Salam petang Jumaat 3 Januari 2025 bersamaan 1 Rejab 1446 Hijriah. Di celah-celah kisah perjalanan selatan timbul lagi majlis ilmu lalu biar dilepaskan cerita.
Majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) ini telah diwar-warkan sejak beberapa hari dalam grup Whatsapp kami. Profesor Dr Hamidullah Marazi yang merupakan salah seorang pensyarah mahu membawa tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Sumber-sumber Ilmu Pengetahuan - Falsafah dan Islam." Ada rasa ingin hadir secara fizikal. Tetapi siang tadi terasa tak berapa sedap badan untuk ke ISTAC. Malah nak ikuti apa-apa majlis ilmu walau atas talian pun tak ada mood.
Nak dijadikan cerita selepas menunaikan solat Jumaat kemudian menghantar anak ke sekolah petang buka komputer riba di rumah lalu mengikut perkembangan di WhatsApp. Ternampak lagi poster mempromosi majlis. Tengok jam 3.03. Majlis baru sahaja bermula. Terus klik pada pautan Zoom yang disuakan bersama lalu masuk secara atas talian.
Secara rata ia adalah tentang ilmu pengetahuan dan falsafah. Dinyatakan dahulu makna sebenar falsafah yang berasal daripada perkataan Yunani philosophia - Cintakan hikmah. Daripada konsep itu para pemikir purba mencari makna hidup, apakah realiti sebenar alam, apakah kuasa mutlak (Tuhan?) di sebalik penciptaan alam dan bagamana alam diatur oleh kuasa tersebut. Asalnya ada kepercayaan terhadap perkara-perkara bersifat metafizik iaitu di luar pemikiran dan logik akal kebiasaan. Namun semakin lama pemikir terutama di dunia Barat menolak perkara-perkara metazikif. Tumpuan diberikan hanya kepada apa yang mampu dicerap oleh pancaindera zahir disusuli pemikiran logik akal. Daripada situ falsafah menjadi medan fikir terhad yang menolak hal-hal keTuhanan.
Ini berbeza dengan dunia Islam yang mana hal-hal keTuhanan masih memandu pemikiran logik akal. Jika Barat menghadkan falsafah malah sumber ilmu pengetahuan hanya pada apa yang mampu dicerap melalui pancaindera kemudian melalui alatan-alatan sains lalu dirumuskan dengan akal, Islam melihat wahyu malah ilham dan gerak hati (intuition) sebagai sumber-sumber ilmu pengetahuan.
Namun dalam kalangan pemikir dan ahli falsafah Barat sendiri ada yang mula kembali pada sumber-sumber selain apa yang dianggap tidak berapa logik itu. Antaranya menurut konsep A Priori iaitu ilmu pengetahuan yang sudah sedia wujud dalam jiwa setiap manusia, bukan diraih melalui pembelajaran dan pengalaman. Konsep ini sudah ada dalam dunia Barat sejak zaman Plato lagi di Yunani 2,400 tahun lalu. Cuma perlu berlaku pengalaman hidup yang membawa kembali pada 'mengingatkan'.
Dalam konteks Islam ia terkait dengan konsep zikir dan fikir. Zikir adalah mengingati Allah SWT. Dengan selalu mengingati Allah boleh timbul kembali ingatan ilmu sedia dalam diri yang telah dibekalkan kepada setiap manusia olehNya. Fikir boleh disamakan dengan cara dunia Barat secara rata menanggapi ilmu pengetahuan. Ini yang boleh terbit melalui pembelajaran, pengalaman, cerapan panca indera dan pemikiran logik berdasarkan dapatan-dapatan berkenaan. Namun ilmu berdasarkan fikir ada hadnya. Untuk melepasi had itu perlukan sandaran melalui ilmu wahyu. Zikir boleh membuka pencerahan ke arah itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan