Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, October 17, 2019

Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Apabila syarahan ke-10 dijenamakan kembali menjadi syarahan ke-3

Salam pagi Khamis 18 Safar. Bersambung gerak penulisan daripada artikel Aksara, naskhah & Tamadun Alam Melayu - Ilmu jimak Melayu, jin laga lembu dan kelebihan Ahlul Bait


Dari Perpustakaan Negara di barat laut pusat bandar raya Kuala Lumpur saya berkejar hampir 7 km ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Melayu) barat daya untuk satu majlis ilmu bersiri.


Ia adalah syarahan bagi buku "Classification of Knowledge in Islam" oleh penulisnya, Sheikhul Qulliyah ISTAC Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar.


Artikel sebelum ini tentang siri iaitu Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali? telah menyebut syarahan seminggu lalu sebagai yang ke-9 dalam siri.  Memang ia diisytiharkan begitu. Untuk pengetahuan siri telah dimulakan pada bulan Mac tahun ini. Tetapi syarahan sambungannya petang semalam 16 Oktober pula disytiharkan sebagai yang ke-3.


Mengapa begitu? Sebetulnya "bunga-bunganya" ada diberitahu dalam artikel  Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Mendapat restu Imam Ghazzali? juga artikel sebelumnya iaitu Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan berkenaan yang ke-8 selepas 5 bulan senyap. Ada diberitahu bahawa setelah beberapa lama siri 'direhatkan' ia disambung bulan Oktober ini dengan sedikit perubahan - daripada pagi Isnin ia dialih ke petang Rabu. Dan muncul sejumlah hadirin baru  membuatkan Osman merasakan elok disyarahkan kembali daripada muka surat pertama buku.

Maka bermula daripada situ, syarahan petang semalam boleh dijenamakan kembali sebagai syarahan ke-3 siri. Lagipun 7 syarahan terdahulu berlaku pada semester pengajian yang lalu (Februari - Jun 2019). Sekurang-kurangnya syarahan terbaru  memang yang ke-3 bagi semester ini (September 2019 - Januari 2020).

Di atas adalah kulit edisi terbaru buku "Classification of Knowledge in Islam" yang baru terbit dalam sebulan dua. Ia telah ditambah tajuk kecil "A Study in Islamic Schools of Epistemology" (saya terjemahkan sebagai "Satu Kajian dalam Aliran-aliran Epistemologi Islam". Syarahan petang semalam dimulakan dengan satu persoalan. Apa itu minda, apa itu fikiran? Ditanya pula orang apa itu akal budi.

Maka Osman menyebut tentang konsep Akal Juz'i yang cuma dapat menggapai sebahagian daripada realiti atau kenyataan berbanding Akal Quli yang boleh menanggapi secara keseluruhan. Diberi contoh ilmu pengetahun tentang gula - kita boleh tahu ia manis berdasarkan logik akal. Oleh kerana tebu manis maka gula yang berasal daripad tebu adalah manis. Tetapi hakikat kenyataannya adalah apabila merasa dengan lidah sendiri akan gula itu. Manis dirasakan tanpa perlu membuat turutan logik akal bahawa gula berasal daripada tebu lalu bersifat manis disebabkan itu. 

Akal budi adalah tentang mendapatkan pencerahan. Ia boleh dikaitkan dengan Akal Quli. Fikiran lebih pada Akal Juz'i. Ia sebetulnya meneka-neka berdasarkan prinsip logik tadi. Belum betul-betul merasa lalu mendapat pencerahan seperti hal bagaimanakah sebenarnya rasa manis pada gula.

Berbalik pada huraian buku. Syarahan minggu lalu (yang sebelum itu bermula kembali daripada muka surat pertama) baru sampai ke pertengahan muka surat 2. Disebut tentang pemilihan 3 orang tokoh silam Islam yang dijadikan kajian dalam buku. Tentang Imam al-Ghazzali ditekankan bahawa beliau adalah seorang ahli Sufi, juga ahli falsafah, ahli kalam dan pakar ilmu feqah. Oleh itu beliau dapat melihat dan menimbang menurut banyak sudut pandang lalu menyeleraskannya.

Tentang al-Farabi yang merupakan tokoh pertama dalam kajian menurut turutan buku, disebut bahawa Ibnu Khaldun yang hidup 4 abad kemudian pun selalu memetiknya. Ayat demi ayat dalam buku pun dibaca dan diberikan huraian pendek. Sampai pada awal muka surat 4 disebut bahawa al-Farabi menjadi asas bagi membuat perbandingan antara pemikiran 3 orang ulamak silam. Osman menyebut bahawa PhD beliau di Amerika Syarikat (buku adalah berdasarkan kajian PhD yang dibuat tahun 1980an) berada di bawah perhatian 5 orang profesor dalam jawatankuasa. Seorang beragama Kristian, seorang beragama Yahudi, 3 orang Islam. 

Secara rata apa yang disyarahkan tentang buku petang semalam adalah sama dengan separuh akhir syarahan ke-2 semester lalu membawa ke separuh awal syarahan ke-3 semester. Maka ia boleh dirujuk melalui artikel-artikel lama berikut :-





Sebelum tamat sesi Osman ditanya tentang ilmu pengetahuan - manakah lebih bagus - belajar atau melihat daripada 'atas ke bawah' atau 'bawah ke atas'? Jawab beliau dua-dua pun boleh. Bahkan inilah yang menjadi perdebatan antara pemikir besar silam Yunani iaitu Plato (abad ke-5 hingga ke-4 Sebelum Masihi) dengan anak muridnya Aristotle yang kemudian menjadi pemikir besar juga. 

Plato suka bermula daripada atas iaitu konsep keTuhanan membawa turun ke hal-hal yang lebih dekat dengan manusia biasa sedangkan Aristotle bermula daripada bawah kerana berfikiran empirikal (memerlukan pembuktian yang dapat dinilai dengan 5 pancaindera biasa dan diulang pembuktiannya oleh sesiapa sahaja). Menurut Osman, Al-Farabi yang mengambil lalu mengaplikasikan cara pemikiran Aristotle lebih 1,000 tahun telah berjaya menyelaraskan antara kedua-dua sudut pandangan lalu mengharmonikannya. 

Kebetulan hadir seorang pensyarah ISTAC berbangsa Cina dari negara China. Osman terus menunjuk kepada beliau lalu mengatakan konflik serupa ('atas ke bawah' lawan 'bawah ke atas') masih berlaku di Cina. Ini adalah antara pengikut ajaran Tao (Taoist) yang lebih bersifat falsafah tinggi dengan pengikut ajaran Confucianisma yang lebih membumi. Kata Osman Islam boleh mengharmonikannya. Kalau diberi peluang untuk ini dilakukan tentu Islam meningkat naik di Cina.


No comments: