Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Mei 26, 2009

Mari kita bantu baik pulih Dewan Tok Kenali sampai siap! Amacam?



Assalamualaikum para pembaca, saudara dan saudari yang dimuliakan sekalian. Ini ada satu cerita dan pengumuman. Dalam artikel Salam daripada Kota Bahru, Kelantan! Salam Tok Kenali? yang dibuat lebih setahun lepas, saya ada menulis:

Ketika bermalam seorang diri di Masjid Tok Kenali, baru saya sedar betapa masjid itu memerlukan dana untuk memperbaikinya. Malam itu hujan sangat lebat dan ternyata bumbung masjid bocor di beberapa tempat.

Di sini, ingin saya ambil kesempatan membuat pengumuman... Kepada mana-mana insan mulia yang ingin memberikan sumbangan demi memastikan kesinambungan sebuah warisan peninggalan ulamak Melayu bertaraf wali, boleh hubungi Ayah Man @ Haji Lokman bin Ahmad bin Muhammad Yusuf (nama sebenar Tok Kenali) di talian 012-9540237 dan 09-7654666. Boleh juga datang sendiri mencarinya dan ahli keluarga di Dewan Tok Kenali, Pondok Tok Kenali, Lorong Tok Kenali, Jalan Tok Kenali, 16150 Kota Bahru, Kelantan. Sila! :]

Lebih kurang 2 minggu lepas, ada orang meninggalkan pesan dalam ruangan chatbox di blog dwi-bahasa saya SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Katanya dia baru sahaja kembali dari menziarahi makam Tok Kenali di Kelantan dan ada berjumpa dengan cucu Haji Lokman @ Ayah Man. Katanya Ayah Man meminta agar saya dapat menghubunginya. Saya tidak tahu untuk apa tetapi saya kemudian menjawab insyaallah akan berbuat begitu.

Hari demi hari berganti dan saya sibuk dengan pelbagai hal lain hingga terlupa langsung tentang itu. Tetapi sebagai seorang Islam, saya harus mengotakan kata lalu sehari dua ini cuba menghubungi Ayah Man melalui nombor telefon bimbitnya yang ada disimpan di dalam telefon bimbit saya. Malangnya yang kedengaran cuma nada dering seperti telefon dalam silent mood gitu diikuti pesanan peti suara. Saya cuba lagi hingga beberapa kali dan itu juga yang berlaku. Akhirnya saya pun melupakan hasrat mahu menghubungi Ayah Man.

Pagi tadi sebelum masuk kerja tiba-tiba isteri saya menelefon seseorang dari rumah. Kedengaran dia menyebut nama Haji Lokman dan saya yang ketika itu sedang terbaring letih terus dapat merasakan isteri saya dapat menghubungi Ayah Man! Rupa-rupanya dia teringat tentang kertas bertulis nombor telefon cucu Tok Kenali itu yang turut mengandungi nombor telefon rumahnya lalu mencarinya di sebuah bilik atas yang dijadikan stor sedikit barangan. Itulah kertas yang gambarnya dipaparkan di atas. Anda boleh membesarkannya untuk melihat apa yang tertera termasuk sebuah doa panjang-lebar yang katanya diamalkan Tok Kenali setiap kali selepas solat lima waktu.

Kedengaran isteri saya memperkenalkan diri lalu menyebut nama saya dan pesanan yang ditinggalkan orang di chatbox SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) agar saya menghubunginya. Alhamdulillah, Ayah Man terus ingat apabila disebut saya seorang penulis berasal dari Muar yang pernah beberapa kali pergi ke makam dan masjid Tok Kenali, kedua-duanya di Kubang Kerian, Kota Bahru, Kelantan. Rupa-rupanya telefon bimbitnya tidak dapat dihubungi kerana katanya selalu ditutup apabila dia berada di rumah. Ayah Man terus meminta nombor telefon bimbit saya. Tidak lama kemudian telefon itupun berdering...

Melihat nombor 09 yang tertera di paparan, saya terus menyebut nama Ayah Man sebaik sahaja kedengaran suara di telefon. Terus kami berbual lalu dia menceritakan bahawa baru-baru ini telah datang seorang pengunjung dari Muar ke tempatnya lalu memberi sumbangan dana peribadi yang agak besar, kalau tak salah ingatan sekitar RM70,000 gitu! Kata Ayah Man, orang itu ialah seorang ahli korporat. Dia mendapat tahu yang pihak anak cucu Tok Kenali memerlukan bantuan untuk memperbaiki Dewan Tok Kenali setelah terbaca mengenainya di dalam blogspot saya.

Ayah Man lalu mengucapkan terimakasih kepada saya. Saya pula bertanya apakah sumbangan itu sudah cukup untuk membuat kerja baik-pulih yang diperlukan. Jawabnya masih belum cukup, masih memerlukan lagi RM280,000 lagi kerana belanjawan penuh yang perlu dipakai untuk segala kerja baik-pulih adalah RM350,000. Itu yang membuat saya mahu membuat satu cerita baru dalam blogspot ini, untuk memaparkan keperluan itu agar ada sesiapa sudi lagi meringankan beban samada dengan sumbangan wang atau apa-apa sumbangan lain yang dapat membantu. Moga-moga diberkati Allah, apalagi dengan berkat dan karamah Tok Kenali yang cukup terkenal kewaliannya di Tanah Melayu.

Dengan itu saya berharaplah para pembaca yang berkemampuan sudi-sudi menghulurkan bantuan untuk pihak mereka. Saya ulangi sekali lagi pengumuman yang pernah dibuat dalam artikel Salam daripada Kota Bahru, Kelantan! Salam Tok Kenali? Kepada mana-mana insan mulia yang ingin memberikan sumbangan demi memastikan kesinambungan sebuah warisan peninggalan ulamak Melayu bertaraf wali, boleh hubungi Ayah Man @ Haji Lokman bin Ahmad bin Muhammad Yusuf (nama sebenar Tok Kenali) di talian 012-9540237 dan 09-7654666. Boleh juga datang sendiri mencarinya dan ahli keluarga di Dewan Tok Kenali, Pondok Tok Kenali, Lorong Tok Kenali, Jalan Tok Kenali, 16150 Kota Bahru, Kelantan.

Biar ditambah di sini, jika anda tidak mampu menghulurkan wang, maka tolonglah dengan sekurang-kurangnya menyampaikan hal ini kepada sesiapa sahaja yang anda kenali. Kalau anda tak tahu bagaimana mahu memulakan bicara tentang ini, maka copy dan sampaikan sahaja artikel ini. Semoga dengan itu ia dapat sampai kepada orang-orang yang memiliki kemampuan lalu bersedia untuk menghulurkan tangan.

Sebenarnya saya bercadang untuk meletakkan pengumuman ini sebagai tambahan bagi sebuah artikel baru yang ingin ditulis nanti, berkenaan satu majlis mengenai peranan Ahlul Bait yang dihadiri hujung minggu lalu. Tetapi biasalah saya, saya cuma akan dapat menulis sesuatu apabila telah menyelesaikan suatu turutan kerja. Untuk saya dapat menulis itu, saya harus memulakan dahulu satu kerja sukarela penterjemahan artikel yang telah dijanjikan atas permintaan seorang pendakwah yang baru dikenali semasa majlis itu. Dan saya juga harus melepaskan dahulu satu lagi artikel berkenaan An-Nur yang mahu ditamatkan terus kalau boleh hari ini juga.

Masalahnya kerja membuat artikel-artikel ini memakan masa selain saya ada kerja penting lain yang seminggu dua ini sungguh membuat saya amat keletihan dan sakit-sakit kepala. Oleh itu elok dilepaskan dahulu cerita mengenai Ayah Man dan permintaan bantuan dana untuk membaik pulih Dewan Tok Kenali ini. Nanti bila saya dah buat artikel lain lalu artikel ini 'terturun' ke bawah, akan saya letak bahagian pengumumannya di bawah slide sebelah chatbox agar dapat dilihat pengunjung sampai selama mana yang perlu, insyaallah. Untuk memberi sedikit mood, elok juga diletakkan links untuk beberapa artikel lama yang ada melibatkan nama Tok Kenali di sini.

Hmm... baru teringat. Buku terbaru saya "Rumah Azan" yang baru diterbitkan sebulan ini oleh syarikat Karnadya dengan sokongan Dewan Bahasa dan Pustaka turut memaparkan sebuah cerita bergambar tentang Masjid Tok Kenali, ada gambar makam juga madrasah beliau sekali. Sila lihat artikel Buku "Rumah Azan" dan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di PWTC . Ia boleh didapati di kedai-kedai buku terpilih MPH, Popular Bookstore, Books Kinokuniya dan satu dua rangkaian kedai lain, jika ada stok le. Sekarang baru saya boleh makan pagi. Sekian buat masa ini! Sila le jenguk-jenguk cerita lama di bawah...

p/s:
Baru sekejap tadi terfikir, dalam parti PAS kini sibuk mahu memilih pemimpin-pemimpin baru, apa kata calon-calon pemimpin tertinggi turun padang membuat sumbangan membaiki Dewan Tok Kenali? Dari sibuk-sibuk bercerita tentang politik wang, elok juga wang itu 'dipolitikkan' untuk membela sebuah institusi lama agama yang pernah menaikkan nama Kelantan ke seluruh Nusantara. Sekurang-kurangnya ada le juga berkat... kecuali duit yang dimiliki datang dari sumber haram. Tentu Tok Kenali tak mahu terima wooiii! :]

2 ulasan:

TARABAS berkata...

as'kum,

15-17 Jam'adilakhir ke mana pula?

Radzi Sapiee berkata...

Mengapa tanya?