Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Februari 24, 2021

Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Dari Ipoh ke Gerik

Salam semua. Merujuk pada artikel pembukaan siri iaitu Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Usaha awal menggali kembali ingatan. Adapun selepas mempersembahkannya di blogspot lima hari lalu saya ada berkongsi pautan di Facebook lalu meminta sekarang kawan lama yang turut bersama dalam perjalanan memberikan maklum balas. Tengah hari semalam baru beliau menjawab lalu memberitahu bahawa kami menginap malam pertama di Slim River iaitu sebelum bergerak ke Ipoh. Turut diberitahu perjalanan dibuat bukan pada bulan Disember malah beberapa bulan lebih awal. Hal ini biarlah ditangani kemudian. Sekarang tanpa memikirkan tempoh waktu tepat bila ia berlaku biar kita ke fasa kedua perjalanan. Bersambung daripada artikel Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Dari Shah Alam ke Ipoh.


Saya tidak ingat kami menginap di manakah di Ipoh. Malah entah betul ada menginap di Ipoh pun sebetulnya tak pasti. Tetapi apabila mendapat tahu daripada kawan kami menginap malam pertama di Slim River rasanya memang logik penginapan seterusnya adalah di Ipoh. Ini kerana Slim River terletak dalam 130 km dari Shah Alam menggunakan jalan lama sedangkan Ipoh terletak lebih 100 km selepas Slim River. Apabila cuba diimbas kembali ingatan terasa seperti di suatu rumah rehat kerajaan (rest house). Tetapi bila diGoogle perkataan "rest house Ipoh" keluar bermacam tempat penginapan yang tiada kena mengena dengan konsep rumah rehat kerajaan. 

Untuk pengetahuan suatu masa dahulu rumah-rumah rehat sebegitu yang memiliki tanah luas boleh ditemui di banyak bandar dan pekan besar. Ia boleh dikatakan legasi daripada zaman pentadbiran British (sebelum merdeka tahun 1957) bagi menawarkan penginapan untuk para pegawai kerajaan yang menjalankan tugas di luar kawasan. Kini kebanyakannya sudah hilang menjadi bangunan lain disebabkan pesatnya perkembangan zaman yang menerbitkan banyak hotel. 

Di atas adalah gambar stesyen kereta api Ipoh. Ia merupakan satu legasi cantik daripada zaman British. Ada juga terfikir apakah di situ kami menginap kerana terdapat sebuah hotel klasik di bahagian atas? Boleh jadi. Yang ingat saya pernah menginap di situ sekurang-kurangnya 2 kali. Tapi apakah pada ketika perjalanan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989? Kalau mengikut kadar sewaan bilik harus tidak kecuali ada pihak yang menaja. Dan lagi pada waktu itu tak pasti apakah bahagian atas itu sudah dijadikan hotel.

Turut timbul walau secara samar dalam ingatan adalah kami diraikan ketika sampai ke Ipoh (atau suatu tempat lain berdekatan?) juga ketika meninggalkan. Rasanya ini disebabkan aturan oleh pihak kolej PPP/ITM (tak perlu dipanjangkan lagi apakah iya kerana sudah disebut dalam 2 artikel sebelum ini) maka kami diraikan oleh pihak atau satu jabatan kerajaan. Dari situ kami pun berkayuh lebih jauh ke arah utara. Menurut laluan jalan lama seperti boleh dilihat dalam peta kami harus melalui pekan Sungai Siput ke arah barat kemudian menyeberangi Sungai Perak menggunakan jambatan lama ke luar dari bandar diraja Kuala Kangsar.



Apapun, walau belum pasti tepat kedudukan biar fasa kedua cerita dimulakan dari Ipoh. Gambar ini menunjukkan Jambatan Iskandar, sekitar 6 km ke utara bandar (dahulu pekan) Kuala Kangsar. Kalau dari Ipoh mengikut jalan lama ke arah utara inilah satu-satunya jambatan untuk menyeberang Sungai Perak. Terbit juga pertanyaan apakah kami ada singgah masuk ke pekan Kuala Kangsar memandang ia satu tempat menarik dan bersejarah? Rugi juga tak singgah kerana sudah sampai berdekatan. Tetapi apabila difikirkan betul-betul rasanya tidak. Ini kerana jarak pergi balik ke jambatan adalah sekitar 12 km bersamaan lebih 30 minit kayuhan basikal. Sedangkan kami perlu pergi lebih jauh ke utara lalu harus berkira tentang masa juga tenaga.


Berdasarkan kadar purata kelajuan kayuhan 20 km/j (rujuk kembali kiraan dalam artikel  Kenangan berbasikal ke separuh Semenanjung tahun 1989 - Dari Shah Alam ke Ipoh) perjalanan hari itu harus ditamatkan di pekan Gerik, sekitar 100 km ke utara Kuala Kangsar. Ketika itu tidak terdapat hotel seperti kelihatan dalam gambar (diambil daripada artikel Pusing separuh Semenanjung bersama ibu bapa - Bersama menjejak leluhur di Perak tahun 2014). Harus kami menginap di rumah rehat kerajaan. Semakan Google menunjukkan ia masih wujud sehingga sekarang.


Lakaran ringkas peta perjalanan dari Ipoh ke Gerik. Namun ini berdasarkan keadaan jalan raya sekarang sedangkan dahulu jalan dari Kuala Kangsar ke Gerik lebih jauh kerana banyak berbelok-belok melalui kawasan bukit bukau, selepas lebih 10 tahun gitu baru banyak bahagian diluruskan dan jalan dibesarkan. Pada kadar kayuhan 20 km/j tempoh 7 jam diperlukan untuk meliputi jarak tanpa henti. Kalau campur rehat makan tengah hari dan lain-lain harus lebih 8 jam bermakna kalau bertolak dari Ipoh jam 8 pagi pun dekat 5 petang baru sampai.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Maaf, ini mungkin nampak macam di luar topik saja. Tapi persoalan ini benar benar menghambat fikiran saya.

Adakah tuan Radzi Sapiee perasan kenapa masyarakat di Nusantara kita ini tidak dapat lari daripada memperkatakan tentang hal mistik. Sebagai contoh adalah Hikayat Malim Deman yang ada hubungan dengan orang bunian.

Kenapa di negara atau tempat lain di dunia, kurang kedengaran tentang hal mistik dalam kehidupan mereka.

Adakah kerana alam Melayu ini dikurniakan taburan hutan yang luas sebagai tempat tinggal para jin dan makhluk halus?

Atau adakah kerana ini pengaruh kepercayaan animisme zaman dulu?

Atau pun ada sesuatu yang istimewa terdapat di nusantara ini yang menyebabkan para jin banyak bermukim di sini?

Saya tinggalkan persoalan ini kepada tuan Radzi Sapiee

Radzi Sapiee berkata...

Apakah orang atau bangsa lain tidak memikirkan perkara-perkara mistik? Lihat sahaja filem-filem atau drama Cina tentang seorang pendeta Buddha mengembara ke barat bersama raja monyet, orang bermuka babi dan seorang lagi yang gagah berani. Bermacam2 makhluk mereka jumpa. Berapa banyak filem dan drama Cina ada melibatkan dewa dewi. Begitu juga drama dan filem2 India. Itu belum masuk lagi hal reinkarnasi atau orang menjelma semula selepas mati dengan tubuh dan watak baru.

Filem dan cerita2 Barat/Omputih pun berapa banyak ada kisah mistik? Banyak. Sangat banyak. Yang ada hantunya, exorcist, vampire, sihir, orang kenit, makhluk Elf yang rupanya lebih kurang macam orang Bunian kita dan macam2 lagi ada. Tengok filem Lord of the Rings dan filem2 sambungannya. Pegggh. Sebenarnya orang Putih lagi banyak percaya perkara mistik. Cuma selain itu ada yang lebih mengenengahkan sains lalu menolak perkara2 mistik dan itulah yang sering diwar2kan sebagai waras padahal tidak juga.

Tanpa Nama berkata...

Sebagai seorang yang berdarah Aceh, saya akui kekuatan orang Aceh dan bangsa Melayu secara mutlaknya terletak pada hakikat tasawwuf yang diamalkan oleh nenek moyang kita semua.

Saya akui, Aceh mungkin tidak sehebat kerajaan Melaka yang digelar barat sebagai"Venice of the East" yang memiliki pelabuhan entrepot terbaik di rantau ini.

Aceh juga mungkin tidak mempunyai peradaban kuno seperti yang dimilikinya oleh Kerajaan Kedah Tua melalui tamadun Sg.Batu.

Atau memiliki kehebatan seperti empayar Sriwijaya yang memiliki ratusan negara-kota.

Tapi berdecak rasa kagum dan syukur kerana negeri saya dipilih Allah sebagai salah satu diantara sekian tempat di mana rakyatnya memuji dan mentauhidkan-Nya di kala manusia di tempat lain menyekutukan-Nya sehingga terangkatlah dari makam muslim menuju ke makam muhsin.

Saya minta jasa baik Tuan Radzi Sapiee untuk menerangkan kepada saya apakah makna Wahdatul Wujud dan Martabat Tujuh seperti yang diamalkan di Aceh pada zaman dahulu. Tuan boleh gunakan interpretasi menggunakan bahasa yang mudah untuk orang awam seperti saya. Sekian dari saya.

#luahanhatidikalasepi