Jumaat, Januari 29, 2021

Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Menghabiskan baki cuti kerja di Muar sebelum kembali ke Kuala Lumpur

Salam tengah hari Jumaat ke-5 tahun 2001 dan terakhir bagi bulan Januari. Sampai masanya untuk menyelesaikan terus cerita kenangan perjalanan 23 tahun lalu ini. Bersambung daripada artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Laluan yang mengingatkan pada zaman sekolah menengah.


Pada tarikh yang diperkirakan adalah 14 Januari 1998 iaitu pada hari Rabu bersamaan 15 Ramadhan 1418 Hijriah sampailah saya ke bandar dan daerah tempat dilahirkan lalu membesar iaitu Muar. Gambar daripada artikel Al-Rasyid berhari raya : Sedikit bab politik dan sejarah sambil menjejak legasi Bugis Daeng Chelak... tahun 2010 ini menunjukkan keadaan di satu jalan utama tengah bandar. Keadaan dan rupa tidak banyak berbeza daripada zaman saya kanak-kanak tahun 1970an sehinggalah kini sudah berumur 50an. Cuma semasa kecil dahulu boleh kelihatan ramai orang berbasikal dan naik beca.


Gambar rumah lama saya berdekatan Tanjung Emas, Muar ini pula diambil daripada artikel Tempat jatuh lagi dikenang.... Artikel yang dipersembahkan tahun 2007 itu mengandungi sejumlah gambar tempat-tempat berdekatan yang selalu dilalui atau disinggahi ketika zaman kanak-kanak dan remaja Ketika itu keluarga sudah sekitar 8 tahun berpindah ke rumah baru di Kampung Temiang, 5 km ke barat laut bandar. Selepas dilahirkan di hospital besar Muar 26 November 1970 pada malam Jumaat yang tarikh Islamnya adalah 27 Ramadhan 1390 Hijriah (malam Tujuh Likur) di sinilah saya membesar dan menetap sehingga berlepas ke luar negara untuk menyambung pelajaran dalam bidang Matematik di Universiti College of London pertengahan tahun 1991. 


Dalam tempoh masa tersebut saya berada jauh apabila menginap di asrama dalam tempoh persekolahan di Sekolah Menengah Sains Johor di Kluang 1983 hingga 1986 juga di kolej untuk pengajian peringkat A Level pertengahan tahun 1988 hingga suatu waktu sebelum bertolak ke London. Di rumah itulah saya menghabiskan baki cuti kerja setelah lebih 3 minggu berkelana seorang diri dengan motosikal besar. Dalam artikel pembukaan siri iaitu Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Meredah hujan lebat ke Cameron Highlands ada dibuat kira-kira bahawa berdasarkan fakta mula berkhidmat sebagai wartawan di akhbar berbahasa Inggeris The New Straits Times pada 16 September tahun 1996 saya boleh mengambil cuti sehingga 42 hari kerana belum pernah bercuti (kecuali cuti biasa sehari seminggu) sebelum itu. Kalau dicampur cuti  umum Hari Krismas dan Tahun Baru jadi 44 hari. Oleh kerana perjalanan pusing Semenanjung ini dimulakan pada 21 Disember 1997 maka saya harus kembali bekerja hanya selepas 2 Februari 1998.


Namun perlu diingat juga ketika perjalanan masuk hari ke 11 iaitu pada 31 Disember 1997 bulan puasa Ramadhan pun bermula. Rujuk balik hal berkenaan dalam artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Sudut paling utara dan barat Semenanjung membawa ke sudut paling utara timur. Menurut program Gregorian to Hijriah Converter (mengubah tarikh Masihi ke Hijriah dan sebaliknya) tarikh 1 Syawal iaitu Hari Raya Aidilfitri pula jatuh pada hari Khamis 29 Januari 1998 iaitu tepat 23 tahun Syamsiah yang lalu (berdasarkan peredaran matahari sepertimana digunakan kalendar Barat yang 5 hari lebih panjang berbanding setahun dalam tahun Qamariah iaitu berdasarkan bulan seperti digunakan dalam kalendar Islam). Ini bermakna cuti umum Aidilfitri selama 2 hari mesti dimasukkan ke dalam kira-kira menjadikan jumlah cuti 46 hari. Lalu saya cuma perlu kembali bertugas di pejabat selepas 4 Februari.



Tarikh diperkirakan kembali ke Muar iaitu 14 Januari itu adalah hari ke-25 bercuti iaitu berdasarkan perjalanan bermula 21 Disember. Ertinya ada baki 21 hari untuk berehat sebelum kembali bertugas. Disebabkan sudah lebih setahun tidak mengambil cuti Muar menjadi tempat melepaskan rindu seraya berehat panjang selepas lebih 3,000 km menunggang motosikal besar seorang diri. Namun orang macam saya selama mana boleh tahan duduk di rumah sahaja? Pusing-pusing sekitar bandar itu sudah pasti. Masa yang terluang pun digunakan untuk meneroka banyak lagi tempat seperti halnya di Johor Bahru. Rujuk kembali cerita berkenaan dalam artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Johor Bahru sebagai pusat penerokaan ke sudut paling selatan dan barat Semenanjung serta pelbagai ceruk rantau.



Dalam tempoh masa itu saya pergi ke tempat-tempat seperti Bukit Kepong yang terletak 60 km dari rumah lama tetapi masih di dalam daerah Muar  Peluang juga diambil untuk pergi ke beberapa tempat lain dalam daerah yang belum pernah dijejaki sebelumnya, baru kali itu berpeluang kerana sudah memiliki kenderaan sendiri. Sebelum itu perjalanan saya terhad pada menaiki kenderaan awam selain menumpang kenderaan orang. Walau tak ingat dan tak tahu tarikh tepat saya pasti memang ada berjalan ke beberapa tempat. Gambar atas diambil daripada artikel Muar, Bukit Kepong dan Pulau Besar sekitar awal Muharram tahun 2018. Galeri yang kelihatan baru siap lalu dibuka dalam setahun dua itu.


Satu tempat yang pasti turut dituju adalah Gunung Ledang 30 km lebih dari bandar Muar. Dahulu ia terletak di dalam daerah Muar. Sekitar 15 tahun lalu tak salah daerah dipecah dua lalu gunung terletak di dalam sempadan daerah Tangkak. Semasa zaman sekolah dahulu saya ada 2-3 kali pergi ke air terjun di kaki dan lereng gunung. Setelah beberapa lama baru merasa naik ke puncak - setelah menunggang motosikal besar hampir ke puncak kemudian  berjalan kaki...

Saya ingat-ingat lupa apakah pendakian menggunakan motosikal itu berlaku dalam perjalanan pusing Semenanjung tahun 1998? Atau apakah ia berlaku dalam sesi perjalanan lain? Tetapi apabila mengingatkan kembali ada membeli jam yang boleh mengukur ketinggian dari paras laut sehari sebelum kembali ke Muar (rujuk artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Laluan yang mengingatkan pada zaman sekolah menengah) besar kemungkinan ia memang berlaku dalam perjalanan ini. 

Ya. Baru teringat ada mengukur ketinggian dengan jam untuk dipadankan dengan ketinggian rasmi gunung iaitu 1,270 meter dari paras laut. Saya juga ingat ada beberapa kali berpatah balik dari kaki gunung ke arah bandar (dahulu pekan) Tangkak untuk mencari jalan masuk yang boleh membawa naik ke atas, jalan kasar yang lebih sesuai bagi kenderaan pacuan empat roda pergi ke menara telekomunasi berdekatan puncak.


Gambar ini dan sebelumnya diambil dari artikel Ke puncak Gunung Ledang bersama anak dan isteri sebelum menutup hari di Alor Gajah tahun 2011. Ia dibuat selepas sampai ke puncak bersama isteri dan anak. Adapun dari Bukit Kepong kita boleh ke Gunung Ledang sebelum kembali ke bandar Muar. Tetapi memikirkan masa yang diperlukan untuk berjalan di kedua-dua tempat apa lagi naik ke puncak gunung saya mesti telah pergi ke Gunung Ledang pada hari yang berlainan.

Bahkan dalam tempoh 21 hari menunggu cuti kerja habis tak mustahil saya pergi ke Gunung Ledang lebih dari sekali malah beberapa kali. Saya pasti ada mandi di air terjun yang terletak jauh dari laluan naik ke puncak. Boleh kata setiap kali akan naik ke tingkat tertinggi air terjun lalu memakan masa. Ini bermakna besar kemungkinan saya ke air terjun bukan pada hari sama mendaki ke puncak.



Berdasarkan maklumat-maklumat tersebut perjalanan saya di sekitar Muar sehingga kembali ke Kuala Lumpur boleh dilakarkan secara ringkas seperti di atas. Jalan Abdul Rahman dalam peta merujuk pada kedudukan rumah lama sedangkan Bangsar adalah tempat menetap ketika itu di KL. Namun ini belum dicampur jarak pusing merata di sekitar bandar Muar mahupun tempat-tempat seperti Melaka, Seremban dan Kajang. Bila dicampur jaraknya harus melebihi 550 km.

Walaupun ada kemungkinan saya bermalam di rumah milik keluarga di Kajang sebelum ke KL, walaupun dalam artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Ingat tak ingat dari Kuala Terengganu ke Kuantan 12 hari lalu ada disebut tentang ketidakpastian beberapa hari menginap di suatu tempat lalu mungkin harus dinilai kembali beberapa tarikh sampai pada penghujung siri saya fikir ia tidak berapa penting lagi. Yang penting segala laluan yang dilakarkan berdasarkan apa yang dapat dikorek daripada ingatan boleh dipakai berserta anggaran jarak di luar lakaran dan saya harus kembali ke KL sebelum 4 Februari 1998 yang harus bersamaan 7 haribulan Syawal tahun 1418 Hijriah. Oleh itu jarak lebih 550 km di atas boleh dicampur dengan jarak keseluruhan perjalanan sebelum berehat di Muar iaitu sekitar 3,290 km. Dengan itu tidak keterlaluan untuk mengisytiharkan bahawa perjalanan pertama pusing Semenanjung bermotosikal besar secara solo 23 tahun lalu itu menghampiri kalau tidak mencapai pun jarak keseluruhan yang boleh dibulatkan sebagai 3,850 km. Malah kalau dikorek lagi butiran tak mustahil boleh mencapai 4,000 km namun cukuplah itu.



Rabu, Januari 27, 2021

Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Laluan yang mengingatkan pada zaman sekolah menengah

OK. Siri ini semakin menghampiri penghujungnya. Tanpa membuang masa lagi biar disambung cerita daripada artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Johor Bahru sebagai pusat penerokaan ke sudut paling selatan dan barat Semenanjung serta pelbagai ceruk rantau.


Setelah 3 malam menginap di Johor Bahru lalu meneroka persekitaran sampai masanya untuk bergerak kembali ke arah utara. Pada tarikh yang diperkirakan adalah 13 Januari 1998 iaitu pada hari Selasa bersamaan 14 Ramadhan 1418 Hijriah saya pun meninggalkan rumah datuk saudara di Bandar Baru UDA, Singgah di Kulai yang terletak dalam laluan. Ketika itu ia masih sebuah pekan sederhana besar, bukan bandar seperti dilihat dalam gambar atas (diambil dari Internet, menunjukkan keadaan pada tahun 2020). 





Timbul dalam ingatan di sini saya ada membeli sebuah jam tangan jenama Casio G-Shock berharga hampir atau sekitar RM500. Lebih kurang beginilah rupa jam tersebut. Mungkin lain sedikit tapi dekat-dekat sama. Saya ingat ada membeli di Kulai kerana itulah kali pertama membeli jam semahal itu. Ia perkara besar bagi saya tapi mungkin perkara kecil sahaja bagi sesetengah kawan yang sudah biasa memakai jam berharga ribuan malah berpuluh ribu Ringgit.

Saya tertarik kerana ia ada fungsi untuk menyukat suhu (thermometer), tekanan udara (barometer) dan ketinggian suatu tempat dari paras laut (altimeter). Cuma apabila difikir balik ada kemungkinan ia dibeli di Kulai bukan selepas meninggalkan Johor Bahru tetapi dalam tempoh 3 malam menginap di sana. Ini boleh jadi kerana Kulai terletak tidak jauh daripada laluan menuju ke Pekan Nenas lalu ke Tanjung Piai. Seingat saya juga di Kulai ada mencari kalau tidak pun singgah rumah seorang datuk saudara.



Saya juga ada mengambil simpang ke Lapangan Terbang Senai. Cuma seperti hal membeli jam tadi boleh jadi pergi ketika masih dalam tempoh menginap di JB, boleh jadi kemudian. Tetapi untuk perkiraan jarak biar dianggap lawatan berlaku pada hari Selasa. Ini kerana ia tidak diambil kira dalam artikel sebelum ini



Seterusnya saya naik lebih utara ke Simpang Renggam kemudian ke bandar Kluang. Di situlah saya pernah bersekolah menengah tahun 1983 hingga 1986. Gambar diambil daripada artikel Trip anak-beranak ke Desaru - Deja vu Bukit Inas melengkapkan misi Batu Pahat tahun 2014. Yang ingat dengan jelas tidak lama selepas mendapatkan penginapan di sebuah hotel murah saya menunggang motosikal besar kesayangan ke kaki Gunung Lambak.




Sampai sekitar jam 5 petang tergerak untuk mendaki hingga ke puncak. Saya ingat ini kerana gunung itu sentiasa segar dalam kenangan akibat boleh melihatnya setiap hari daripada sekolah menengah di Kluang. Saya pertama kali mendaki hingga ke puncak setelah berkhemah bersama pasukan pengakap ketika berada pada Tingkatan 1 tahun 1983. Ketika itu saya masih seorang pelajar yang agak berdisiplin dan dikira baik lalu dilantik menjadi ketua pengakap.


Gambar atas yang diambil daripada artikel  Nostalgia Sekolah Menengah Sains Johor... (tahun 2009) diambil ketika pendakian kedua bersama kawan-kawan sekelas pada Tingkatan 3 tahun 1987.  Ketika itu saya sudah jadi seorang budak nakal yang kuat melawan. Pendakian tahun 1998 adalah yang ketiga dalam ingatan. Ketika mendaki ada terserempak 2-3 orang turun kerana sudah lewat. Saya turun ketika hampir waktu Maghrib. Dah gelap baru dapat keluar hutan lalu berbuka puasa. 


Esok siang yang harus jatuh pada hari Rabu 14 Januari baru berkesempatan untuk melihat sekolah lama  iaitu Sekolah Menengah Sains Johor di pinggir barat bandar Kluang. Tapi sebetulnya saya tak pasti ada masuk ke dalam atau sekadar melihat dari luar. Seingat saya kali terakhir ada singgah ke sekolah sebelum itu adalah pada tahun 1987. Ketika itu saya sedang belajar di Sekolah Tinggi Muar. Ini disebabkan saya telah dibuang dari Sekolah Sains penghujung tahun 1986 disebabkan masalah disiplin.

Gambar atas diambil daripada artikel Memori lama pahit getir SMSJ, Kluang, Johor... tahun 2008. Setelah beberapa lama saya akhirnya berkesempatan melihat ke dalam. Pada tahun 1998 besar kemungkinan saya melihat sahaja di luar kerana dua sebab. Satu, orang sedang bersekolah, bukan waktu cuti lalu orang 'luar' tidak dibenarkan masuk. Kedua ada kenangan pahit daripada lawatan tahun 1987 di mana saya masuk melawat kawan-kawan akibat merasa rindu dengan mereka dan kehidupan lama berasrama. Tetapi saya dipaksa keluar lewat malam setelah didapati cuba menginap tanpa kebenaran.


Ini adalah gambar bandar Batu Pahat diambil di Internet. Dari Kluang saya bergerak ke Ayer Hitam diikuti Batu Pahat. Kedua-dua tempat ini malah sepanjang laluan segar dalam ingatan kerana selalu disinggahi dalam perjalanan kembali ke kampung di Muar dari sekolah di Kluang dan sebaliknya. Ada kemungkinan saya menginap di Kluang dua malam tetapi anggaplah ia cuma satu malam. Dengan itu pada hari yang sama juga iaitu Rabu 14 Januari saya kembali ke Muar lalu berehat lama untuk menghabiskan cuti kerja.



Peta ringkas laluan menunjukkan Lapangan Terbang Senai terletak sebelum Kulai dari Johor Bahru. Oleh itu saya harus ke Senai dahulu sebelum ke Kulai. Tapi boleh jadi juga saya pergi kemudian kerana baru terfikir hendak pergi setelah sampai ke Kulai. Selain itu baru teringat dari bandar Kluang ada bergerak buat satu jarak ke arah Mersing sebelum kembali ke bandar. 

Dalam perjalanan tersebut saya ada menaiki satu jalan mendaki ke suatu macam stesyen, sama ada stesyen askar atau tempat simpanan air di sisi utara Gunung Lambak. Apapun diperkirakan jarak diliputi termasuk berjalan-jalan di Kluang dan Batu Pahat harus melebihi 240 km. Campur jarak keseluruhan sebelum ini iaitu 3,045 km tidak keterlaluan untuk membulatkan menjadi sekitar 3,290 km.

Oh. Ini adalah artikel ke-1,991 di blogspot. Nombor tersebut mengingatkan pada tahun 1991 di mana saya berlepas ke United Kingdom untuk menyambung pengajian dalam bidang matematik di University College of London. Saya pernah menulis sejumlah artikel khas untuk kenangan awal di sana. Ia boleh dicapai melalui artikel Up balik : Kenangan zaman UK


Isnin, Januari 25, 2021

Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Johor Bahru sebagai pusat penerokaan ke sudut paling selatan dan barat Semenanjung serta pelbagai ceruk rantau

Salam. Sampai masanya untuk bercerita lagi tentang perjalanan 23 tahun lalu. Bersambung daripada artikel Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Sekitar Pengerang membawa ke Kota Tinggi dan seterusnya.


Pada penghujung artikel terdahulu ada disebut dari Kota Tinggi saya bergerak masuk ke bandar (kini bandar raya) Johor Bahru. Ini diperkirakan berlaku pada hari Sabtu 10 Januari 1998. Jarak keseluruhan perjalanan pun mencapai 2,665 km.


Seingat saya sampai sahaja ke tengah bandar terus singgah ke bangunan KOMTAR atau Kompleks Tun Abdul Razak. Ini kerana buat berapa lama (dan rasanya masih terpakai pada tahun 1998) ia adalah bangunan tertinggi di JB selain merupakan satu bangunan ikonik sana. Adapun gambar atas yang diambil daripada artikel Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru (tahun 2008) menunjukkan keadaan bangunan sedang kosong akibat kerja-kerja pengubahsuaian. Dalam perjalanan tahun 1998 ia masih lagi meriah kerana di situlah terletak kompleks membeli belah utama di seluruh JB malah seluruh negeri Johor.



Dari pusat bandar saya mengambil jalan menyusuri pantai dan Selat Tebrau menghala ke Bandar Baru UDA di Tampoi. Ada disebut dalam artikel terdahulu bahawa selat ini memisahkan Semenanjung dengan Pulau Singapura (kelihatan di seberang perairan dalam gambar). Gambar daripada artikel Pengembaraan Al-Rasyid ke selatan : Pusara si Bongkok, Tanjung Puteri... tahun 2010 ini menunjukkan sebahagian daripada laluan berkenaan tetapi daripada arah yang berlawanan. Laluan ini pergi dan balik segar dalam ingatan kerana semasa zaman membesar di Muar tahun 1970 hingga 1982 boleh kata saya dan keluarga pergi ke Johor Bahru untuk menziarahi saudara mara sekurang-kurangnya sekali setiap tahun. Dan setiap kali itu mesti ada mengambil laluan.




Saya ke Bandar Baru UDA kerana terdapat rumah datuk saudara dan keluarganya. Dahulu mereka menetap di kuarters Hospital Sultanah Aminah, lebih dekat ke pusat bandar. Sekitar tahun 1985 kalau tak salah baru berpindah ke Bandar Baru UDA. Gambar yang diambil daripada artikel Perjalanan di selatan penghujung 2020 - Antara Al-Attas dan Al-Jilani ini menunjukkan bahagian hadapan rumah dalam lawatan terbaru kurang 5 minggu lalu. Dahulu ia cuma rumah teres ringkas yang tidak seberapa. Sekarang sudah begitu cantik, ada binaan kayu berukir di hadapan. 



Walaupun rumah tidak seberapa, walau terdapat saudara lain di JB dengan rumah lebih besar dan mewah rumah datuk saudara tetap menjadi pilihan disebabkan selalu menziarahi beliau sejak kecil. Lalu ia menjadi tempat penginapan dan rehat saya buat 3 malam seterusnya juga pusat penerokaan untuk ke tempat-tempat lain. Dari sana saya ke Tanjung Piai yang merupakan kawasan paling hujung selatan di Semenanjung. Terletak sekitar 65 km dari JB ia juga merupakan kawasan paling hujung selatan di seluruh tanah besar Benua Asia. Ini harus berlaku pada hari Ahad 11 Januari.

Dalam konteks 'mengejar' empat sudut di Semenanjung ia adalah sudut paling selatan dan barat serta sudut terakhir dicapai dalam perjalanan. Sekadar mengingatkan - sudut ketiga sudah dicapai dua haru sebelum sampai ke JB (lihat Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Ke Mersing diikuti sudut paling hujung selatan barat Semenanjung.) sementara sudut kedua dan pertama dicapai hampir 2 minggu lebih awal (lihat Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Sudut paling utara dan barat Semenanjung membawa ke sudut paling utara timur). Gambar daripada artikel Pengembaraan Al-Rasyid ke selatan : Pontian di siang hari...(tahun 2010) ini menunjukkan binaan batu besar yang menandakan keistimewaan Tanjung Piai. Rasanya ketika lawatan tahun 1998 belum ada lagi binaan.


Kalau tak salah pada hari itu juga saya mengambil Second Link atau Laluan Kedua masuk ke Pulau Singapura iaitu jambatan menyeberangi Selat Tebrau melalui Tuas. Yang pasti memang ada pergi. Ia dipanggil Laluan Kedua kerana sebelum dibuka sekitar tahun 1997 cuma terdapat satu sahaja laluan kenderaan darat ke pulau iaitu melalui Tambak Johor dekat pusat bandar Johor Bahru. Gambar daripada artikel Kembara Johor-Riau : Muar, Singapura, Parit Betak tahun 2011 ini menunjukkan saya dan keluarga sedang menunggu giliran untuk masuk ke sempadan. 

Dalam perjalanan tahun 1998 saya tidak perlu menunggu lama kerana satu, sedang menaiki motosikal besar lalu tidak perlu beratur sangat seperti halnya naik kereta. Kedua, belum ramai lagi orang menggunakan laluan Tuas kerana ia masih baru dibuka. Ketiga, saya masuk sekadar sampai ke hadapan pusat imigresyen yang sudah terletak di dalam negara Singapura. Namun kemudian berpatah balik kerana tidak membawa paspot antarabangsa. Cukuplah dapat menaiki Laluan Kedua ke seberang sambil melihat pemandangan. Itupun sudah memuaskan asalkan sampai.

Lagipun bukan niat saya dalam perjalanan ini untuk menyeberang ke mana-mana negara luar. Kalau tidak tentu lebih awal saya sudah masuk ke Thailand kerana sudah sampai ke sempadan dari sekurang-kurangnya tiga tempat - satu di Perlis, dua di Kelantan. Niat saya dalam perjalanan adalah untuk pusing seluruh Semenanjung menurut arah jam sambil mencapai empat sudut paling jauh iaitu sudut paling utara ke barat Semenanjung, sudut paling utara ke timur, sudut paling selatan ke timur dan sudut paling selatan ke barat. Lawatan ke Tanjung Piai telah melengkapkan empat sudut. Yang belum selesai adalah perjalanan pusing Semenanjung.



Turut dilawati adalah lebuh raya dan jambatan panjang menyeberangi Sungai Johor dekat Kampung Kong Kong lebih 40 km ke barat rumah datuk saudara. Ini harus berlaku pada hari Isnin 12 Januari. Walau ketika itu lebuh raya masih dalam pembinaan, walau ia baru bukaan tanah merah dan tiang jambatan pun belum ada lagi saya begitu teruja untuk melihat kawasan. Ini disebabkan keluasan Sungai Johor lebih 4 km di sekitar itu sedangkan berita tentang pembinaan ada dibaca di surat khabar sebulan dua lebih awal.

Gambar daripada artikel lama Trip anak-beranak ke Desaru - "Diserang' Angry Bird di Johor Bahru dan 313 di tempat rehat ini menunjukkan keadaan ketika saya pertama kali melalui jambatan penghujung tahun 2014. Pada tahun 2009 saya ada mengambil lebuh raya berkenaan tapi jambatan belum siap. Lihat Pengembaraan Al-Rasyid ke selatan : Menyusuri kembali jalan ke Teluk Ramunia dan Tanjung Pengelih. Dalam tempoh beberapa hari itu entah berapa kali saya juga ada keluar masuk pusat bandar Johor Bahru. Sedikit butiran yang dapat diingat inipun cukup untuk menunjukkan jarak perjalanan di sekitar melepasi 200 km malah lebih jauh.



Lakaran ringkas perjalanan di sekitar Johor Bahru menunjukkan jarak mencapai 274 km. Campur pusing sana sini di tengah bandar JB diikuti beberapa tempat seperti Gelang Patah (dalam perjalanan ke Tuas), Pekan Nenas (dalam perjalanan ke Tanjung Piai) dan sebagainya harus mencapai 290 km. Sebetulnya saya ada pergi meninjau kawasan pembinaan jambatan menyeberangi Sungai Johor sebanyak dua kali kerana merasa tidak puas hati dengan pemerhatian pertama. Jarak pergi balik dari rumah datuk saudara  pun sudah 90 km. Maka jarak sebenar perjalanan harus mencapai 380 km. 

Campur jumlah perjalanan terdahulu iaitu 2,665 km (rujuk kembali Mengingat kembali perjalanan pertama bermotosikal besar solo keliling Semenanjung - Sekitar Pengerang membawa ke Kota Tinggi dan seterusnya) ini menjadi 3,045 km. Pada peringkat berkenaan perjalanan sudah melepasi jarak 3,000 km. Sedangkan sebelum memulakan siri jangkaan saya adalah jarak keseluruhan perjalanan hingga selesai kembali ke Lembah Klang baru 2,700 km. Tu dia.