Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Disember 06, 2011

Membawa anak-anak ke Gua Yunus

Bersambung dari Pulau Besar yang lebih menarik untuk semua.


Pagi Ahad 20 November 2011. Setelah puas bermalam di masjid kami pun bersedia untuk berjalan.


Kenapa? Tak percaya ke? Ya! Kami memang bermalam di masjid. Sedangkan di beberapa tempat lain di Semenanjung pun kami pernah tidur di surau dan masjid inikan lagi di Pulau Besar, Melaka di mana ramai juga pengunjung biasa tidur begitu.


Perjalanan dibuat menyusuri pantai ke barat... atau lawan arah jam jika mengelilingi pulau.


Hampir ke tempat yang dipanggil Makam Tujuh Beradik kelihatan gerai agak menarik.




Di sini kami sedang melepasi kawasan Makam Tujuh Beradik.


Terus lagi melepasi satu bahagian padang golf di mana terdapatnya apa yang dipanggil Makam Nenek Kebayan.


Kami mahu ke satu bahagian pantai. Terserempak satu keluarga orang Cina yang datang dari Beijing lalu seorang bertanya arah ke pantai. Saya pun mengajak mereka berjalan sama.


Kawasan yang dimaksudkan terletak di bahagian padang golf ini.


Tu dia pantainya, Kelihatan dalam gambar belah kiri gadis Cina yang bertanya bagi pihak keluarganya. Menariknya beliau tahu berbahasa Melayu. Rupa-rupanya dia penuntut universiti di Beijing yang mengambil jurusan pengajian Melayu lalu sedang mengikuti program pertukaran pelajar dan ditempatkan di Universiti Malaya. Apabila ditanya namanya, katanya dia ada nama Melayu. "Kawan-kawan memanggil saya Maimunah," katanya. Hmm...


Kami anak beranak memang mahu mandi di pantai tapi sebelum itu mahu ke Gua Yunus. Terserempak pula satu pasangan yang mahu ke sana tetapi tidak tahu jalan. Saya pun menyuruh mereka mengikut...


Percaya atau tidak anak kecil kami Al-Rasyid memanjat sendiri beberapa bahagian batuan.


Anak-anak berhenti sebentar.


Laluan ini melepasi lereng bukit. Sampai ke bahagian paling tinggi, kami naik ke atas sebuah batu besar untuk melihat pemandangan.


Batu besar itu adalah bumbung kepada Gua Yunus. Melihat ke bawah, kita boleh nampak sebuah batu lain yang sering dinaiki orang, batu di sebelah gua.


Batu itu kini boleh dinaiki dengan tangga besi. Dahulu kita perlu menggunakan tali...


Inilah Gua Yunus yang terletak di sebelahnya. Nampak bahagian atas gua? Ia dibentuk oleh batu besar yang kami naiki tadi.


Teringat pertama kali saya masuk ke Pulau Besar tahun 2002 gitu. Terus berjalan pusing satu pulau seorang diri. Malamnya atau malam esoknya (saya dah lupa) saya memanjat lereng hingga ke Gua Yunus seorang diri dalam kegelapan malam tanpa apa-apa jenis lampu, memakai kain batik dan t-shirt, bukannya seluar... nyaris-nyaris terjatuh masuk gaung...


Gua Yunus adalah tempat kegemaran orang bertapa. Dalam lawatan tahun 2002 itu saya dapat merasakan kehadiran ramai makhluk yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Paling terasa adalah di gua ini di mana saya seperti diapit dua makhluk besar... satu berbau minyak atar, satu lagi berbau kemenyan kalau tak salah ingatan.


Kini saya tidak mempedulikan lagi kehadiran makhluk-makhluk halus. Kedatangan saya ke Pulau Besar jauh lebih santai berbanding dulu-dulu. Isteri dan anak-anak juga santai sama.


Pemandangan dari hadapan gua...


Meloncat dari batu ke batu, ini adalah pandangan dari batu ke gua...




Pemandangan dari batu dekat air laut pula...


Zoom in. Nampak kan bandaraya Melaka?


Haziq kemudian ikut turun ke bawah. Rasyid nak ikut juga tapi saya tak bagi. Bahaya...


Namun saya membenarkannya panjat tangga naik batu sebelah gua. Dia dapat memanjat sampai ke atas tanpa bantuan. Saya cuma mengekori dari bawah untuk memastikan keselamatan.


Duduk menikmat pemandangan di atas batu bersama keluarga (yang kat belakang tu orang lain yek...) . Alhamdulillah! Ia adalah percutian ringkas tapi amat bermakna.


Tiada ulasan: