Selasa, Januari 17, 2012

Mengenang kembali perjalanan mengambil video pusing Negeri Sembilan hingga ke Pulau Besar tahun 2008

Keluar sebentar daripada penceritaan perjalanan Medan-Banda Aceh November 2-13 juga perjalanan ke selatan Disember 10-18.


Testing testing ambil video sambil saya pula mengambil gambar menggunakan kamera, ketika itu kamera kecil murah digital cap ayam tapi sangat berguna dan berjasa. Punyalah banyak gambar diambil semasa kami aktif berjalan begini tapi entah kenapa tak jumpa dah dalam komputer mahupun external drive. Dah terdelete ke hapa... ish... :]


Tadi di Facebook ada orang bertanya jika saya ada membuat banyak lagi video klip menarik penuh maklumat yang boleh ditontoninya. Dia berbuat begitu selepas melihat status update saya berkenaan video klip masjid tinggal di Teluk Memali yang baru semalam saya dapati telah ditonton lebih 111,111 orang, video klip yang dibuat lebih 3 tahun (Klik sini). Maklumlah. Sejak membuka akaun Youtube Ogos 2008 saya telah memuat turun lebih 200 video klip merangkumi pelbagai hal, kebanyakkanya untuk menyokong penceritaan di blogspot. Namun rata-rata video cuma ditonton beberapa kali sahaja, sedikit sahaja ditonton beribu kali apalagi untuk melepasi angka 100,000 (tak semestinya 100,000 penonton ya kerana ada kemungkinan seorang penonton telah melihatnya beberapa kali tapi rasanya tak le sampai beribu kali).

Keadaan ini menyebabkan saya cuba mencari video-video klip yang cukup informatif atau bermaklumat yang pernah dibuat dan dimuat turun dahulu untuk dikongsi kepada si penanya. Baru teringat sekumpulan video yang dibuat bersama rakan baik saya Zaidi yang ada memakai nama PerpatihTulus di Internet, video yang pembuatannya bermula dengan main-main terus menjadi semacam hobi sambil kami keluar ke merata tempat awal 2008. Ketika itu saya belum ada akaun Youtube. Saya pun meminta Zaidi memuat turun video klip ke akaunnya. Kemudian saya embed ke dalam artikel-artikel di blogspot untuk dikongsi bersama pembaca.

Ternyata terdapat banyak juga video dikumpulkan menjadi artikel, artikel-artikel yang linksnya ada dikumpulkan di sidebar kiri blogspot. Kalau mahu diletakkan links tiap artikel di Facebook boleh jadi jenuh juga sedangkan saya tidak dapat menemui artikel lama yang menyatukan semua links. Maka di sini biar ia dikumpulkan agar senang dirujuk. Sekarang apa yang perlu dibuat adalah mengambil link artikel ini dan letak di Facebook. Serta-merta video-video yang dibuat awal 2008 ini dapat dikongsi dengan mereka yang belum pernah melihatnya... :]

Nota : Pembuatan video-video klip yang ceritanya disebut di bawah inilah yang kemudian mencetuskan idea untuk membuat DVD "Sekitar Perjanjian Pangkor 1874". Lihat Perjalanan ke Perak: DVD "Sekitar Perjanjian Pangkor 1874" dah siap!.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan