Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, November 22, 2020

Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Menggali kembali cerita lama hampir 23 tahun lalu

Salam Ahad malam Isnin 7 Rabiulakhir 1442 Hijriah. Sampai masanya untuk membuka satu siri cerita baru tetapi sebenarnya lama yang telah difikirkan malah dibuat lakaran dalam blogspot lebih setengah tahun lalu. Tetapi baru beberapa hari lalu disunting cantik menunggu masa untuk dikongsikan kepada umum.



Gambar hiasan : Daripada artikel Majlis rumah terbuka dan 'sambutan' buku Merah Silu lebih setahun lalu...


Pada suatu hari lebih setengah tahun lalu, beberapa waktu setelah PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) mula dilaksanakan 18 Mac untuk menangangi masalah penyebaran wabak virus COVID-19. Ketika itu umum dilarang untuk keluar lebih 10 km dari tempat tinggal kecuali mereka yang mendapat kebenaran seperti harus melakukan kerja di pejabat, tidak boleh secara on-line dari rumah. Perintah menyeluruh yang meliputi seluruh Malaysia ini berkuatkuasa sehingga 10 Jun. Sehingga hendak balik kampung untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri pun tak boleh.

Disebabkan kebosanan amat kerana tidak boleh keluar mengembara timbul dalam fikiran untuk mengumpulkan lalu membandingkan kesemua perjalanan jauh yang telah dibuat lalu boleh diingati dalam kepala. Didapati bahawa perjalanan pusing Eropah tahun 1995 yang meliputi jarak hampir 5,900 km masih belum dapat diatasi. Lihat Ringkasan perjalanan solo hitchhike keliling Eropah tahun 1995. Paling dekat adalah ketika memandu kereta sendiri membawa keluarga dan dua orang kawan menjelajah Thailand sampai ke Ayuthayya penghujung 2017.  Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation. Menurut meter kereta ia memakan jarak keseluruhan 4,167 km. 

Selain itu terdapat beberapa perjalanan yang memakan jarak antara 2,000 hingga 3,000 km dan banyak antara 1,000 hingga 2,000 km. Yang dimaksudkan di sini adalah perjalanan menggunakan kenderaan darat. Boleh dimasukkan juga atas air kerana turut memakan masa. Yang jelas tak masuk perjalanan menggunakan pesawat udara kerana boleh meliputi ribuan kilometer dalam masa sejam dua. Tiba-tiba teringat bahawa pada penghujung tahun 1997 membawa ke awal 1998 ada membuat perjalanan solo bermotosikal besar keliling Semenanjung yang mana saya dapat mencapai 4 'sudut' utama dalam peta. 

Bermula dari Kuala Lumpur dan kembali dalam tempoh sekitar sebulan ia meliputi sudut paling kiri atas (ke utara dan barat Semenanjung) di sempadan Perlis-Thailand, sudut paling kanan atas (ke utara dan timur) di sempadan Kelantan-Thailand, sudut paling kanan bawah (ke selatan dan timur) di hujung daerah Kota Tinggi, Johor dan sudut paling kiri bawah (ke selatan dan barat) di hujung daerah Pontian, juga di negeri Johor. Alangkan dari Johor Bahru ke Kangar, Perlis pun memakan jarak 825 km menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) apatah lagi perjalanan tersebut yang dibuat menggunakan jalan-jalan biasa atau jalan lama. Saya pun cuba melakar kembali laluan berdasarkan ingatan. Dapatlah laluan atas peta seperti berikut...
 


Lakaran mudah dari tempat ke tempat ini menunjukkan perjalanan meliputi jarak 2,559 km. Petanya boleh dicapai sini. Tetapi ia sebenarnya tidak termasuk perjalanan pusing dalam suatu bandar ataupun tempat apa lagi perjalanan berulang seperti berlaku di sesetengah lokasi. Kalau dicampur semua itu jarak sebenar harus mencapai atau hampir 2,700 km. 

Kalau begitu ia boleh termasuk antara 10 perjalanan paling jauh pernah dilakukan seumur hidup setakat ini. Sudah sampai masanya diambil tahu kembali butirannya apa lagi ia juga adalah perjalanan pertama saya dengan menaiki motosikal besar. Sudah sampai masanya ia diingati kembali lalu dicoretkan apa yang berlaku dari hari ke hari. Namun yang boleh diingati ketika lakaran penulisan ini dibuat sekitar April lalu adalah semasa itu sudah lebih setahun saya bekerja sebagai wartawan akhbar The New Straits Times. Sudah boleh ambil cuti... 

Sebelum itu saya tidak dibenarkan mengambil cuti kerana berada dalam tempoh pemerhatian selama setahun. Walaupun tempoh tersebut ditamatkan lebih awal iaitu selepas 6 bulan masuk kerja lalu saya mendapat pengesahan jawatan tetap tak boleh ambil cuti selagi belum cukup setahun bekerja. Surat-surat rasmi lama dalam simpanan menunjukkan saya mendapat pengesahan jawatan bermula 16 Mac 1997. Saya mula masuk bekerja pula pada 16 September 1996. 

Ini bermakna pada 15 September 1997 sudah cukup setahun bekerja lalu boleh mengambil cuti. Adapun saya boleh mengambil cuti berjumlah 28 hari bagi setiap tahun. Dicampur hari tidak bekerja bagi setiap minggu (sudah lupa apakah sehari atau dua... dan lagi sebagai wartawan kami tidak mengikut kebiasaan pejabat lain yang cuti minggunya jatuh pada hari Sabtu dan Ahad) bolehlah mengambil cuti sebulan terus. Soalnya bila?




Satu perkara lagi yang saya ingat adalah separuh daripada perjalanan dibuat dalam bulan Ramadhan. Dan ia memanjang sehingga awal tahun 1998. Semakan menggunakan program Gregorian to Hijriah converter (boleh Google) menunjukkan bahawa 31 Disember 1997 adalah bersamaan 1 Ramadhan 1418 Hijriah. Kalau begitu perjalanan harus bermula sekitar seminggu dua sebelum itu. Mungkin sekitar Hari Krismas 25 Disember.

Selain itu saya ingat baru beberapa bulan memiliki motosikal besar berjenama Yamaha model Virago 535 cc. Kalau tak salah, lesen pun baru dapat ketika itu. Semakan pada surat cukai jalan menunjukkan motosikal yang dibeli baru di sebuah kedai berdekatan ibu pejabat NST itu didaftarkan pada 12 Jun 1997. Apapun saya pun mula membuat catatan ringkas perjalanan berdasarkan apa yang dapat diingati pada waktu itu (bulan April). Dapatlah dibuat senarai seperti berikut :-



Hari pertama - Kuala Lumpur (Damansara Heights) - Tapah
Hari ke-2 : Tapah - Cameron Highlands

Hari ke-3 : Cameron Highlands - Pulau Pinang? Pusing Pulau. Naik Bukit Bendera

Hari ke-4  : Ada naik Gunung Jerai, kali pertama sampai atas dan dengan motosikal

Hari ke-5 :  Masuk Pulau Langkawi - sewa kereta. Motosikal tinggal dekat jeti Kuala Kedah. Naik Telaga Tujuh. Tidur di Pantai Chenang

Hari ke-6 : Keluar Langkawi naik ke Kuala Perlis sehingga ke hujung sempadan Thai bertemu laut/Selat Melaka

Hari ke-7 : Bergerak ke Pantai Timur  menurut laluan ke Tasik Pedu

Hari ke-8 : Sambung dari Tasik Pedu. Ada singgah Empangan Pergau

Hari ke-9 : Di Rantau Panjang. Bulan puasa bermula 

Hari ke-10 : Ke Pengkalan Kubor sehingga ke hujung sebelum ke Kota Bahru 

Hari ke-11 : Ke Kuala Terengganu. Masuk Tasik Kenyir

Hari ke-12 : Ke Kuantan. Tidur rumah Cik Ana. Pergi Teluk Chempedak

Hari ke-13 : Ke Pekan. Lepas Nenasi

Hari ke-14 : Tidur Mersing. Fikirnya hendak masuk ke Pulau Tioman tetapi tiada feri disebabkan musim tengkujuh air laut bergelora

Hari ke-15 : Terus ke Teluk Ramunia. Menginap di Kota Tinggi kalau tak salah

Hari ke-16  : Pergi ke Johor Bahru. Menginap di rumah seorang datuk saudara. Jalan merata termasuk ke link ke-2 (Johor-Singapura) dan meninjau jambatan seberang Sungai Johor (belum siap ketika itu)

Hari ke-17 : Pergi Kluang. Tidur sana. Mendaki Gunung Lambak waktu petang dan turun dalam kegelapan awal Maghrib walau sedang berpuasa

Hari ke-18  : Pergi Batu Pahat kemudian balik Muar. Berehat lama di rumah tempat membesar...

Hari ke -

Hari ke -

Hari ke -

Hari ke -


Selepas sampai ke Muar saya tidak ingat bagaimanakah perjalanan seterusnya. Apakah terus berada sehingga masuk tarikh 1 Syawal Hari Raya Aidilfitri lalu kembali ke KL selepas itu? Menurut Gregorian to Hijriah converter tarikh tersebut adalah bersamaan 29 Januari. Kalau mengambil cuti lebih sebulan bermula hari Krismas boleh jadi saya kembali ke KL selepas raya. Tempat-tempat yang disinggahi dari Muar ke KL pun tak ingat langsung apakah ada atau bagaimana.

Namun boleh jadi perjalanan dimulakan beberapa hari sebelum Krismas jatuh hari Khamis. Yang ingat lagi adalah saya bergerak lewat petang dari rumah seorang bapa saudara di Damansara Heights atau Bukit Damansara kerana mahu bersama saudara mara meraikan pernikahan seorang sepupu. Kalau begitu sampai ke Muar harus sekitar 8 hingga 12 Januari. Tak tahan rasanya hendak duduk menunggu sehingga raya tiba lebih 2 minggu kemudian. Besar kemungkinan selepas 3 hingga 5 hari saya menyambung perjalanan ke KL lalu menutupnya di sana. Selepas beberapa lama baru kembali lagi ke Muar untuk berhari raya. 



Apapun, itu semua adalah lakaran awal berdasarkan apa yang dapat diingati waktu itu. Insyaallah butiran sebenar pengembaraan akan muncul apabila sampai waktunya kerana memang siri ini dimulakan untuk menggali kembali ingatan dan cerita. Namun setelah menyediakan lakaran pembukaan ini bulan April saya belum bersedia untuk mengeluarkan cerita. Pagi Jumaat 20 November bermula sekitar jam 11 baru tergerak untuk menyunting lalu memperbaikinya. 

Mungkin ini berlaku disebabkan PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat) melarang perjalanan keluar mukim bermula 14 Oktober telah dipanjangkan sehingga 6 Disember. Malah ada ura-ura ia akan terus dilaksanakan sehingga tamat tahun 2020. Kalau begitu tiada peluang untuk keluar berjalan jauh lagi buat tahun ini. Ketika itulah juga disemak satu album kecil mengandungi beberapa keping gambar daripada perjalanan tersebut. Didapati ada tarikh dan masa tertera menunjukkan besar kemungkinan ia dimulakan 21 Disember iaitu pada hari Ahad. 

Nampaknya album kecil itu dapat membantu menggali ingatan sekurang-sekurangnya sampai ke suatu tahap yang memberangsangkan. Walaupun gambarnya sedikit malah kelihatan sudah hilang beberapa keping cukuplah buat masa ini. Walaupun artikel pengenalan/pembukaan ini dapat dibuat sehingga betul-betul puas jam 12.41 tengah hari Jumaat 20 November ia tidak dapat dipersembahkan hari itu juga kerana sudah terlebih dahulu mengeluarkan artikel Islam sebagai satu jalan ilmu iaitu pada jam 9.26 pagi itu. Oleh itu biar ditunggu barang 2-3 hari lagi. Selepas itu akan dipersembahkan cerita-cerita yang memperincikan perjalanan secara berperingkat setakat mampu ingat. 

Ini mungkin dilakukan menurut hari, mungkin menurut suatu bahagian perjalanan sehingga terasa cukup puas bagi setiap cerita. Semoga akan dibuka lebih banyak ingatan untuk penceritaan yang lebih lengkap. Semoga juga usaha ini akan membuka sesuatu yang lebih bermakna pada masa hadapan seperti mana seringkali berlaku apabila gerak hati ini menyuruh melaksanakan suatu perkara atau mengeluarkan cerita walau tidak jelas apakah asbab sebab musababnya. Semoga mereka yang membacanya juga mendapat kebaikan dunia dan akhirat. Amin amin Ya Rabbul Alamin.


3 ulasan:

Senja malam berkata...

Assalamualaikum saudara Radzi Sapiee, saya harap tuan boleh lengkap kan kronologi atau urutan senarai kerajaan Islam terawal di alam Melayu Nusantara dari yang paling awal hingga ke seterusnya mengikut ilmu yang ada pada saudara.

1. Kerajaan Perlak
2.?
3.?
4.?
5.?

Senja malam berkata...

Assalamualaikum saudara, adakah Aceh mempunyai kaitan dengan benua Siam? Jika ada apakah itu?

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam. Maaf saudara. Saya tidak dapat menjawab dengan baik buat masa ini.