Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, September 22, 2015

Wacana ilmu di DBP - Falsafah Yunani dalam kitab Bustanus Salatin

Gerak penceritaan diteruskan untuk melengkapkan perkongsian tentang aktiviti 4-5 hari kebelakangan. Bersambung daripada Wawancara siaran langsung "Mencari Diri dan Erti" di TV1.



Adapun pada malam sebelum menghadiri wawancara di RTM saya terlihat pengumuman di atas terpapar dalam update seorang sahabat di Facebook.



Selesai wawancara pagi Sabtu saya dan isteri pun berkejar ke Dewan Bahasa dan Pustaka. Majlis ilmu diadakan di bilik mesyuarat tingkat 29 dan kami sampai sekitar jam 10.09.



Inilah kali pertama saya menghadiri perkongsian ilmu oleh Profesor Madya Dr Pisol. Nampaknya beliau memiliki pengetahuan yang luas tentang ilmu-ilmu falsafah Barat termasuk dari Yunani purba.


Saya dapat mengikut dengan baik kerana dahulu pernah berminat dan mengikuti dengan tekun bidang ilmu ini melalui pembacaan penulisan para pemikir Barat purba seperti Plato dan Socrates juga pemikir lebih moden seperti Descartes dan Nietzche. Kemudian saya mula mengkaji falsafah kebatinan Islam melalui kitab-kitab Tasawuf yang diterjemahkan oleh para cendekiawan Barat (yang sebenarnya Orientalis) seperti A.J. Arberry dan R A Nicholson. Setelah beberapa lama bergelumang dalam dunia pemikiran sebegini saya meninggalkan segalanya untuk melangkah masuk ke dalam dunia pengalaman sebenar. Ini kerana ia memerlukan saya untuk mengosongkan kembali cawan yang disangka penuh (empty the cup that is full, meminjam ungkapan daripada falsafah Zen kalau tak salah tetapi telah diInggeriskan) demi mengalami perkara-perkara yang selama ini cuma dapat difahami secara teori. Bermulalah penerokaan peribadi melibatkan hal-hal ghaib juga mencarik adat.


Berbalik pada wacana ilmu di DBP. Sudah disebut dalam artikel Wawancara siaran langsung "Mencari Diri dan Erti" di TV1 bahawa saya tertinggal bateri kameri di rumah lalu tidak dapat menggunakan kamera. Nak tak nak saya cuma dapat mengambil gambart menggunakan telefon bimbit sedangkan hasilnya tidak sebaik menggunakan kamera. Ini amat mengganggu kebiasaan saya yang suka merakam keadaan suatu majlis sebanyak mana yang munasabah. Setelah beberapa minit saya berhenti mengambil gambar lalu memberikan tumpuan penuh pada wacana.


Begitu banyak ilmu dikongsikan oleh Pisol. Seharusnya lebih ramai anak Melayu yang sayangkan dunia pemikiran dapat bersama mengambil faedah daripada wacana ini.  Selari dengan tajuk iaitu "Falsafah Yunani Dalam Sains Orang Melayu dengan Merujuk kepada Kitab Bustan as-Salatin" pengkhususan diberikan kepada kitab besar Melayu tersebut yang ditulis Sheikh Nuruddin ar-Raniri, ulamak besar Aceh pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Thani (1636-1641) Masihi. Kitab itu sendiri merangkumi amat banyak perkara, Kata Pisol ada 7 jilid yang kalau dihimpitkan antara satu sama lain harus tebal lebih sehasta (perkataan saya sendiri ini, beliau setakat mendepakan tangan untuk menunjukkan ketebalan koleksi penuh kitab asal). Maka itu wacana cuma mengkhususkan pada satu bab iaitu At-Tib (begitulah saya dengar bunyinya) iaitu tentang perubatan. 

Saya rasa tak perlulah dipanjangkan perkongsian. Cukuplah ringkasan tentang wacana yang saya temui dalam FB dikongsikan dengan sedikit suntingan di bawah...



Falsafah Yunani Dalam Sains Orang Melayu dengan Merujuk kepada Kitab Bustan as-Salatin

Oleh : Dr. Pisol bin Maidin. ( UiTM )


Muqaddimah


1. Apakah falsafah?

~ Kecintaan kepada hikmah. (philo + sofia)

~ Ada banyak kategori falsafah.

~ Pertanyaan-pertanyaan tentag alam, etika, astrologi dan lain-lain menjadikan ilmu falsafah disusun.

~ Wujud dikotomi antara falsafah Barat dan Islam.

~ Falsafah dalam Islam = Tasawwuf ( falsafah etika ).

~ Friedrich Nietzche ( 1844-1900 ) berpegang dengan prinsip "Gott ist tot" = Tuhan itu mati.

~ Penglibatan Nazi Jerman ( Hitler ) dlm Perang Dunia Kedua dipengaruhi oleh falsafah Nietzche.

~ Perkataan 'Superman' berasal daripada konsep yang dibawa Nietzche.


2. Kepentingan falsafah

~ Tahafut al-Falasifah vs Tahafut at-Tahafut.

~ Imam al-Ghazali hanya kritik konsep ketuhanan dalam falsafah sahajam bukan tolak falsafah secara penuh. Sebab dalam ketuhanan sudah ada dalil naqli dan aqli. Jadi tak perlu falsafah untuk faham konsep ketuhanan.


3. TESIS : Sains orang Melayu atau sains Melayonesia ini berkembang daripada satu landasan falsafah tradisional tertentu dan mempunyai kaitan dalam jaringan keilmuan dunia.

Maknanya : Tamadun Melayu adalah sebahagian daripada tamadun dunia.


4. Ciri-ciri Sains Melayonesia :

- Dalam bahasa Melayu.

- Berlandaskan falsafah Melayu.


5. Kitab Bustan as-Salatin ditulis oleh Syeikh Nuruddin ar-Raniri pada abad ke-17 M.


6. Wujudkah falsafah Yunani dalam Sains Melayunesia?

~ Kosmologi Aristotle bahawa alam terdiri daripada unsur api, angin, air dan tanah.

~ Idea ini bertapak dalam teks-teks bertulis awal seperti kitab Taj as-Salatin.


7. Daripada falsafah Spekulatif menjadi Sains yang Emperis.

~ Kosmologi Aristotle menjadi asas taakulan bahawa semua jasad akan mempunyai sifat alami yang khusus iaitu sifat hangat, basah, kering atau sejuk dalam perkadaran tertentu.

~ Unsur alam ini diwakili oleh humor/cairan tertentu dlm badan sesuai dengan idea bahawa manusia adalah mikrokosmos manakala alam adalah makrokosmos.

~ Keseimbangan tabiat alam dalam humor menentukan sama ada seseorang itu sihat atau sakit.


8. Patologi Humoral dalam Bustan as-Salatin.

~ Keseimbangan humor dalam badan menentukan kesihatan badan.


9. Tapisan dan Ubahsuai Falsafah Luar.

~ Galenisme yang diterima dalam doktrin perubatan Melayu telah mengalami ubah suai.

~ Galenisme Melayu menekankan kepentingan diet. Galenisme Yunani menekankan pengambilan ubat.

~ Susur galur ilmu perubatan Melayu :

Hippocrates > Galen >  Galenisme + Tibb Nabawi = Ilmu Perubatan Melayu.


10. Bustan as-Salatin: Sains yang Rasional dan Saintifik.

~ Ilmu perubatan Melayu mengandungi huraian rasional.


Kesimpulan

* Manuskrip Melayu menyimpan khazanah sains Malayonesia yang sangat bernilai dan memerlukan penerokaan dan kajian lanjut.

* Sains Malayonesia kini di ambang kepupusan atau dilupakan.


Tiada ulasan: