Dari makam Sultan Alauddin kami kembali ke jalan besar menghala ke hulu daerah Muar...
Tidak jauh selepas Pagoh terlihat bangunan masjid yang agak menarik ini. Kami pun singgah sebentar, lagipun Al-Rasyid baru saja habis 'yak'. Lihat artikel Masjid jamek (Main mosque of) Paya Redan, Pagoh di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).
Ada simpang ke kanan yang akan membawa lebih dekat ke Sungai Muar.
Rujuk Artikel ke 555: Betul ke keluarga saya dahulu menyimpan Taming Sari? Apa pula kena-mengena dengan Sultan Malikus Salih? yang dibuat sebaik sahaja selesai meluahkan aktiviti hari kedua saya di Aceh dalam lawatan Jun 2009. Artikel ke 555 blogspot BERPETUALANG KE ACEH pula bertajuk A token from Brunei..., dibuat Jumaat lepas selepas kembali dari Brunei hari Ahad. Blogspot itu kini memiliki 556 artikel dengan artikel terbaru bertajuk My second visit to the tomb of Teungku Chik di Tiro merujuk kepada seorang ulamak pahlawan Aceh yang sering dilukis memiliki sebilah rencong tersisip di pinggang. Blogspot saya yang lagi satu iaitu SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) cuma memiliki 395 buah artikel setakat ini lalu tidak boleh diambil-kira...
Tempat seterusnya dipanggil Liang Batu.
Sungai di hadapan mengalir masuk ke Sungai Muar...
Mengenangkan perkara tersebut saya tergerak untuk mengekori jalan kampung hingga ke hujung.
Lalu diberitahu bahawa di seberang ini terletak kawasan yang dipanggil Kundang.
Ke hadapan sedikit terdapat sebuah tanah perkuburan yang entah kenapa mahu saya lihat lebih dekat. Begitu juga yang berlaku ketika pertama-kali sampai di sekitar ini lebih 2 tahun lalu. Cuma kali ini saya merasakan mungkin ia ada kena-mengena dengan longgokan tanah dengan 2 batang pokok mengapitnya. Apakah ini menandakan di situ terletak satu makam purba?
Komen pertama...
Menurut catatan karya Ahlul Bait.Islam dah sampai di Nusantara Tahun 30 Hijrah lagi iaitu sekitar zaman Syaidina Othman.Kira-kira tahun 650 masihi.Lengkap dgn catattan bukan cerita mulaut jer tu....
Di Sala pada masa tu dah ada pangkalan dan jeti2 pelabuhan,pedagang2 dari Arab,parsi dan lain2 bangsa Timur Tengah.
Sala=Sulawesi.
Tapi cerita ni tak leh pepanjang...buka sikit jer.
Kalau ke Pekan pagoh jgn lupa berbuka Mee Rebus kaw-kaw punya!!!!
Reaksi saya...
Orang Arab dan Parsi dah sampai ke Nusantara sejak beribu tahun. Alam Melayu ni kira jalan tengah route perdagangan antara Timur dan Barat, Timur merujuk kepada China dan kawasan sebelah sana termasuk Indochina, Korea dan Jepun, Barat merujuk pada India,Parsi, Arab juga benua Eropah.
Jadi kedatangan Islam pada zaman Saidina Othman tu kira natural atau semulajadi. Pedagang2 Arab yang sudah Islam cuma membawanya ke Tanah Melayu dan memang ada disebut tentang raja Srivijaya yang memeluk Islam.
Namun rekod catatan seperti boleh dibaca dalam buku teks sejarah peringkat universiti sekadar menyebut rajanya sahaja masuk Islam. Walaupun ada juga disebut Srivijaya itu kemudian dikenali sebagai Sribuza Islam cerita ini hilang begitu sahaja selepas itu. Jadi tiada jaminan kerajaan itu terus Islam atau rakyatnya mengikut sekali. Mungkin kerana selepas Raja Islam itu mangkat yang lain kembali menyembah berhala dan sebagainya? Wallahualam.
Apapun penempatan2 Islam tetap wujud di Nusantara setakat itu tapi kerajaan? Ini memerlukan seluruh jentera utama satu kerajaan, raja dan seluruh istana, para pembesar, kebanyakan rakyat memeluk Islam dan kerajaan menjalankan undang2 Islam baru boleh diakui ianya kerajaan Islam.
Dalam keadaan ini para sarjana pada mulanya cuma mengakui Samudera-Pasai yang muncul pertengahan abad ke 13 Masihi sebagai kerajaan Islam pertama di Nusantara. Kemudian baru mereka menerima Perlak telah Islam sejak tahun 840 Masihi. Sumber lain pula menyebut kerajaan Jeumpa di Aceh sudah Islam sejak 770 Masihi tapi itu belum diterima semua pihak. Jadi walaupun betul Srivijaya telah menerima Islam pada tahun 650 Masihi keberadaanya sebagai kerajaan Islam belum diterima semua kerana selepas itu sejarah mencatatkan ia kembali mengikut ajaran Buddha dan sebagainya, bukan seperti Perlak dan Samudera-Pasai yang diketahui terus-menerus menjunjung Islam sebagai agama rasmi kerajaan.
Selepas itu baru terdapat papan-tanda ini...
Komen kedua (menyusul selepas komen pertama)...
Jadi siapa dulu yang datang bawa islam ke rantau Sini?
Syiah atau Sunni dulu kira tak berapa tepatlakan?
Zaman Othman belum ada lagi 2 mazhab tu...
Reaksi saya...
Bab Sunni atau Syiah, siapa dahulu membawa Islam tidak muncul kerana dalam tempoh 100-200 Hijrah belum lagi muncul istilah Sunni Syiah. Ingat, apa yang dipanggil Sunni atau Al Sunnah Wal Jamaah itu muncul setelah ada mazhab yang 4 dan ini cuma berlaku pada zaman Bani Abbasiyah, lebih 100 setelah Rasulullah wafat. Apa yang dipanggil Syiah pula lebih merujuk kepada Syiah Imam 7 atau Syiah 12, golongan yang tidak berpegang kepada Mazhab yang 4 tetapi memegang mazhab sendiri atas nama Ahlul Bait.
Sekali lagi klasifikasi ini belum wujud ketika Islam pertama kali sampai ke Alam Melayu. Masalahnya ramai orang masih menggunakan terma Sunni dan Syiah untuk menerangkan apa yang berlaku dan ini tidak betul langsung, sepertimana ada yang menyebut pada tahun 804 Masihi telah muncul satu rombongan Syiah Alawiyah yang dipimpin Nakhoda Khalifah ke Perlak padahal perkataan Alawiyah itu merujuk kepada keturunan Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad Al-Muhajir bin Isa Al-Rumi bin Muhammad Naqib bin Ali Uraidhi bin Imam Jaafar As-Sadiq yang banyak beranak-pinak di Hadramaut. Alawi itu sendiri lahir sekitar tahun 950 Masihi, jadi mana mungkin ada kaum Alawiyah datang ke Perlak tahun 804 Masihi?
Allah. Sungguh tak disangka komen ketiga telah diletakkan di bawah gambar ini. Untuk makluman, saya cuma menurut gerak rasa. Apabila sampai pada gambar awal yang menunjukkan papan-tanda "Selamat datang ke Kampung Gombang", timbul gerak untuk meletakkan 3 komen serangkai yang muncul pada artikel Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Singgah dahulu ke makam Sultan Alauddin di bawah gambar-gambar seterusnya.
Adapun disebabkan kekurangan pada alatan membuat artikel atau kemudahan New Post di blogspot, saya harus masuk ke dalam mode Edit Html. Saya masih ingat, dahulu boleh mengcopy and paste terus apa-apa teks mahupun link dalam mode Compose tetapi entah kenapa kini tak boleh buat, mungkin disebabkan kekurangan Web Browser saya?
Apapun, apa yang hendak diberitahu adalah apabila meletakkan komen-komen berserta jawaban atau reaksi, saya harus masuk ke dalam mode Edit Html lalu tidak dapat melihat gambar kerana ia cuma tertera dalam bentuk kod html yang mengandungi filename. Jadi memang saya terperanjat apabila komen ke 3 keluar di bawah gambar yang ada nombor 333 dan ini bukan dibuat-buat. Kita lihat komen dan reaksi dahulu...
Komen ketiga (merujuk pada apa yang dianggap perbalahan Sunni-Syiah di Aceh)...
Dua kumpulan tu bukan bolih harap.
Sekitar tahun 1128M kalau tak silap,Laksamana Burhanuddin Al Kamil berperang dengan amir nakhoda Johan d'Jhani,sorang syiah seorang lagi Sunni,tewas laksamana Burhanuddin.
Islam yang tulen dah datang awal sejak 650M lagi,bila datang dua pelanduk ni ....bikin pecah belah.
Bagus juga IM tu tak de ikut mana2 mazhab.
Reaksi saya...
Bab Burhanuddin Al-Kamil dan sebagainya, OK...
Saya sendiri pertama kali mendengar nama Dinasti Al-Kamil setelah membaca catatan di mana entah yang menyebut bahawa Hamka pernah menyoal kewujudan Dinasti Al-Kamil. Sedangkan nama ini sendiri pula diketengahkan oleh seseorang bernama Marga Perlindungan kalau tak salah ingatan yang bercerita sesuatu tentang Tuanku Rao. Lalu dia menyebut kewujudan Sultan Muhammad Al-Kamil yang meninggalkan Bandar Khalifah membuka negeri di Muar.
Saya juga ada terbaca cerita dari sumber2 Batak dan merekalah yang menyebut tentang watak-watak seperti Burhanuddin Al-Kamil, Kafrawi al-Kamil dan Johan Jani. Lalu watak-watak Al-Kamil yang dikatakan muncul sekitar tahun 1100an Masihi ini dikaitkan dengan kerajaan Fatimiyah di Mesir, maka itu mereka dikatakan membawa mazhab Syiah.
Walaupun saya juga membaca tulisan pihak Batak ini pada saya banyak yang perlu ditapis. Misalnya dakwaan mereka bahawa Sultan Malikus Salih asalnya orang Batak dari Nagur, mukanya bertatu (tatoo) dan asalnya suka memakan cacing. Pada saya itu adalah fitnah yang sangat besar kerana kajian peribadi saya menunjukkan Sultan Malkus Salih adalah seorang Ahlul Bait dari keturunan Raja-raja Perlak.
Di ketika Dinasti Al-Kamil disebut sumber Batak sebagai bermula daripada watak2 bawahan kerajaan Fatimiyah yang datang ke Sumatera tahun 1100an, saya pula mendapat alamat bahawa ia lebih dekat dengan kerajaan Perlak. Alamat seterusnya saya dapat nama Al-Kamil itu sendiri berasal dari seorang Ahlul Bait besar bernama Abdullah Al-Kamil bin Hassan Al-Muthanna bin Saidina Hassan yang hidup awal tahun 700an. Saya percaya anakanda Abdullah iaitu Muhammad Nafz Zakiyah itulah Nakhoda Khalifah yang memimpin angkatan 100 orang pendakwah yang datang ke Perlak tahun 804 Masihi sehingga bandar Perlak ditukar-nama menjadi Bandar Khalifah. Sedangkan sumber Batak pula menyebut nama Bandar Khalifah itu muncul dalam tahun 1200an dan banyak dakwaan mereka kelihatan bercanggah dengan sejarah kerajaan Perlak juga Samudera-Pasai yang diketahui ramai diterajui raja-raja berketurunan Arab-Parsi, bukan pemakan cacing Batak.
OK. Gambar yang ada nombor 333 itu diambil sebaik sahaja sampai ke satu tempat yang mungkin dapat membuka segala persoalan, gambar yang menunjukkan kami sampai jam 3:33 petang. Namun kami sebenarnya sampai lebih awal kerana jam kereta sengaja dicepatkan 9 atau 10 minit. Yang penting nombor 333 itu muncul sebaik sahaja meletakkan kereta di tempat tersebut.
Meter bawah yang menunjukkan nombor 299 pula merujuk kepada jarak perjalanan 299 km yang telah dilalui sejak meninggalkan rumah di Bandar Tasik Puteri tengah malam Sabtu untuk ke Muar lalu sampai ke sini petang Sabtu. Pada saya nombor 99 atau apa-apa yang ada banyak 9 merujuk kepada tamatnya satu fasa kehidupan atau sebagainya untuk masuk ke satu fasa yang baru. Hmm... mungkin saya harus melihat apakah artikel ke 333 di ketiga-tiga blogspot saya...
Di sini ia adalah Kembara ke Negeri Sembilan... Akhirnya Makam Moyang Salleh, posting ke 333!.
Di BERPETUALANG KE ACEH adalah Remembering the "A" Level college days. The seventh and last trial for a rebel... the one that could have changed it all!
Di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) pula Makam (Tomb of) Laksamana Muhammad Amin.
Nampaknya artikel pertama yang tertera seperti hendak menunjukkan Moyang Salleh di Jelebu, orang yang menjadi punca awal sejumlah negeri kecil keluar dari naungan Johor lalu membentuk Negeri Sembilan ada kena-mengena dengan Dinasti Al-Kamil. Saya pula sudah lama terfikir para pemerintah Negeri Sembilan yang berpunca dari kerajaan Minangkabau Pagar Ruyung di Sumatera memang salah satu cabang Dinasti Al-Kamil.
Artikel kedua pula mengingatkan pada kesilapan hidup yang pernah dilakukan semasa berumur 18-19 tahun sehingga mengalih langsung segala perancangan saya selepas itu. Mungkin saya harus meneliti kembali apa yang berlaku agar untuk dijadikan pedoman fasa hidup selepas ini? Ya, saya telah membuat banyak kesilapan semasa muda akibat nakal, degil dan besar kepala. Namun kesilapan itu juga yang akhirnya membawa saya untuk mendekati Tasawuf, seterusnya menggali salasilah keluarga sehingga dapat menulis buku-buku juga berkongsi banyak perkara yang selama ini tersembunyi buat tatapan ramai.
Kalau 'kesilapan' lebih 20 tahun lalu tidak berlaku, ada kemungkinan saya akan meneruskan pengajian sehingga ke peringkat PhD. tanpa apa-apa halangan di luar negara kemudian dengan sombongnya kembali ke tanah-air cuba mengambil-alih pemerintahan negara lantaran merasakan diri terlalu pandai lagi popular dan mampu menakluki orang. Begitulah aturan Qada' dan Qadar' Allah. Seperti pegangan permulaan saya ketika mula-mula melangkah ke dalam alam Musyahadah penyaksian kerja-kerja Tuhan... sentiasalah ingat : Kadangkala kamu rasa sesuatu itu baik untuk kamu sedangkan hakikatnya ia buruk, kadangkala kamu rasa sesuatu itu buruk untuk kamu sedangkan hakikatnya ia baik.
Artikel ketiga pula seperti hendak menyokong apa muncul selepas meletakkan gambar papan-tanda Rencong di atas. Bukankah ia tentang moyang saya Laksamana Muhammad Amin? Bukankah artikel ke 555 di blogspot ini menyebut kaitan Keris Taming Sari dengan keluarga Laksamana Perak?
Ini adalah pemandangan menghulu Sungai Muar dari hadapan masjid. Teringat Hikayat Malim Deman ada menyebut (kalau tak salah ingatan) Malim Deman yang merupakan anakanda kepada Malim Dewa menghilir Sungai Muar dengan menaiki rakit diraja yang dipanggil Balai Gambang.
Sudah disebut beberapa kali di blogspot ini bahawa ada tertera dalam Hikayat Malim Dewa juga Hikayat Malim Deman tentang kisah Tuanku Gombang Malim Dewa meninggalkan Aceh lalu membuka negeri baru bernama Kuala Bandar Muar. Turut disebut dalam artikel-artikel terdahulu bahawa setakat boleh ditemui dalam sumber lain, cuma kisah Sultan Muhammad Al-Kamil yang meninggalkan Bandar Khalifah (dalam kerajaan Perlak yang kemudian diserap ke dalam Aceh) lalu membuka negeri baru di Muar sahaja yang memiliki ciri penghijrahan serupa. Entah kenapa, sejak sebulan kebelakangan saya asyik terfikir tentang Dinasti Al-Kamil yang saya percaya merujuk kepada dinasti raja-raja yang berasal dari keturunan Abdullah Al-Kamil bin HassanAl-Muthanna bin Saidina Hassan. Untuk pengetahuan memang keturunan Abdullah ramai menjadi raja dan para pemimpin besar, antaranya raja-raja yang masih wujud di Maghribi, Syarif-syarif Mekah yang menurunkan Sultan-sultan Brunei dan Raja Jordan juga Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani yang saya percaya banyak meninggalkan keturunan menjadi raja dan wali di Alam Melayu.
Saya juga percaya Sultan Muhammad Al-Kamil adalah dari keturunan Abdullah Al-Kamil. Tapi biarlah perkara ini dikupas pada artikel akan datang. Buat masa ini eloklah difikirkan, di Malaysia ini cuma keSultanan Perak yang ada memakai rakit diraja Balai Gambang untuk menyusuri Sungai Perak ketika pertabalan. Elok juga difikirkan apakah yang menyebabkan Hikayat Malim Dewa dan Hikayat Malim Deman ditulis kembali oleh Pawang Ana di Perak? Sedangkan kedua-dua hikayat merujuk pada watak Malim Dewa yang datang dari Aceh lalu berkerajaan di Muar.
Sebagai penutup artikel eloklah disebut, semakin hari saya semakin yakin bahawa Tuanku Gombang Malim Dewa dengan Sultan Muhammad Al-Kamil adalah orang yang sama. Keyakinan ini memuncak apabila melihat ciri-ciri tertentu yang terdapat di Putrajaya . Baca Petunjuk baru tentang kerajaan lama di Putrajaya? yang dibuat 3 minggu lalu. Oh, melihat balik masjid dari tepian Sungai Muar, apakah begitu rupanya Balai Gambang yang pernah digunakan Malim Deman? :]
Nota: Isnin 23 Ogos. Penerangan tambahan tentang Syiah Alawiyah yang dikatakan muncul di Perlak diambil daripada komen yang baru dibuat tadi...
Merujuk pada reaksi atau jawaban saya sendiri pada komen artikel "Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Singgah dahulu ke makam Sultan Alauddin" yang telah disertakan sebagai isi untuk artikel sambungan ini, jawaban yang berbunyi begini...
"... sepertimana ada yang menyebut pada tahun 804 Masihi telah muncul satu rombongan Syiah Alawiyah yang dipimpin Nakhoda Khalifah ke Perlak padahal perkataan Alawiyah itu merujuk kepada keturunan Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad Al-Muhajir bin Isa Al-Rumi bin Muhammad Naqib bin Ali Uraidhi bin Imam Jaafar As-Sadiq yang banyak beranak-pinak di Hadramaut. Alawi itu sendiri lahir sekitar tahun 950 Masihi, jadi mana mungkin ada kaum Alawiyah datang ke Perlak tahun 804 Masihi?"
Biar ditambah bahawa ini mungkin contoh yang kurang sesuai. Walaupun perkataan Alawiyah itu selalu merujuk kepada keturunan Nabi Muhammad SAW di Hadramaut, apabila dibaca balik beberapa teks berkaitan, ternyata ia juga merujuk kepada para penyokong Ali iaitu selepas berlaku pergaduhan menantu Nabi ini dengan Muawiyah yang membawa kepada, antara lain, Perang Siffin, orang2 yang juga dipanggil Syiatul Ali (para pengikut Ali... Syiah dari segi bahasa bermaksud pengikut/ penyokong).
Dalam konteks kemudian hari iaitu selepas keturunan di Hadramaut telah berkembang beranak-pinak lebih kurang tahun 1000 Masihi ke atas, memang ia lebih merujuk kepada anak cucu Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad Al-Muhajir. Sebab itu para Sayyid dan Sharifah dari Hadramaut, Yaman juga disebut sebagai kaum Alawiyah. Tetapi dalam konteks awal Syiah Alawiyah sebagai para penyokong Ali, maka ia telah wujud seawal sekitar tahun 660 Masihi, lalu angkatan 100 orang yang datang ke Perlak tahun 804 Masihi boleh disebut sebagai Syiah Alawiyah kerana mereka memang menyokong kepimpinan Ali dan anak-cucunya.
Apapun ini tidak menolak penerangan saya mengenai takrif Sunni dan Syiah yang belum wujud pada awal perkembangan Islam. Sekali lagi biar ditekankan... takrif ini cuma wujud selepas ada Mazhab yang 4 iaitu semasa zaman pemerintahan Bani Abbasiyah, sekitar 100 tahun selepas Rasulullah SAW wafat. Maka tentunya tidak muncul persoalan samada Syiah atau Sunni yang mula2 membawa Islam ke Nusantara pada tahun 30 Hijrah seperti disebut dalam sesetengah pengajian.
Nota lagi: Baru pagi Isnin ini saya mendapat tahu bahawa peristiwa Fathul Mekah atau pembukaan Mekah berlaku pada 10 Ramadhan. Untuk pengetahuan, itulah satu-satunya peristiwa terawal dalam sejarah Nabi yang menunjukkan kemenangan mutlak Islam... iaitu setelah para penganut Islam yang berasal dari Mekah terbuang akibat penindasan terhadap mereka oleh kaum kafir Quraish, membawa kepada penghijraan Rasulullah SAW dan orang-orang Muhajirin ke Madinah. Bermulalah episod mereka bersaudara dengan orang Ansar penduduk asal Madinah dalam menangani cabaran bersama... antaranya berperang dengan orang Jahiliyah Mekah dan sekutu mereka dalam Perang Badar, Perang Uhud dan Perang Khandaq. Namun pada 10 Ramadhan tahun 8 Hijrah (630 Masihi) pengaruh Islam sudah meningkat cukup kuat sehingga mereka dapat masuk ke Mekah tanpa mendapat apa-apa tentangan.
Saya mendapatkan tahu tentang ini setelah cuba mencari apakah perkara penting yang telah berlaku pada 10 Ramadhan. Sesuatu telah berlaku selepas Maghrib malam Jumaat baru ini yang menandakan 'menetas' atau terbukanya satu perkara yang mungkin ada kena-mengena dengan pencarian mengenai Dinasti Al-Kamil dan ketika itu sudah masuk 10 Ramadhan. Kebetulan artikel "Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Warisan Tuanku Gombang Malim Dewa?" ini dibuat tengahari Jumaat. Jadi biar nota tambahan diletak sekurang-kurang sebagai peringatan buat diri saya sendiri.
Biar juga diletakkan seperenggan-dua kata-kata sebuah tulisan dari waris berkenaan yang disampaikan kepada saya lebih kurang 8 tahun lalu, waris yang menyokong telahan saya bahawa terdapat ramai anak cucu Saidina Hassan wujud di Tanah Melayu tetapi tidak menyedari akan darah Ahlul Bait yang mengalir dalam diri mereka. Ketika itu saya baru mendapat alamat bahawa Sharif Muhammad Al-Baghdadi yang dikatakan menulis "Batu Bersurat Terengganu" itu berketurunan Saidina Hassan lalu perkara ini dibenarkan oleh waris itu. Biar dicopy and paste kata-kata tersebut seperti diletakkan dalam buku ketiga saya "Berpetualang ke Aceh : Sirih pulang ke gagang?" (terbit November 2007), dari bab bertajuk "Tok Pulau Manis, Batu Bersurat Terengganu dan beberapa warisan Aceh"...
Segala puji-pujian itu bagi Allah, Tuhan semesta alam.. Selawat dan salam ke atas Rasulullah Salallahualaihiwassalam dan Ahlil Baitnya, Saidina Abu Bakar dan Khalifah-khalifah Rasulullah, Saidina Ali Karamallahuwajha, Saiditina Fatimah Al-Zahrah, Al-Hassan, Al-Hussein dan Salman Al-Farisi.
Menjunjung kemuliaan Khalifah-khalifahmu Paduka Sharif Muhammad dan Paduka Sharif Al-Kubra Sheikh Sharif Abdul Malik Tok Pulau Manis, kedua-dua kota sucimu di kawasan Timur jauh. Dan kami bermohon bergantung padaMu dan berwasilah kepada Rasulullah SAW kepadaMu. Adapun kemudian daripada itu, kami berlindung kepadaMu Ya Allah akan pena yang derhaka dan pendustaan dan mengada-adakan sesuatu daripada sesuatu untuk maksud sesuatu.
Kami mohon ditonton oleh umat akan kehadiran keturunan Rasulullah SAW yang disebutkan menjadi khalifah ke seluruh dunia dan setelah gagal dibatalkan oleh Bani Umaiyah dan kaum-kaum Wahabi dan kaum-kaum Ahli Kitab Al-Fasik, Yahudi dan Nasrani dan kaum-kaum derhaka dan ahli siasat dan ahli muslihat…