Khamis, Disember 16, 2010

Projek buku keretapi


OK. Mereka yang setia mengikuti penulisan di blogspot ini mesti tahu saya pernah membuat beberapa perjalanan keretapi ke seluruh Semenanjung malah utara hingga ke Hatyai, Thailand pertengahan tahun ini untuk satu projek buku tentang keretapi. Malah 3 bulan sebelum itu saya telah ikut meninjau stesyen-stesyen keretapi hingga ke Johor Bahru dengan menaiki kereta. Berapa artikel telah dibuat tentang perjalanan di blogspot ini diiringi artikel-artikel sokongan di blogspots saya yang lain. Namun tidak seperti kelaziman apabila berjaya menyiapkan sesuatu siri, links artikel tentang projek buku keretapi belum dikumpulkan lagi.

Apabila mendapat tahu buku akan keluar dari kilang percetakan penghujung tahun, saya bercadang mahu membuat kompilasi links selepas itu. Malam ini tergerak pula saya untuk mempersembahkannya lebih awal. Ini kerana dalam masa terdekat saya mahu memulakan satu siri kecil tentang perjalanan menaiki keretapi bersama anak dan isteri ke Singapura yang dibuat sebulan lalu. Kompilasi links artikel projek buku keretapi dapat melancarkan cerita...

Di atas adalah gambar awal kulit buku yang dibuat hampir 7 bulan lalu. Ia dibuat berserta teks awal untuk ditunjukkan kepada Dewan Bahasa dan Pustaka. Untuk pengetahuan projek buku keretapi dibuat dengan kerjasama badan nasional tersebut. Kami perlu menunjukkan hasil awal sebelum dapat menyambung kerja, perlu membuat apa-apa perubahan yang patut jika diminta mereka.

Saya tak pasti jika kulit buku itu sudah bertukar rupa. Yang pasti saya telah mengatur balik isi dan menambah lagi perkara yang sesuai agar ia juga dapat diketengahkan kepada agensi berkaitan seperti Tourism Malaysia selain KTMB atau Keretapi Tanah Melayu Berhad. Untuk pengetahuan selain mengenengahkan keseronokan mengembara menaiki keretapi, kami mahu menunjukkan tempat-tempat menarik yang boleh dicapai melalui keretapi. Harapan kami buku ini dapat dijadikan rujukan ramai pihak luar dan dalam selain dapat menambah khazanah buku mewah atau coffee-table bahasa Melayu.

Sekarang biar dipersembahkan links untuk semua artikel yang telah dibuat untuk projek buku keretapi. Bacalah dari mula... mungkin ada yang berguna. Untuk pengetahuan ini adalah artikel ke 787 di blogspot ini. :]






















Tiada ulasan:

Catat Ulasan