Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Oktober 12, 2019

Pesanan keTuhanan dalam Buku Alam Semulajadi : Penciptaan sebagai Wahyu

Merujuk pada artikel Bermaulud dan berqasidah bersama Sheikh Muhammad Adil al-Haqqani yang dipersembahkan jam 4.59 tadi. Sebenarnya saya membuka komputer riba hari ini semata-mata untuk menulis artikel yang sedang anda tatap ini. Selepas itu saya dan keluarga harus berkejar ke Banting untuk satu majlis persilatan yang berpanjangan sehingga petang Ahad esok. Tetapi gerak rasa menuntut agar dibuat artikel maulud itu terlebih dahulu walhal asalnya saya tidak mahu langsung bercerita tentangnya. Namun begitulah gerak. Baik dalam menulis mahupun mengembara malah dalam membuat keputusan untuk menghadiri suatu majlis, saya sebagai makhluk 'yang menurut perintah' sentiasa tertakluk kepada gerak itu. Yang faham faham le...


Hari Jumaat malam Sabtu 11 Oktober 2019 iatu malam semalam sekali lagi saya bergerak 40 km ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) di Kuala Lumpur untuk majlis ilmu. Melihat pada cuaca sejuk hujan renyai-renyai waktu malam ada juga rasa malas hendak keluar, lebih enak duduk bersama isteri dan anak-anak di rumah. Tetapi tuntutan gerak seperti disebut di atas  tadi memerlukan saya ke situ. Menolak ke tepi rasa penat amat yang melanda sejak beberapa lama saya meninggalkan rumah selepas menunaikan solat Maghrib, sedikit wirid dan solat sunat.


Untuk makluman ini adalah kali ketiga berturut-turut saya ke ISTAC minggu ini. Hari Rabu hadir syarahan tentang buku "Classifications of Knowledge in Islam"  (Lihat Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali?), hari Khamis tentang penjajahan ilmu pengetahuan oleh Barat (Lihat Dekolonisasi Pengajian Melayu - Melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat). Nasib baik ada jarak masa cukup lama antara acara walaupun berlaku 3 hari berturut-turut. Kalau berlangsung pada waktu petang diikuti waktu pagi keesokannya tentu saya akan bermalam di masjid ISTAC bagi menjimatkan masa seperti dilakukan Rabu hingga Khamis minggu lepas. Rujuk artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan berkenaan yang ke-8 selepas 5 bulan senyap diikuti Islam di China - Menetapkan Dinasti Ming sebagai kerajaan beragama Islam abad ke-15 hingga ke-17?.


Kali ini saya sampai ke persekitaran ISTAC sebelum majlis dijadualkan bermula jam 8.15. Tapi saya ke hentian Jalan Duta dahulu mencari makanan untuk mengisi perut sebelum sampai di hadapan bangunan jam 8.22. 


Selepas menunai solat Isyak dan solat sunat baru masuk ke bilik persidangan jam 8.38 lalu mengambil tempat...


Oh. Ini adalah poster majlis. Pensyarah adalah Sheikhul Quliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar. Seperti biasa di ISTAC ia disampaikan dalam bahasa Inggeris. Ia adalah syarahan ke-7 bagi siri atas nama atau tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Pesan  Abadi Islam dan Tamadunnya". 

Untuk pengetahuan syarahan ini diadakan setiap 2 minggu pada hari Jumaat malam Sabtu. Seperti kebanyakan syarahan di ISTAC ia adalah terbuka dan percuma kepada semua. Tajuk kecil iaitu tajuk syarahan ke-7 boleh diterjemahkan sebagai "Pesanan keTuhanan dalam Buku Alam Semulajadi : Penciptaan sebagai Wahyu"...


Kali ini syarahan beliau terasa beberapa peringkat lebih mendalam dan tinggi berbanding apa yang sudah diikuti sejak masuk ke ISTAC bulan September tahun 2018. Selalunya agak mudah untuk saya mencerna kerana banyak yang diperkatakan sudah sedia berada di dalam ruang lingkup pemikiran. Dan lagi saya juga sudah melalui banyak pengalaman mistik yang  berkenaan, bukan setakat membaca tentangnya. 

Walaupun apa yang disyarahkan kali ini juga sebenarnya masih berada dalam ruang lingkup pemikiran kerana sudah membaca dan menghadamkan kitab-kitab berkenaan falsafah Islam dan ilmu Tasawuf sejak berumur 18 tahun iaitu 31 tahun yang lampau tetapi banyak juga yang sudah terlupa. Kali ini terasa proses pencernaan ilmu begitu diuji. Mungkin faktor penat amat sejak beberapa waktu kebelakangan mempengaruhi sehingga apabila cuba mencatat terus ke dalam komputer boleh terlupa... eh... apa disebutnya 2 saat tadi? 

Saya boleh sahaja membiarkan kebiasaan proses pencernaan berlaku secara semulajadi dengan memberikan tumpuan penuh mendengar tanpa mencatat lalu ilmu tetap masuk juga... cuma apabila cuba diingati kembali boleh keluar lain rupa.  Untuk syarahan kali ini cukup dikatakan ia terasa begitu profound (tak tahu apakah ia dalam bahasa Melayu). Sehingga saya meletakkan gambar seperti di atas ke Facebook berserta kata-kata berikut : "Tonight's lecture by Prof Osman Bakar at ISTAC. Getting deeper and deeper into the rabbit hole. Welcome Alice to Wonderland."

Maksudnya kita semakin masuk ke dalam dunia pemikiran aras tinggi yang penuh dengan keajaibannya. Pemikiran tinggi berasaskan ilmu falsafah Islam ini ada sandaran ilmu Tasawuf daripada ulamak-ulamak silam terdahulu seperti Imam al-Ghazzali. Secara rata Osman mahu mengatakan bahawa alam semulajadi boleh dilihat sebagai ayat-ayat Allah SWT malah sebagai kitab yang selari dengan Al-Quran. Dengan kaedah ilmu logik atau mantiq yang betul seluruh penciptaan dapat dilihat sebagai wahyu yang terbit daripada hakikat penciptaan makhluk. Ini adalah berdasarkan Hadis Qudsi yang berbunyi :-

"Aku adalah harta yang tersembunyi. Aku cipta makhluk-makhluk supaya dapat dikenali".

Masyaallah. Memahami syarahan Osman malam semalam boleh membawa kita untuk larut dan tenggelam ke dalam Bahr al Lahut - Lautan Ketuhanan (ayat saya ini, bukan kata-kata Osman). Biar dikongsikan catatan yang ditaipkan terus ke dalam komputer...


Islam is a bookish religion. There are talks about books even before there is writing. Talk about katabah - kitab, loh mahfuz. Created Quran, eternal Quran (the Loh Mahfuz) - guided tablet -metaphysical Quran, Also called Ummul Kitab - mother of all books, Also refers to opening chapter - Surah al-Fatihah, Because it's summary of the whole Quran. There also summary - essence of the eternal Quran.

Quran also refers to People of the Book - Ahlul Kitab. Very important in Muslims judging people of other religion. Concept very universal.

Thus first question a Muslim ask to a non-Muslim - Do you follow any book?

When Muslims reached Central Asia which was basically Buddhist. Buddha considered a prophet. A term Ashabul Buddha - friends of Buddha was mentioned in a book in Arabic. Author is Rashiduddin Fadlullah considered first world historian, What the world is to Muslim civilisation

There are allusions to world beyond the Atlantic.

Islam as final religion syntesis of all religion.

History of Muslim Philosopy - 2 volumes
Suggested reading by ...

Regarding religion this still unfolding. Like what Jesus was really teaching. For example when people find out Bible was written in Aramaic they want to find out what is Aramaic

Asked about Surah al-Ikhlas why hadis said it's 1/3 or Quran. Osman answered because of the idea of unity. Thus value of reciting 3 times = 1 Quran

Tauhid is most importanat. The rest are just corollary of that...

Central idea in Islam is the Quran - prototype of all books

On book of nature why nature considered as a book? Said quite well-known in Islamic history and Muslim thought. Idea implied in Quran.

What is nature? Not equal to universe. Part of total universe/the creation. Scientist and philosophers mean that realm with minerals, plants, animals, human and also the subtle world (the jin). Beyond that is the angelic world - not part of nature

According to Islamic science every living thing has a soul including plant. Can't see soul but can see characteristics like growth. Plants grow most at night.

Souls of animals and such are part of the subtle world.

On jins there are good ones like jin Islam. There are bad ones. Jins are natural forces.

Part of reality of human belongs to nature, partly we don't. We belong to a higher world - angelic elements - not part of nature as defined. Also have divine elements...

We are part of nature but above nature.

Asked if minerals have souls that is when scientists are divided. They just keep quite. They normally started with plants as having souls.

But Ikhwan al-Safa said minerals also have soul except its very weak. For example gold. Soul more intense. Argument - minerals have lifespan. Also have intelligence but low-level.

Why God made creation - to reveal Himself. There is no domain where there's no God. So certain aspects of divinity must be there...

Talked about Jin. UKM when opened a lot of people got harassed by jin. Asked Harun Din, sent busloads to Genting.

Quran's argument why nature is book - Quran refers to natural phenomena as ayatullah which means signs of God. It points to something beyond itself.

Ayat also means verses which means contents of a book. Contents of Quran also referred as ayat.

So contents of nature also refers to book of nature. That's what Muslim theologians say. Later adopted by Western scholars for example Galileo, Roger Bacon (much earlier 13th century, from Oxford studied in Muslim Spain influenced by Avicenna - Ibnu Sina. Set up Ibnu Sina fan club in Europe)

To say nature is ayatullah implies nature is revealed,. Hence creation as revelation

Talk about God made creation to be known

Talk about Conficius ratifying names

Ibnul Arabi talk about divine names

Human being can't give names outside the divine names.

Names are extension of the divine names.

Adam know divine names. If it is name of created things, Osman said all names derived from divine names, Adam was taught about his theomorphic nature.

(Yusof Ali?) intrepreted Adam was taught the nature of all things

God has nature - divine nature - manifested in the cosmos

Said al-Ghazzali talked about Asmaul Husna more than 99. But why 99? Because there are certain qualities demand more attention to us. Al-Awwal, Al Akhir Az-Zahir, Al-Bathin more popular to philosophers. Asmaul Husna are that which features prominently in our life.

Name and the attributes (sifat)

There are profound relation between divine names and human qualities.
 But there are those not with divine counterparts because it comes from the animal nature of man.

Each divine name has its signature. For example al-Qadir, the powerful in nature. Many Muslim theologians refer to the book of nature as counterpart of Quran.

During Adam's time no need for revealed book. Adam was given knowledge to read the book of nature. Said people separated from civilisation could read book of nature better, the stars, direction of wind and such.

Kita ni yang modern people yan malas. We just want to use nature. Western wants to conquer nature. Very hostiles towards nature.

Ancient people know about forces of nature better than us.

Orang dulu sebut kita boleh baca.

Essentials in  book of natue is how to read names. On unity...

Albert Einstein believed in idea in unity led some people to believe he subscribed to a cosmic religion

Nature displays diversity - bio-diversity - underlying principle is unity. Said all pre-modern society believe in unity

Message of balance - law and order - World of nature presents moral message - pedagogical instruments - God is the teacher.

God uses various natural phenomenas - allegories to teach spiritual realities - through similitudes - perumpamaan  - very good teaching mood, model. Quran use it to teach spiritual proof

Conficius very good at that. Using allegories, similitudes,

Dulu have our book of ethics  - Kitab Kiliran Budi - traditional Malay book of ethics - seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing - critic of individualism

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh juga

Malays also others very observant of phenomenons of nature.

Prof Firdaus mentioned Alam Terkembang Menjadi Guru



Bermaulud dan berqasidah bersama Sheikh Muhammad Adil al-Haqqani

Salam petang Sabtu 13 Safar. Ini ada cerita yang asalnya tidak mahu disebut pun di mana-mana kecuali dengan kawan rapat. Itupun tak terfikir hendak bercerita kecuali kalau ditanya. Tetapi disebabkan ada pembaca kelihatan berharap maka dilepaskan walau secara ringkas. Sesungguhnya tidak semua perkara, pengalaman, aktiviti dan sebagainya yang dilalui dikongsikan kepada umum atau dijadikan cerita. Nampak sahaja seolah-olah saya ni 'kaypoh', kecoh... semua perkara hendak dikongsikan kepada umum sehingga telah menulis hampir 1,850 artikel di blogspot ini, hampir 2,020 di BERPETUALANG KE ACEH, lebih 2,050 di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan paling sedikit  hampir 370 di Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) (kerana ia tertumpu pada aktiviti-aktiviti berkaitan NGO saya HIKMAH sahaja). Tetapi ia sebenarnya tidak sampai pun separuh apa yang pernah dilalui atau dibuat.



Merujuk pada artikel Islam di China - Menetapkan Dinasti Ming sebagai kerajaan beragama Islam abad ke-15 hingga ke-17? diikuti Islam di China - Apabila seni khat Arab dan seni khat Cina digabungkan bagi memartabatkan Islam... yang ditulis hari Khamis 3 Oktober iaitu 9 hari lalu.  Ia merujuk pada majlis pelancaran dan diskusi buku "Islam in China - History, Spread and Culture"  yang berlangsung di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) pagi hingga petang hari itu. Disebabkan mahu menghadirinya saya menginap di masjid ISTAC malam sebelumnya. Ini kerana tidak mahu berulang-alik ke rumah 40 km dari ISTAC setelah datang ke majlis ilmu lain di situ petang Rabu. Lihat Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan berkenaan yang ke-8 selepas 5 bulan senyap.

Malam selepas majlis saya menghadiri satu majlis zikir suatu kumpulan tariqat yang biasa diadakan di Bukit Damansara setiap malam Jumaat. Sudah bertahun tidak ke sana walhal dalam tempoh waktu tahun 1997 hingga 2005 begitu saya rajin bersama, ada masa datang sehingga hampir setiap minggu. Pun begitu saya sering menganggap diri bebas, tidak terikat dengan mana-mana tariqat. Ini kerana saya juga seringkali hadir ke majlis-majlis zikir kumpulan dan tariqat lain termasuk pembacaan Ratib al-Haddad dan Ratib al-Attas yang biasa dilakukan oleh keluarga-keluarga Sayyid/para Habaib daripada cabang Ahlul Bait Nabi Muhammad SAW belah Ba'Alawi Hadramaut. Sesekali pula mengaji dengan orang-orang tua Sufi di kampung-kampung.

Walaupun sebenarnya tidaklah rajin mengikut sesi zikir saya tidak akan melepaskan peluang apabila masuk bacaan maulud dan qasidah yang biasa dilakukan di sesetengah tempat zikir. Yang ni memang tak tahan. Kalau ketika orang berzikir saya pula keluar buat hal lain tapi kalau  terdengar orang bermaulud dan berqasidah saya akan berusaha untuk rapat sehingga dapat duduk betul-betul di belakang kumpulan utama berhadapan Sheikh. Kalau di Bukit Damansara kumpulannya siap bergendang dan berkompang.  Yang ni memang boleh 'layan' sampai 'tenggelam'...

Daripada majlis malam Jumaat 9 hari lalu saya dapat tahu bahawa malam Jumaat berikutnya akan hadir sheikh tertinggi tariqat yang berpengkalan di Cyprus. Beliau akan bersama dalam rangka kerja lawatan beberapa hari ke Malaysia. Biarlah disebut namanya sebagai Sheikh Muhammad Adil al-Haqqani daripada Tariqat Naqsyabandiah Haqqani. Tariqat yang memiliki ribuan mungkin sampai jutaan pengikut di seluruh dunia ini dahulu dipimpin oleh almarhum ayahandanya, Sheikh Nazim (meninggal dunia tahun 2014 pada usia 92 tahun). Di Malaysia ia pernah dipimpin almarhum Raja Ashman Shah ibni Sultan Azlan Syah, adinda kepada Sultan Nazrin yang sekarang memegang takhta kerajaan Perak. Beliau meninggal dunia tahun 2012 pada usia 54 tahun.

Ah. Kata tadi hendak menulis ringkas sahaja tetapi begitulah gerak. Bila sudah memulakan suatu penulisan saya akan buat sampai timbul rasa puas, sampai cukup rasa telah menyampaikan apa yang patut dan boleh disampaikan. Kebetulan petang Khamis baru ini 10 Oktober saya hadir ke satu majlis ilmu di ISTAC. Lihat Dekolonisasi Pengajian Melayu - Melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat. Bolehlah ke majlis zikir di Bukit Damansara pada malamnya kerana sudah tidak berapa jauh dari ISTAC.

Di atas adalah gambar Sheikh Mehmet dalam ruangan zikir sebaik sahaja sesi maulud dan qasidah bermula. Begitu ramai orang hadir lalu terpaksa duduk di luar. Tapi kedengaran sahaja maulud dan qasidah hendak bermula saya terus meluru masuk ke dalam. Tidak lama kemudian saya pun 'tenggelam' di dalam irama dan bacaan.


Gambar ini diambil di luar bangunan berupa sebuah rumah bungalow jam 11.25 malam. Kalau tak salah ia adalah selepas 10-15 minit Sheikh Mehmet dan adindanya Sheikh Bahauddin meninggalkan majlis. Seperti biasa walau sudah lama bertahun tidak bertandang sekalipun, walau lama tidak bersua muka saya akan ditegur dan disapa kerana ada ramai kawan lama juga kenalan mengikuti tariqat. Ada pula yang tidak dikenali sebelum ini tetapi cam saya sebagai penulis Merah Silu apa lagi saya seorang sahaja datang bertanjak.

Antara yang menyapa itu ada seorang anak Perak. Nampak sahaja saya terus merapat lalu dipanggil seorang adiknya untuk berkenalan. Selepas bercerita sedikit sebanyak beliau meminta diri. Ketika itulah dia berpesan : "Tulis ya, nanti saya boleh baca."

Hal inilah yang membuat terasa wajib juga menulis tentang majlis. Walhal saya cuma mengambil dua gambar di atas ini sahaja kerana memang tiada berniat untuk berkongsi kepada umum malah sesiapa pun. Cuma ketika bermaulud dan berqasidah itu saya ada buat live video di Facebook. Ini kerana mahu berkongsikan kegembiraan malah rasa nikmat bersama majlis. Klik pada pautan berikut untuk video-videonya :-


1. Sini

2. Sini

3. Sini


Alhamdulillah. Lepas rasa tanggungjawab dan gerak.


Jumaat, Oktober 11, 2019

Perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera - Menikmati suasana 'Mekah dan Madinah' sekaligus di Banda Aceh sebelum berlepas pulang...

Salam petang Jumaat 12 Safar. Setelah lebih sebulan pengembaraan pusing Aceh dan utara Sumatera 28 Ogos hingga 4 September selesai sampailah masanya untuk mempersembahkan cerita hari ke-8 dan terakhir bagi pengembaraan. Bersambung daripada Perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera - Banda Aceh dan lanjutan acara ke-21 HIKMAH.


Awal pagi Rabu 4 September 2019 bersamaan 4 Muharram 1441 Hijriah, setelah 2 malam berada di Banda Aceh dan hendak masuk hari ke-2 di situ baru kami berkesempatan pergi ke masjid paling terkenal di Aceh iaitu Masjid Baiturrahman.


Kami mahu menunaikan solat Subuh berjemaah. Orang kata tak sah pergi ke Banda Aceh kalau tidak singgah di masjid ini.


Memang pun setiap kali ke Aceh kami akan singgah. Cuma kali ini disebabkan pelbagai aktiviti yang padat baru pagi itu berkesempatan singgah walhal ia hari terakhir bagi pengembaraan ini tahun 2019. Petang nanti kami akan menaiki kapal terbang untuk kembali ke Malaysia...


Banyak penambahbaikan besar sudah siap dibuat bagi masjid. Sehingga boleh terasa seperti betul-betul berada di Mekah malah di Madinah juga sekaligus. Sesungguhnya terdapat banyak sebab kenapa Aceh dipanggil sebagai bumi Serambi Mekah sejak zaman berzaman. Lihat artikel Rupa baru (New look of) Masjid Raya Baiturrahman di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Kami berlegar di masjid sehingga matahari naik.


Selepas itu ke perpustakaan dan muzium Ali Hajsmy 3.5 km ke barat daya masjid.


Namun ia belum dibuka dan kami tiada masa untuk menunggu.


Ada kawan sedang menunggu untuk bersarapan di rumahnya 4 km ke utara Masjid Baiturrahman. Perjalanan membawa kembali ke pusat Banda Aceh lalu kami singgah di beberapa makam di sekitar Muzium Aceh. Lihat artikel-artikel berikut :-






Jam 8.05 pagi kami sampai ke rumah kawan lalu bersarapan.


Rumahnya terletak betul-betul di sebelah kapal yang tersangkut atas rumah akibat dibawa ombak ganas Tsunami 26 Disember 2004. Beliau yang merupakan seorang personaliti televisyen dan penyanyi nasyid termasuk antara 50 lebih orang yang selamat atas kapal. Namanya Ustaz Mujiburrizal. Semua ahli kumpulan nasyid beliau terkorban akibat Tsunami kecuali dia. Sekarang beliau selalu menyanyi bersama kumpulan Raihan dan Rabbani apabila berada di Malaysia. Lihat Latest visit to the boat above house in Banda Aceh.


Mujib inilah yang selalu memimpin anak-anak muda di Aceh agar dapat menggali dan memartabatkan sejarah melalui gerakan-gerakan NGO tanpa bergantung pada kerajaan dan sebagainya. Dia juga bertanggungjawab menjayakan acara-acara HIKMAH di Aceh selain telah beberapa kali hadir acara-acara HIKMAH yang dipimpin saya di Malaysia. Kelihatan dalam gambar seorang lagi kawan kami di Aceh iaitu saudara Fadhlan Amini. Beliau bersama Mujib aktif dalam mempromosikan pelancongan Islami di Aceh. Beliaulah yang membawa kami hingga ke Tapak Tuan dalam kereta sendiri kemudian menyambung lagi dari makam Sultan Malikussaleh kembali ke Banda Aceh. Lihat artikel-artikel berikut :-









Ketika gambar tadi diambil jam 11.05 kami sedang menikmati hidangan kopi enak di Ulee Kareng. Kawasan ini sangat terkenal dengan kopinya. Rumah Fadhlan tempat kami menginap 2 malam di Banda Aceh terletak dalam kawasan ini. Kelihatan dalam gambar masjid baru seberang jalan dari kedai tempat kami minum kopi. Seperti biasa saya pun mengambil gambar. Lihat Lawatan baru ke Masjid (New visit to the mosque of ) Baitus Shalihin, Ulee Kareng.


Kami sudah sedia membawa segala barangan keluar daripada rumah Fadhlan kerana mahu terus ke lapangan terbang selepas singgah ke beberapa tempat. Dari Ulee Kareng kami bergerak ke arah timur lalu masuk ke kawasan Darussalam yang terkenal sebagai pekan universiti di Banda Aceh.


Ada dua buah universiti besar dalam kawasan. Dalam kampus salah satunya terdapat makam yang dipercayai mungkin milik seorang Raja Muda Selangor yang mangkat di Aceh sekitar 2 abad lalu. Lihat Melihat lagi makam Muda Selangor (Looking again at tomb of Muda Selangor).


Perjalanan diteruskan lebih jauh ke arah timur. Fadhlan mengajak masuk ke satu kawasan perumahan yang katanya dibina oleh pelakon aksi terkenal bertaraf dunia dari Hong Kong iaitu Jackie Chan. Ia adalah salah penempatan baru bagi mangsa-mangsa Tsunami. Letaknya di atas bukit jauh sedikit dari laut. Lihat artikel 'Jackie Chan' housing in Aceh diikuti Masjid (Mosque of) 'Jackie Chan', Aceh.


Tujuan sebenar kami bergerak ke arah timur adalah untuk menziarahi makam seorang laksamana perempuan Aceh yang terkenal abad ke-16. Letaknya lebih 30 km dari Banda Aceh. Ia adalah makam terakhir diziarahi dalam pengembaraan selama 8 hari 7 malam keliling Aceh dan utara Sumatera.  Ada kaitan tertentu dengan kaum kerabat saya sebelah bapa di Perak yang mewarisi jawatan istana bergelar Laksamana Raja Mahkota. Lihat Lawatan terbaru ke makam Laksamana Kemalahayati (Latest visit to the tomb of Laksamana Kemalahayati).


Dari persekitaran makam ada jalan potong ke lapangan terbang yang memberikan pemandangan cantik dari atas bukit meliputi kawasan pergunungan berdekatan hingga ke laut. Lihat artikel  Cutting from Teluk Lamreh to the airport.


Sebelum masuk ke lapangan terbang kami makan tengah hari lewat dahulu di sebuah kedai berdekatan...




Jam 2.30 baru masuk ke lapangan terbang...


Bergambar di hadapan pesawat sebelum berlepas jam 5. Sepatutnya pesawat berlepas jam 4 lebih tetapi ada kelewatan. Lihat Flight back from Aceh 4th September 2019.


Namun cerita siri pengembaraan ini belum tamat. Ada sesuatu ingin dikongsikan tentang suatu makam di Banda Aceh dengan makam-makam yang terasa ada kaitan di Barus juga di Lamno.  Ini akan dipersembahkan dalam satu artikel khas. Tunggu... :]


Khamis, Oktober 10, 2019

Dekolonisasi Pengajian Melayu - Melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat

Salam lewat petang Khamis 11 Safar. Menyambung gerak penulisan daripada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali? yang dipersembahkan pagi tadi. Masih lagi tentang majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Tetapi bagi acara lain petang tadi.


Selepas menghantar anak-anak ke sekolah agama jam 2.30 petang sekali lagi saya bergegas 40 km ke ISTAC.


Kali ini cuaca kelihatan baik. Cuma ada satu kawasan sahaja ada lalu hujan, itupun tak sampai seminit.


Laluan juga tidak sesak kecuali di Jalan Duta menghampiri Istana Negara. Sampai ke ISTAC jam 3.10.






Poster bagi acara. Saya sudah terlewat 40 minit. Kalau tidak kerana rasa penat selepas mengambil anak-anak kembali dari sekolah kebangsaan jam 1 mungkin boleh bertolak lebih awal dengan menghantar mereka ke sekolah agama sebelum jam 2. Sebaliknya saya perlukan masa untuk melelapkan mata. Sekali lagi saya telah menulis sejak waktu Subuh. Cuma kali ini cepat siap kerana menulis satu sahaja artikel. Tapi tetap muncul hal-hal lain yang memerlukan perhatian lalu menambah rasa penat.


Masuk ke bilik persidangan untuk majlis ilmu kelihatan ia penuh malah ditambah lagi kerusi. Nampaknya ramai tertarik untuk mendengar buah fikiran pembentang iaitu Profesor Dr Syed Farid al-Attas daripada National University of Singapore (Universiti Kebangsaan Singapura).


Untuk pengetahuan beliau adalah anakanda kepada cendekiawan terkenal almarhum Profesor Syed Hussein al-Attas. Syed Hussein pula adalah abang kepada Profesor Tan Sri Syed Naquib al-Attas iaitu pengasas ISTAC.


Syed Farid memiliki reputasi besar dalam bidang sosiologi. Ini senarai buku-buku yang telah ditulisnya. Saya ambil daripada Wikipedia...


  • Ibn Khaldun (Makers of Islamic Civilization), Oxford University Press, 2013
  • Applying Ibn Khaldun: The Recovery of a Lost Tradition in Sociology (Routledge Advances in Sociology), 2014
  • An Islamic Perspective on the Commitment to Inter-Religious DialogueInstitute of Advanced Islamic Studies Malaysia, 2008
  • Alternative Discourses in Asian Social Science: Responses to Eurocentrism, Sage, 2006
  • Democracy and Authoritarianism in Indonesia and Malaysia: The Rise of the Post-Colonial State, Macmillan, 1997
  • The post-colonial state: Dual functions in the public sphere (Department of Sociology working papers), National University of Singapore, 1994
  • Asian Inter-Faith Dialogue: Perspectives on Religion, Education and Social Cohesion (edited) (RIMA and the World Bank, 2003)
  • Asian Anthropology, edited with Jan van Bremen and Eyal Ben-Ari (Routledge, 2005)


Untuk syarahan petang tadi beliau membawa tajuk "Decolonisation of Malay Studies : The Persistence of Orientalism". Ini boleh diterjemahkan sebagai "Dekolonisasi Pengajian Melayu : Kegigihan Orientalisme". 

Secara rata apa yang diperkatakan adalah bagaimana kita di Alam Melayu/Asia Tenggara/Nusantara ini masih terbelenggu dengan segala macam teori, terma dan piawaian Barat sehingga hendak mengkaji tentang bangsa kita Melayu pun masih diangkat tinggi sudut pandang mereka, tidak diambil sudut pandang kita sebagai orang tempatan yang sepatutnya lebih tahu tentang bangsa sendiri. Ini adalah akibat penjajahan Barat iaitu kolonialisma sejak sekian lama. Barat mungkin tidak lagi menjajah secara nyata kerana negara kita sudah merdeka. Tetapi pemikiran masih tertawan lalu cara melihat bangsa kita orang Melayu sendiri pun perlu mengikut pengajian mereka dalam bidang Orientalisme - kajian tentang bumi sebelah timur (dari kedudukan mereka di Barat).


Usaha perlu dilakukan untuk keluar daripada kepompong pemikiran tertawan ini. Disebutlah dalam dunia akademik janganlah diterhadkan pada pemikiran induktif (daripada yang umum membawa kepada yang khusus  - misalnya jika semua orang Cina gilakan duit maka Ah Chong juga mesti gilakan duit sebab dia orang Cina) dan deduktik (daripada yang khusus membawa kepada yang umum) dalam menanggapi suatu persoalan seperti dilakukan Barat. Harus diambil kira cara-cara lain juga seperti pernah dilakukan ulama silam Islam misalnya cara pemikiran dialektik (saya pun kurang faham ini. Yang tahu ia cara menggunakan ilmu logik ataupun mantik seperti terdapat dalam ilmu kalam). Selain itu ada cara yang agak romantik (terlupa pula terma sebenar yang digunakan Farid, saya dah penat amat ni tetapi harus melepaskan cerita sebelum Maghrib).

Beliau memberi contoh gambar-gambar atas. Kedua-keduanya lukisan tentang Pengeran Diponegoro (pejuang hebat Pulau Jawa, hidup  1785-1855 Masihi) selepas terpaksa menyerah kalah kepada Jeneral Belanda. Lukisan atas dibuat oleh orang Belanda. Lukisan bawah oleh orang Jawa. Perhatikan perbezaan. Perhatikan lukisan atas cerah melambangkan hari baik bagi orang Belanda. Diponegero dilukis berdiri lebih rendah daripada Jeneral Belanda. Lukisan bawah pula berwarna mendung melambangkan hari buruk bagi orang Jawa. Jeneral Belanda diletakkan berdiri sama aras tetapi ke kiri Diponegero. Ini adalah pernyataan berlawanan dalam melihat peristiwa yang sama.


Masuk sesi soal jawab pelbagai perkara terbit. Jiwa pembentangan tadi tamat sekitar jam 3.38 petang, soal jawab menyaksikan acara dilanjutkan sehingga jam 5. Antara yang ditanyakan adalah tentang banyaknya terdapat manuskrip berbahasa Melayu bertulisan Jawi di merata tempat. Tetapi kurang usaha untuk mentransliterasikan daripada Jawi kepada Rumi agar ramai dapat membaca dan mengkaji. Kata Farid satu adalah masalah membaca Jawi klasik. Tidak semua orang tahu dengan baik. Tapi lebih penting lagi adalah keperluan akademik yang terikat pada kolonisasi atau jajahan minda/minda tertawan yang masih wujud sehingga ke hari ini.

Disebutlah tentang ahli akademik lebih sibuk mengejar ranking untuk naik pangkat mengikut standard atau piawaian sedia ada yang mengikut cara Barat. Perlu terbitkan artikel untuk masuk jurnal-jurnal yang diiktiraf mereka sedangkan kerja-kerja seperti transliterasi kitab tidak dipandang langsung dalam piawaian sebegini. Kalau begitu berapa ramaikah ahli akademik kita sanggup berkorban masa untuk melakukannya? Inilah antara persoalan penting dalam menanggapi apa-apa bentuk pengajian terutama untuk membuat dekolonisai Pengajian Melayu iaitu melepaskan diri daripada belenggu minda tertawan akibat penjajahan Barat dalam mengkaji tentang bangsa kita sendiri.

Cukuplah ya. Sebentar lagi harus berkejar untuk berbuka puasa sunat hari Khamis. Selepas Isyak pula hendak mengikut majlis zikir satu tariqat yang diadakan setiap malam Jumaat di Bukit Damansara. Sekian. Wassalam.


Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali?

Merujuk pada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan berkenaan yang ke-8 selepas 5 bulan senyap yang dipersembahkan Rabu minggu lepas. Ada disebut bahawa siri syarahan "Classification of Knowledge in Islam" oleh Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) telah dimulakan kembali setelah 'berehat' lama dan ia dialih daripada pagi Isnin ke petang Rabu. Ini adalah perkongsian bagi siri seterusnya...


Petang Rabu semalam 9 September 2019 saya bergerak dari rumah untuk mengikuti syarahan ke-9 "Classification of Knowledge in Islam" di ISTAC 40 km perjalanan.


Saya bertolak dari rumah sekitar jam 4.40. Agak lewat untuk mengejar syarahan yang dijadualkan bermula jam 5. Kena pula hujan sepanjang perjalanan. Ia semakin lebat semakin menghampiri Kuala Lumpur.


Kemudian jalan raya sesak di beberapa tempat. Dan saya sebenarnya sedang kepenatan badan dan fikiran selepas menyiapkan artikel Perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera - Banda Aceh dan lanjutan acara ke-21 HIKMAH jam 2.30 petang . Sebelum dapat mempersembahkan artikel tersebut harus disiapkan dahulu 5 artikel sokongan di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan 3 di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Harus disiapkan juga satu artikel boleh tahan panjang di blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH) untuk menunjukkan perjalanan satu acara yang saya anjurkan bersama rakan-rakan aktivis peminat sejarah di Aceh pada 3 September lalu. Lihat Acara HIKMAH ke-21 - Aceh sebagai tempat masuk Islam terawal sebelum tersebar ke merata pelusuk Alam Melayu

Daripada waktu Subuh saya menulis sambil harus melakukan perkara-perkara lain seperti hantar dan ambil anak ke sekolah. Jam 3.30 baru ada masa untuk berehat lalu melelapkan mata. Itu yang membuatkan saya kemudian berkejar ke ISTAC.


Sesungguhnya sebulan kebelakangan ini saya sangat sarat dengan membuat penulisan sambil hadir ke majlis-majlis ilmu. Siri cerita tentang pengembaraan pusing Aceh dan utara Sumatera 28 September hingga 4 Ogos belum lagi selesai dah pergi pula pusing Perak 15-18 September disebabkan harus memberikan syarahan/pembentangan di Ipoh tentang hubungan Aceh-Perak. Dah jadi dua set perjalanan perlu ditulis secara bersiri tentangnya. Di celah-celah itu hadir majlis-majlis ilmu lain lalu harus menulis/mengulas juga tentangnya. 

Sudah menjadi kebiasaan kalau tidak dilepaskan cerita tak senang duduk saya. Dan dalam tempoh seminggu ini sahaja sudah dua kali saya menginap di masjid/surau selepas menghadiri majlis ilmu kerana tidak mahu terlepas majlis seterusnya pada pagi keesokannya.


Begitulah saya sejak beberapa lama. Ketika berjalan pusing Aceh dan utara Sumatera 28 Ogos - 4 September ada 2 malam menginap di masjid,  1 malam dalam kereta, 1 malam di pondok madrasah. Ketika berjalan pusing Perak 15-18 September satu malam sahaja menginap di hotel, 2 malam lagi di masjid atau surau di mana saya juga menulis kerana begitu banyak perkara perlu diluahkan/dikongsikan/diselesaikan. Sasaran saya sekarang adalah hendak bagi siap semua yang perlu dilepaskan terutama siri cerita pengembaraan pusing Aceh dan utara Sumatera. Semoga selepas itu dapat memberikan tumpuan penuh pada penulisan tesis di ISTAC yang sudah hampir setengah tahun tidak disentuh. Ini akibat hilang rentak setelah memberikan tumpuan penuh pada penulisan dan penerbitan buku ke-13 saya (keluar dari kilang cetak penghujung Jun lalu). Lihat Ulasan buku KEMBARA EROPAH 1995 dalam akhbar Berita Harian.


Jam 5.23 sampai ke ISTAC. Fikir saya ketika itu tentu telah terlepas lebih 20 minit syarahan.


Masuk ke bilik persidangan untuk syarahan jam 5.28 rupa-rupanya ia baru hendak bermula. Ini kerana Osman menunggu supaya lebih ramai datang. Kelihatan banyak kerusi kosong, mungkin kerana hadirin yang pernah memenuhi bilik minggu lepas terhalang oleh keadaan, hujan lebat, kesesakan jalan raya dan sebagainya...





Tak mengapa. Kita teruskan pada syarahan berdasarkan apa yang dapat diingati dan sedikit yang dapat ditaipkan ke dalam komputer riba (saya buat dalam bahasa Inggeris kerana syarahan dalam bahasa itu). Sesungguhnya tidak dapat dicatatkan kesemuanya kerana tidak dapat menaip cukup laju untuk mengikuti syarahan dengan lancar. Dan menaip itu sebenarnya menganggu pencernaan ilmu.

Sesungguhnya saya ini jenis orang yang mencerna ilmu ibarat menikmati santapan. Ilmu yang dicerna menjadi zat yang membentuk tubuh badan lalu tidak sama lagi rupa dengan apa yng dihidangkan semasa santapan. Namun hasilnya menzahir dalam bentuk tubuh badan juga tenaga pergerakan yang dikeluarkan. Kebiasaan saya adalah mendengar sahaja tanpa membuat catatan... tetap dapat mencerna ilmu tetapi seperti hal tadi, tidak akan sama lagi rupa dengan santapan. Cuma keperluan untuk menyatakan kepada umum bagaimanakah rupanya hidangan santapan itu yang memerlukan agar dibuat catatan, Sekali lagi, biar dikongsikan berdasarkan apa yang ingat juga apa yang dapat ditaipkan.

Osman memberitahu semasa belajar di London (penghujung tahun 60an hingga awal 70an) dahulu dia ada membaca buku Seyyed Hossein Nasr tentang Islam dan sains. Ini menimbulkan minat untuk mengkaji kenapa ramai sarjana Islam menulis tentang klasifikasi ilmu pengetahuan. Sesungguhnya hirarki ilmu memerlukan klasifikasi menurut kepentingan dan keutamaan. Paling rendah adalah ilmu berdasarkan deria biasa atau pancaindera (apa boleh dilihat, disentuh dan sebagainya), paling tinggi adalah ilmu wahyu seperti disampaikan kepada para Nabi.

Untuk makluman Hossein yang kini berumur 83 tahun adalah cendekiawan besar peringkat dunia kelahiran Iran yang sudah melahirkan banyak buku-buku bersifat pemikiran tinggi tentang Islam, falsafah, ketamadunan dan keSufian sejak tahun 60an (atau mungkin lebih awal). Osman pernah memberitahu dalam syarahan minggu lepas bahawa beliau menyambung pengajian dalam bidang falsafah Islam di Temple University, Amerika Syarikat tahun 80an semata-mata untuk berguru dengan Hossein. Dalam syarahan petang semalam seorang pelajar UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) dari Nigeria yang menuntut dalam bidang usul fiqh bertanya tentang kepentingan hirarki ilmu. Osman pun memberikan misalan - usul fiqh yang merupakan prinsip dalam bidang feqah adalah lebih penting  dan tinggi daripada ilmu fiqh atau feqah itu sendiri. Daripada prinsip ilmu baru dapat diterbitkan dan dihuraikan suatu ilmu..

Ditanya tentang berapakah tingkat kesedaran ada atau wujud (how many levels of consciousness) Osman menjawab banyak. Misalnya ketika sedang bertafakur kita boleh tidak sedar orang lalu di hadapan. Itu adalah satu tingkat kesedaran tetapi bukan pada objek nyata di hadapan mata tetapi pada sesuatu yang tidak nampak secara fizikal.Tingkat-tingkat kesedaran diperlukan menurut keadaannya. Sedangkan binatang pun ada kesedaran tentang perkara-perkara tak nampak (intangible objects). Contohnya gajah di Aceh lari masuk jauh ke dalam hutan sebelum berlaku Tsunami (yang meragut nyawa lebih 200,000 orang penduduk di sana). Bagaimana gajah boleh tahu akan berlaku malapetaka?

Para malaikat pula cuma ada satu sahaja tingkat kesedaran. Itulah yang menyebabkan mereka sentiasa berada dalam ketaatan. Sedangkan manusia diuji dengan nafsu rendah kehaiwanan sambil wujud 'panggilan' untuk naik menggapai makna keTuhanan. Ditanya tentang Marxism (pemikiran daripada Karl Max) yang membawa pada sosialisma dan komunisma Osman memberitahu itu semua hasil pemikiran reductionism di mana skop pemikiran Barat menjadi semakin kecil jiwa. Tuhan telah 'ditendang' keluar, agama dianggap candu bagi masyakat. Penghujungnya segalanya dinilai menurut apa yang nampak, dapat dirasai dengan deria dan sebagainya. Inilah yang membawa kepada keadaan dunia sekarang.

Banyak perkara lagi diperkatakan termasuk tentang keadaan ilmu matematik Algebra pada zaman Al-Kindi (hidup 801-873 Masihi). Pada zaman itu Algebra yang merupakan ilmu memanipulasikan simbol dan huruf-huruf sebagai ganti nilai nombor dalam membuat kira-kira bukan satu disiplin ilmu. Pada zaman Al-Farabi (872-950) baru diasingkan menjadi ilmu tersendiri.

Sebetulnya syarahan petang semalam berkisar cuma pada muka surat pertama dan kedua bab pengenalan buku "Classification of Knowledge in Islam" tulisan Osman berdasarkan tesis PhD beliau di bawah penyeliaan Seyyed  Hossein Nasr 1983-1988. Sudah diberitahu dalam artikel sebelum ini iaitu Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan berkenaan yang ke-8 selepas 5 bulan senyap bahawa siri syarahan yang dibuat tentang buku mahu dimulakan kembali daripada muka surat pertama kerana muncul ramai muka baru mahu mengikuti. Dengan itu dan berdasarkan rekod catatan saya syarahan semalam seharusnya boleh disamakan dengan syarahan pertama dan kedua siri 7 bulan lalu. Lihat artikel-artikel berikut :-





Namun hakikatnya tidak begitu. Walaupun terdapat perkara-perkara diulang banyak juga muncul perkara dan ilmu baru. Ini boleh berlaku secara spontan dalam menerangkan suatu ayat dalam buku juga sebagai maklum balas akibat proses soal jawab. Perkara atau lebih tepat, pendedahan paling menarik dalam syarahan semalam adalah apabila Osman bercerita bagaimana kajian untuk PhD melibatkan 3 orang tokoh besar silam Islam menyebabkan beliau makan tidur dengan pemikiran dan bacaan tentang mereka.

"Sampai saya bermimpi berjumpa dengan Imam Al-Ghazzali," kata Osman. "Saya belum pernah memberitahu ini kepada sesiapa," dia menambah.

Osman senyap seketika. Kelihatan ada air muka sayu mengenangkan perkara.

"Saya bermimpi cuma ada kami berdua di padang pasir kosong. Saya bersolat di belakang Imam Al-Ghazzali. Entah apakah maknanya?"

Saya faham ini kerana sudah mengalami banyak pengalaman mistik selain mimpi-mimpi bermakna, bukan sekadar mainan tidur. Dalam mengupas pemikiran Al-Ghazzali beliau ada menyebut bagaimana imam besar dunia Islam yang hidup tahun 1058-1111M itu dapat menguasai ilmu pemikiran rasional diikuti falsafah namun mengangkat lebih tinggi ilmu luar-rasional tanpa logik akal berdasarkan pengalaman mistik ataupun spiritual yang biasa dialami kaum Sufi, pengamal ilmu Tawasuf. Ini adalah hasil selalu melakukan penyucian diri. Ia bukan ilmu akal biasa yang terbit daripada penaakulan atau kekuatan fikiran tetapi ilmu yang disampaikan atau diberi faham tanpa proses fikir pun kerana usaha mendekatkan diri kepada Ilahi. 

Merujuk pada hal ini mimpi boleh sahaja membawa makna Osman sudah mengikut manhaj atau jalan al-Ghazzali lalu ini diiktiraf atau diterima. Bersolat berduaan di padang pasir tanpa ada orang lain dan kosong pada saya menunjukkan ia kerja sepi. Tidak ada orang lain melakukannya (mengikuti manhaj al-Ghazzali)... sekurang-kurangnya pada waktu itu dan dalam lingkungan pandangan mata kasarnya. Untuk pengetahuan Osman yang merupakan Sheikhul Kuliyyah di ISTAC adalah pemegang kedua kursi al-Ghazzali di institusi ini. Pemegang pertama adalah Profesor Tan Sri Syed Naquib al-Attas iaitu pengasas ISTAC. Lihat Gagasan baru ISTAC - Memajukan perbandingan epistemologi, ketamadunan dan pengajian masa hadapan. Cukup perkongsian daripada saya.