Sabtu, Julai 31, 2010

Apa yang boleh dikupas selepas jalan-jalan di Perak sebelah barat

OK. Oleh kerana siri "Jalan-jalan di Perak sebelah barat" sudah pun selesai sejurus sebelum solat Jumaat tadi eloklah dikumpulkan link-link berkaitan. Seperti biasa apa yang diceritakan adalah menurut gerak ilham dan rasa yang timbul ketika menulis, bukan dirancang agar kelihatan cantik mahupun cerdik. Dalam keadaan itu seringkali timbul petunjuk yang boleh memecahkan sesuatu persoalan. Kadangkala pula petunjuk dan ilham baru akan didapati apabila membaca balik penulisan setelah segalanya selesai.

Misalnya saya tidak sangka akan bercerita panjang lebar tentang alam bawah tanah yang dipanggil Bumi Dipa ketika menyebut tentang tasik di kaki bukit luar Teluk Rubiah. Bab Bumi Dipa ini sudah bertahun dilupakan, ingatan tentangnya cuma tercetus kembali apabila melihat gambar tasik yang ada. Bandingkan dengan keadaan di Teluk Senangin di mana saya ada diberitahu tentang beberapa perkara luar biasa selain mendapat ilham berkaitan tentangnya. Namun apabila menulis saya terlupa langsung hendak menyebut bab perkara luar biasa walhal ia baru diperkatakan 2 bulan lalu...

Apapun, penulisan asal dibuat dalam keadaan tidak dapat dijangka bilakah penulisan seterusnya akan menyusul mahupun bila ia akan menemui kata penamat ataupun noktah. Seperti membaca satu siri cerpen yang bersambung di suratkhabar, begitu juga menonton drama bersiri di kaca televisyen, kita cuma dapat meneka-neka apakah yang bakal berlaku. Sedangkan apabila semuanya selesai kadang-kala jalan cerita sudah lari jauh daripada apa yang dijangkakan. Baru kita boleh nampak jaringan segala peristiwa, kenapa berlaku begini kenapa tidak begitu.

Jadi biar dikumpulkan sahaja link-link berkaitan ya. Insyaallah masuk bulan Ramadhan nanti akan dimulakan siri baru tentang perjalanan ke Aceh penghujung Januari yang penceritaannya sudah lama tertunda. Ia mungkin ada kena-mengena dengan siri "Jalan-jalan Perak sebelah barat" ini. Hmm... kata-kata tentang kemungkinan ada kena-mengena inipun baru sahaja tercetus tadi.


1. Jalan-jalan Perak sebelah barat : Mukadimah... 
























Tiada ulasan:

Catat Ulasan