bermaulud selain berkongsi sedikit ilmu tentang sejarah. Lihat artikel-artikel berikut :-






Tahun ini saya akan menghadiri edisi kedua acara yang mahu diadakan pada sekala yang lebih kecil. Memandangkan ia mahu dadakan pada hari Sabtu 14 April yang juga bersamaan hari Isra' dan Mikhraj 27 Rejab mungkin saya akan berkongsi sedikit ilmu tentang masa sambil merujuk kepada buku-buku terbaru saya.



Sekarang sampailah kita pada tujuan utama artikel ini dibuat. Pada 25 hari lalu saya telah membuat artikel bertajuk Meninjau kedai buku Khazanah Fathaniyah di Setiawangsa lalu memberitahu mahu mengadakan majlis pelancaran rasmi buku di sana. Kedai ini terletak di Setiawangsa, Kuala Lumpur. Ketika itu saya bercadang mahu mengadakan majlis antara pertengahan ke penghujung bulan April.


Lebh seminggu selepas itu baru saya mendapat ilham tarikh untuk mengadakan acara.  Tetapi saya cuma akan mengumumkannya selepas kembali daripada perjalanan ke Patani baru-baru ini. Sekarang perjalanan sudah pun selesai dan saya pun sudah mendapat hampir cukup rehat. Dengan itu biar diumumkan majlis pelancaran rasmi buku "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" dengan "Benua Tua Melayu : Sumber Peradaban Dunia" akan diadakan pada pagi Sabtu 21 April 2018. Majlis dijadualkan bermula jam 10 pagi dan berlanjutan sehingga 12 tengah hari. Ia adalah terbuka dan semua diundang untuk memeriahkannya. Untuk butiran lanjut tentang lokasi boleh rujuk artikel Meninjau kedai buku Khazanah Fathaniyah di Setiawangsa.