Merujuk kepada artikel Kenapa webinar "Perjanjian Pangkor Setelah 151 Tahun : Satu Penilaian Semula" mahu diadakan 20 Januari 2025 yang dipersembahkan petang Jumaat lalu 10 Januari 2025. Penemuan atau lebih tepat peringatan yang diperolehi akibat penyediaan artikel membawa kepada hantaran berikut dikongsikan dalam Facebook bersama rakaman video...
Malam itu saya menyemak kembali bagaimana dapat melakukan webinar tentang Laksamana. Setelah dapat mengingatkan cara timbul rasa untuk mencuba lalu membuka "meeting room" Zoom. Selesai itu dikeluarkan hantaran undangan berikut :-
Hantaran dibuat cuma 7 minit sebelum test session atau ujian bermula jam 10 malam. Hasilnya dikongsikan melalui hantaran pagi Sabtu 11 Januari...
Untuk makluman ujian sekadar menggunakan dokumen dalam bentuk PDF juga gambar dalam format JPG untuk paparan bagi menyokong pembentangan. Tidak ada slaid Power Point seperti biasa dilakukan orang. Saya pernah buat lebih kurang ketika akhir sekali membentang 5 bulan lalu, dalam majlis fizikal yang juga berlangsung secara atas talian. Ada menggunakan PDF selain slaid. Walaupun berlaku sedikit gangguan rentak ketika hendak bertukar paparan tidaklah menimbulkan sangat masalah Lihat Diskusi buku "Adam (a.s.) and Origin of Man" di ISTAC berlangsung dengan jayanya 15 Ogos.
Cuma terlupa ketika itu ada pihak memantau dan menjaga perjalanan acara. Saya cuma perlu memberikan tumpuan pada pembentangan. Dalam ujian baru ini perlu membuat semua secara bersendirian kerana itulah yang akan dilakukan dalam webinar akan datang. Harus memantau sendiri melalui maklum balas, bagaimanakah rupa paparan yang diterima orang. Ini kerana apa yang dipaparkan dalam komputer riba saya tidak semestinya sama dengan apa yang orang lain lihat.
Mengambil iktibar daripada masalah paparan tidak sama yang timbul dalam ujian, antaranya disebabkan harus bertukar daripada PDF ke PDF juga JPG didapati adalah lebih baik segala yang mahu dipaparkan dibuat dalam bentuk slaid. Ini pun diusahakan sehingga lewat malam. Lalu dibuat lagi ujian jam 9.15 Sabtu malam Ahad. Kali ini tanpa meminta orang lain terlibat.
Cuma ada saya sahaja membentang dan isteri melihat melalui telefon pintar. Itupun pakai telefon saya kerana isteri tak install Zoom dalam telefon beliau. Hasilnya ternyata lebih baik lalu dikongsikanlah hantaran berikut di FB...
Tentang masalah suara berdengung, didapati ia disebabkan suara pembentangan yang keluar daripada telefon bimbit. Kalau dikecilkan pun masih ada masalah. Selain itu didapati ada keperluan agar rakaman yang dibuat melalui Zoom (tanpa rakaman bagaimana hendak diabadikan majlis untuk tontonan kemudian?) cuma dimulakan setelah slaid pertama dipaparkan.
Untuk ujian-ujian ini saya telah meletakkan setting mulakan rakaman sebaik sahaja sesi bermula. Ini kerana takut berulang masalah semasa akhir sekali membuat webinar sendiri lebih setahun lalu - Tidak dapat merekodkan sesi soal jawab kerana tidak dapat menemui butang untuk merakam semasa sesi berlangsung. Lihat Dari Webinar impromptu Laksamana Muhammad Amin ke perkongsian tentang ketokohan dan perjuangan di Book Haven.
Lalu dibuatlah satu lagi ujian bermula sekitar jam 10.15. Kali ini tanpa meletakkan setting merekod secara automatik. Ini kerana mahu rakaman dimulakan setelah slaid pertama, slaid pengenalan terpapar. Cuma didapati kalau dipaparkan penuh skrin iaitu selepas menekan butang/ikon slide presentation tidak dapat ditemu butang rakaman. Cuma dapat ketika slaid dipaparkan kecil dalam paparan induk Power Point yang menunjukkan ikon-ikon suntingan.
Beginilah hasilnya. Cukuplah untuk merasa yakin boleh melakukan pembentangan sebaik mungkin walaupun harus bersendirian melaksanakan apabila sampai waktu. Isteri boleh memberikan tumpuan membuat Facebook Live menggunakan telefon beliau bagi memaparkan perjalanan majlis dari sudut lain, bukan seperti yang dipaparkan melalui Zoom.
Oh. Kembali pada maklum balas yang dipinta dalam hantaran pertama yang ada rakaman video. Tentang jam berapakah harus dimulakan webinar 20 Januari nanti. Ramai mencadangkan 9.30 malam. Ada yang mencadangkan jam 9. Ada pula kata mana-mana pun boleh. Saya pun mencadangkan jalan tengah iaitu 9.15 malam. Semua bersetuju.
Lewat petang sebelum Maghrib dibuka "meeting room" untuk webinar sebenar. Disebabkan had masa 40 minit kerana menggunakan Zoom percuma dipecahlah kepada dua sesi iaitu pembentangan bermula jam 9.15 malam, soal jawab menyusul jam 10. Selepas itu diwar-war bersama slaid pertama seperti berikut...