Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, November 25, 2020

Al-Farabi - Seorang pemikir universal

Dipersembahkan perkongsian daripada satu majlis ilmu petang semalam.

 


Majlis kali ini dianjurkan oleh tiga pihak - ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) di Kuala Lumpur, Kedutaan Kazakhstan di Malaysia dan Al-Farabi Kazakh National University di Kazakhstan. Negara Kazakhstan yang pernah menjadi sebahagian daripada Kesatuan Russia (USSR) terlibat kerana majlis adalah tentang seorang tokoh silam yang berasal dari Farab, satu wilayah yang kini berada dalam Kazakhstan. Tokoh yang hidup pada abad ke-9 Masihi itu dikenali sebagai Al-Farabi.

Majlis dalam format Webinar itu memiliki tajuk besar yang boleh diterjemahkan sebagai "Al-Farabi - Seorang Pemikir Universal". Tajuk kecilnya pula boleh diterjemahkan sebagai "Membincangkan Buku Osman Bakar Tentang Kehidupan, Pemikiran dan Kepentingan Al-Farabi". Ini kerana Osman (Profesor Datuk Dr Emeritus) daripada ISTAC pernah menulis buku dengan tajuk berkenaan dalam bahasa Inggeris. 



Majlis dibuat seiring dengan sambutan 1,150 tahun lahirnya Al-Farabi ke muka bumi iaitu pada tahun 870 Masihi. Ketika menyertai majlis sedikit lewat Duta Kazakhstan ke Malaysia, Bolat Imanbayev baru sahaja selesai memberikan kata-kata aluan. Kelihatan dalam gambar Rektor Al-Farabi Kazakh National University iaitu Profesor Dr. Mukhambetkali Burkitbayev pula memberikan kata-kata pengenalan. Paparan dalam komputer kemudian dihadkan untuk menunjukkan beberapa orang. Mereka yang sedang bercakap ditanda dengan kotak berwarna kuning...









Setelah beberapa lama sampai giliran Osman untuk membincangkan perkara. Beliau membuka dengan terus memperkatakan sifat Al-Farabi sebagai seorang pemikir universal. Ini boleh dilihat melalui latar belakang tokoh dan pelbagai perkara berlainan dalam alam fikirnyanya. Farabi dilahirkan di Farab kemudian ke Merv (dalam Turkmenistan sekarang) untuk belajar ilmu logik Aristotle (Aristotelian logic) dan falsafah. Beliau juga belajar muzik kemudian pergi ke Baghdad untuk mempelajari bahasa. 

Tambah Osman, Al-Farabi sangat menyayangi bidang ini lalu boleh bertutur dalam banyak bahasa. Beliau seterusnya pergi ke Constantinople (kemudian dikenali sebagai Istanbul) untuk belajar ilmu falsafah dalam bahasa Greek ataupun Yunani. Kata Osman menyayangi bahasa selain bahasa ibunda adalah tanda seorang yang bijaksana, ada pemikiran universal. Al-Farabi juga dikenali sebagai seorang ahli teori muzik pada zaman pertengahan (middle ages, merujuk pada abad ke-5 hingga ke-15 dalam konteks sejarah dunia menurut kaca mata Eropah) dan seorang komposer. Lagu-lagu ciptaannya masih dimainkan oleh kumpulan Tariqat Mevlevi (yang terkenal dengan tarian Sufi pusingnya di Turki). 

Pemikiran universal beliau boleh dilihat daripada cara membuat klasifikasi ilmu pengetahuan dan sains (yang mana Osman ada mengarang buku khas tentang perkara). Al-Farabi meletakkan penguasaan bahasa sebagai keperluan awal dalam menuntut ilmu. Selepas itu adalah ilmu logik ataupun mantiq kerana ia adalah seni dalam pemikiran. Beliau telah menulis 40 buah buku tentang logik dan ini termasuk apa yang kita panggil hari ini sebagai pemikiran kreatif. 

Seterusnya adalah sains matematik. Kata Farabi matematik adalah subjek paling mudah untuk dipelajari semasa muda. Matematik bersifat universal, bukan sectarian (bersifat prejudis menurut mana-mana sistem fikir atau sistem nilai). Kata Osman, Al-Farabi adalah manusia pertama yang memperakui ilmu Algebra sebagai satu cabang tersendiri dalam bidang matematik. Sebelum itu dunia mengenali empat sahaja cabang matematik iaitu Aritmetik, Geometri, Astronomi dan Muzik (pada zaman sila muzik termasuk dalam ilmu matematik). Farabi menambah Trigonometri, Algebra dan Kejuruteraan Mekanikal untuk menjadikan 7 cabang matematik yang tersendiri.

Al-Farabi juga menulis 15 tajuk dalam ilmu Metafizik. Ini termasuk bidang Epistemologi. Sekitar sedozen hasil kerjanya adalah tentang sains politik. Pemikir besar silam seperti Ibnu Rushd dan Maimonides adalah peminat Al-Farabi 

Beliau juga menulis tentang Ilmu Kalam dan banyak lagi bidang. Lebih 100 buku telah dihasilkannya dan sebahagian telah hilang. Kata Osman hasil kerjanya bersifat abadi dan sentiasa terpakai (perennial). Secara rata Al-Farabi adalah seorang pemikir yang kerana beliau menuntut ilmu secara universal (dalam pelbagai bidang). Buah fikirnya adalah untuk semua orang, bukan untuk satu agama tertentu sahaja. Disebut juga tentang  bagaimana Al-Farabi melihat politik (ilmu siasah) sebagai jalan untuk mencipta kebahagian. Ketamadunan harus bertujuan untuk mencapai kebahagian itu.



Panelis kedua Prof Dr Aliya Massalimova daripada Al-Farabi Kazakh National University membuka daripada perspektif sejarah Kazakhstan. Disebutlah tentang sumbangan-sumbangan Al-Farabi dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan, bagaimana beliau telah membuat terjemahan hasil-hasil kerja oleh para pemikir besar Yunani seperti Aristotle dan Plato serta ramai lagi ke dalam bahasa Arab. Kemudian Al-Farabi membuat penulisan yang menyatukan pelbagai sudut fikir yang kelihatan berlainan. Hasil kerja beliau mempengaruhi pemikir-pemikir besar Barat seperti Thomas Aquinas dan Dante. 



Panelis ketiga Profesor Dr Hazim Shah daripada Universiti Utara Malaysia mengenengahkan kritikan Imam Al-Ghazali terhadap Al-Farabi juga Ibn Sina (yang lahir lebih seabad kemudian). Walaupun beliau tidak menyatakan ini ramai faham yang dimaksudkan adalah Al-Ghazali yang hidup pada abad ke-11 Masihi tidak menggemari pemikiran falsafah Yunani yang dibawa oleh kedua-dua tokoh. Namun jika melihat pada situasi zaman harus difahamkan bahawa umat Islam zaman itu adalah bersifat lebih kosmopolitan. Perkembangan Islam telah membawa kepada pertembungan dengan peradaban-peradaban besar yang telah wujud lebih awal lalu berlakulah penyerapan fikiran.

Apapun, Al-Ghazali tidak boleh mengkritik cara hidup Al-Farabi yang bersifat keSufian berbanding Ibnu Sina yang diketahui lebih keduniaan. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Al-Farabi dan perkara-perkara berkaitan boleh lihat penulisan-penulisan lama saya berdasarkan syarahan-syarahan Osman seperti berikut :-









9. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Apabila syarahan ke-10 dijenamakan kembali menjadi syarahan ke-3


10. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Tentang wahyu lebah dan antropologi spiritual


11. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Hikmah dan falsafah yang muncul dalam kegelapan


12. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Socrates... nabi atau hukamah?


13. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Pengembaraan jauh mencari kebenaran yang memungkinkan sintesis pelbagai faham


14. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Aku, persoalan wujud diri dan kaitan dengan Tuhan juga alam


15. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Hierarki yang wujud dalam semua peringkat kejadian dan tahap cahaya yang bertingkat-tingkat


16. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Keunggulan ilmu metafizik dan 'pampasan' Ilahi bagi masyarakat kini


17. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Penulisan tesis sebagai pembuktian dakwaan yang diyakini benar


18. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Antara fakulti universiti dan fakulti yang wujud dalam diri manusia