Sabtu, Julai 31, 2010

Baru betul-betul melihat Bukit Melawati...

Ini ada satu cerita 'Seven Eleven'. Kerana ia adalah artikel ke 711 di blogspot ini...



Rabu baru ini jam 3 petang. Selepas makan tengahari dan menghantar isteri kembali ke pejabat saya pergi ke sebuah gudang membeli-belah. Letak sahaja kereta, saya mendapati ada nombor-nombor menarik tertera pada dashboard kereta...
Seterusnya saya ke Batu Caves untuk naik beriadah bersama seorang teman.





Balik dari Batu Caves, saya singgah berhenti entah di mana, sudah lupa pula lalu mendapati begini pula nombornya. Hmm... apakah kiranya cerita ini boleh menyambung apa yang sudah diluahkan pada artikel terakhir siri "Jalan-jalan Perak sebelah barat"? Lihat Jalan-jalan Perak sebelah barat : Persekitaran Lumut dan kombinasi nombor 55 sebagai petunjuk? Mungkin juga...




Petang itu setelah mengambil anak di rumah pengasuh, kami tergerak untuk naik lagi ke Bukit Melawati di Kuala Selangor. Untuk makluman gambar ini diambil jam 7:11 petang. Kena pula dengan nombor cerita ini, artikel ke 711 di blogspot ini!




Kali ini entah kenapa, saya mahu mencari bahagian paling tinggi di Bukit Melawati.



Selalunya saya cuma berlegar di sekitar kawasan muzium sejarah, rumah api dan tempat melihat bulan. Selama itu juga saya menyangkakan lokasi muzium terletak di bahagian tertinggi Bukit Melawati, apalagi ada orang menyebut di situlah terletaknya tapak istana lama keSultanan Selangor awal. Rupa-rupanya ada bahagian lebih tinggi di belakang...




Masyaallah. Setelah sekian lama beberapa kali turun naik Bukit Melawati baru kini saya melihat dan menjejakkan kaki ke bekas tinggalan Kota Melawati. Bukan tidak tahu ia wujud... tetapi selama ini saya tidak tergerak...


Bahagian tinggi belakang muzium pula kelihatan seperti sebahagian dari himpunan tanah yang membentuk benteng kota. Namun terdapat sebiji batu bulat yang saling tak tumpah seperti batu sungai yang dijadikan batu nesan atau penanda makam di atasnya.


Saya melihat keadaan sekeliling kota.








Keluar kawasan kota dari satu pintu lain terlihat ini pula...






Batu hampar di Bukit Melawati. Rasanya saya juga belum pernah melihatnya dekat sebelum ini walaupun kedudukannya amat senang dicapai dari tepi jalan keliling bukit...



Leka meninjau, saya terlupa anak dan isteri telah menunggu lama di kawasan berhadapan rumah api hampir setengah jam malah tidak tinggal lagi orang lain di sekeliling.



Sebelum masuk kereta saya mengambil dahulu satu gambar Sungai Selangor betul-betul di bahagian kuala. Untuk makluman inilah kali pertama saya naik Bukit Melawati dan melihat lagi kuala setelah mendapat satu mimpi melibatkannya. Lihat artikel Mimpi pelik Kuala Selangor... yang dibuat 3 minggu lalu. Mungkin selepas ini ada orang dapat menerangkan siapakah Tengku Idrus dan Tengku To Bugis yang dimaksudkan dalam mimpi?



Semasa bergerak menuruni bukit pula terlihat bahagian ini.



Saya rasa harus melihat apa yang ada... nasib baik isteri sudi memahami. Saya pun meletakkan kereta dan mendaki seorang diri...



Inilah bahagian yang dipanggil "Busut Melawati" (saya rasa ejaan Melawati lebih bermakna dari Malawati), satu lagi bahagian tertinggi yang ada di bukit tetapi tidak pernah saya jejaki sebelum ini.



Terangsang oleh pendakian kecil, saya terasa mahu melihat lebih jauh ke dalam di bahagian lain.



Selain dapat melihat satu jalan lain memasuki tinggalan kota, baru saya tahu di manakah terletaknya papan-tanda "Kuala Selangor" sering dilihat dari jalan raya.



Berbalik pada bahagian dengan batu bulat seperti penanda makam di belakang muzium. Penilaian mata kasar setelah melihat sebanyak mungkin kawasan di sekitar menunjukkan ia memang bahagian tertinggi di Bukit Melawati. Hati saya pula terus menyebut apa yang kelihatan memang makam. Apabila melihat filename gambar iaitu P7280272, hati saya menyuruh agar melihat apa yang terdapat pada mukasurat 272 siri buku "Berpetualang ke Aceh".

Untuk makluman 3 nombor awal filename iaitu 728 merujuk pada 28 haribulan 7, tarikh gambar diambil. Empat digit terakhir pula menunjukkan urutan sebenar gambar selagi simpanan tidak dikosongkan. Kiranya ini adalah gambar yang ke 272 disimpan untuk bulan Julai kerana saya sering mengosongkan memory card sebaik sahaja tamat suatu bulan.




Apabila dirujuk ketiga-tiga buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" ternyata cuma buku pertama dengan tajuk kecil "Mencari diri dan erti" sahaja yang muka suratnya relevan dengan apa yang berlaku di Bukit Melawati. Tertera gambar makam Sultan Malikul Zahir yang terletak bersebelahan makam Sultan Malikus Salih di pusat kerajaan Samudera dan Pasai di Aceh. Apakah ada kena-mengena dengan Bukit Melawati? Apakah baginda juga ada berkait dengan Selangor?



2 ulasan:

  1. Meriam yang dikatakan meletup dengan sendirinya terletak di puncak ni...di situ terdapat 3 meriam yg dinamakan dengan nama 3 Sultan Sulangor terawal..

    BalasPadam
  2. salam tuan saya rase kesultanan selangor ini ada kena menggena dengan kesultanan aceh...apa pendapat tuan

    BalasPadam