Salam. Tadi siang Jumaat 20 Disember 2024 saya telah menghadiri 3 majlis ilmu berlainan di kampus utama UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) di Gombak dan mengikuti 1 majlis ilmu atas talian daripada ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Biar dikongsikan cerita bermula dengan ini.
Saya bertolak dari rumah sekitar jam 8.40 pagi lalu sampai ke UIA jam 9.24.
Selepas mendapat tempat letak kereta, sampai ke lokasi majlis pertama yang mahu dihadiri jam 9.28. Cukup awal kerana ia dijadualkan bermula jam 9.30
Ia adalah syarahan oleh guru saya di ISTAC, Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar yang baru 3 bulan memegang jawatan sebagai Rektor UIA. Tajuk syarahan boleh diterjemahkan sebagai "Minda Ketauhidan dan Keummahan - Misi Pendidikan Islam Sejagat". Ia adalah kesinambungan daripada syarahan perdana beliau dalam kapisiti tersebut 2 bulan lalu. Syarahan itu menyaksikan beliau pertama kali menetapkan ketauhidan sebagai asas segala bentuk pengajian di universiti. Lihat
Menjuarai epistemologi ketauhidan - Syarahan perdana Osman Bakar sebagai Rektor ke-7 UIAM.
Tengok-tengok majlis sebenar bermula sekitar jam 9.50, dengan nyanyian lagu Negaraku diikuti bacaan Al-Quran dengan pengenalan. Ini memberikan masa untuk saya membaca separuh Surah Al-Kahfi sebelum ia bermula.
Sudah menjadi amalan saya sejak beberapa tahun lalu untuk menghabiskan seluruh Surah Al-Kahfi setiap pagi Jumaat juga 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir setiap pagi hari lain. Pagi tadi tidak sempat membaca sebelum keluar rumah.
Pergi pada syarahan. Dinyatakan terlebih dahulu apa yang perlu ada dalam minda yang bersifat ketauhidan. Ia adalah minda yang dalam melihat kesatuan pada segala bentuk ilmu dan sains, dalam hierachy atau susun letak keutamaan tinggi rendah yang mengaitkan kesemuanya secara harmoni seperti mana halnya cabang dan ranting pada sebuah pokok.
Apa pula minda ketauhidan? Ia sarat dengan ide-ide keEsaan Tuhan juga sifat-sifatNya seperti tergambar pada Asmaul Husna (nama-nama Allah yang indah) serta perbuatanNYa (dalam bahasa Sufi selalu disebut sebagai Af'al) dan penciptaan. Minda yang bersifat ketauhidan sentiasa memiliki kesedaran tentang keesaan dan kesatuan Tuhan juga kesatuan dalam ciptaan.
Dengan itu dikupas makna minda pula. Oh. Asalnya saya mahu menggunakan perkataan Melayu "pemikiran" sebagai terjemahan daripada perkataan Inggeris "mind". Tetapi apabila masuk bab definisi didapati "pemikiran" tidak dapat mencakupi makna sebenar "mind". Pemikiran juga fikiran lebih bersifat pada aktiviti atau perbuataan, begitu juga fikir. Sedangkan mind itu berupa satu objek atau entiti yang mana dengannya dapat dibuat aktiviti pemikiran itu, bukan pemikiran itu sendiri. Zahirnya ia dikaitkan dengan otak tetapi batin atau metafiziknya? Otak pun sekadar alat, bukan mind itu sendiri. Jadi lebih elok gunakan perkataan "minda" yang merupakan 'peMelayuan' daripada perkataan Inggeris "mind".
Osman menyatakan minda terkait dengan kesedaran (consciousness). Ia juga terkait dengan cahaya (light). Dalam bahasa Inggeris ada perkataan "enlightment" yang menunjukkan kesedaran atau minda yang disuluh cahaya. Cahaya pula bahasa Arabnya adalah Nur. Ada makna yang sangat mendalam di dalam Al Quran.
Berbalik pada minda ketauhidan yang merupakan terjemahan saya bagi terma Osman dalam bahasa Inggeris "Tawhidic Mind". Bila dikaitkan dengan cahaya dan kesedaran ia adalah fikiran yang disuluh cahaya kebenaran tinggi tentang hakikat kewujudan Tuhan dan hubungan dengan segala bentuk penciptaan, segala bentuk ilmu.
Contoh terbaik minda yang bersifat ketauhidan adalah minda para nabi, "the prophetic mind". Mereka adalah pemilik hikmah dan kebijaksanaan baik secara teori mahupun praktikal yang paling sempurna, kerana mendapat wahyu daripada Allah SWT yang memimpin segala aspek kehidupan.
Minda para nabi yang merupakan minda ketauhidan paling sempurna ini dizahirkan melalui Syariah yang dibawa mereka juga Sunnah iaitu setiap kata dan perbuatan mereka. Ini ada puncak kesempurnaan cara hidup yang patut diikuti setiap manusia lalu membentuk identiti dan minda ummah.
Dengan itu minda Muslim yang berjaya memiliki sifat ketauhidan yang boleh dilihat sebagai pasak dalaman juga hubungan peribadi dengan Tuhan. Dengan mengikuti ajaran para Nabi minda ketauhidan dizahirkan menjadi minda keummahan yang mengatur hubungan antara manusia lalu membentuk ketamadunan.
Oleh itu dapat dinyatakan misi pendidikan sejagat Islam sejagat adalah tidak lain, misi kenabian. Ia adalaah kebenaran lama yang mungkin perlu diajar menurut cara baru disebabkan perkembangan zaman? Kesannya adalah pembinaan tamadun. Untuk pemahaman lebih lanjut sila ikut sendiri majlis melalui video bawah...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan