Selasa, Ogos 15, 2023

Kompilasi cerita "Antara perpustakaan dan mahkamah"

OK. Seperti kebanyakan cerita yang dibuat secara bersiri cerita perjalanan yang membentuk siri "Antara perpustakaan dan mahkamah" pun perlu ada kompilasi.


Perjalanan berlaku atas asbab mahu menghadiri sesi terbaru perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah Ipoh melibatkan harta Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di Mekah, pada pagi Selasa 8 Ogos 2023. Setelah mendapatkan tahu Pesta Buku Perak 2023 mahu diadakan di AEON Klebang dekat Ipoh 3-7 Ogos saya pun bergerak petang Ahad 6 Ogos lalu berjaya mendapatkan ruang bagi mempromosi buku terbaru saya Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arshad : Perjuangan yang Belum Selesai. Selesai bicara saya bergerak untuk menghala kembali ke rumah melalui jalan lama ke Lembah Klang lalu singgah dari perpustakaan ke perpustakaan awam yang dapat dikesan melalui Google Map bagi menyumbangkan buku ke-13 saya Kenangan Kembara Solo Hitchhike Eropah Tahun 1995 (terbit Jun 2019). Tengah hari Rabu 9 Ogos baru kembali ke rumah. Hal melibatkan buku Laksamana (juga hal melibatkan kes mahkamah sebenarnya) mendapat kesinambungan apabila dapat menyampaikan buku Laksamana kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizuddin Shah selepas satu majlis di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) pada hari Khamis 10 Ogos.


1.  Antara perpustakaan dan mahkamah : Pesta Buku Perak 2023

2. Antara perpustakaan dan mahkamah : Dari pesta buku ke pusat Cekak ke hal memerang

3. Sebuah tanah perkuburan Islam di (A Muslim cemetery at) Sri Kinta

4. A visit to the Gepai waterfall

5. Masjid (Mosque of) Kampung Poh, Bidor

6. Bidor river at the far end of Kampung Poh

7. Bidor river from a bridge at Kampung Poh

8. Antara perpustakaan dan mahkamah - Menyumbang buku dari Ipoh ke hulu Bidor

9. Masjid (Mosque of) Felda Besout 1 

10. Morning at Felda Besout 1

11. Antara perpustakaan dan mahkamah : Melengkapkan sumbangan di Besout dan Slim

12. Antara perpustakaan dan mahkamah - Bersama Sultan Nazrin di ISTAC


Untuk makluman ini adalah artikel ke-2,414 di CATATAN SI MERAH SILU. Semoga apa yang berlaku terutama penyerahan buku Laksamana kepada baginda Sultan menjadi petanda baik dalam usaha membela maruah keluarga kami yang cuba dikacau dan diasak sejumlah pihak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan