Jumaat, Mac 17, 2023

Misi kedaulatan Singgora - Pertama kali sempat bersolat di Jumaat di selatan Thailand. Apakah yang tersirat?

Salam pagi Jumaat 24 Sya'aban 1444 Hijriah, Jumaat terakhir bulan. Sekarang tinggal kurang seminggu sahaja lagi sebelum umat Islam harus berpuasa wajib bagi bulan Ramadhan. Sebelum sampai waktu itu ingin dilepaskan semua cerita tentang perjalanan ke selatan Thailand baru ini. Sekarang masuk pada cerita hari kedua perjalanan. Bersambung daripada artikel  Misi kedaulatan Singgora - Pertama kali naik ETS diikuti insiden kereta api ke Hatyai.



Pagi Jumaat 10 Mac 2023 iaitu tepat seminggu lalu. Saya, isteri dan anak berjalan kaki meninjau persekitaran di pusat bandar raya Hatyai.



Sebelum itu saya telah meninjau pemandangan dari tingkat tertinggi hotel penginapan kami. Lihat artikel Hatyai skyline from a hotel at Lee Garden di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Singgah di Seven Eleven terdekat untuk mendapatkan burger halal dan kopi ais kegemaran...




Untuk pengetahuan ini adalah kali ketujuh saya ke Hatyai membawa keluarga. Selain itu ada datang tanpa keluarga tiga kali...




Kali pertama saya sendiri sampai adalah dengan menaiki kereta api Mei 2010, bersama seorang jurugambar bagi projek penulisan buku tentang perjalanan melalui jaringan landasan kereta api KTMB (Kereta Api Tanah Melayu Berhad). Lihat Projek buku keretapi : Ipoh ke Hatyai.... Untuk cerita keseluruhan lihat Projek buku keretapi.




Sebelum itu saya pernah dua kali ke Thailand. Pertama ketika menjalankan tugas kewartawan meliputi satu acara di Phuket penghujung tahun 2000. Lihat Meliputi Asian X-Games di Phuket tahun 2000. Kedua adalah dengan memasuki Golok bersama satu krew penggambaran drama di Kelantan pertengahan 2003. Yang ini ada disebut sedikit ceritanya dalam artikel Kali pertama ke makam Tok Kenali tahun 2003 - Danau Tok Uban dan beberapa tempat singgah. Cerita keseluruhan ada dalam Kompilasi cerita kali pertama ke makam Tok Kenali tahun 2003.




Kali pertama membawa keluarga ke Thailand pula adalah dengan memandu kereta sendiri melalui Bukit Kayu Hitam Ogos 2010, di tengah-tengah perjalanan ke beberapa tempat di Kedah dan Perlis. Ia adalah kali keempat saya sendiri ke negara itu dan kali kedua ke Hatyai. Lihat artikel Mencari jejak Merong - Melihat 'masyid' ke Hatyai diikuti Mencari jejak Merong - Dari Hatyai ke Perlis Indera Kayangan.... Cerita keseluruhan ada dalam Susah-payah mencari jejak Merong.



Perjalanan kelima saya ke Thailand merangkap kedua bersama keluarga adalah ke Golok penghujung 2010. Lihat artikel Menjejak kegemilangan lama Pantai Timur : Sekitar Rantau Panjang, Masjid Beijing dan Golok di selatan Thailand. Cerita keseluruhan ada dalam Kompilasi "Menjejak kegemilangan lama Pantai Timur".



Perjalanan keenam ke Thailand pula dibuat untuk mengikuti satu rombongan ke Patani tanpa membawa keluarga awal 2017. Selepas Patani saya menyambung perjalanan secara solo menaiki kenderaan awam. Ketika itulah pertama kali bermalam di Hatyai, setelah masuk kali ketiga ke sana. Lihat artikel Misi jejak Aceh-Langkasuka : Berjalan kaki melihat Songkhla sebelum menyambung perkara di Hatyai diikuti Misi jejak Aceh-Langkasuka - Sedikit masa di Hatyai sebelum kembali ke tanah air.  Itu juga adalah kali pertama saya ke Patani diikuti kali pertama ke Songkhla. Cerita keseluruhan ada dalam artikel Misi jejak Aceh-Langkasuka - The compilation.

Dalam perjalanan ketujuh saya ke Thailand penghujung 2017 baru membawa lagi keluarga. Kali ini dengan membawa kereta sendiri sehingga ke Ayuthayya sekitar 80 km ke utara Bangkok. Perjalanan yang memakan jarak pemanduan lebih 4,000 km ini menyaksikan banyak tempat disinggahi termasuk Patani dan Songkhla lagi juga Hatyai. Oh. Sebetulnya bandar raya Hatyai itu sendiri terletak di dalam wilayah Songkhla yang bertaraf negeri. Namun apabila disebut nama Songkhla ia selalu merujuk kepada bandarnya yang terletak sekitar 30 km ke timur laut Hatyai. Lihat cerita-cerita yang terkumpul dalam Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation.



Pembaca mungkin tertanya-tanya kenapa saya menyebut agak panjang lebar tentang perjalanan-perjalanan lama ke Thailand? Apakah semata-mata hendak menunjuk berapa kali sudah sampai ke sana? Sebelum menjawab biar diselesaikan dahulu sedikit lagi perkongsian tentang perjalanan-perjalanan lama.

Perjalanan kelapan saya ke Thailand dilakukan bersama keluarga dengan membawa kereta terus ke Patani melalui Durian Burung, Kedah Mac 2018. Lihat Jejak Wasilah Patani - The compilation. Perjalanan kesembilan adalah melalui persinggahan ke beberapa tempat dalam perjalanan kembali dari Cambodia melalui darat November 2018. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - The compilation. Perjalanan kesepuluh adalah untuk ke Krabi dengan kereta penghujung 2019. Tetapi berlaku kerosakan menyebabkan ia disambung dengan kenderaan awam. Dalam perjalanan ini kami singgah dan bermalam di Hatyai dua kali iaitu ketika pergi dan kembali dari Krabi. Lihat cerita keseluruhan dalam Kompilasi cerita perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019.

Tiga tahun kemudian iaitu selepas lama tidak ke luar negara akibat PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) bagi membendung wabak virus Covid-19 baru berlaku perjalanan ke-11 saya ke Thailand merangkap ketujuh bersama keluarga penghujung 2022. Lihat Kompilasi cerita perjalanan selatan Thailand penghujung 2022. Dengan berlakunya perjalanan tersebut melalui Wang Kelian di Perlis baru lengkap semua pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand di darat telah saya lalui. Pintu-pintunya adalah (dari timur ke barat) :-


1. Pengkalan Kubor di Tumpat Kelantan/Pintu sebelah Thailand adalah Takbai.

2. Rantau Panjang, Kelantan/Golok.

3. Bukit Bunga, Kelantan/Buketa

4. Pengkalan Hulu, Perak/Betong

5. Durian Burung, Kedah/Banprakob

6. Bukit Kayu Hitam/Sadao

7. Padang Besar (belah Thailand pun namanya Padang Besar)

8. Wang Kelian/Wang Prachan





Dengan itu boleh dinyatakan bahawa perjalanan yang sedang diceritakan ini adalah yang ke-12 saya ke Thailand dan kelapan bersama keluarga. Kalau ke selatan Thailand yang wilayahnya secara geografi meliputi semua bahagian Thailand ke utara Semenanjung Malaysia hingga ke Segenting Kra boleh dikira 13 kali. Ini kerana dalam perjalanan penghujung 2017  saya masuk selatan Thailand kemudian keluar dalam perjalanan ke Bangkok kemudian masuk kembali ke selatan Thailand. Namun sudah banyak kali pergi itu baru kali ini, pada hari Jumaat 9 Mac iaitu seminggu lalu bersempatan menunaikan solat Jumaat di mana-mana masjid di selatan Thailand. Lihat Jumaat prayers at the oldest mosque in Songkhla.




Ketika pertama kali ke Thailand iaitu ke Phuket tahun 2000 saya  masih jenis orang yang tidak mempedulikan solat juga apa-apa hal keagamaan. Maka itu walaupun berada 11 hari di sana saya tidak berusaha langsung untuk menjejakkan kaki di mana-mana masjid. Untuk perjalanan-perjalanan kemudian pula saya sudah jadi orang yang menjaga solat. Tetapi sama ada perjalanan tidak meliputi hari Jumaat di Thailand atau tidak ada kelapangan untuk menunaikan solat Jumaat. Apapun sebagai musafir tidak wajib. Boleh menjamak qasar Zohor dan Asar. Namun ada masa timbul keinginan untuk menunaikan solat Jumaat. Alhamdulillah akhirnya sempat sekali di Ayuthia penghujung 2018. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Jumaat di Ayutthaya dan kawasan menghadap kiblat.




Itu adalah pertama kali saya sempat menunaikan solat Jumaat di mana-mana di Thailand. Ketika singgah di Hatyai dalam perjalanan kembali dari Ayuthayya dan Bangkok penghujung 2017 kami sampai di sebuah masjid di luar pusat bandar raya tetapi orang baru sahaja selesai menunaikan solat Jumaat. Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Langkah-langkah akhir di Trang, Phattalung dan Hatyai. Ketika ke Patani bersama keluarga Mac 2018 saya memang mahu menunaikan solat Jumaat. Tetapi sebaik sahaja terjumpa ruang untuk meletakkan kereta di luar masjid utama yang sesak dengan kenderaan tengok-tengok orang baru habis solat. Lihat Jejak Wasilah Patani - Wilayah Jambu, Tanjung Budi dan tanah besar yang menghadapnya. Untuk perjalanan penghujung 2022 pula saya mahu bersolat Jumaat di masjid utama Satun. Tetapi tak sempat disebabkan dua jam setengah tersangkut di sempadan. Lihat Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Wang Kelian, Satun dan 'keterangan' di Trang. Maka bayangkan apakah perasan akhirnya sempat menunaikan solat Jumaat di selatan Thailand minggu lepas...




Setelah melepaskan hal soal Jumaat ini baru dapat diteruskan dengan cerita sebenar di lapangan pada hari berkenaan. Adapun selepas berjalan-jalan di sekitar pusat bandar raya Hatyai kami berehat sebentar di hotel. Memang saya bercadang untuk bersolat Jumaat di mana-mana masjid yang dapat. Tetapi setelah memikirkan mahu ke bandar Songkhla hari itu maka eloklah bersolat sahaja di sana. 

Untuk memudahkan perjalanan dan supaya tidak lari masa kami menempah Grab Car lalu terus bergerak dari hotel. Sampai ke Songkhla daftar masuk dahulu ke hotel sana kemudian minta pemandu hantar ke masjid. Alhamdulillah kami sampai sejurus selepas masuk waktu Zohor. Sebelum solat sempat melihat satu binaan bersejarah berdekatan. Lihat artikel Pintu gerbang bandar lama Songkhla (Gate of old Songkhla town) dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Selepas solat makan di warung orang Islam berhadapan masjid kemudian berjalan kaki melalui bandar lama ke arah hotel lalu singgah ke beberapa tempat. Lihat artikel-artikel berikut :-








Adapun hotel kami terletak sangat dekat dengan tembok bandar lama Songkhla yang dibina sekitar tahun 1830an hingga 1840an.




Tengok-tengok di hadapan tembok panjang itu diadakan sambutan Songkhla Day atau Hari Songkhla. Lihat Songkhla Day celebration at Songkhla town centre juga Lawatan baru ke tembok kota Songkhla (New visit to Songkhla city wall).




Malam itu ketika berjalan-jalan seorang diri kemudian duduk melihat pertunjukkan wayang kulit yang dibuat oleh sejumlah remaja terjumpa seorang warga tempatan yang pandai berbahasa Melayu lalu berbual panjang. Saya diberitahu Hari Songkhla diadakan bagi mengingati tarikh bandar Songkhla yang ada ini diasaskan pada tahun 1830an. Ini merujuk pada bandar lama di lokasi sekarang di bawah pemerintahan Siam Thai, bukan bandar Singgora milik orang Melayu Islam yang asal di seberang perairan berdekatan. Pada hari diasaskan itulah dipasak suatu tiang dengan upacara tertentu yang melibatkan hal-hal kebatinan. 

Ini menguatkan lagi telahan saya tentang fungsi sejumlah kuil khas yang dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai pillar shrine (saya terjemahkan sebagai kuil pasak). Sebelum itu iaitu dekat masjid saya telah mendengar cerita serupa daripada seorang warga tempatan Melayu Islam. Maka benarlah telahan sejak pertama kali melihatnya di Surat Thani penghujung 2017. Bahawa kuil pasak itu adalah ibarat tiang seri bagi rumah tradisional Melayu. Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Menyahut 'panggilan' Sultan Sulaiman sebelum ke Tambralingga/Sri Dharmaraja/Ligor/Nakhon Si Thammarat . Cuma ia dipasak berdasarkan cara agama Buddha kerana ia adalah agama rasmi orang Thai dan kerajaan. Campur pula faktor bomoh Siam dan sebagainya. Agak-agak makhluk apa yang ada terpasak sama bagi menjaga kawasan? 

Saya dapat tahu setiap province (sama status dengan negeri di Malaysia) ada kuil pasak. Ini tidak menghairankan bagi negeri-negeri di Thailand yang penduduknya majoriti beragama Buddha. Tetapi bagi wilayah-wilayah yang asalnya adalah kerajaan-kerajaan Melayu Islam seperti Patani dan Singgora? Fikir-fikirlah sendiri.

Saya difahamkan menjadi kesalahan untuk seorang warga Thailand mempersoalkan ini secara terbuka. Namun fungsinya jelas. Kuil-kuil tersebut merupakan pasak kebatinan untuk mengekalkan pemerintahan Thai Buddha ke atas wilayah-wilayah berkenaan. Pada hari Jumaat 9 Mac tepat seminggu lepas saya akhirnya sempat menunaikan solat Jumaat di selatan Thailand setelah 13 kali bertandang, sejak tahun 2000. 

Signifikannya adalah ia ditunaikan di masjid tertua masih wujud dengan bangunan asal di Songkhla sedangkan ini tidak ada dalam rancangan, baru difikirkan secara spontan pagi itu juga, pada Hari Songkhla yang mana saya tak tahu pun sambutannya wujud. Dah sampai baru tahu dan kebetulan ia sedang berlaku. Pada hari sama itu juga saya pertama kali singgah ke kuil pasak Songkhla. Sedangkan saya telah ke bandar itu tiga kali sebelum itu. Baru kali ini, persinggahan yang keempat terfikir untuk singgah.

Signifikannya lagi, bandar Songhkla adalah ibu negeri bagi propinsi/province (negeri) Songkhla yang mengandungi daerah dan bandar raya Haytai. Ia juga mengandungi pusat asal kerajaan Singgora yang pernah menjadi satu kerajaan kuat Melayu Islam awal abad ke-17 iaitu pada zaman Sultan Sulaiman (lihat artikel lama Misi jejak Aceh-Langkasuka : Masjid Kerisek, makam Sheikh Abdul Samad dan kota atas bukit Singgora) sebelum jatuh dikalahkan Siam semasa zaman pemerintahan Sultan kemudian. Anak cucu Sultan Sulaiman ini ramai bertebaran merata di Malaysia terutama di Kedah. Daripada anak cucu beliau muncul keturunan yang menjadi gabenor atau wakil pemerintahan Siam di wilayah-wilayah Ligor (Nakhon Si Thammarat), Patthalung dan Chaiya. 

Keturunan yang menjadi gabenor di Ligor inilah yang menjadi wakil Siam untuk menguasai negeri-negeri Melayu di utara Semenanjung Malaysia seperti Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Keturunan ini jugalah yang bertanggungjawab mengalahkan Patani sehingga ia jatuh ke bahawa kekuasaan Siam lalu dipecahkan menjadi beberapa wilayah, sekarang adalah Patani kecil diikuti Narathiwat dan Yala. Bacaan saya menunjukkan daripada keturunan di Chaiya itulah kemudian muncul Tok Kenali yang menjadi wali besar di Kelantan awal abad ke-20.

Sekarang bayangkan. Kalau pasak kekuasaan Siam di Songkhla dapat dibatalkan lalu kesemua keturunan Sultan Sulaiman yang berkenaan dapat dibangkitkan kembali jiwa perjuangan Melayu Islam. Ah. Saya tak boleh cakap lebih lagi. Untuk makluman ini adalah artikel ke-2,366 di CATATAN SI MERAH SILU.


Rabu, Mac 15, 2023

Misi kedaulatan Singgora - Pertama kali naik ETS diikuti insiden kereta api ke Hatyai

Alhamdulillah. Walaupun kepenatan daripada perjalanan ke selatan Thailand baru ini masih belum hilang, disebabkan semangat dan rasa seronok saya telah membuat satu siri perjalanan lasak di sekitar Lukut, Port Dickson dan Tanjung Tuan semalam. Malah rasa semangat dan keseronokan memberikan gerak dan kelapangan untuk berkongsi cerita hari pertama perjalanan ke Thailand pagi ini. Dengan itu bersambung cerita daripada artikel Misi kedaulatan Singgora - Satu pengenalan.



Perjalanan baru ke Thailand dimulakan dengan menaiki kereta pagi Khamis 9 Mac 2023 untuk ke Tanjung Malim, Perak.




Ikut rancangan asal sepatutnya malam sebelumnya kami menginap di rumah bapa saudara di Bukit Damansara lalu keluar bersama dengan ibu saudara sekali pagi Khamis ke stesyen KL Sentral untuk menaiki kereta api ke Padang Besar.




Tetapi disebabkan mereka tak jadi pergi (rujuk cerita dalam Misi kedaulatan Singgora - Satu pengenalan) lebih mudah buat kami yang menetap di Bandar Sungai Buaya, Rawang untuk mengambil kereta api sama tetapi lewat sejam dari Tanjung Malim.




Kami boleh meninggalkan kereta di cawangan pejabat syarikat isteri bekerja kemudian berjalan kaki ke stesyen kereta api.




Lalu buat pertama kali setelah perkhidmatan kereta api ETS diperkenalkan tahun 2010 kami dapat mengambilnya. Lihat artikel First time on the ETS di blogspot BERPETUALANG KE ACEH




Sampai sahaja ke Padang Besar sekitar jam 3.25 petang terus bergegas ke kaunter untuk mendapat tiket kereta api Thailand ke Hatyai.




Sebetulnya, antara sebab perjalanan ini dibuat atau lebih tepat diteruskan (setelah berlaku pembatalan oleh bapa saudara seperti diceritakan dalam Misi kedaulatan Singgora - Satu pengenalan) adalah untuk melihat apakah cara terbaik meneruskan perjalanan ke selatan Thailand selepas sampai dengan ETS ke Padang Besar. Rancangan asal dahulu kami dan bapa saudara serta ahli qariah masjid Bukit Damansara akan menaiki van mewah milik kenalan dari Patani. Tetapi kena pergi dahulu masuk sempadan melalui laluan kereta dan itu sendiri memerlukan satu perjalanan kecil dari stesyen kereta api dengan kenderaan lain.




Pada kami lebih elok ambil kereta api ke Hatyai kemudian menginap satu malam. Esoknya baru gunakan van dari Patani. Tapi itu bagi kami. Bagaimana pula bagi jemaah orang-orang tua berumur hampir 80 tahun seperti ahli qariah masjid?



Walaupun naik kereta api lebih mudah bagi kami dan lebih menjimatkan nampaknya ia kurang sesuai untuk membawa orang tua. Sebabnya ditunjukkan Allah SWT hari itu juga apabila berlaku satu kelewatan luar biasa yang memakan masa hampir dua setengah jam.




Pertama, kereta api ke Hatyai yang sepatutnya bergerak jam 3.40 waktu Thailand (lewat sejam berbanding waktu Malaysia) sendiri sampai lewat. Selepas jam 5 waktu Malaysia baru kami dapat menaikinya.




Kedua, berlaku insiden menyebabkan kepala kereta kami harus dicabut lalu bergerak meninggalkan kami untuk ke stesyen Padang Besar yang di dalam negara Thailand.







Rupa-rupanya telah berlaku kerosakan bagi satu kepala kereta api yang hendak menarik kargo ke selatan. Lalu kepala kereta api api kami harus digunakan untuk menariknya hingga ke satu kawasan letak di stesyen belah Malaysia.






Kemudian kepala sama harus bergerak kembali ke belah Thailand untuk menarik beberapa gerabak penumpang ke Bangkok.




Faham saya gerabak ke Bangkok untuk sepatutnya ditarik dengan kepala kereta api yang menarik kargo tetapi rosak itu...



Disebabkan ia rosak maka gerabak ke Bangkok harus disambungkan dengan gerabak ke Hatyai supaya dapat ditarik sekali dengan kepala kereta api kami.






Jam 7 waktu Malaysia merangkap 6 waktu Thailand baru kami bergerak. Lihat  Padang Besar to Hatyai on train with the family.




Jam 6.50 waktu Thailand baru sampai lalu kami terus berjalan kaki ke hotel di pusat bandar raya Hatyai.







Pemandangan dari tingkat tertinggi hotel. Kelihatan kawasan sekitar Lee Garden yang sangat terkenal untuk berjalan membeli belah santai. Namun kami mengutamakan untuk pergi dahulu ke dua kawasan lain tarikan pelancong yang belum pernah sampai sebelum itu. Lihat artikel Checking out Greenway and Asean Bazaar.


Isnin, Mac 13, 2023

Misi kedaulatan Singgora - Satu pengenalan

Salam semua. Adapun pada awal tahun ini saya telah mempersembahkan sejumlah artikel tentang perjalanan yang dibuat bersama isteri dan empat orang anak di selatan Thailand hampir 3 bulan lalu (dikumpulkan dalam Kompilasi cerita perjalanan selatan Thailand penghujung 2022). Sekarang biar dimaklumkan. Malam tadi saya baru sahaja selesai melakukan satu lagi perjalanan di selatan Thailand. Kali ini bersama isteri dan seorang sahaja anak iaitu yang bongsu kerana yang lain semua ada komitmen.



Perjalanan kali ini tercetus dengan cara yang tidak disangka. Awal bulan Februari saya dan keluarga menziarahi bapa dan ibu saudara di Bukit Damansara. Entah bagaimana terkeluarlah cerita tentang perjalanan kami di selatan Thailand penghujung 2022. Beliau yang selalu ke luar negara tetapi tidak pernah ke selatan Thailand pun berminat terutama ke Patani. Cerita punya cerita timbul cadangan agar mengambil kereta api laju ETS hingga ke Padang Besar di Perlis. Dari situ boleh masuk ke selatan Thailand iaitu melalui tempat bernama Padang Besar juga tetapi yang di belah sana.

Dari sana pula boleh mengambil perkhidmatan van mewah yang dikendalikan kenalan baru kami di Patani. Rujuk cerita-cerita berkenaan melalui artikel-artikel berikut :-






Dengan van yang boleh memuatkan 10 orang itu kami juga boleh berjalan di tempat-tempat lain di selatan Thailand. Bapa saudara yang rajin bersolat di masjid Bukit Damansara bercadang untuk mengajak ahli qariah masjid untuk bersama. Saya pun memberikan nombor contact kenalan di Thailand. Tiba-tiba, kira-kira seminggu selepas ziarah beliau menelefon untuk memberitahu ada ahli qariah bahkan sudah membeli tiket ETS pergi ke Padang Besar dari Kuala Lumpur pagi Khamis 9 Mac dan kembali petang Ahad 12 Mac. 




Oleh kerana isterinya yang merupakan adik ibu saya adalah satu-satunya perempuan yang ikut sama dalam qariah beliau mahu isteri saya menemani ibu saudara. Dengan itu saya juga diajak ikut sama bersama anak bongsu. Segala belanja kami sedia ditanggung bapa saudara. Beliau mahu kami menolong membelikan tiket ETS dengan diskaun orang tua. 

Untuk pengetahuan bapa dan ibu saudara berumur 78 tahun. Ahli qariah masjid yang ikut sama rata-rata berumur sekitar itu, kecuali seorang sahaja yang katanya berumur sekitar 40 tahun. Kiranya kami diharap untuk menolong menjaga orang tua selain menunjukkan selok-belok perjalanan. Ahli qariah masjid ni boleh kata semua orang pesara berpangkat besar dan ada gelaran Dato'/Datuk. Ada seorang berpangkat jeneral. 

Mengenangkan bapa saudara bernama Dato Dr Hamid Arshad, pakar sakit puan terkenal tetapi baru sahaja beberapa bulan betul-betul bersara ini banyak membantu saya termasuk menjaga ketika kecil juga meminjamkan modal awal untuk penerbitan buku pertama (lihat cerita berkenaan dalam artikel Majlis rumah terbuka dan 'sambutan' buku Merah Silu yang dipersembahkan hampir empat tahun lalu) saya pun memberikan komitmen untuk bersama. Datanglah lagi menziarahi ke rumah beliau di Bukit Damansara untuk mengambil apa yang perlu supaya dapat membelikan tiket bagi beliau dan isteri di stesyen kereta api KL Sentral. Selepas itu baru dapat tahu bahawa peperiksaan lisan untuk tesis saya di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) mahu diadakan pada pagi Jumaat 10 Mac. Tetapi disebabkan hendak ke Thailand menemani bapa saudara maka ia ditunda ke pagi Jumaat 24 Mac.




Apapun kami pun membuat persediaan untuk ke selatan Thailand. Sambil itu siapkanlah penulisan buku terbaru, buku ke-13 + 1 (saya suka sebut itu berbanding buku ke-14) sampai ke tahap sepatutnya (rujuk artikel Buku "Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad" sedia untuk tempahan yang dipersembahkan 10 Februari). Saya mensasarkan untuk draf akhir masuk kilang selewatnya pertengahan bulan April lalu buku keluar selepas sambutan Raya Aidilfitri, selewatnya pada 13 Mei, atas sebab-sebab yang akan dikongsikan nanti. Awal pagi Rabu 1 Mac selepas jam 2.30 saya berjaya menyiapkan deraf ketiga buku. Sekitar jam 8.30 iaitu kurang 6 jam kemudian bapa saudara menelefon untuk memberitahu perjalanan ke selatan Thailand mahu ditunda ke suatu tarikh selepas raya.

Kata beliau ini disebabkan ada ahli rombongan yang kurang sihat. Beliau sendiri baru beberapa hari selesai menjalankan rawatan bagi sakit dan kaki dan belakang. Sebelum ini saya sudah bersedia dengan kemungkinan harus menolak beliau ke sana sini dengan kerusi roda kerana beliau sudah tidak dapat tahan berdiri lama apa lagi berjalan. Dengan itu beliau meminta saya untuk menolong menguruskan hal pembatalan tiket, kalau boleh biar ditukar menjadi open ticket iaitu dengan tarikh terbuka.

Saya pun mengubungi KTMB (Keretapi Tanah Melayu Berhad) lalu diberitahu tiada pertukaran tarikh boleh dibuat, dan tidak ada open ticket bagi perkhidmatan ETS. Yang boleh dibuat adalah membatalkan tiket, kemudian beli semula untuk tarikh lain. Pembatalan yang dibuat dalam tempoh beberapa hari sebelum tarikh perjalanan boleh mendapat pulangan wang tolak 25% harga tiket tetapi harus dimasukkan ke dalam e-wallet KTMB. Untuk itu perlu mendaftar dan buka akaun. Oleh kerana kami tidak pernah membuat akaun dan tiket pun dibeli di kaunter semua ini cuma dapat dibuat apabila pergi ke mana-mana kaunter, tidak boleh secara atas talian...

Ah. Boleh tahan banyak kerja ini. Tak mengapa. Untuk tiket bapa dan ibu saudara boleh minta sepupu saya iaitu anak mereka yang buatkan. Bapa saudara bersetuju. Untuk saya, isteri dan anak kami boleh buat sendiri di Rawang. Namun setelah difikirkan balik terasa elok sahaja diteruskan perjalanan. Baki duit Baht daripada perjalanan penghujung 2022 masih cukup untuk menampung segala keperluan penginapan, pengangkutan dan makan minum dalam tempoh 4 hari 3 malam. Untuk perjalanan dengan bapa saudara itu cerita kemudian.



Dengan itu berlakulah perjalanan ke selatan Thailand yang baru sahaja selesai semalam. Malah sampai ke rumah pun dekat jam 12 tengah malam. Oleh kerana kami pergi bertiga tidak membawa orang tua bolehlah berjalan secara lasak. Jika dahulu rancangannya adalah berjalan ke sana ke mari dengan van mewah, malam pertama di Hatyai kemudian ke Patani, mungkin sampai ke Narathiwat dan Yala sebelum kembali ke Padang Besar kali ini kami ambil kereta api hingga ke Hatyai. Menginap satu malam di sana kemudian satu malam di Songkhla kemudian satu malam lagi Hatyai sebelum kembali.

Asalnya sekadar mahu bersantai melihat tempat-tempat menarik pelancongan, tidak sangat ke tempat-tempat bersejarah. Tengok-tengok datang gerak yang tetap membawa ke tempat-tempat bersejarah. Malah berlaku satu rentetan peristiwa yang pada saya adalah berkaitan kedaulatan asal kerajaan Melayu Singgora iaitu sebelum ditakluki Siam penghujung abad ke-17. Dan rentetan peristiwa ini ada kaitan dengan kerajaan Ligor yang mewakili Siam Thai yang berpusat di Bangkok bagi menakluki negeri-negeri Melayu  ke selatan Singgora seperti Patani,  Kelantan dan Kedah. 

Perjalanan ini telah menyaksikan kami berjalan kaki agak jauh merata malah mendaki hingga ke puncak bukit yang meliputi pusat asal kerajaan Singgora semasa zaman kegemilangannya awal abad ke-17. Memang memenatkan tetapi puas. Malam ini pun kami harus keluar lagi untuk satu perjalanan tetapi tidaklah jauh sangat. Tunggu ceritanya apabila datang gerak dan kelapangan . Sambil itu saya harus membuat persediaan untuk peperiksaan lisan tesis pada 24 Mac dan membuat lagi satu pusingan suntingan buku Laksamana saya pun dapat masuk ke kilang cetak selewatnya pertengahan April.