Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, November 14, 2006

Keramat Kuala Bidor, Perlak dan konflik Sunni-Syiah: Kisah Islam awal Nusantara

Alhamdulillah, setelah kisah Nur selamat disiarkan, barulah rasa sesuai untuk meneruskan cerita. Cuma ada sedikit masalah... Entah kenapa gambar tidak dapat dimasukkan dalam posting tadi. Sudah berapa kali saya mencuba ikut cara yang biasa dibuat tetapi tidak menjadi sedangkan dalam posting sebelumnya, saya dapat pula memasukkan gambar makam berkenaan. Mungkin Allah SWT tidak mahu orang-ramai menatap wajah Nur, takut ada yang jatuh angau nanti? Takut ada yang panas punggung tidak senang duduk? He! He!
Apapun, biar disambung sedikit cerita berkenaan Keramat Kuala Bidor... Sedutan ini mengaitkan beliau dengan sebuah keSultanan lama bernama Perlak yang sudah muncul jauh lebih awal daripada Melaka juga sedikit mengenai konflik Sunni-Syiah kerana ia pernah terjadi di kerajaan itu. Insyaallah nanti saya akan beri pula sedutan mengenai kerajaan Perlak ya... Silakan! :]

Nenek pernah berkata demi mengelakkan rakyat berbalah, Keramat Kuala Bidor sanggup meninggalkan kerajaan kepada adindanya yang mahu merebut takhta. Ada pula pihak menyebut peristiwa itu juga melibatkan perbalahan agama. Apa yang Rasyid tahu, Perlak pernah mengalami pertembungan besar-besaran golongan Syiah dengan golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah tahun 918 dan 976 Masihi... Tak pastilah jika Keramat Kuala Bidor terlibat sama.
Sejarah mencatatkan, keSultanan Perlak bermula tahun 840 Masihi dengan pertabalan Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abdul Aziz Shah, cicit Imam Ja’afar Al-Sadiq, seorang berketurunan Rasulullah SAW daripada jurai Saidina Hussein yang dikatakan berfahaman Syiah. Fahaman ini dituduh pelbagai pihak sebagai sesat, malah kafir pula. Maka itu, kebanyakan buku sejarah tidak mengiktiraf Perlak sebagai kerajaan Islam sejati. Sebaliknya Samudera dan Pasai yang diasaskan abad ke 13 Masihi, 400 tahun selepas kemunculan Perlak pula dianggap kerajaan Islam tertua di rantau ini.

————————

Seorang pakcik berketurunan Sayyid pernah memberitahu, memang ada pengikut Syiah yang layak dikira sesat kerana menganut pegangan yang bertentangan dengan iktikad Ahlus Sunnah wal Jamaah. Tetapi katanya, golongan Syiah juga ada pelbagai mazhab, tidak semuanya memiliki kepercayaan yang sama. Maka itu tidak adil menyerkap jarang mereka semuanya sebagai kafir dan sesat tanpa mengenali asal-usul pecahan-pecahan mazhab ini dan kepercayaan teras yang membentuk akidah mereka.
“Kita ambil contoh beberapa pecahan,” pakcik itu membuka cerita. “Golongan Syiah Ismailiyah menganggap Ismail bin Ja’afar Al-Sadiq (meninggal sebelum 760 Masihi) sebagai imam mereka yang ke-tujuh sedangkan bagi penganut Syiah Ithna Ashariyya, pengikut kepercayaan 12 Imam, adindanya Musa al Khazim (765-799 Masihi) adalah imam ke-tujuh bagi semua pengikut Syiah. Tetapi kedua-dua golongan ini tiada khilaf tentang imam-imam sebelumnya, Saidina Ali (656-661 Masihi), Saidina Hassan (661-669) dan Saidina Hussein (669-680). Diikuti Imam Ali Zainal Abidin (680-713), Imam Muhammad Al-Baqir (713-733) dan Imam Ja’afar Al-Sadiq (733-765).Masing-masing percaya imam-imam merekalah yang patut diangkat sebagai pemimpin seluruh umat Islam, bukannya orang-orang Bani Umaiyah mahupun Bani Abbasiyah, apalagi mereka yang bukan dari golongan Quraish.”
“Secara asasnya, penganut Syiah adalah penyokong kepimpinan Ahlul Bait, percaya bahawa keluarga Nabi mempunyai kelebihan tertentu yang melayakkan mereka memimpin ummah lebih daripada orang lain,” kata pakcik daripada keluarga Al-Idrus yang rapat dengan Tukku Paloh, wali besar Terengganu yang digeruni penjajah Inggeris dan guru kepada Sultan Zainal Abidin III yang memerintah negeri itu abad ke 19 Masihi.
Tambahnya, imam-imam Syiah ini adalah manusia yang memberi para pengikut mereka harapan, masih mengekalkan dan mengajar agama Islam yang syumul seperti yang diamalkan Nabi dan para sahabat yang tidak terpengaruh dengan keduniaan. Mereka adalah obor-obor yang menyinarkan nur Iman di kala kebanyakan para pemerintah Islam selepas zaman Khulafak al-Rasyidin sudah mabuk dengan kuasa dan kekayaan. Leka dengan habuan yang diperolehi hasil penaklukan wilayah-wilayah yang luas, harta rampasan perang yang lumayan serta istana-istana mewah dan megah seperti yang ditinggalkan empayar Parsi selepas kejatuhannya ke tangan umat Islam ketika zaman keKhalifahan Saidina Umar pertengahan abad ke 7 Masihi.
“Masalahnya, ramai pengikut Syiah yang fanatik menganggap imam-imam mereka adalah pilihan Allah belaka, maksum seperti Nabi. Suci dari segala dosa dan tidak pernah melakukan apa-apa kesalahan jua. Lalu mereka menolak kepimpinan pihak lain sehingga sanggup menuduh para sahabat rapat Nabi seperti Saidina Abu Bakar, Umar dan Uthman kafir kerana ‘merampas’ keKhalifahan daripada Saidina Ali!” sambung pakcik itu.
Golongan Syiah fanatik juga mengangkat imam tertentu sebagai Imam Mahdi walaupun calon mereka itu hidup lebih 1,000 tahun lalu. Kononnya imam ini ‘ghaib’ dan akan muncul kembali akhir zaman nanti.
“Tetapi ada pecahan seperti Syiah Zaidiyah, penyokong Imam Zaid bin Ali Zainal Abidin yang menganut pegangan serupa Ahlus Sunnah wal Jamaah,” dia melanjutkan. “Cuma mereka tetap percaya bahawa pemimpin ummah ataupun imam harus dilantik di kalangan Ahlul Bait. Tetapi tidaklah sampai mengatakan imam ini maksum seperti dalam sesetengah mazhab Syiah.”
Rasyid tersenyum lalu menyambut: “Saya pun ada mengkaji sedikit tentang pecahan mazhab Syiah ini pakcik. Masalahnya ada pula golongan yang diserkap jarang sebagai Syiah kerana menyokong kepimpinan Ahlul Bait dan mempercayai konsep Tasawuf Nur Muhammad. Sedangkan dalam bab Fiqah, mereka tetap memegang mazhab yang empat - Maliki, Hanafi, Shafie atau Hambali. Mungkin inilah yang sebenarnya berlaku dahulu di Perlak?”
Lalu dia teringat kata-kata Imam Shafie yang pernah ditemui dalam beberapa buah buku: “Jika aku dituduh Syiah Rafidah (Syiah sesat) kerana menyintai Ahlul Bait. Maka saksikanlah aku ini Syiah Rafidah.”
Imam Shafie yang diagung-agungkan dunia Melayu sebagai imam paling tegas dalam masalah hukum-hakam Islam sendiri tidak pernah menghukum setiap pengikut Syiah sesat. Kerana beliau berbalik kepada makna perkataan Syiah yang asal iaitu para penyokong kepimpinan Ahlul Bait, bermula dengan penyokong Saidina Ali ketika menentang Muawiyah dahulu. Tetapi ini tidak bermakna Imam Shafie menyokong fahaman Syiah secara umum apalagi mana-mana mazhab Syiah yang telah lari daripada pegangan Islam yang asal kerana mengangkat para imam dan pemimpin mereka sebagai maksum seperti Nabi dan menambah kalimah syahadat untuk memasukkan nama Saidina Ali.

—————————

Salah satu sebab keSultanan Perlak dianggap berfahaman Syiah adalah kerana Sultan-sultan terawalnya diketahui berasal daripada keturunan Imam Ja’afar Al-Sadiq yang dikultuskan sebagai imam maksum Syiah yang ke-enam. Bapa dan datuk Sultan pertama Perlak pula adalah ahli rombongan 100 orang pendakwah yang lari dari Timur Tengah selepas gagal dalam pemberontakan menentang pemerintahan Bani Abbasiyah. Maka ada pihak menganggap mereka adalah musuh kepada golongan Ahlul Sunnah Wal Jamaah malah layak dikira kafir!
Apapun Rasyid yakin, Imam Ja’afar Al-Sadiq tidak pernah membuat pengakuan melampau seperti menjadi imam maksum pilihan Allah. Malah generasi ke-lima keturunan Rasulullah SAW ini akan menempelak ramai pengikut Syiah jika baginda masih hidup, terutama penganut Ithna Ashariyya yang menganggap Imam ke-12 dan terakhir mereka, Muhammad bin Hassan Al-Askari sebagai Imam Mahdi akhir zaman, Lagipun nama Imam Mahdi yang diisyaratkan Nabi ialah Muhammad bin Abdullah, bukan Muhammad bin Hassan yang hidup abad ke 9 Masihi.
Imam Ja’afar merupakan ulamak yang dihormati semua pihak, pernah menjadi guru kepada imam mazhab yang empat tetapi amat dibenci para pemerintah yang tamakkan harta dan kuasa, para penguasa yang sanggup menggunakan agama lalu bermain-main dengan tafsiran ayat Al Quran dan Hadis untuk menghalalkan dan mengekalkan kekuasaan mereka.
Rombongan 100 orang pendakwah dari Timur Tengah yang datang ke Perlak memang terdiri daripada para Ahlul Bait dan penyokong setia mereka. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah penganut Syiah sesat. Orang-orang ini memberontak kerana kaum kerabat mereka telah lama ditindas pemerintah, baik pihak Bani Umaiyah mahupun Bani Abbasiyah.
Lagipun Perlak juga pernah diperintah sebuah dinasti yang dikenali sebagai Dinasti Makhdum ataupun Dum Makhdum. Dinasti yang bermula dengan pemerintahan Sultan Abdul Qadir Syah Johan Berdaulat sekitar 918 Masihi ini dicatat sejarah rasmi sebagai berfahaman Sunnah Wal Jamaah, masih 300 tahun lebih awal dari Samudera Pasai yang dianggap kerajaan Islam terawal di rantau ini. Dinasti inilah yang dikatakan telah merampas kekuasaan daripada raja-raja keSultanan Perlak versi Syiah.
Apapun kerajaan Samudera Pasai dan Perlak memang mempunyai kaitan malah pertalian darah. Kerana raja-raja keSultanan-keSultanan ini sebenarnya bersaudara dan berasal dari satu rumpun keturunan juga...
Tentang perbalahan agama di Perlak yang dikatakan salah satu sebab utama Keramat Kuala Bidor melarikan diri ke Perak, Rasyid percaya ia mungkin ada kena-mengena dengan percubaan Dinasti lama yang dikatakan berfahaman Syiah untuk merampas kembali kekuasaan daripada Dinasti Makhdum sekitar tahun 976 Masihi. Sejarah mencatatkan percubaan ini telah menyebabkan kerajaan itu terbahagi kepada dua iaitu Perlak Baroh yang diperintah Sultan Mahmud Syah dan Perlak Tunong di bawah Sultan Ibrahim Shah, sebelum ia disatukan kembali nanti.
Malangnya, selain berasal dari Timur Tengah, tiada maklumat lanjut dan tepat untuk menyatakan asal-usul Dinasti Makhdum. Apakah ia termasuk kaum kerabat Merah Syahir Nuwi yang memerintah Perlak sebelum Islam? Mungkin gelaran Makhdum itu berasal daripada nama adinda Merah ini, bonda Sultan pertama Perlak yang dikenali sebagai Makhdum Tansyuri? Jika ini benar, maka Dinasti Makhdum berasal dari keturunan sahabat Rasulullah SAW, Saidina Salman Al-Farisi sedangkan bangsawan itu pula berasal dari Dinasti Sassanid yang pernah memerintah empayar Parsi.
“Tetapi mungkin juga ia berasal daripada satu keturunan misteri,” Rasyid memberitahu rakan-rakan. “Mungkin asal-usul keturunan ini perlu dirahsiakan sehingga sampai masanya untuk dirungkaikan nanti? Seperti misteri identiti sebenar Keramat Kuala Bidor... Siapakah sebenarnya hamba Allah ini... Mungkin ada rahsia besar di sebalik semua ini?”

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Pendek kata mencintai para ahlil bait Rasulullah dan para sahabat-sahabatnya adalah penting dan utama. Para ahlil bait Rasulullah dari Ahli Sunnah wal Jamah mempunyai keduduan yang istimewa. Para salafus soleh dari keluarga BaAlawi, Hadhramaut seperti Al-Ustaz A'zhom AlFaqih Muqaddam Muhammad bin 'Ali BaAlawi, Al-Habib Umar Al-Attas Sohib Ratib, Al-Imam 'Abdullah bin 'Alawi Al-Haddad adalah antara para penegak kebenaran Islam yang patut dicontohi.
Semoga sirna faham extrim yang bercanggah dari Ahli Sunnah wal Jamaah seperti Salafi, Wahabbi dan sebangsanya.