Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Oktober 26, 2024

Menjuarai epistemologi ketauhidan - Syarahan perdana Osman Bakar sebagai Rektor ke-7 UIA

Salam semua. Menulis dari kampung isteri di Tanjung Sepat, Selangor, setelah sampai sebelum Maghrib tadi, untuk dua majlis keluarga esok hari Ahad.



Merujuk pada artikel Pengalaman mengurus hubungan Malaysia-China bersama Syed Hamid Albar yang dipersembahkan dari Perpustakaan Negara petang Khamis 24 Oktober, setelah menghadiri majlis ilmu berkenaan di Wisma Sejarah, Kuala Lumpur. Ada dinyatakan pada penghujung artikel bahawa selepas itu mahu hiking di sekitar Kampung Sungai Pusu membawa ke tasik buatan Klang Gates kemudian beriktikaf bermalam Jumaat di masjid sana. Dari situ dah cukup dekat ke kampus utama UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) untuk majlis ilmu seterusnya pagi Jumaat 25 Oktober. 

Kelihatan adalah poster bagi majlis di UIAM itu. Guru saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) iaitu Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar dijadualkan memberikan syarahan perdana sebagai Rektor ke-7 UIAM, setelah sebulan dua hari memegang jawatan administratif tertinggi universiti (UIAM adalah badan yang menaungi ISTAC). Tajuknya boleh diterjemahkan sebagai "Menjuarai Epistemologi Ketauhidan : Peranan Akademia Muslim"




Sebelum itu iaitu pada petang Khamis, bergerak dari Perpustakaan Negara ke Sungai Pusu seperti yang dirancang supaya dekat dengan kampus utama UIA untuk syarahan pagi Jumaat. Namun terlihat simpang ke Taman Melawati timbul rasa untuk 'lari' sebentar lalu naik satu bukit tanpa dirancang. Dari situ pertama kali seumur hidup (setakat dapat diingat) dapat melihat tasik buatan Klang Gates di sebalik bukit-bukit tinggi kiri dan kanan (kampus universiti terletak di sebalik bukit di kiri gambar, begitu juga Sungai Pusu).  Lihat Looking for views from up a hill at Taman Melawati di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Malam Jumaat sekitar jam 8 baru meninggalkan bukit di Taman Melawati untuk ke Sungai Pusu. Bermalamlah di masjid sana buat pertama kali seumur hidup, walau sudah beberapa kali bertandang sejak bertahun lalu. Lihat Masjid (Mosque of) Kampung Sungai Pusu   di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Sesungguhnya kampung dan persekitarannya ada suatu macam rasa mistikal buat saya. Gambar-gambar masjid ini diambil awal pagi Jumaat 25 Oktober 2024.




Sebelum matahari naik lagi saya sudah keluar untuk melakukan hiking. Pertama ke sebuah tasik kecil ke utara kampung, kedua ke tasik besar di selatan yang dapat dilihat dari atas bukit di Taman Melawati petang sebelum itu. Lihat artikel-artikel berikut:-








Disebabkan leka turun naik bukit masuk hutan melihat tasik selain silap anggaran masa yang diperlukan untuk keluar masuk kawasan dengan selamat jam 9.47 baru sampai ke lokasi syarahan perdana di UIAM. Sedangkan majlis dijadualkan bermula jam 9.







Nasib baik ketika itu masih peringkat ucapan pembukaan oleh Timbalan Rektor. Ucapan perdana cuma bermula beberapa minit kemudian.




Osman memulakan dengan menyatakan,  walaupun sebagai Rektor beliau adalah autoriti tertinggi dalam pentadbiran universiti lalu banyak tugasan berkenaan perlu dilakukan itu cuma kerja 'sambilan'. Lebih penting adalah tugasan sebagai ilmuwan. Disebabkan itulah dibuat syarahan perdana ini. Dengan itu beliau menyarankan agar setiap profesor penuh yang baru dilantik (ertinya Assistant Professor atau Pembantu Profesor juga Associate Professor atau Profesor Madya tak perlu melakukan)  harus membuat syarahan perdana di jabatan atau kulliyah (fakulti) masing-masing.




Pergi pada tajuk dan isi syarahan. Dinyatakan dahulu apa itu "academia"(bahasa Melayu, akademia) mula digunakan dalam bahasa Inggeris sekitar tahun 1542. Ia telah beberapa abad lebih awal digunakan dalam bahasa Latin, yang meminjam daripada perkataan asal akademeia dalam bahasa Yunani. Daripada segi asal usul bahasa ia sama dengan perkataan "academy" (akademi). Namun daripada segi penggunaan "akademi" lebih merujuk institusi ilmu. Pun begitu "akademia" boleh meliputi institusi juga orang-orang terpelajar.




Daripada segi sejarah hampir tiada perbezaan antara akademia di Barat dengan mereka dalam dunia Islam. Ini disebabkan ada simbiosis atau saling keterkaitan antara kedua-dua tradisi intelektual tersebut. Walaupun seawal wahyu pertama yang membentuk kitab suci Al Quran umat Islam disuruh menggali ilmu dengan perintah Iqra' iaitu "bacalah", sejarah tradisi keilmuan Islam secara rasminya bermula pada abad ke-8 Masihi dengan berdirinya perpustakaan Baitul Hikmah di Baghdad yang dipenuhi kitab-kitab silam daripada peradaban lebih awal seperti tamadun Yunani. Proses penterjemahan kitab-kitab ke dalam bahasa Arab membawa pada kajian tersendiri oleh para ilmuwan Islam. Dapatan mereka kemudian digunakan oleh sarjana Eropah sehingga terbentuklah zaman keemasan keilmuan mereka, membawa pada tamadun Barat sekarang.

Pun begitu ada perbezaan daripada segi ideologi. Ilmuwan Islam membawa apa yang boleh dipanggil sebagai epistemologi ketauhidan berdasarkan keEsaan Tuhan sedangkan keilmuan Barat semakin lama semakin menjauh daripada hal-hal sebegitu.




Dengan itu dinyatakan perananan akademia Islam iaitu :-


a. Untuk mengejar, menetapkan dan mempertahankan kebenaran. Islam adalah agama kebenaran. Ia percaya akan wujudnya kebenaran yang tetap terutama kebenaran mutlak - Al-Haq yang tidak lain adalah salah satu nama Allah SWT. Sedangkan dalam dunia pemikiran Barat tiada kebenaran mutlak. Semuanya boleh berubah menurut keadaan.

b. Untuk menetapkan keadilan terutama dalam ilmu pengetahuan - kebenaran menurut epistemologi.

c. Untuk memajukan ilmu pengetahuan Islam terutama melalui suluhan ajaran Al Quran bahawa Tuhan adalah sebaik-baik guru bagi manusia. Tuhan mengajar melalui kejadian dan perjalanan alam.

d. Untuk menjadi pewaris para Nabi.




Peranan intipati akademia Muslim adalah untuk menjuarai epistemologi ketauhidan yang memberikan definisi berikut :-


a. Manusia sebagai bayangan Tuhan (di muka bumi, dan di mana-mana sebenarnya)

b. Identiti agama Islam sebagai agama ketauhidan

c. Identiti ummah sebagai masyarakat berasaskan ilmu pengetahuan

d. Identiti tamadun Islam sebagai peradaban berdasarkan ilmu pengetahuan

e. Identiti teras universiti Islam




Dinyatakan makna tauhid seperti berikut :-


a. Tauhid adalah doktrin Islam yang paling asas. Ia diwakili oleh formula (pada lafaz syahadah pertama) La illaha illallah. Formula ini terpakai pada tiga peringkat realiti kewujudan alam - metafizikal-teologikal, kosmik (makro dan mikro) dan biofizikal. Roh ketauhidan meresap seluruh realiti wujud.

b. Prinsip tauhid adalah theory of everything (teori untuk semua perkara) bagi Islam. Hal ini menjadi signifikan jika kita faham bagaimana dunia sains Barat masih tercari-cari satu teori yang dapat menyatukan segala aspek wujud yang dapat dicerap. Perlu bacaan dan pemahaman ilmu fizik dan matematik tentang ini.

c. Tauhid adalah permulaan dan pengakhiran agama Islam dan kebudayaan ilmunya.

d. Tauhid adalah teras Islam.





Lalu dinyatakan epistemologi tauhid sebagai wawasan (terjemahan saya bagi perkataan bahasa Inggeris vision yang secara harfiahnya merujuk pada penglihatan, tetapi Osman kaitkan dengan perkataan Arab ruq'yah yang pada orang Melayu selalu dikaitkan dengan mimpi) tentang ilmu pengetahuan yang mentahkihkan Realiti Ilahi, Dia Allah SWT yang Satu dan Unik. Ia mentahkikkan sains tauhid sebagai punca dan asas mutlak bagi semua ilmu pengetahuan. Ia adalah hakim terbaik bagi menentukan kebenaran dan kebathilan. Ia membatalkan semua yang berlawanan dengan prinsip dan sifat-sifat tauhid. Epistemologi ketauhidan adalah 'ibu' kepada semua epistemologi lain.




Asas bagi menjuarai epistemologi ketauhidan dalam kitab ada pada ayat ke-18 Surah Ali Imran...



Allah menyatakan bahwa tidak ada tuhan selain Dia; (demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan, tidak ada tuhan selain Dia, Yang Mahaperkasa, Maha-bijaksana.



Menjadi juara epistemologi ketauhidan adalah menjadi saksi bagi kebenaran tertinggi, iaitu tentang prinsip Kesatuan dan Keesaan Allah SWT.





Dengan itu ia mencabar epistemologi-epistemologi yang tidak ada ketauhidan. Paling memberi impak antara itu adalah epistemologi berdasarkan evolusi iaitu berdasarkan dakwaan makhluk boleh berubah dari satu spesis ke satu spesis yang lain seperti dinyatakan oleh Charles Darwin tahun 1859. Epistemologi ini telah bertakhta sejak seabad kebelakangan lalu menjadi prinsip perpaduan tertinggi dalam semua ilmu sains (moden). Menurut epistemologi ini semua harus dikaji berdasarkan suluhan perubahan. Disebabkan pemikiran sebegini "kebenaran" boleh berubah menurut keadaan. Sedangkan suluhan sebenar haruslah berdasarkan apa yang tidak berubah. Ini termasuk makna sebenar kebenaran dan hakikat kewujudan Tuhan.

 


Akhir sekali, implikasi epistemologi-epistemologi ketauhidan terhadap sesebuah universiti Islam. Kalbu kurikulum universiti adalah kajian teologi dan falsafah. Ini adalah asas kurikulum universiti dalam setiap disiplin pengajian.




Sebetulnya banyak lagi diperkatakan termasuk rancangan terdekat Osman bagi menerapkan epistemologi ketauhidan dalam setiap peringkat pengajian di UIAM. Dinyatakan dengan jelas ia mahu dimulakan dengan Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan sebagai 'kalbu' universiti. Namun difahamkan kemudian ada yang menimbulkan kontroversi dalam kalangan hadirin yang sebahagian besar merupakan tenaga pengajar. Ini kerana Osman ada menyebut tentang prinsip Madani mahu diterapkan dalam Jabatan Sains Politikal. Sedangkan ia sering dikaitkan dengan wawasan Perdana Menteri Malaysia sekarang Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Prinsip Madani dilihat oleh sebahagian masyarakat sebagai satu slogan politik sahaja malah dipandang serong kerana setakat ini dilihat seperti lebih memberi muka kepada orang bukan Islam dalam pelbagai hal. Pada masa sama kerajaan pimpinan Anwar turut mengandungi politikus yang dilihat bermasalah selain ada parti politik yang dilihat bersifat komunis, sentiasa hendak memenangkan bangsa sendiri sahaja lalu berlawanan dengan kehendak penduduk asal Melayu dan Islam. Padahal Madani sebenarnya adalah satu wawasan ketamadun Islam yang sudah disuarakan oleh ilmuwan Islam seperti Al-Farabi 1,300 tahun lalu, Ia adalah berdasarkan bagaimana Rasulullah SAW mengatur pentadbiran kota Madinah yang memiliki penduduk pelbagai ragam dan kefahaman seabad lebih awal. 




Tidak perlulah lagi dipanjangkan ulasan tentang isi syarahan. Boleh ikuti sendiri melalui rakaman di sini. Sampai waktunya bersolat Jumaat di masjid UIAM.




Selepas itu menyambung lagi sedikit hiking di bahagian lain Sungai Pusu walaupun sudah turun hujan lebat. Lihat Looking for Klang Gate lake views from the hills of Sungai Pusu. Selesai itu baru terasa beres. Cukuplah perkongsian.



Tiada ulasan: