Ahad, Oktober 06, 2024

Majlis-majlis ilmu selepas 14 Februari 2020

Salam semua. Akhirnya, setelah menunggu beberapa lama sehingga cukup syarat tertentu, ada artikel kompilasi baru sudah boleh dikeluarkan tentang majlis-majlis ilmu. Ini adalah setelah lebih 4 tahun hal ini tidak dikemaskinikan di CATATAN SI MERAH SILU.



Merujuk pada artikel Sekali lagi, dari tanah perkuburan ke ISTAC yang dipersembahkan pada Ahad 8 September 2024. Gerak penulisan berkenaan telah membawa untuk mencari kembali artikel-artikel yang ada menyenaraikan dan memautkan cerita-cerita tentang majlis ilmu lalu dapatlah seperti berikut :-



1. Apabila jumlah artikel "Refleksi Sejarah" mencapai 222 (ditulis 22 Februari 2019) - Mengandungi 222 buah artikel majlis ilmu sejak aktif hadir dan menyertai majlis-majlis sebegitu bermula penghujung 2009.

2. Artikel-artikel ilmu selepas "Siri Refleksi Sejarah" mencapai jumlah 222 pada 8 bulan lalu (20 Oktober 2019) - Mengandungi 30 buah artikel majlis ilmu.

3.  Kumpulan syarahan dan majlis ilmu di ISTAC  (20 Oktober 2019) - Mengandungi 47 artikel.


5. Pembentangan ilmu daripada acara-acara HIKMAH (22 Mac 2020) - Satu siri majlis ilmu anjuran pihak saya sendiri. Setakat pada tarikh tersebut sudah mengadakan 22 acara  atas nama HIKMAH (Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman) di merata Semenanjung Malaysia campur 3 kali di Aceh lalu kompilasi mengandungi 44 artikel tetapi dipersembahkan dalam blogspot khas Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH). Pada penghujung 2023 baru diadakan acara ke-23.

6. Tentang siri diskusi bulanan buku di ISTAC (17 Julai 2024) - Mengandungi sejumlah artikel tentang majlis-majlis ilmu di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) yang sudah sedia disenaraikan dalam artikel-artikel kompilasi atas, tetapi dikhaskan bagi siri diskusi buku sahaja yang bermula tahun 2019. Siri diberhentikan awal 2020 apabila bermula PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) bagi membendung wabak Covid-19.  Julai 2024 dihidupkan kembali lalu ada 2 sesi dalam siri baru setakat ini.



------------



Apabila dibuat senarai atas barulah disedari bahawa yang dikumpulkan adalah cerita-cerita majlis ilmu sehingga awal bulan 2020. Artikel Sedar tak sedar - Majlis-majlis ilmu dan tulisan berkenaan yang dibuat dalam tempoh kurang 4 bulan yang ditulis  dan dipersembahkan 14 Februari 2020 merupakan kali terakhir betul-betul ada dibuat kompilasi. Timbul keperluan untuk membuat satu senarai kompilasi baru iaitu bagi majlis-majlis ilmu selepas itu hingga yang terkini. 

Di sini biar kompilasi baru dipecah dua. Satu adalah cerita-cerita melibatkan majlis ilmu bukan anjuran ISTAC, satu lagi adalah anjuran ISTAC. Saya telah memilih cut off point iaitu tarikh terakhir pengumpulan artikel sebelum 7 Oktober bagi kompilasi baru. Ini kerana menurut jadual rasmi UIA (Universiti Islam Antarabangsa) badan yang menaungi ISTAC, semester baru bermula pada tarikh tersebut. Ketika itulah juga saya secara rasminya mula menyambung pengajian peringkat PhD di ISTAC, walaupun menurut pejabat ISTAC sendiri sesi sebenar kami bermula lewat sedikit daripada tarikh rasmi.

Alhamdulillah. Petang semalam muncul iklan satu majlis ilmu yang penulisannya lewat malam membentuk artikel ke-131 dalam senarai atau kompilasi baru. Lihat Isma keperluan Ibnu Sina - Tentang kenapa alam ini adalah sebegitu rupa, bukan yang lain. Ini adalah satu nombor yang memiliki makna home sweet home atau rumahku syurgaku buat saya. Dengan itu cukuplah 'syarat' bagi mempersembahkan artikel ini, pada pagi ini Ahad 6 September, sehari sebelum semester baru di UIA bermula.



Bukan ISTAC


2020







2021




2022





2023











2024










Jumlah = 66 artikel




ISTAC







2022

Tidak dapat ditemui apa-apa artikel tentang majlis ilmu di ISTAC atau anjurannya di CATATAN SI MERAH SILU, tidak ingat kenapa. Sedangkan pada tahun sama terdapat 17 artikel tentang majlis ilmu yang bukan anjuran ISTAC. Pun begitu ada beberapa majlis itu melibatkan guru saya di ISTAC, Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar. Yang pasti, pada separuh awal tahun saya sibuk  menyiapkan tesis di ISTAC sehingga boleh diserahkan ke penyelia saya Osman untuk semakan. Selepas itu disibukkan dengan kes di mahkamah syariah Ipoh melibatkan hak faraid terhadap hartanah moyang di Mekah. Lihat Misi keluarga Laksamana dan mencari jejak melalui dokumentasi lama. Sambil itu, setelah menerima maklum balas penyelia, dibuat perubahan dan penambaikan berkenaan supaya dapat diserahkan kepada pejabat sebelum akhir tahun untuk penilaian.
.


2023





















2024








9. Musafir ilmu dan buku - Antara ISTAC dan PBAKL 














Jumlah = 65 artikel




Sudah disebut bahawa kompilasi baru ini terdiri daripada 131 artikel berdasarkan majlis ilmu. Apabila dicampur senarai daripada kompilasi-kompilasi terdahulu (Apabila jumlah artikel "Refleksi Sejarah" mencapai 222 ada  222, Artikel-artikel ilmu selepas "Siri Refleksi Sejarah" mencapai jumlah 222 pada 8 bulan lalu ada 30, Kumpulan syarahan dan majlis ilmu di ISTAC ada 47, Sedar tak sedar - Majlis-majlis ilmu dan tulisan berkenaan yang dibuat dalam tempoh kurang 4 bulan ada 25 dan Pembentangan ilmu daripada acara-acara HIKMAH ada 44) jadilah jumlah 499 artikel ilmu boleh dicapai melalui artikel kompilasi baru ini. Untuk pengetahuan ini adalah artikel ke-2,565 di CATATAN SI MERAH SILU.


Nota tambahan (dibuat jam 6.47 petang): Tadi tergerak untuk membuat satu lagi artikel kompilasi menggunakan maklumat daripada artikel ini. Ia adalah khas untuk acara-acara di ISTAC atau melibatkan ISTAC sebagai penganjur walau di tempat lain sejak tahun 2016. Ini mahu dipersembahkan esok hari Isnin 7 Oktober. Ketika itulah disedari ada artikel kompilasi lama yang bertindih senarai pautan lalu daripada jumlah 499 artikel yang disebut di atas tadi ada 16 yang sebenarnya telah dikira 2 kali (double counting). Maka itu jumlah sebenar adalah 499 - 16 = 483 artikel. Harap maklum.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan