Ahad, Oktober 20, 2019

Kumpulan syarahan dan majlis ilmu di ISTAC



Tengah hari Jumaat 11 September 2019 bersamaan 12 Safar 1441 Hijriah tiba-tiba muncul ilham berikut ketika mengambil anak-anak kembali ke rumah daripada sekolah kebangsaan. Memandangkan kumpulan "Siri Refleksi Sejarah" yang mengumpulkan artikel-artikel berkenaan terutama daripada wacana dan majlis ilmu (lihat sidebar kiri paling bawah blogspot) sudah mengandungi begitu banyak artikel apa kata dibuat satu kumpulan lain bagi syarahan-syarahan atau majlis ilmu yang berlaku di tempat saya menyambung pengajian pasca-siswazah iaitu ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Ketika "Siri Refleksi Sejarah" kali terakhir dikemaskinikan iaitu pada 22 Februari 2019 ia sudah mencapai 222 buah artikel. Sejak itu berpuluh lagi majlis ilmu telah dihadiri dan kebanyakan daripadanya diadakan di ISTAC.

Oleh itu biar dibuka kumpulan atau ruangan baru bernama "Syarahan dan Majlis Ilmu di ISTAC". Artikel-artikel terdahulu yang berkenaan dalam "Siri Refleksi Sejarah" boleh dikumpulkan sekali bersama artikel-artikel baru dari ISTAC. Biar "Siri Refleksi Sejarah" mengumpulkan artikel-artikel di institusi-institusi ilmu dan sebagainya selain daripada ISTAC. Yang dah sedia ada dari ISTAC tu biarkanlah.

Artikel-artikel syarahan dan majlis ilmu di ISTAC itu sendiri boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan atau kategori kerana ada yang diadakan secara bersiri. Biar diatur begini :-


a. Siri syarahan "Ucaptama tokoh". Untuk majlis yang dimulakan dengan ucaptama orang bergelar tokoh dengan majlis merupakan lanjutan gagasan fikir beliau atau semata-mata untuk tokoh...

1. Dunia Melayu Dalam Peradaban Islam : Keperluan Untuk Kebudayaan Tinggi

2. Gagasan baru ISTAC - Memajukan perbandingan epistemologi, ketamadunan dan pengajian masa hadapan


b. Siri "Diskusi buku bulanan". Diadakan sebulan sekali berselang-seli antara buku berbahasa Inggeris dengan buku berbahasa Melayu.

1. Majlis 3 dalam 1 pelancaran buku, unit perbandingan agama dan diskusi buku - Penetapan arah baru ISTAC?







c. Siri syarahan "Classifications of Knowledge in Islam" berdasarkan buku tulisan Sheikhul Qulliyah ISTAC Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar. Diadakan seminggu sekali sejak bulan Mac 2019 tetapi kadangkala 'lompong' seminggu dua kemudian 'bercuti' panjang  pertengahan tahun sebelum disambung kembali bulan Oktober.
9. Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Apabila syarahan ke-10 dijenamakan kembali menjadi syarahan ke-3


Siri syarahan "The Eternal Messages of Islam and Its Civilisation", juga oleh Osman Bakar. Yang ini diadakan 2 minggu sekali pada hari Jumaat malam Sabtu.



d. Selain itu ada yang dilabelkan sebagai "Public Lecture" (Syarahan Umum"), ada yang dianjurkan oleh persatuan pelajar ISTAC, ada juga oleh pihak lain dengan kerjasama ISTAC. Semua ini biar dikumpulkan dalam kategori "Majlis Umum"...

1. Syarahan "Prophet Adam and the Malays 60,000 Years Ago - Aligment of Time, Revealed Knowledge and Science" di ISTAC












17. Hakikat bahasa dalam pembangunan insan dan tamadun - Syarahan terbuka Awang Sariyan di ISTAC    

18. Mencari harmoni antara agama dan sains dalam peristiwa Isra' dan Mi'raj

19. Menelaah makna dan rahsia puasa serta iftar di ISTAC











Tiada ulasan:

Catat Ulasan