Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Ogos 23, 2024

Makna sebenar ulamak dan Ulul Albab

Perkongsian daripada majlis ilmu seterusnya. Tapi sebelum itu kira jalan-jalan dahulu...



Tengah hari Jumaat 23 Ogos 2024. Selepas mengambil anak dari sekolah pagi lalu menghantar ke rumah saya terus ke kampus utama UIA (Universiti Islam Antarabangsa) di Gombak.




Lalu buat pertama kali, seingat sayalah, menunaikan solat Jumaat di masjid sana.







Selepas itu pekena Shawarma yang menjadi kegemaran di sebuah kafe kampus.




Kemudian baru ke tempat majlis ilmu di perpustakaan ini, kali pertama sampai.




Gambar ini diambil jam 3.19. Saya menyertai majlis hampir 20 minit lewat.




Ia adalah diskusi buku "Natural Science From the Worldview of the Quran" (Sains Semulajadi Daripada Pandangan Dunia Al-Quran") tulisan almarhum Profesor Emeritus Tan Sri Dr M. Kamal Hassan. Buku terdiri daripada 3 jilid dan ini adalah diskusi ke-8 bagi jilid 1. Ia dibawa oleh Dr Nur Jannah Hassan, seorang anak murid beliau yang turut terlibat dalam penulisan dan penyuntingan buku.




Untuk makluman ini adalah kali kedua saya menyertai diskusi buku oleh Nur Jannah. Ia dibuat atas nama FOIS - Friends of Islamisation Study Circle atau Sahabat Lingkungan Pengajian Islamisasi (terjemahan saya). Penyertaan pertama adalah secara atas talian pada petang Jumaat 2 minggu lalu. Lihat "Salam Kasih" oleh Prof Kamal Hassan. Kali ini adalah yang pertama hadir secara zahir.




Sebetulnya saya sudah melihat poster-poster bagi majlis-majlis diskusi buku-buku almarhum Kamal Hassan di bawah FOIS diedarkan dalam grup WhatsApp ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) sejak beberapa bulan lalu. Memang ada hajat untuk menyertai. Tetapi selalu berselisih masa dan tarikh dengan majlis-majlis di ISTAC juga hal-hal lain. Baru kebelakangan ini dapat menyertai.




Alhamdulillah saya bersyukur dapat bersama bermula 2 minggu lalu, dan kali ini hadir secara fizikal di kampus utama UIA. Sebetulnya buku dan diskusi sangat relevan dengan apa yang berlaku kepada diri melalui diskusi buku saya sendiri di ISTAC 8 hari lebih awal diikuti satu majlis lain yang mana dapatan melalui pembacaan dan tafsiran dalam Al-Quran telah didakwa tidak saintifik oleh satu pihak, sekadar pseudoscience atau sains palsu. Lihat artikel Diskusi buku "Adam (a.s.) and Origin of Man" di ISTAC berlangsung dengan jayanya 15 Ogos diikuti Antara nasi beringin dan dakwaan sains palsu berdasarkan Al-Quran.




Buku tulisan almarhum Kamal Hassan dengan bantuan Nur Jannah ini adalah satu usaha besar untuk mengharmonikan dapatan daripada Al Quran dengan ilmu sains moden seperti diketahui hari ini. Dinyatakanlah bahawa ulamak itu bukan sekadar orang yang tahu hukum hakam atau ilmu agama sahaja. Yang sebenarnya ulamak adalah ahli ilmu (perkataan ulamak atau ulama' itu sendiri berasal daripada kata akar bahasa Arab ilm' iaitu ilmu). Seharusnya memiliki keahlian dalam banyak bidang termasuk apa yang disebut secara formal dalam dunia akademik sebagai Natural Sciences, ilmu-ilmu sains semulajadi.




Ilmu-ilmu sains semulajadi ini meliputi bidang-bidang seperti fizik, matematik, biologi, kimia dan berbagai lagi. Maka para ilmuwan dalam bidang ini pun adalah ulamak (malah mungkin lebih layak dipanggil ulamak berbanding ahli feqah, agama dan hukum hakam sahaja).




Namun lebih penting lagi Al Quran menyebut ulamak itu sebagai orang yang bertakwa, takut pada Allah SWT, sentiasa memerhati dan merenungkan tanda-tanda kebesaran yang dizahirkan melalui kejadian alam dan perkara-perkara yang kita lihat sebagai terjadi secara 'semulajadi'.




OK. Saya mengulas ini bukan mengikut turutan slaid lalu menterjemahkan. Tetapi daripada apa yang dapat ditangkap lalu mengalir keluar perkataan melalui penulisan malam ini.




Ada disebut bagaimana ulamak itu adalah orang yang membaca dan mengkaji "dua buku" (atau "dua kitab"). Satu adalah Al-Quran yang diturunkan melalui wahyu, satu adalah alam terbentang yang juga merupakan 'ayat-ayat Allah', bagi mereka yang menekuni. Untuk memahami ini boleh baca tulisan tentang syarahan guru saya di ISTAC, Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar mengenai perkara. Lihat Kenapa ciptaan adalah wahyu : Mengimbau teori dua kitab
.



Ulamak yang sebenar juga adalah Ulul Albab, satu terma yang dapat ditemui dalam banyak ayat  melibatkan pemikiran, renungan dan tafakur terhadap perjalanan/fenomena alam dan kejadian.




Satu definisi yang dapat ditemui dengan cepat dalam Internet adalah Ulul albab ialah golongan yang menggunakan akal dengan sempurna bagi mengkaji sehingga mampu meletakkan segala perkara pada perspektif yang betul. Ah. Tanpa dirancang, setakat mengalir keluar daripada fikiran definisi ini diletakkan di bawah slaid yang sedang menyebut tentang perkara. Betul. Saya tak tipu. Ini kebetulan yang Allah SWT aturkan.



Kebetulan ada dibincangkan bagaimana ulamak silam Islam seperti Imam Ghazali dan sebagainya boleh menulis begitu banyak buku dalam begitu banyak bidang dalam julat umur yang terhad. Sedangkan menurut Nur Jannah, untuk almarhum Kamal Hassan dan beliau menghasilkan 3 jilid buku yang sedang didiskusikan ini pun memakan masa 7 tahun.




Jawabannya? Allah SWT mudahkan dan ilhamkan kerana mereka orang yang bertakwa. 




Mereka menjadi ilmuwan kerana Allah, mencari keredhaan Ilahi, bukan mencari nama, harta, pangkat dan sebagainya, bukan untuk mendapatkan kelebihan keduniaan.




Terasa sebak memikirkan ini. Kerana walaupun nakal dan kuat melawan sehingga pernah dibuang sekolah dan kolej sebenarnya itulah jiwa saya, jiwa perjuangan seorang yang sangat sayangkan ilmu dan erti kebenaran.




Sungguh, mengikuti majlis ini lalu mendengar aspirasi almarhum Kamal Hassan mengenangkan pada keadaan diri, kenapa jadi memberontak disebabkan melihat begitu banyak kepura-puraan. 




Apa yang dinyatakan dalam buku memberikan harapan untuk meneruskan perjuangan walau dilanda banyak masalah dan kekangan, disebabkan realiti keadaan dunia dan manusia zaman sekarang. Cukuplah perkongsian.

Kebaikan dan kelemahan demokrasi sebagai satu sistem politik

Salam pagi Jumaat 18 Safar 1446 Hijrah. Berbalik pada perkongsian cerita majlis ilmu...



Majlis kali ini diadakan di kampus utama UIA (Universiti Islam Antarabangsa) di Gombak petang semalam Khamis 22 Ogos 2024. Tajuk boleh diterjemahkan sebagai "Kebaikan dan Kelemahan Demokrasi sebagai satu Sistem Politik". Pembicara adalah Dr Hakan Koni dari Turki. Dua hari sebelumnya beliau telah membawa tajuk lain di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam), Bukit Tunku. Lihat Kajian perbandingan hubungan antara negara dan agama di Malaysia dan Turki.




Seperti pada hari Selasa saya memilih untuk mengikuti secara atas talian. Ini kerana ada komitmen seperti menguruskan anak pergi balik sekolah yang menyebabkan tidak selalu boleh ke Lembah Klang untuk mengikuti majlis lebih 40 km dari rumah. Saya cuma akan keluar jika isteri dapat menguruskan anak, dan saya sendiri ada kelapangan jika tidak penat. Pada hari-hari tertentu beliau boleh bekerja dari rumah, ada masa pula ke cawangan syarikat yang tidak begitu jauh dari rumah. Contohnya Rabu lalu isteri dapat keizinan untuk membuat kerja dari cawangan kecil yang sangat dekat dengan sekolah anak. Lalu dapatlah saya ke ISTAC malah berjalan-jalan sedikit di Kuala Lumpur. Lihat Antara nasi beringin dan dakwaan sains palsu berdasarkan Al-Quran.




Sampai masanya bicara pun dimulakan. Hakan menyatakan sebenarnya hendak memberikan tumpuan pada menyatakan keburukan demokrasi sebagai satu sistem politik. Tetapi apabila ada orang bertanya apakah beliau sudah ada alternatif atau pilihan yang lebih baik beliau jawab belum. Disebabkan itu dirasakan elok dinyatakan dahulu apakah kebaikan sebelum ditimbang dengan keburukan.

Maka dinyatakanlah antara kebaikan adalah memberikan peluang kepada rakyat marhaen untuk menjadi pemerintah, pentadbir dan penggubal undang-undang. Dengan mengundi pada pilihanraya secara berkala rakyat dapat memilih wakil untuk memimpin kerajaan lalu parlimen memerintah bagi pihak mereka. Dengan itu kuasa dipulangkan kepada rakyat daripada tangan raja dan golongan bangsawan lalu menjadi sasaran dan penentu kuasa politik, bukan sekadar bidak catur yang kadangkala dimangsakan. Dengan cara ini dapat diseimbangkan kuasa politik dalam kalangan rakyat kerana setiap orang memiliki kuasa satu undi menjadikan mereka setaraf dan sama rata.




Seterusnya, pilihanraya yang diadakan secara berkala dalam demokrasi membenarkan pertukaran pemegang kuasa, atas pilihan rakyat. Ini adalah jika pemegang kuasa melangkaui bidang kuasa, cuba bersikap kuku besi, atau disabitkab dengan rasuah, atau tidak mencapai jangkaan rakyat. Atau apa-apa sahaja sebab yang dilihat patut oleh rakyat. Pilihanraya yang demokratik bertindak sebagai alat untuk kebertanggungjawaban. Rakyat boleh memantau dan menilai wakil yang dipilih lalu memberikan laba atau menghukum melalui undi.




Demokrasi juga melicinkan pertukaran pentadbiran/kerajaan dengan cara aman, tanpa perlu berlakunya revolusi, pertumpahan darah dan keganasan. Sejarah penuh dengan contoh revolusi dan keganasan berlaku demi meminta perubahan. Sebaliknya, melalui demokrasi perubahan boleh dicapai melalui cara yang saksama, aman dan kurang menelan belanja.  Ini dimudahkan bila rakyat diberikan kebebasan untuk berfikir, memiliki kepercayaan sendiri (tentang agama misalnya), boleh bermesyuarat, berkumpul dan sebagainya. Boleh juga mengasaskan atau menyokong parti politik dan organisasi yang mewakili permintaan dan pandangan, boleh menyertai pilihanraya sebagai pengundi mahupun calon, boleh menggunakan saluran undang-undang baik tempatan mahupun antarabangsa.




Akhir sekali demokrasi meningkatkan ilmu pengetahuan, kesedaran, dan daya cipta rakyat dalam isu-isu politik lalu menjadi mereka ajen yang membina dalam kehidupan berpolitik. Ini menjadikan ia (demokrasi) suatu macam sekolah politik, alat untuk bersosial dalam politik juga pendidikan bagi rakyat. Dengan menjadikan rakyat sumber utama kuasa politik, demokrasi menggalakkan mereka untuk membentuk pandangan dalam isu-isu politik juga mengasaskan atau menyokong badan-badan politik dan pergerakan untuk kemajuan sendiri, juga mengambil tugas dalam pelbagai jabatan awam. Nilai kehidupan berpolitik pun meningkat. Mereka terlibat dalam kehidupan berpolitik, menyertai kerja-kerja kenegaraan sebagai peserta, pemikir, penilai, pembuat keputusan dan pengamal.




Sekarang pergi pada keburukan. Biar ditulis lebih ringkas mengikut pemahaman saya ya, tidak lagi diterjemahkan hampir semua seperti pada slaid-slaid tentang kebaikan.

Pembentukan kerajaan campuran seringkali berlaku dalam demokrasi menyebabkan parti-parti berlainan ideologi lalu lain misi dan arah tujuan membentuk satu pemerintahan/kerajaan/pentadbiran. Kadangkala terbentuk pula kerajaan minoriti (yang mendapat kerusi kurang 50% daripada keseluruhan yang ditawarkan namun masing melebihi lain-lain pencabar) lalu tidak menggambarkan aspirasi majoriti rakyat.

Contoh saya, lihat sahaja pada kerajaan Malaysia sekarang. Tanpa perlu menyebut nama parti kita tahu ada yang sangat membawa semangat dan aspirasi keCinaan walau tidak mengaku demikian, ada yang begitu liberal kerana terlebih moden konon lalu mahu mengubah lanskap tradisional, ada yang membawa aspirasi Islam dan keMelayuan yang seharusnya lebih sesuai dengan asal usul pembentukan negara Malaysia juga realiti komposi penduduk menurut kaum namun dilihat 'tidak adil' kepada yang lain. Sebetulnya aspirasi mereka bercanggah lalu seringkali berlaku tarik tali dalam melaksanakan  perkara tapi mungkin tak semua orang sedar.




Seterusnya, walaupun pilihanraya yang diadakan secara berkala ada kebaikannya, tetapi ia juga menerbitkan masalah apabila muncul pemenang baru. Seringkali pemenang baru akan memulakan polisi baru yang menenggelamkan atau menghentikan langsung kerja-kerja dan polisi daripada pemegang kuasa yang terdahulu walaupun perkara baik.




Nah. Lebih banyak keburukan sebenarnya disenaraikan oleh pembaca...







Seperti disebut pembicara sejak awal memang asalnya beliau hendak bercakap tentang keburukan demokrasi sahaja, kebaikan cuma ditambah agar kelihatan lebih adil pertimbangan.










Antara keburukan paling teruk adalah korupsi dan rasuah. Calon dan parti boleh disogok pihak-pihak berkepentingan dengan wang ringgit apalagi berkempen untuk pilihanraya memerlukan banyak belanja. Apabila menang jadi terikat dengan pihak-pihak berkepentingan lalu polisi boleh dibentuk untuk memberikan kelebihan kepada pihak-pihak tersebut. Selain itu pengundi sendiri boleh dibeli. Lalu pilihan dibuat bukan berdasarkan mereka yang boleh memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan negara tetapi mereka yang boleh menaburkan wang.




Lagi satu aspek paling buruk demokrasi adalah tentang satu orang satu undi itu sendiri. Demokrasi memberikan mereka yang berpelajaran dengan tidak berpelajaran nilai undi yang sama. Begitu juga antara yang berpengalaman atau tidak. Profesor dan pelajar pun sama sahaja nilai undi. Padahal nilai sebenar mereka tidak sama dalam membentuk polisi awam dan negara.



Sebenarnya saya pernah menulis panjang lebar mengkritik sistem demokrasi dalam buku kedua saya   "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" yang terbit Mei 2007. Ia memenuhi satu bab yang diberi tajuk "Demokrasi vs. Raja-raja : Satu Sisipan Tambahan".  Pun begitu, sebelum buku diterbitkan, isinya sudah ada, cuma harus disemak lagi sebelum buku dihantar ke kilang cetak. Bab berkenaan telah dikongsikan seadanya dalam CATATAN SI MERAH SILU seawal Disember 2006 melalui sejumlah artikel bersiri. Lihat :-


1. Helah Yahudi Zionis memerintah dunia I

Khamis, Ogos 22, 2024

Apa cerita Sayang 717 ya?

Satu cerita "pelepas rasa"...



Petang tadi selepas menghantar anak ke sekolah agama sekitar jam 2.30 kelihatan kereta dengan nombor plet ini lalu tertarik mengambil gambar menggunakan telefon pintar. Terus dihantar  kepada isteri melalui WhatsApp berserta fail audio menyebut "Sayang... 717...". Ini kerana memang memanggil isteri sebagai "Sayang".

Isteri menjawab dengan fail audio juga berbunyi "Ala beranganlah Bang Mercedes tu...". Diakui saya memang minat kereta jenama Mercedes. Dan kereta jenis SUV ini memang agak cantik dengan warna biru yang agak unik. Namun yang dapat ditangkap ini bukan gambaran terbaik.

Apapun, tidak terlintas langsung dalam fikiran ketika itu mahu memiliki kereta seperti ini atau sebagainya. Yang terlintas cuma perkataan "Sayang 717" disebabkan nombor plet lalu teringat isteri. Selepas beberapa lama baru terfikir apakah nombor 717 membawa makna sesuatu? Kalau tarikh harus adalah 17 bulan 7 atau 17/7. Dalam sesetengah sistem termasuk arkib artikel di CATATAN SI MERAH SILU memang ditulis 7/17.

Saya pun menyemak jika ada menulis sesuatu pada tarikh tersebut. Tengok-tengok ia adalah artikel Tentang siri diskusi bulanan buku di ISTAC. Hmm. Besar maknanya itu. Ini kerana apa yang diceritakan itu seterusnya membawa kepada diskusi buku terbaru saya yang diadakan di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) tepat seminggu atau 7 hari lalu. Lihat Diskusi buku "Adam (a.s.) and Origin of Man" di ISTAC berlangsung dengan jayanya 15 Ogos.




Selain itu tergerak untuk menyemak apakah ada gambar yang diambil pada tarikh tersebut lalu terjumpa sejumlah ini.






Ya. Pada pagi Rabu 7/17 atau 17 Julai selepas menghantar anak ke sekolah pagi di kampung berdekatan jam 7.30 (sekolah agama belah petang pun dekat-dekat situ) saya ada berjalan-jalan mendaki sebuah bukit di kampung yang mana boleh kelihatan kawasan industri baru yang masih dalam pembukaan dari puncak bukit.




Gambar-gambar ini belum pernah dikongsikan di blogspot mahupun di platform lain media sosial.




Teringat betapa seronok rasa melihat jentera-jentara berat nun di bawah sana seperti mainan budak-budak... :]












Antara nasi beringin dan dakwaan sains palsu berdasarkan Al-Quran

Merujuk pada artikel Kajian perbandingan hubungan antara negara dan agama di Malaysia dan Turki yang dipersembahkan semalam pagi Rabu 21 Ogos 2024 jam 10.12. Selepas itu saya melelapkan mata hampir sejam bagi mengurangkan rasa penat semacam dan kurang sihat yang melanda beberapa hari kebelakangan. Kemudian bersiap untuk mengikuti satu lagi majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Kali ini secara fizikal di kampus, lebih 40 km dari rumah.



Namun pergi dahulu ke medan selera dalam bangunan berdekatan pejabat lama saya The New Straits Times di Jalan Riong, Bangsar untuk mendapatkan hidangan istimewa nasi beringin kegemaran. Gambar yang diambil jam 12.27  ini menunjukkan orang ramai beratur panjang untuk mendapatkan hidangan.



Memandang ke belakang jam 12.46. Seingat saya beberapa kali makan sebelum ini setakat ada 5-6 beratur lalu tak perlu tunggu lama. Nampaknya tersilap masa datang. Orang pejabat dah keluar untuk makan.



Jam 12.52 akhirnya baru dapat makan, setelah hampir setengah jam beratur menunggu giliran.




Selalunya selepas makan saya akan terus ke ISTAC. Kali ini timbul rasa untuk berjalan-jalan ke tempat lain terlebih dahulu.




Tergerak masuk ke Taman Tasik Perdana lalu pergi ke halaman Taman Burung. Selepas menunaikan solat Zohor di surau halaman pergi ke satu bahagian restoran taman. Sempat membaca habis Surah Luqman, dalam usaha untuk menamatkan juz ke-21 hari itu.




Sampai ke ISTAC jam 2.21 dalam keadaan agak terkejar. Kemudian baru tersedar majlis yang mahu diikuti bermula jam 3, bukan jam 2.30 seperti disangkakan.




Tajuk yang diwar-warkan boleh diterjemahkan sebagai "Unsur-unsur dalam Islam dan Sains"




Pembicara, Profesor Dr Stefano Bigliardi, seorang warga Itali yang mengajar di Universiti Al-Akhawayn di Maghribi diperkenalkan sebagai seorang yang sangat berwibawa dalam pengajian falsafah sains. Sehingga menarik minat beberapa orang profesor ternama termasuk guru saya Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar dan Ziauddin Sardar, pemikir asal Pakistan yang berpusat di United Kingdom, satu nama besar dunia untuk hadir sama.



Selepas beberapa lama, Bigliardi memulakan bicara. Saya guna format biasa akhbar memakai last name atau nama belakang untuk second mention atau sebutan kedua nama dan seterusnya ya.




Persembahan slaid pun dimulakan. Untuk perkongsian seterusnya elok diambil screenshot daripada rakaman video daripada siaran langsung supaya lebih jelas.




Kalau melihat pada poster majlis yang diwar-warkan belum jelas apakah aspek Islam dan sains yang mahu diperkatakan. Dengan keluarnya slaid pertama ini baru nampak. Beliau mahu bercakap tentang Islam, sains dan sains palsu (terjemahan yang saya lihat paling dekat dengan perkataan Inggeris pseudoscience).




Disebutlah bicara atau pembentangan dibahagikan kepada perkara-perkara berikut :-

1. Latar belakang beliau

2. Kerja bersama CICAP, satu organisasi Itali yang terdiri daripada para pemikir rationalis (dalam kes ini saya boleh kata bertuhankan akal)

3. Perdebatan falsafah tentang sains palsu

4. Sains palsu dalam dunia Islam

      4.1 Keajaiban saintifik
   4.2 Creationism (kepercayaan bahawa semua makhluk dicipta terus oleh Tuhan, bukan melalui evolusi seperti ditegaskan dalam sains)
    4.3 Perubatan/Ruqyah berdasarkan Al Quran/kenabian
     4.4 Kritikan

5. Pendekatan/cara mengajar beliau

6. Soalan-soalan kajian




Di sini tidak perlulah dikongsikan setiap paparan slaid mahupun mengulas setiap yang diperkatakan. Biar diambil beberapa sahaja yang dilihat penting bagi pemahaman. Antaranya, makna CICAP yang boleh diterjemahkan sebagai jawatankuasa penyiasat bagi dakwaan-dakwaan tentang sains palsu.



Diberikan takrif pseudoscience atau sains palsu seperti berikut :-

1. Menurut Kamus Cambridge - Satu sistem pemikiran atau teori yang tidak dibentuk menurut cara saintifik.

2. Kamus Inggeris Collins - Satu disiplin atau pendekatan yang berpura-pura atau ada kesamaan rapat dengan sains

3. Kamus Merriam-Webster -  Satu sistem teori, tanggapan, dan kaedah yang secara salah diperkirakan sebagai saintifik




Dinyatakanlah sains palsu memberi ilusi tentang keharmonian antara agama dan sains. Ia merosakkan ilmu pendidikan dan amali sains. Ia juga boleh membawa pada pilihan yang merosakkan terutama berkenaan kesihatan (kemudian diberi contoh  berbekam sebagai sesuatu yang ketinggalan zaman, mempercayai nilai perubatannya adalah lebih pada sains palsu). Ia memburukkan perbincangan tentang Islam/agama dan sains (diakui ada yang menyalahgunakan/menyalah tafsir ayat Al Quran lalu boleh merosakkan nama baik Islam). Akhir sekali, ramai pengkritik Islam melihat pendekatan sains palsu dalam Islam boleh 'mencederakan' keyakinan jika seorang Islam yang sudah terlalu dalam kepercayaan mula menyedari betapa salahnya ia.




Bigliardi mungkin berniat baik hendak memurnikan agama dan sains. Tetapi beliau  juga kelihatan seperti hendak memburukkan agama malah Quran itu sendiri secara sopan, apabila apa yang diketengahkan ramai sebagai bukti-bukti saintifik daripada Al Quran terhadap penemuan-penemuan baru  rata-rata didakwa sebagai sains palsu. Misalan daripada saya - Menggunakan ayat-ayat tertentu untuk menyatakan kitab suci itu ada bercakap tentang Big Bag, letupan maha besar yang dikatakan membawa pada pembentukan awal alam.




Dengan itu masuklah hal evolusi. Disebutlah tentang pembahagian 4 kelompok saintis/pemikir Islam dalam menanggapinya. Beliau mengaku berpegang seratus peratus bulat-bulat pada teori evolusi yang diperkenalkan oleh Charles Darwin (tahun 1859) sebagai sumber asal usul semua makhluk hidup. Lalu menyebut saintis Islam bernama Nidhal Guessoum, seorang pakar astrofizik yang mengajar di universiti sama di Maghribi sebagai penyokong kuat. Itu adalah satu kelompok yang termasuk di dalamnya seorang pakar biologi molukelar Islam wanita bernama Rana Dajani.

Dengan itu dikritik pihak lain yang tidak menerima bulat-bulat sebagai berpegang pada sains palsu. Mereka terbahagi kepada 3 lagi kelompok. Satu, disebut sebagai kelompok Creationist, menolak langsung evolusi. Kedua, Human Exceptionalism, percaya evolusi berlaku pada binatang sahaja, tidak pada manusia. Ketiga, Adamic Exceptionalism percaya evolusi berlaku pada binatang dan manusia (jenis purba) tidak pada Nabi Adam  dan anak cucunya.

Secara rata pembicara seperti hendak mengatakan apa-apa sahaja pembuktian sains yang dibuat berdasarkan ayat-ayat Al Quran menjurus kepada sains palsu. Seolah-olah kitab suci itu tidak layak digunakan untuk mentafsir sains. Sains harus berdiri dengan sendirinya tanpa campur tangan atau tafsiran agama.



Masuk sesi soal jawab perbincangan jadi panas. Saya pun mengambil  peluang untuk mencelah sama apa lagi banyak yang diperkatakan tentang evolusi itu ada disebut panjang lebar dalam buku saya yang baru dibincangkan di ISTAC Khamis lalu. Antara yang dinyatakan adalah tentang 4 kelompok saintis/pemikir Islam dalam menanggapi perkara. Lihat Diskusi buku "Adam (a.s.) and Origin of Man" di ISTAC berlangsung dengan jayanya 15 Ogos. Kemudian sila ikuti sendiri majlis yang kelihatan mahu menyerkap jarang penggunaan kitab sebagai membawa sains palsu di sini.