Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Jun 08, 2023

Membawa buku Laksamana Raja Mahkota pusing Perak

Salam semua. Salam petang Khamis 19 Zulkaedah 1444 Hijriah. Merujuk pada artikel Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023 yang dipersembahkan 11 hari lalu. Adapun selepas membuat bicara buku di PBAKL atau Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur bagi tahun 2023 pada 28 Mei, hari ketiga pesta buku saya disibukkan dengan beberapa urusan lain. Pun begitu saya mahu memberikan komitmen untuk hadir ke pesta buku bagi hari-hari Rabu 31 Mei dan Khamis 1 Jun diikuti Sabtu 3 Jun dan Ahad 4 Jun (hari terakhir PBAKL 2023). Maka pergilah saya pada hari Rabu dan Khamis. Namun muncul satu hal menyebabkan saya bergerak bersama keluarga dan seorang kawan lewat malam itu, malam Jumaat ke Perak.

Asbab perjalanan adalah undangan seorang pasangan kawan suami isteri yang mahu mengadakan majlis Maulud juga makan-makan di Kampung Temong, Kuala Kangsar. Walaupun penat terutama akibat urusan melibatkan buku juga pesta buku apabila difikirkan kembali elok juga pergi. Elok dibawa buku yang ketika itu baru hendak masuk 3 minggu keluar dari kilang. Bukankah buku melibatkan cerita asal usul keturunan di Perak dan tempat-tempat berkaitan? Ambil peluang ini untuk bawa buku ke tempat-tempat berkenaan sambil pusing Perak.



Gambar atas diambil pada pagi Jumaat 2 Jun 2023 di hadapan masjid warisan keluarga Laksamana Raja Mahkota di Batak Rabit, Teluk Intan selepas beriktikaf dan bermalam di sana. Selepas itu naik menara masjid. Lihat artikel The tower of Batak Rabit old mosque di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.





Di kawasan pemakaman keluarga di sebelah masjid...







Di jeti tepi Sungai Perak di hadapan masjid.




Seterusnya singgah di lain tempat yang ada kaitan di Teluk Intan.




Masuk ke dalam menara condong. Lihat New visit to the leaning tower of Teluk Intan.




Pergi sekali ke Durian Sebatang di mana terdapat makam Sultan ke-22 Perak Sultan Abdullah Muhammad Syah I (bertakhta 1851 - 1857 Masihi) juga makam Laksamana Tok Janggut yang bertanggungjawab mendirikan kota Laksamana di sana.



Bergerak pula ke arah Ipoh melalui Kampung Gajah ke Bota lalu menziarahi makam Sultan pertama Perak Sultan Muzaffar Syah I (1528-1549)




Makam Sultan ke-10, Sultan Muzaffar Syah II (1636 - 1653). Baginda dihantar dari Aceh untuk bertakhta di Perak.




Makam Sultan ke-13, Sultan Muzaffar Syah III (1728 - 1752). Sultan inilah yang bertanggungjawab mengangkat moyang saya Nakhoda Hitam yang berketurunan raja Aceh-Bugis menjadi Laksamana Raja Mahkota Perak yang pertama.



Sampai di Ipoh singgah di Istana Kinta untuk urusan berkenaan. Untuk pengetahuan Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin yang namanya menjadi tajuk utama buku adalah generasi ke-5 keturunan Nakhoda Hitam. Saya pula generasi ke-5 keturunan Muhammad Amin.



Masuk waktu solat Jumaat pergi ke masjid yang kelihatan kerana dekat dengan satu lagi tempat bagi urusan buku. Lihat artikel Jumaat di Masjid Muhibbuddin (Friday at the Muhibuddin mosque) dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Petang itu ke Bukit Chandan di bandar diraja Kuala Kangsar lalu singgah ke makam Daeng Selili di Kampung Padang Changkat, orang yang menjadi Dato' Maharajalela Pancung Tak Bertanya Perak.



Kemudian baru ke Masjid Ubudiyah. Tapi kali ini setakat singgah di halaman luar.



Ini kerana tumpuan lebih diberikan pada ziarah ke makam-makam di kawasan pemakaman diraja Perak di sebelah masjid. Ini adalah di makam Sultan ke-26 Perak, Sultan Abdullah Muhammad Syah II (1874-1877).



Makam moyang atau lebih tepat, moyang kepada datuk saya iaitu Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin terletak cuma sekitar 6 meter sahaja dari makam Sultan Abdullah II. Untuk pengetahuan mereka sama-sama dibuang ke Pulau Seychelles tahun 1877 kerana dituduh terlibat dalam pembunuhan residen pertama British ke Perak iaitu J.W.W. Birch pada 2 November 1875.




Lewat petang baru sampai ke Kampung Temong lalu singgah ke makam Tok Temong, seorang pemimpin tempatan wanita yang termasuk antara bertanggungjawab menyambut kedatangan Sultan pertama Perak lima abad lalu. Selepas itu ke tempat majlis Maulud tidak jauh dari situ.



Awal pagi Sabtu 3 Jun, selepas bermalam di tempat majlis kami ke Kota Lama Kanan lalu singgah melihat batu tanda Sultan ke-2 Perak, Sultan Mansur Syah (1549-1577) dalam masjid sana.



Selepas itu bergerak Beruas lalu ke Kampung Kota untuk menziarahi makam-makam lama yang terkait dengan raja-raja situ.



Didapati ada perubahan signifikan telah berlaku pada suatu kawasan makam. Lihat Rupa baru makam (New look of the tombs of) Raja Beruas I.




Seterusnya ke Lumut lalu menghadap Sungai Dinding. Lihat Sungai Dinding from Lumut waterfront again. Kajian seperti disuakan dalam buku menunjukkan moyang terawal keluarga Laksamana sampai ke Perak dari Kesultanan Perlak di Sumatera 1,000 tahun lalu melalui sungai ini.




Dengan itu kiranya selesailah lawatan ke tempat-tempat yang dirasakan sangat terkait dengan buku. Ambil peluang ke Bagan Datuk melalui jambatan yang baru dibuka 1 Jun, jambatan yang memotong/mengurangkan perjalanan antara Bagan Datuk ke Lumut dan sebaliknya sebanyak 46 km lalu singgah ke beberapa tempat. Lihat artikel-artikel berikut :-









Sehingga terlupa Bagan Datuk juga ada kaitan yang kuat. Ini kerana melalui Sungai Perak di belah sinilah Laksamana Raja Mahkota pertama iaitu Nakhoda Hitam memunculkan diri lalu terlibat dengan Kesultanan Perak 300 tahun lalu. Satu perkara menarik dapat dilihat adalah perkembangan pesat Bagan Datuk yang membuatkan ia kelihatan semakin menarik kepada pelancong, semakin menyamai Lumut.

Teringat bagaimana telah berlaku juga perubahan pada makam raja-raja Beruas di Kampung Kota yang seperti memberikan isyarat bahawa Beruas dan kisah-kisah berkaitan akan naik tidak lama lagi. Semua ini seperti terkait dengan kisah 'Pulau Perak' yang ada diceritakan dalam buku yang mana Sungai Perak 300 tahun lalu sebenarnya memiliki kuala dan aliran yang menyambung ke Sungai Beruas juga Sungai Dinding. Untuk makluman ini adalah artikel ke-2,400 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU.


Tiada ulasan: