Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, February 19, 2021

Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Usaha awal menggali kembali ingatan

Salam awal pagi Jumaat 7 Rejab, Jumaat pertama bagi bulan Allah SWT tahun ini. Kembali pada cerita-cerita perjalanan atau kenangan perjalanan lama demi melengkapkan isi senarai 50 perjalanan terjauh dan 11 istimewa. Kali ini biar diputar masa jauh ke belakang sehingga lebih 30 tahun lalu. Biar juga dimulakan satu siri baru walaupun kecil sebelum dijadikan kompilasi.

Merujuk pada artikel Akibat PKP - Persediaan untuk senarai 50 perjalanan terjauh dalam ingatan yang dipersembahkan 2 minggu lalu. Ada disebut bahawa antara kompilasi yang perlu dibuat untuk melengkapkan senarai melibatkan cerita-cerita tentang perjalanan berbasikal ke separuh Semenanjung sekitar tahun 1990.  Carian kata kunci  terhadap arkib artikel di blogspot ini pula menunjukkan ia pernah disebut sekali. Dalam artikel Kuala Terengganu dan makam-makam lamanya... Tapak untuk cerita ke Kuala Berang...yang ditulis hampir 13 tahun lalu ada disebut begini...


Adapun saya pernah ke Kuala Terengganu sekurang-kurangnya 10 kali. Kali pertama adalah sekitar tahun 1988 dengan menaiki basikal lumba mengikuti satu rombongan menjelajah basikal mengelilingi separuh Semenanjung Malaysia selama hampir 2 minggu, kali kedua ketika mengembara seorang diri menaiki motosikal besar tahun 1997 mengelilingi Semenanjung dalam tempoh satu setengah bulan...

Selama ini saya fikir pernah menyebut tentangnya walau sepintas lalu dalam siri trilogi buku "Berpetualang ke Aceh" yang ditulis lalu diterbitkan sendiri tahun 2006 hingga 2007. Bila disemak betul-betul melalui carian kata kunci rupa-rupanya tidak ada. Nampaknya begitu banyak perkara yang perlu diingati untuk menerbitkan penceritaan yang bermakna. Oleh itu biar artikel mukadimah atau pengenalan ini menjadi medan awal bagi menggali ingatan setakat yang mampu.


--------------


Dalam artikel Akibat PKP - Persediaan untuk senarai 50 perjalanan terjauh dalam ingatan saya menyebut perjalanan berlaku sekitar tahun 1990 sedangkan dalam artikel Kuala Terengganu dan makam-makam lamanya... Tapak untuk cerita ke Kuala Berang... disebut pula sekitar tahun 1988. Sekarang biar dicari tempoh waktu sebenar. Ini boleh dibuat berdasarkan perkara-perkara berikut :-

1. Ketika itu saya sedang melanjutkan pelajaran ke peringkat A Level di PPP/ITM (Pusat Persediaan Pelajar bagi mengambil ijazah di luar negara, di bawah Institut Teknologi Mara yang ketika itu belum menjadi universiti). Saya masuk selepas pertengahan tahun 1988 berdasarkan keputusan baik SPM (peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia) yang diduduki ketika penghujung Tingkatan Lima di sekolah menengah tahun 1997.

2. Ketika perjalanan berlaku tempat kami belajar terletak di Seksyen 17, Shah Alam sedangkan kami duduk asrama di Seksyen 18. Perjalanan bermula dari asrama dan berakhir di situ. Semasa mula masuk program tahun 1988 kampus kami adalah sejumlah rumah kedai sewa di Damansara Utama, Kuala Lumpur. Lebih setahun kemudian baru berpindah ke Shah Alam.

3. Perjalanan dibuat bersama sejumlah pelajar junior yang menyertai program selepas pertengahan tahun 1989. Saya adalah dari Batch 7, mereka Batch 8. Ketika mereka masuk kami semua masih lagi di Damansara Utama.

4. Saya sempat mengambil satu kertas awal peperiksaan A Level iaitu bagi apa yang dipanggil sebagai January Paper pada bulan Januari tahun 1990. Ketika itu kami telah berpindah ke Shah Alam. Sekitar sebulan dua kemudian saya dibuang keluar daripada program akibat telah melakukan terlalu banyak kesalahan disiplin.

5. Satu perkara yang baru diingati dalam seminggu lalu sedangkan penceritaan kenangan sudah mula bermain dalam kepala sejak lebih sebulan lalu adalah kami ada singgah di pantai sekitar Cherating di Kuantan kalau tak salah lalu mendapati kedai-kedai ditutup, seingat saya sebab musim tengkujuh. Sedangkan musim tersebut cuma berlaku sekitar bulan Disember.

6. Perjalanan berlaku pada waktu cuti panjang, nampaknya cuti semester. Dalam setahun cuma ada dua kali sahaja cuti semester iaitu pada pertengahan diikuti hujung tahun.

Mengambil kira semua ini boleh dianggarkan bahawa perjalanan berlaku pada penghujung tahun 1989, besar kemungkinan bulan Disember. Rasanya ketika itu cuti sebulan. Satu perkara yang baru teringat sekitar waktu Maghrib malam Jumaat tadi adalah terdapat seorang daripada batch saya turut bersama dan beliau dikenali sebagai Kawi. Yang lain semua adalah junior Batch 8. Mengenangkan ini teringat bagaimana ketika menginap sebilik di sebuah hotel di Kelantan (atau mungkin di Terengganu? yang pasti selepas menjejakkan kaki ke Kelantan) saya seronok berbual mengajuk loghat Kelantan. Ini memandangkan ketika itulah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Kelantan (juga di Terengganu) lalu mendengar orang ramai bercakap dalam loghat itu. Sebelum itu setakat pernah mendengar orang bercakap loghat Kelantan di Kuala Lumpur tetapi tidaklah ramai.

Sebelum itu juga kawasan Pantai Timur yang pernah dijejaki seingat saya adalah cuma di Kuantan, Pahang juga Mersing dan Desaru di Johor. Ke Kuantan itu untuk melawat saudara mara, ke Mersing mewakili sekolah (Sekolah Menengah Sains Johor tahun 1983-1986) dan daerah Kluang bermain ragbi. Ke Desaru pula pada zaman kanak-kanak untuk mandi laut bersama keluarga. Jangkauan perjalanan saya ketika itu lebih pada Muar (tempat lahir dan membesar) membawa ke Johor Bahru kemudian masuk ke Singapura, Muar ke Kluang, Muar ke Kuala Lumpur juga ke Raub, Pahang. Semua ini untuk melawat saudara mara. Sesekali dan jarang-jarang ke Teluk Intan, Perak yang ada rumah saudara juga. Pernah ke Cameron Highlands sekali sahaja kalau tak salah untuk makan angin. Sementara perjalanan paling jauh pula adalah apabila dibawa bapa bersama ibu dan adik-naik naik ke utara sehingga masuk ke sempadan Thailand (di Bukit Kayu Hitam ke di Padang Besar, saya kurang pasti). 

Tetapi itu semua cerita sebelum tamat Tingkatan Lima. Selepas itu saya masuk ke PPP/ITM sedangkan untuk senarai 50 perjalan terjauh dan 11 istimewa ini tumpuan harus hanya diberikan pada perjalanan-perjalanan selepas meninggalkan sekolah menengah penghujung tahun 1987. Yang pasti perjalanan berbasikal tahun 1989 itu adalah perjalanan darat paling jauh pernah dibuat sehingga beberapa tahun selepas itu. Ini kerana ia meliputi separuh Semenanjung dan lakaran ringkas menggunakan Google Map menunjukkan jaraknya adalah 1,263 km. Lihat peta atas.

Ini adalah lakaran ringkas berdasarkan had maksimum sehingga 10 titik tempat sahaja boleh dihubungkan dalam satu peta Google Map. Kalau dicampur jarak berpusing ke sana sini dalam suatu bandar harus melebihi 1,300 km. Apapun perjalanan melibatkan berbelas basikal lumba. Walaupun sudah lama lupa perkara hati menyatakan ia melibatkan lebih 13 buah basikal tapi tak sampai 20. Terbit nombor 18 dalam kepala. Selain itu kami diiringi sekurang-kurangnya sebuah van panjang.

Sebanyak mungkin butiran akan cuba diingati apabila cerita dipanjangkan nanti. Buat masa ini tempat bermalam yang masih ingat dalam kepala cuma rumah seorang peserta di Tanah Merah, Kelantan. Bab hotel di Kelantan (ke Terengganu?) yang mana saya seronok mengajuk loghat Kelantan bersama kawan yang dikenali sebagai Kawi pula baru teringat Maghrib tadi. Entah di manakah lagi kami ada menginap sedangkan perjalanan memakan masa lebih seminggu? Insyaallah akan dikongsikan apabila ada kelapangan dan ilham. Untuk pengetahuan ini adalah artikel ke-2,002 di blogspot ini. Sekian wassalam.


Nota tambahan (ditulis jam 1.31 pagi) - Selepas memuatnaik artikel baru tersedar bahawa peta yang diberikan awal tadi kurang tepat. Ini kerana Google Map secara automatik telah meletakkan laluan pantai dari Seksyen 18, Shah Alam ke Ipoh sedangkan yang digunakan adalah laluan utama berupa jalan lama Kuala Lumpur ke Ipoh di pendalaman. Begitu juga halnya dari Kuala Terengganu ke Kuantan. Seingat saya kami mengambil laluan pantai sedangkan Google Map meletakkan laluan pendalaman. Selain itu saya sebetulnya kurang pasti laluan manakah yang digunakan untuk bergerak dari Tanah Merah ke Kota Bharu kemudian Kota Bharu ke Kuala Terengganu. Peta baru di atas ini harus cukup dekat pada kebenaran.


Thursday, February 18, 2021

Islam sebagai jalan pertengahan, keseimbangan dan kelestarian

OK. Keluar lagi daripada cerita-cerita perjalanan. Masuk bab majlis ilmu.

 

Dua hari lalu berlangsunglah majlis ke-empat dalam siri syarahan penglibatan masyarakat oleh Profesor Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar, guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Syarahan diadakan sebulan sekali sejak November tahun lalu. Lihat artikel-artikel berikut :-

1. Islam sebagai satu jalan ilmu (Nov 2020)

2. Islam sebagai jalan berkasih sayang (Dis 2020).  


Tajuk bahasa Inggeris syarahan kali ini boleh diterjemahkan sebagai "Islam Sebagai Jalan Pertengahan, Keseimbangan dan Kelestarian".  Tidak seperti dua syarahan terdahulu di mana saya terlepas akibat terlupa masa lalu harus mengikuti melalui rakaman kali ini saya lebih bersedia di hadapan komputer.


Kelihatan Osman yang sudah berumur 75 tahun memulakan bicara. Rindu juga rasanya sudah lama tidak bersemuka secara berhadapan di ISTAC. Kali terakhir adalah ketika menghadiri syarahan beliau dalam siri "Classification of Knowledge in Islam" pada 11 Mac 2020. Seminggu selepas itu iaitu bermula pada 18 Mac seluruh negara Malaysia berada dalam perintah pergerakan terhad (restricted movement)  akibat wabak virus Covid-19. Lihat  Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Antara fakulti universiti dan fakulti yang wujud dalam diri manusia.

Sejak itu bangunan ISTAC ditutup kecuali untuk urusan penting di pejabat lalu tidak ada lagi syarahan diadakan secara berhadapan di sana malah hendak bertandang pun tak dapat. Untuk pengetahuan syarahan bersiri tersebut secara rata diadakan seminggu sekali bermula Mac 2019. Ia dibuat berdasarkan buku dengan tajuk berkenaan daripada penulisan PhD beliau lebih 30 tahun lalu. 



Satu paparan menunjukkan beberapa orang yang mengikuti syarahan. Antara yang kelihatan adalah  Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah dan pengarah FINAS (Perbadanan Filem Nasional Malaysia) Ahmad Idham (sudah bergelar Doktor Falsafah rupanya, dahulu pelakon dan pengarah filem). Turut kelihatan nama Ramli Ngah Talib (Tan Sri, mantan Menteri Besar Perak) tapi kali ini tidak dibuka paparan video muka. Untuk makluman syarahan-syarahan Osman sering diikuti orang-orang ternama dan berkedudukan tinggi di Malaysia juga dari luar negara.

Terus pada isi syarahan. Saya kongsikan secara 'lebih kurang' ya. Disebutlah tentang perkataan bahasa Inggeris "middleness" yang secara harfiahnya bermaksud pertengahan dalam bahasa Melayu. Perkataan Arab popular yang digunakan untuk membawa maksud ini adalah Wasatiyah. Oh, sebenarnya konsep middleness dalam syarahan (kerana diadakan dalam bahasa Inggeris) itu sendiri merujuk pada perkataan Wasatiyah.

Ia turut diberikan terjemahan bahasa Inggeris "moderation" oleh beberapa pihak (saya tidak pasti apakah perkataan bahasa Melayu yang sesuai). Cendekiawan Islam terkenal antarabangsa, almarhum Profesor Ismail al-Faruqi pula menterjemahkannya sebagai "golden mean". Ini merujuk pada satu istilah bersifat matematik yang diperkenalkan melalui dunia falsafah Yunani purba sekitar 2,500 tahun lalu. Ia membawa maksud satu titik pertengahan yang tidak semestinya betul-betul di tengah tetapi membawa keseimbangan pada suatu objek mahupun perkara. 

Kata al-Faruqi, Islam adalah agama "golden mean". Beliau juga menyebut Islam adalah agama keseimbangan. Osman sendiri lebih menyukai perkataan "middleness" selain "golden mean" berbanding "moderation". Kata beliau perkataan moderation sudah sering disalahgunakan lalu disilap erti. 

Tambahnya middleness yang boleh diterjemahkan sebagai pertengahan boleh terpakai daripada sudut geografi dan fizikal. Surah Al-Baqarah ayat 142 yang terkait dengan ayat 143 pun dirujuk. Ia menyatakan tentang peristiwa pertukaran kiblat umat Islam dari Baitul Maqdis ke Mekah (ketika itu umat Islam sedang berpusat di Madinah lalu pertukaran adalah sangat drastik iaitu daripada menghadap ke utara terus berpusing ke arah selatan). Ini dikaitkan dengan cerita-cerita tradisi yang meletakkan Mekah sebagai pusat fizikal bumi.

Yang pasti Mekah memang pusat spiritual atau kerohanian bumi. Maka dikaitkanlah dengan middleness atau pertengahan sebagai makna Wasatiyah. Disebut pula tentang pentingnya menjaga solat pertengahan (Solatan Wusta) diikuti apakah yang ideal tentang pertengahan. Ini membawa pada konsep keseimbangan yang terkandung dalam makna Wasatiyah.

Disebutlah bahawa Al-Quran ada menyatakan orang Islam sebagai "umat pertengahan". Diterangkan tentang jangkauan semantik perkataan Wasatiyah atau Wasatah yang membawa makna sangat luas, antaranya adalah untuk menjadi yang terbaik dalam sesuatu, bukan sekadar biasa-biasa. Disebut 4 ideal Wasatiyah serta ulasan yang saya ringkaskan seperti berikut :-  


1. Memimpin semangat Wasatiyah - Dengan cara selalu dekat pada pusat. Mekah sebagai pusat spiritual bumi dirujuk. Ia adalah fungsi jiwa (saikologikal) yang sangat penting bagi umat Islam.

Dalam ilmu fizik ada konsep pusat graviti (centre of gravity). Dalam dunia kerohanian juga ada pusat graviti yang tidak lain adalah hati. Sehingga dikatakan hati itulah tempatnya Arash Allah. Dengan itu wujudnya keseimbangan yang sesetengah ulamak kaitkan dengan perkataan Arab Tawazun. Secara teologi (ilmu keTuhanan) Tuhan adalah pusat segala sesuatu. Oleh itu Wasatiyah bermakna harus berada di pusat, dekat dengan Tuhan...

2. Menjadi adil - Cintakan keadilan. Rasulullah SAW pernah ditanya tentang erti Wasatiyah lalu baginda menjawab, menjadi adil. Jadi amalkan keadilan.

3. Al-Khiarah - Menjadi yang terbaik. Terbaik dalam sesuatu. Menjadi yang utama dalam masyarakat (to be cream of society) - khairun ummah (umat terbaik). Menjadi cemerlang.

4.  Ini terkait dengan perkara 1. To be endowed with sense of proportion (terjemahan saya, memiliki rasa kesesuaian suatu perkara). Osman memberi contoh peribahasa Melayu "Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali." Disebut pula bahawa perkataan Pada itu berasal daripada bahasa Pali (bahasa lama benua Hindi) yang memiliki cangkupan makna yang sangat luas (pervasive word). Ini termasuk memahami keutamaan - Tahu apa yang patut didahulukan, apa yang patut dikemudiankan.


Maka disebutlah tentang perkataan Arab Tawazun (yang membawa makna keseimbangan itu). Kata Osman daripada segi linguistik ataupun bahasa ia membawa makna bergerak ke pusat. Sesungguhnya untuk menjaga kedudukan pusat graviti spiritual kita adalah sangat susah. Ia adalah satu proses dinamik yang sentiasa berjalan.

Ummatan Wasatan (umat pertengahan merujuk pada umat Islam) harus selalu memiliki sifat pertengahan. Oleh itu kita juga harus tahu apakah sifat berlawanan yang boleh menarik kita keluar menjauh dari pusat. 


Ini boleh disimpulkan kepada 2 bentuk halangan :-


1. Keadaan dunia luar - Terlalu banyak maksiat, terlalu banyak perkara negatif menarik kita ke banyak arah berlainan. 

2. Keadaan roh (dalaman)  - Hawa nafsu, syahwat yang boleh membawa kepada perbuatan maksiat. Imaginasi (khayalan). Fikiran yang tidak tetap, selalu melayang. Ini berlaga dengan keperluan sebenar diri.

Dua perkara ini saling berinteraksi. Ia boleh membawa kepada ketidakseimbangan diri. Kalau teruk boleh menjadi penyakit mental. Hal ini sedang meningkat. Manusia malah boleh membunuh diri. Ini akibat runtuhnya sistem individu.

Jadi bagaimana hendak mencapai 'pertengahan'? Kita tidak boleh berharap pada diri sendiri, Kita perlukan agama, Tuhan. Bukan sebarang agama tetapi yang dapat membawa pada pertengahan. Bagi orang Islam kita mengikut Al-Quran, Syariah. Saya rasa cukuplah perkongsian. Untuk penerangan lebih lanjut sila ikuti rakaman majlis di sini.


Monday, February 15, 2021

Kenangan projek dokumentari "Daulah Melayu" 2015-2016

Salam hari Isnin 3 Rejab 1442 Hijriah. Hari ini, setelah beberapa lama blogspots saya yang lain mencapai jumlah 2,000 artikel setiap satu (BERPETUALANG KE ACEH pada 26 September 2019, SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) pada seminggu lebih awal) baru blogspot CATATAN SI MERAH SILU dapat mencapai jumlah yang sama. Dipersembahkan satu lagi artikel kompilasi untuk melengkapkan isi senarai 50 perjalanan terjauh dan 11 istimewa. Kali ini tentang "Daulah Melayu".


"Daulah Melayu" merupakan satu projek dokumentari bersiri yang bertujuan untuk memaparkan kehebatan tamadun Melayu lama sambil mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Dimulakan tahun 2015 ia telah membawa saya mengembara merata di Semenanjung Malaysia dan sedikit di Indonesia. Sepatutnya saya yang bertugas sebagai hos dan penyelidik dibawa ke lebih banyak tempat dan lebih jauh lagi hingga ke beberapa negara termasuk ke kota London, tempat saya mengambil ijazah matematik tahun 1991-1995. Namun pertengahan 2016 berlaku suatu perkara menyebabkan saya meninggalkan projek. Sejak itu tiada lagi khabar tentangnya sehingga kini. 

Artikel ini mengumpulkan semua cerita yang pernah dibuat tentang penglibatan saya dalam projek di blogspot. Turut dikumpulkan pautan bagi beberapa artikel yang kelihatan tiada kena-mengena tetapi sebenarnya sangat berkaitan kerana menjadi asbab atau kesinambungan berlakunya perkara. Sebetulnya artikel-artikel berkenaan pernah dikumpulkan sehingga ke tahap tertentu melalui artikel Menjayakan projek dokumentari Daulah Melayu Oktober 2015 diikuti Daulah Melayu di Jawa Timur - Baru buat kompilasi Januari 2016. Selepas itu beberapa artikel lagi telah dibuat tentang projek. Sekarang baru ada kompilasi yang cukup lengkap.


Hari-hari awal


3. Perjalanan ke-7 di Aceh - Satu lagi tawaran tak disangka

4. Konvensyen Ketamadunan Dunia 1.0 di DBP

5. Up balik : Kenangan zaman UK


Gerak mula terzahir

1. Forum Menafasi Pusaka Kekuatan Umat Melayu Akhir Zaman di Perpustakaan Shah Alam

2. Mengangkat Daulah Melayu pada HIKMAH Seri Menanti 4 April

3. Tentang rancangan "Daulah Melayu" dan atur cara terbaru HIKMAH Seri Menanti

4. HIKMAH Seri Menanti - Mengisi "Daulah Melayu" sambil mengalakkan anak muda berani bersuara


Mula menjadi hos

1. Ke Pulau Pinang untuk mendengar pembentangan Oppenheimer

2. Daulah Melayu - Penggambaran untuk crowd funding

3. Daulah Melayu - Penggambaran untuk crowd funding lagi...


Meninjau lokasi dari Pantai Timur ke Selatan

1. Daulah Melayu - Recce trip ke Terengganu

2. Daulah Melayu - Tokku Paloh dan Batu Bersurat Terengganu

3. Daulah Melayu - Tarikan batu bersurat dan orang yang menulisnya

4. Daulah Melayu - Bergegas ke Pekan dan Kota Tinggi

5. Daulah Melayu -Sekitar Kota Tinggi dan Johor Lama

6. Daulah Melayu - Memohon restu Sultan Alauddin di Pagoh


Bermulanya penggambaran di luar Lembah Klang

1. Daulah Melayu - Ke Kedah untuk outdoor shooting pertama, naik Gunung Jerai

2. Daulah Melayu - Jejak industri besi purba di utara

3. Daulah Melayu - Ke Jeli dan Selatan Thailand

4. Lawatan lapangan HIKMAH Beruas, shooting "Daulah Melayu" dan pertukaran lokasi acara

5. Beraya awal minggu ke-3 ganti shooting Daulah Melayu

6. HIKMAH Beruas - Busana, makanan, pedang dan mimbar. Menyelesaikan hal tertunggak...

7. HIKMAH Beruas - Lawatan lapangan dan konvoi kawan-kawan



Penggambaran pertama di luar negara - Jawa Timur

2. Daulah Melayu di Jawa Timur - Penggambaran spontan di pesantren Pasuruan

3. Daulah Melayu di Jawa Timur - Antara penggambaran sekitar pesantren dan majlis hol Wali Songo

4. Daulah Melayu di Jawa Timur - Daripada Sayyid Jamadil Kubro ke Maulana Malik Ibrahim

5. Daulah Melayu di Jawa Timur - Sunan Giri, panggilan Raden Santri dan Sunan Ampel


Kembali ke sekitar Semenanjung

1. Menggamit warisan Daulah Melayu di UPM

2. Daulah Melayu di Melaka - Menggamit aura lama istana

3. Daulah Melayu di Melaka - Legasi Hang Tuah. Bersilat di bawah naungan Pulau Besar

4. Daulah Melayu di Melaka - Dunia Melayu Dunia Islam dan gambaran Kota Melaka 500 tahun lalu

5. Daulah Melayu di utara - Sekitar Bayan Lepas dan Lembah Bujang

6. Daulah Melayu di utara - Dari Lembah Bujang dan sekitarnya ke Lenggong, Perak

7. Daulah Melayu di utara - Tasik Raban, Kota Tampan dan gua-gua purba di Lenggong

8. Membawa Daulah Melayu dan HIKMAH ke Akademi Silat